Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onze uitrusting voor korte en lange tochten - Forum Wereldfietser

Onze uitrusting voor korte en lange tochten

Zoals velen van jullie zitten we vanwege het Corona virus nu ook iets meer thuis dan voorheen. Naast het opruimen van keukenkastjes (lijkt een nationale activiteit te zijn geworden iedereen in onze omgeving heeft zich daarop gestort), opruimen van sokkenlades, belastingaangifte doen en natuurlijk je werk managen zodat je thuis kunt werken, hebben wij onze site weer wat opgeruimd.

Op veler verzoek een overzicht van onze uitrusting en hoe we op deze setup zijn gekomen. Tijdens onze lezing op de Fiets en Wandelbeurs kregen we daar veel vragen over.
Wellicht niet volledig (geef maar aan als je iets mist of iets onduidelijk is) en ik neem aan dat iedere fietser een zeer sterke eigen mening heeft. maar het leek ons wel leuk om te delen. Ben heel benieuwd wat beter/mooier zou kunnen met onze setup.

https://www.lismarq.com/gear


Schermafbeelding 2020-03-15 om 17.33.55.png
Schermafbeelding 2020-03-15 om 17.34.13.png
Dat is de Sea to Summit UL Insulated slaapmat, niet? Heb je daar al veel tochten mee gemaakt? Mijne had na drie weken een paar minuscule lekken die ik onderweg niet kon opsporen en nu ben ik wat aan het twijfelen om die mat mee te nemen op een lange reis.
Nee, dit is de Exped Synmat M mat.
Tot nu toe houdt de map zich prima. Maar lig er niet zomaar mee in het gras en onder de tent licht nog een tentluier om zowel het grondzeil te beschermen als ook de mat.

https://www.lismarq.com/post/technotip-exped-synmat
Leuk Marco!

Op naar meer paklijsten, ik blijf het interessant vinden wat anderen allemaal meenemen... en wat ze thuis laten ;)
Marco,

Bedankt voor de info. Vooral de tip voor het zelf samenstellen van een fietsshirt spreekt me wel aan.

Pieter
Zijn dat Aqua Back Light tassen Marco? Is 38 liter een realistische inschatting van Vaude of zijn ze net zo optimistische als Arkel (De Dry-Lites zijn eerder 24 liter dan de opgegeven 28 liter).

Mijn minimale setup is ~ 10.5kg en ~ 12.5kg voor de "normale" variant. Dat is wel solo en "skin-out baseweight"; dus echt alles dat mee gaat (bidons, fietspomp, helm, horloge om waar wat te noemen) behalve eten/drinken/brandstof of wat vast op de fiets zit geschroefd. Mijn Exped synmat UL 7 M is trouwens 100 gram zwaarder dan jullie mat...

Twee-en-een-halve week op een Gazelle Champion Mondial (1976) door Oostenrijk:

Code: Selecteer alles

bags & bottles          1135	11%
clothing (worn)         1965	18%
clothing (carried)	1745	16%
sleeping            	2255	21%
cooking                  550	 5%
hygiene                  585	 5%
bicycle stuff            775	 7%
photo gear               650	 6%
electronics / 		
miscellaneous.          1120	10%
                       10780
Ik houd me trouwens nog aanbevolen voor tips voor een lichtgewicht afritsbroek. De "Outdoor Research Treadway Convert" die ik heb weegt maar 240 gram maar is me inmiddels te groot :lol: (en niet meer te koop helaas)
Hoi Peter, 38 liter is wat Vaude zelf heeft opgegeven. Dat heb ik niet zelf nagemeten. Gewicht is makkelijker te meten dan inhoud. Gewicht meet ik wel zelf op de keukenschaal.
Voor 8-12 weken met de MTB dwars door de VS, een land waar je gewoonlijk wel een supermarkt in 1-2 dagen aantreft en met een goede dagplanning vaak ook overnachting in motels mogelijk is. Daarom wel tent+matje+slaapzak+waterzakken, maar géén kookspullen.
Totale uitrusting exclusief eten en drinken : 38 kg
waarvan :
- Fiets + drager : 13,2 kg
- Achtertassen, dragertas, frametas, stuurtas : 3,9 kg
- Pomp, slot, bidon : 0,6 kg
- Fietsreparatie en res. onderdelen : 1,5 kg
- Fietskleren : 5,3 kg
- Vrijetijdskleren : 2,5 kg
- Verzorging : 1,0 kg
- EHBO : 0,5 kg
- Kampeerspullen : 5,9 kg
- Electronica (ipad, e-reader, camera, garmin, laders) : 2,3 kg
- Diversen : 1,2 kg

Ik vind volume meestal een groter probleem dan gewicht. Ik let niet erg op gewicht. Ik heb vaak een week lang een blik vruchten op sap en een grote fles V8-tomatendrank bij me om daar op een passend moment van te genieten.
Leuk om te lezen Marco!

Ik zie een verschil van een kleine 3 kilo tussen jullie fietsen, ik ben nieuwschierig waar dat verschil in zit.
Als ik dit zo lees dan ben ik een zwaar gewicht :wink: - maar ja, ga dan ook niet ultralight.
stuurtas 2220 gr oa camera, paspoort, portemonaie, pen + notitieboekje
fietstas rechts achter 5116 gr oa kleding op/ van de fiets, oplader + kabels, powerbank, verzorging, eh spullen, rugzakje
fietstas links achter 5382 gr oa slaapzak+ lakenzak, kussen, reserve materiaal fiets, regenspullen, donsjas, kabelslot, waslijn
fietstas rechts voor 3088gr oa Trangia, Kovea spider gasbrander, mok, kookspullen (bord, mes, kruiden etc), msr dromlite
fietstas links voor 3222gr oa gastankje, 10x ontbijt havermout mix, 2x reserve maaltijd, theezakjes, instant koffiezakjes, eten vers
op drager + aan fiets 5742 gr oa tent, hamer, stoeltje, nalgene fles 1.5L, nalgene vouwfles 1L, thermos 0.75l, trangia brandstofles, telefoon/ gps, pomp, bagagenetje

Dit brengt het totaal op 26468 gr - zonder camera of een veel lichtere en geen stoel bespaar ik 2200gr. En zo kan misschien de dromlite ook nog wel thuisblijven - zou ook weer een kleine 200gr schelen..
Inge1 schreef:
ma 16 mar, 2020 08:54
Als ik dit zo lees dan ben ik een zwaar gewicht :wink: - maar ja, ga dan ook niet ultralight.
...
Dit brengt het totaal op 26468 gr
Als ik het optel kom ik op een ander getal, maar misschien ben ik een lichtgewicht in hoofdrekenen.

Verder, qua gewicht zou ik er niet mee zitten, zolang je komt waar je komen wilt is het toch goed.
Ik principe is de prestatie die je levert alleen maar groter. Op de oude zwarte fiets van je opa (of oma) een groepje racefietsers bijhouden ziet er misschien niet uit, maar die "zwarte fietser" werkt het hardst en verdient dus meer "respect" ... de beste trimfiets is een oude roestige stationsfiets. <laat het commentaar maar achterwege, het is gechargeerd, niet 100% waar etc.>

En ... in veel gevallen heeft "lichtgewicht" een serieuze prijs:   De spullen, maar ook comfort, en of mogelijkheden (zo lees ik nog al eens dat er bij regen direct aan een B&B gedacht wordt, om maar wat te noemen). <en begrijp me goed, het is geen pleidooi om alles wat er in de gemiddelde caravan zit ook op de fiets mee te nemen>
scorpio schreef:
zo 15 mar, 2020 23:29
Leuk om te lezen Marco!

Ik zie een verschil van een kleine 3 kilo tussen jullie fietsen, ik ben nieuwschierig waar dat verschil in zit.
Grappig he. Het is dezelfde fiets en toch flink wat gewichtsverschil.
Mijn frame is een slag kleiner dan dat van Lisette. Daarin zit een paar gram.
Maar het meeste zit in de onderdelen. De onderdelen op mijn fiets zijn superlicht. We hebben geprobeerd een hele lichte fiets te maken (relatief dan) zonder dat de fiets bij langdurig intensief gebruik kapot gaat. Omdat we niet zoveel bagage meenemen kan de fiets ook lichter worden uitgevoerd. We zoeken de grens op. Mijn achterwiel bv is echt een heel stuk lichter dan dat van Lisette (best wel moeilijk om dat te doen met een Rohloff naaf), heeft 32 spaken, lichte velg. Zit op het randje van wat kan. Maar tot nu toe gaat het prima.
Mensen op de beurs vroegen ons welke fiets ze moeten kopen die een stuk lichter is. Mijn antwoord was, niets kopen maar je huidige fiets aanpassen.
Of wel iets kopen omdat je gewoon een gave bike wilt hebben:).
Je hebt gelijk - mijn rekenmachine ook niet - komt uit op 23770. Mijn exel sheet zegt 26468. Valt dan weer mooi wat kilo's mee :)

Ik weet al waar het verschil in zit - in mijn exel bestand staat ook nog mee geteld wat ik aan heb. Dat zorgt voor het verschil van 2698 gr.

Zit er ook niet echt mee - want comfort is me heel wat waard - 2 persoonstent, stoeltje, fijn matje - zou niet zonder willen.
Mag lijstje hier of in ander topic?
200124 bagagelijst Bert.jpg
Voor tocht van ca 3 weken met wisselend, maar niet extreem klimaat
- tent en toebehoren ca 1,3 kg
- slapen ca 1,0 kg
- koken ca 1,0 kg
- extra kleding ca 1,4 kg
- wassen/ehbo ca 0,5 kg
- tassen ca 1,5 kg
- fietsreparatie ca 1,0 kg
- diverse ca 1,0 kg
totaal ca 8,7 kg
fietskleding ca 2,0 kg
extra fietskleding ca 0,5 kg
fiets ca 15,0 kg
eten/drinken ca 3,0 kg
Ik vind het niet handig om alle fotos hier op een rijtje te zetten dus even via een link.

https://twocycling.wordpress.com/packing/

Dat is mijn paklijst, geen bikepacking maar 3 maanden fietsen door europa.
In die lichtgewicht paklijstjes mist toch altijd een kolom genaamd "prijs" en een veld genaamd "iteratie". Ik hoef niet van naaldje tot draadje te weten hoeveel alles gekost heeft maar enige indicatie is toch wel leerzaam. En ik vraag mij af hoeveel perfect bruikbare tools en uitrusting gepasseerd zijn voor men aan het huidige lichtgewicht lijstje komt.
bdr, zie mijn lijstje. Mijn conclusie is dat het een fors bedrag is, maar dat hoef je niet in een keer aan te schaffen. Ik heb het in de afgelopen 10 jaar bij elkaar gesprokkeld. 1. Ik vind het leuk om hier mee bezig te zijn, 2. Ik koop het vooral als het ergens in de aanbieding is en 3. Als het niet bevalt, verkoop ik het weer, vaak slechts met een paar tientjes verlies.
Inge1 schreef:
ma 16 mar, 2020 08:54
Als ik dit zo lees dan ben ik een zwaar gewicht :wink: - maar ja, ga dan ook niet ultralight.
O, daar valt nog prima op gewicht te bezuinigen zonder ook maar iets aan comfort in te leveren Inge!
fietstas rechts achter [...] eh spullen, [...]
fietstas links achter [...] regenspullen, [...]
fietstas rechts voor [...] kookspullen [...]
Een tas met regenspullen, een tas met kookspullen, en een of twee tassen met andere spullen - meer heb je niet nodig!

:P

Carl

P.S. Zelf kom ik, afhankelijk van het soort tocht, makkelijk in de buurt van de 30 kg als er ook een tas met fotospullen meegaat. Hoe meer bagagegewicht je meeneemt, hoe sneller je zelf gewicht kwijtraakt, en dat is (althans als je zoals ik nog best wat marge hebt :oops: ) de enige manier om je reisgewicht te verminderen én je comfort te verhogen!
Hoe verlijdelijk het misschien is om alles in 2 tassen te proppen - als dat al lukt - lijkt me om 2 redenen niet fijn: 1 veel gewicht achterop en 2 geen of nauwelijks ruimte voor eten.

Laten we het er maar op houden dat ik ook nog ca 2 kilo kwijt mag en dat is makkelijker dan minder meenemen :wink:
Mee eens Inge. Tassen moeten nooit bomvol zijn. Dan hou je helemaal geen ruimte meer over voor eten. Het moet ruim passen in 2 tassen. Lukt dat niet dan is het beter om meer tassen mee te nemen.