Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onze uitrusting voor korte en lange tochten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onze uitrusting voor korte en lange tochten

Inge1 schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 15:00
Laten we het er maar op houden dat ik ook nog ca 2 kilo kwijt mag en dat is makkelijker dan minder meenemen :wink:
Ik probeer dat ook maar dat blijkt toch niet zo makkelijk te gaan πŸ™ƒ
Al die paklijsten met gewichten zijn leuk ter vermaak en om met het mogelijke geringe gewicht te "pronken", maar wat zegt het verder nog? Wat er bijna nooit bij verteld word is:

-de reisduur, wie slechts een weekje op pad is kan met minder toe dan wie een jaar weg is.
-het budget, logisch dat wie meer te besteden heeft ook lichtere spullen kan aanschaffen.
-reisgebied en seizoen, wie in de zomer in Spanje gaat fietskamperen kan met minder toe dan wie in de winter in Lapland ondwerweg is.
En tot slot: persoonlijk "comfort level", de een heeft elke dag schone kleding, koffie bij het ontbijt en een ruime tent nodig, de ander blijkbaar niet.
abre facil schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 16:18
Al die paklijsten met gewichten zijn leuk ter vermaak en om met het mogelijke geringe gewicht te "pronken", maar wat zegt het verder nog? Wat er bijna nooit bij verteld word is:

-de reisduur, wie slechts een weekje op pad is kan met minder toe dan wie een jaar weg is.
-het budget, logisch dat wie meer te besteden heeft ook lichtere spullen kan aanschaffen.
-reisgebied en seizoen, wie in de zomer in Spanje gaat fietskamperen kan met minder toe dan wie in de winter in Lapland ondwerweg is.
En tot slot: persoonlijk "comfort level", de een heeft elke dag schone kleding, koffie bij het ontbijt en een ruime tent nodig, de ander blijkbaar niet.
En andere factor van grote invloed op het gewicht dat je mee hebt is of je alleen reist of met anderen waarmee je materiaal deelt.
nicolevelo schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 16:26
abre facil schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 16:18
Al die paklijsten met gewichten zijn leuk ter vermaak en om met het mogelijke geringe gewicht te "pronken", maar wat zegt het verder nog? Wat er bijna nooit bij verteld word is:

-de reisduur, wie slechts een weekje op pad is kan met minder toe dan wie een jaar weg is.
-het budget, logisch dat wie meer te besteden heeft ook lichtere spullen kan aanschaffen.
-reisgebied en seizoen, wie in de zomer in Spanje gaat fietskamperen kan met minder toe dan wie in de winter in Lapland ondwerweg is.
En tot slot: persoonlijk "comfort level", de een heeft elke dag schone kleding, koffie bij het ontbijt en een ruime tent nodig, de ander blijkbaar niet.
En andere factor van grote invloed op het gewicht dat je mee hebt is of je alleen reist of met anderen waarmee je materiaal deelt.

Goed punt. Ik ga dat aanpassen in mijn tekst.

-de reisduur, wie slechts een weekje op pad is kan met minder toe dan wie een jaar weg is.
Met deze setup kunnen we een jaar, of meer, onderweg zijn. Mag ook een weekendje zijn :D

-het budget, logisch dat wie meer te besteden heeft ook lichtere spullen kan aanschaffen.
Mwah.....dat weet ik zo net nog niet. Als je alles nieuw moet kopen dan wel. Maar omdat we minder meenemen hebben we ook minder gekocht. Ga maar na, als je een digitale spiegelreflexcamera mee neemt met twee lenzen en een laptop ben je echt meer kwijt dan alleen een compactcamera. Weinig meenemen kan echt voor weinig geld.

-reisgebied en seizoen, wie in de zomer in Spanje gaat fietskamperen kan met minder toe dan wie in de winter in Lapland ondwerweg is.
Winter niet, voorjaar, zomer en lente wel.

En tot slot: persoonlijk "comfort level", de een heeft elke dag schone kleding, koffie bij het ontbijt en een ruime tent nodig, de ander blijkbaar niet.
Schone kleding? Check, wel vaak wassen....en ik geef eerlijk toe, niet altijd schoon.
Koffie? Zeker, de dag kan niet zonder
Ruime tent?, 1.40 meter breed......bedenk wel dat als je weinig bij je hebt je ook weinig in je tent hoeft te stoppen en dus geen supergrote tunneltent nodig hebt. We hebben twee bagagepunten die volledig leeg zijn. Geen idee wat ik hier neer moet leggen :D
Bert van Sprang schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 12:50
bdr, zie mijn lijstje.
Dat is dan ook een goed lijstje :-)
nicolevelo schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 16:00
Inge1 schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 15:00
Laten we het er maar op houden dat ik ook nog ca 2 kilo kwijt mag en dat is makkelijker dan minder meenemen :wink:
Ik probeer dat ook maar dat blijkt toch niet zo makkelijk te gaan πŸ™ƒ
Dan heb je te weinig bagage bij je (of je rijdt niet genoeg bergop).

;)

Carl
Marco Meijerink schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 16:41
Schone kleding? Check, wel vaak wassen....en ik geef eerlijk toe, niet altijd schoon.
Koffie? Zeker, de dag kan niet zonder
Ruime tent?, 1.40 meter breed......bedenk wel dat als je weinig bij je hebt je ook weinig in je tent hoeft te stoppen en dus geen supergrote tunneltent nodig hebt. We hebben twee bagagepunten die volledig leeg zijn. Geen idee wat ik hier neer moet leggen :D
Lisette natuurlijk, als die kleding weer niet schoon is...

:wink:

Carl
We hebben twee bagagepunten die volledig leeg zijn.
Dan hebben jullie toch nog een te grote of verkeerde tent gekocht!

Maar even zonder grappen en grollen, als het Γ©cht licht moet is er volgens mij maar een onverslagen guru... Kijk maar eens op Arnes Ultralight Bicycle Touring.

https://ultralightcycling.blogspot.com/
Carl schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 16:47
nicolevelo schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 16:00
Inge1 schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 15:00
Laten we het er maar op houden dat ik ook nog ca 2 kilo kwijt mag en dat is makkelijker dan minder meenemen :wink:
Ik probeer dat ook maar dat blijkt toch niet zo makkelijk te gaan πŸ™ƒ
Dan heb je te weinig bagage bij je (of je rijdt niet genoeg bergop).

;)

Carl
;-), maar liefst zou ik dat willen bereikt hebben voor vertrek.
abre facil schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 16:18
Wat er bijna nooit bij verteld word is:
[knip]
En:
  • wat je zelf weegt; 5kg besparen op bagage terwijl je zelf 100kg weegt (ongeacht of dat vet of spieren is) maakt minder uit dan als je 60kg op de weegschaal zet
  • wat voor soort fietser je bent; als kilo- en hoogtemeters maken (een deel van) je fietsplezier is zul je meer aandacht hebben voor wat je meezeult dan bij "rustig toeren"
Persoonlijk geeft het proces van optimaliseren en fijnslijpen me an-sich al plezier. Ik heb niet alleen een spreadsheet met uitrusting en grammen, maar zelfs grafieken met het verloop door de jaren heen :lol:
Mooi op deze manier bikepacken en dat je in nood idd. nog op je bagagedrager wat aan voeding/gewicht ed. kwijt kunt. Ik vroeg me af, hoe krijg je de tassen zo schuin, hangen ze dan ook gewoon aan de bagagedrager maar dan de houders? naar het frame toe.

Ik zou het denk ik ook liever zo doen, (zoals jullie) : als je de achtertassen goed stevig vastmaakt aan het frame, kan het net zo goed als al die tassen aan het frame, die beschadigen het frame alleen maar (onnodig).

Maken jullie de tassen aan de onderkant ook vast? middels een koord, sjorbandje oid.?

Ik reken water ook altijd als een soort van basisgewicht. (3 kilo) Hebben jullie altijd genoeg aan de bidons op het frame of plaatsen jullie ook waterflessen wel eens in de achtertassen.
abre facil schreef: ↑
ma 16 mar, 2020 17:00
We hebben twee bagagepunten die volledig leeg zijn.
Dan hebben jullie toch nog een te grote of verkeerde tent gekocht!

Maar even zonder grappen en grollen, als het Γ©cht licht moet is er volgens mij maar een onverslagen guru... Kijk maar eens op Arnes Ultralight Bicycle Touring.

https://ultralightcycling.blogspot.com/
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ tgeweldig, niet dat ik zo basic zou willen reizen, maar er is nog werk te doen zie ik
Hoi Fud0,
In rood heb ik de antwoorden erin gezet. Kun je daar wat mee?
Groetjes,
Marco

quote=fud0 post_id=357781 time=1584387783 user_id=13585]
Mooi op deze manier bikepacken en dat je in nood idd. nog op je bagagedrager wat aan voeding/gewicht ed. kwijt kunt. Ik vroeg me af, hoe krijg je de tassen zo schuin, hangen ze dan ook gewoon aan de bagagedrager maar dan de houders? naar het frame toe.
Hebben we ooit een klein stukje over geschreven. de hele drager hangt scheef. https://www.lismarq.com/post/het-mag-ook-scheef

Ik zou het denk ik ook liever zo doen, (zoals jullie) : als je de achtertassen goed stevig vastmaakt aan het frame, kan het net zo goed als al die tassen aan het frame, die beschadigen het frame alleen maar (onnodig).
Klopt maar ik moet eerlijk zeggen dat door het gebonk de drager wel slijt.

Maken jullie de tassen aan de onderkant ook vast? middels een koord, sjorbandje oid.?
Ik moet even zoeken, we hebben daar ooit een stukje over geschreven maar dat stond nog op de oude blog. Net even verplaatst naar onze huidige site https://www.lismarq.com/post/afvallige-fietstassen. Geen koorden dus.

Ik reken water ook altijd als een soort van basisgewicht. (3 kilo) Hebben jullie altijd genoeg aan de bidons op het frame of plaatsen jullie ook waterflessen wel eens in de achtertassen.
[/quote]
We hebben waterzakken. Die plaatsen we in de fietstassen als dat nodig is
Dank je wel Marco! voor de antwoorden,

Dat extra clipje onder aan de tassen is idd. handig, wat een super goed idee.
Bij de agu tassen die ik eerst had kon je ze ook van onderen vastmaken. Ik heb nu ortlieb, met dezelfde haken, maar ik doe dus door het bovenstuk nog een extra sjorband zodat ik het op de bovenkant van de drager nog extra vast kan maken. Ik kreeg het eronder door, door eerst met een plat niet scherp tafelmes, onder de houder te schuiven. Verder doe ik tape op de raakpunten. Ik vind het dan jammer dat het niet mogelijk is om de onderkant van de tas op die manier extra vast te maken, maar die twee clipjes is zeker een net zo goede uitkomst; betere zelfs.

Ok, het model van deze bagagedrager maakt dat de tassen schuin komen te hangen, ik wist niet dat er zulke bagagedragers waren, super.

Waterzakken, kun je die goed schoonmaken, vraag ik me dan af, weer een vraag, antwoord mag, hoeft niet,
want ik gebruik ze eigenlijk nooit. Ik heb 1x diarree gehad in het buitenland, sindsdien koop ik bijna alleen water in flessen en vul ik het zelden met evt. drinkbaar water in buitenland, thx :)
Is geen speciaal model bagagedrager. Willen we wel gaan bouwen maar voor nu is het een simpele Tubus Vega maar dan schuin gemonteerd. Kan iedereen doen. Lisette vond het eerst spuuglelijk (zo zonder tassen) maar is er nu gewend aan geraakt.
Schermafbeelding 2020-03-17 om 08.22.20.png
Waterzakken zijn inderdaad lastiger schoon te maken. Het water in de zakken filteren we altijd voordat we het gebruiken. Natuurlijk niet als water om mee te wassen, eten te koken, etc. Dan is filteren niet nodig.
Geeft een mooi beeld wat iedereen ongeveer mee neemt.
Wij zijn ook aan het stoeien, voortassen eraf en stuurrol erop.
Maar wat is praktisch en handig om in die rol te stoppen?
Welk gewicht is nog acceptabel?
En omdat we van iets meer comfort houden (grotere tent, grotere mat (een 2 persoons exped), en 2 stoeltjes) zullen de grote achtertassen nodig blijven.

Groet Anja
Is 38 liter een realistische inschatting van Vaude
Ik heb de Aqua Back Light getest met litertjes water samen met mijn Ortlieb Frontroller City tassen. De inhoud van de Vaude tassen is een paar liter minder dan van de Ortlieb-tassen, dat is de reden dat ik nog twijfel of ik alsnog de vervelende binnentassen eruit knip of ze weer verkoop en verder de Ortliebtassen gebruik.
Begrijp ik jou nu goed Bert dat je in de praktijk minder kwijt kunt in een stel Aqua Back Light tassen (opgegeven: 38 liter) dan in een stel Frontroller tassen (opgegeven 25 liter)? Dat zou erg teleurstellend zijn...
Sorry, niet goed opgelet! Ik heb zelf de Vaude Aqua Front Light en die zouden 22 l inhoud moeten hebben, dat klopt dus redelijk.