Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zoektocht naar schuim voor bevestiging tentstok aan zitbuis - Forum Wereldfietser

zoektocht naar schuim voor bevestiging tentstok aan zitbuis

Sinds jaar en dag zitten mijn lange tentstoksegmenten in een (carbon) buis aan mijn zadelpen, bevestigd met twee 'zware' rubberen Quiker Pro fietspomphouders. Al een tijdje denk ik dat dat beter kan door deze rubbers te vervangen door iets van licht foam oid. Het zou kunnen met PS-schuim, maar dat lijkt me te kwetsbaar. Dus ik zoek een hardschuimblok van ca 50 x 50 x 50 mm met aan twee tegenoverliggende zijden een halfronde inkeping met een diameter van ca 32 mm. Wie weet waar ik moet zoeken?
2020-03-18 16.33.23 2.jpg
Misschien heeft de https://www.schuimwinkel.nl/ een oplossing?
Zoiets, maar dan niet verend. Als iemand weet wat de officiële naam is ben ik ook al geholpen.
Hier in de buurt is https://www.rubberhuis.nl wereldberoemd om allerlei dingen in rubber.
Misschien een blok en dan zelf uitsnijden?

Grappig, hier op mijn bureau ligt een uitgesneden stuk van een kniezitmatje voor in de tuin. Als die een stuk dikker waren kon je er wel wat mee.
3-D laten printen?

Ik heb laatst een passtuk op maat laten printen om een all-cage houder te bevestigen op de schroefdraad van de low-rider op de voorvork.

Pieter
Bert van Sprang schreef:
wo 18 mar, 2020 19:54
Zoiets, maar dan niet verend. Als iemand weet wat de officiële naam is ben ik ook al geholpen.
Ofwel polyurethaan hardschuim, ofwel geëxtrudeerd polystyreen (XPS/styrofoam/styrodur). Beide kun je zagen en schuren in de juiste vorm. (Ik heb er vroeger surfplanken van gebouwd.)
eindgebruiker schreef:
wo 18 mar, 2020 21:43
Bert van Sprang schreef:
wo 18 mar, 2020 19:54
Zoiets, maar dan niet verend. Als iemand weet wat de officiële naam is ben ik ook al geholpen.
Ofwel polyurethaan hardschuim, ofwel geëxtrudeerd polystyreen (XPS/styrofoam/styrodur). Beide kun je zagen en schuren in de juiste vorm. (Ik heb er vroeger surfplanken van gebouwd.)
Kijk gewoon even in de container voor een huis in verbouwing.
Of maak een praatje met een viendelijke timmerman/aannemer (uhh maar zo praatjes maken is even uit de gratie).
Een restje 5cm hard isolatieschuim is genoeg voor een stukje huisvlijt.

Het is wel de vraag of een hardere kwaliteit isolatieschuim duurzaam genoeg is.
Veel harder schuim wil je ook niet want dat zou kunnen gaan schuren.
Iets zachter/taaier schuim is denkelijk beter.
Verwarmingsbuis-isolatie lijkt interessant alleen heb ik geen idee of je dat in de goede vorm kan plakken.
Bridgestone SM schreef:
wo 18 mar, 2020 22:28
Verwarmingsbuis-isolatie lijkt interessant alleen heb ik geen idee of je dat in de goede vorm kan plakken.
Dat is veel te brak spul.
Ipv de container kun je ook de Hornbach aflopen. Toch tijd genoeg. Dan leer je meteen wasr alles ligt, wat dat is vaak wel een punt daar.
Ik ga straks hier eens naar kijken misschien hebben ze een klein stukje liggen:
https://www.dekwast.nl/artikel/styrodur-plaat
Leon schreef:
do 19 mar, 2020 10:01
Dat is veel te brak spul.
De meeste echt lichte en hardere schuim-producten zijn nogal "brak".
Maar een beetje "brak" zou nog kunnen als je het maar opsluit met bijv een klittenband-riempje.
Het zal geen jaren houden, maar wel een kampeerseizoen.

Het feit dat het spul "brak" is hoeft geen bezwaar te zijn, zolang het maar werkt.
Ik heb in onze fietstassen van "carton-plume" (=dun schuimplaat met tweezijdig een gladde papierlaag) een indeling-hulp gemaakt (passend bij het gebruik, voor sommige tassen dus niet meer dan een bodempje). Dat "carton plume" heeft een minimale stevigheid (ook een minimaal gewicht) en die "brak-heid" is soms zelfs winst: het deukt wat, het geeft wat mee, het ziet er niet uit, maar het blijft steun geven.
En als je de hele carbon buis bekleedt met verwarmingsbuisisolatie?
Is dat geen optie?
Uiteindelijk bij Zefal iets gevonden wat redelijk dicht bij een optimale oplossing komt:
2020-11-02 21.13.29.jpg
Bert van Sprang schreef:
di 10 nov, 2020 13:39
Uiteindelijk bij Zefal iets gevonden wat redelijk dicht bij een optimale oplossing komt:
Lijkt op een zaklamp houder, ik gebruik zoiets van Aliexpress (€1) om mijn monopod/tentstok aan het frame te hangen, werkt prima!
IMG_20201110_155502.jpg
Deze van Zefal was (per paar) iets duurder. Verschil met jouw plaatje (en wat ik bij Aliexpress kon vinden) is dat bij mij tentstok/pomp en framebuis in dezelfde richting wijzen.
Bert van Sprang schreef:
di 10 nov, 2020 13:39
Uiteindelijk bij Zefal iets gevonden wat redelijk dicht bij een optimale oplossing komt:
Staat niet op de Zefal-website. Wat is de naam van dit "object"?
Bert van Sprang schreef:
di 10 nov, 2020 16:05
Deze van Zefal was (per paar) iets duurder. Verschil met jouw plaatje (en wat ik bij Aliexpress kon vinden) is dat bij mij tentstok/pomp en framebuis in dezelfde richting wijzen.
Zoiets bestaat ook:
IMG_20201110_181453.jpg
Fedor schreef:
di 10 nov, 2020 17:18
Bert van Sprang schreef:
di 10 nov, 2020 13:39
Uiteindelijk bij Zefal iets gevonden wat redelijk dicht bij een optimale oplossing komt:
Staat niet op de Zefal-website. Wat is de naam van dit "object"?
Zefal universele pomphouder:
https://m.bikester.nl/aanbiedingen/acce ... 66722.html
Ziet er wat platter uit dan de mijne, de stok zit dan wat dichter op de buis 👍
Grappig, die van Bikester is weer een andere. Ik heb deze gekocht:
Afbeelding
Mooi dat je op het www zoveel kunt vinden, jammer dat de beschrijvingen en specificaties vaak zo summier zijn.