Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped tent of MSR - Forum Wereldfietser

Exped tent of MSR

Hoi allemaal,

na 20 jaar is mijn trouwe tentje helaas aan vervanging toe.
Ik denk over een Exped Lyra en een MSR. Ik fietste met een tent van 3,5 kg dus allebei zijn een stuk lichter.
Exped Lyra is net wat groter en aangezien er ook een hond mee op reis gaat, lijkt me dat wel prettig.

Wie heeft er ervaring met deze tenten, wat doen ze in levensduur/ duurzaamheid, en vooral ook hoe zijn ze met condensatie? Ik hoorde dat de MSR daar veel last van heeft.

Exped Lyra: https://www.exped-store.nl/exped-lyra-i ... 23198.html
Hubba Hubba: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... ba-nx.html

Hoor graag jullie ervaringen, bedankt!
Hoi,

Een tent met veel gaas is fris in lente en herfst is mijn ervaring.

Ik heb niet echt veel last van condens in mijn MSR hubba hubba, nauwelijks gaas.
Fijn tentje maar niet groot voor 2 personen en veel bagage. 1 Persoon en 1 hond zal anders zijn.
Ik heb de Hubba Hubba HP, inmiddels een jaar of vijf mee gekampeerd. Voor mij alleen is hij ruim zat, voor twee personen inclusief bagage wel wat krap. Met hond moet wel kunnen denk ik, hangt een beetje af van de grootte van de viervoeter uiteraard. Van condens heb ik nooit last gehad, maar misschien is dat met twee ademende wezens in het tentje wel anders.
Loes van den Bergen schreef:
zo 29 mar, 2020 22:29
Hoi,

Een tent met veel gaas is fris in lente en herfst is mijn ervaring.

Ik heb niet echt veel last van condens in mijn MSR hubba hubba, nauwelijks gaas.
Fijn tentje maar niet groot voor 2 personen en veel bagage. 1 Persoon en 1 hond zal anders zijn.
De binnenmaat van een Hubba Hubba NX is 127cm. Met tweepersonen is dat krap. Geen probleem als het je partner is. Tassen zitten dan onder de buitenzeilen. Enkel met een hond, kan je de fietstassen binnen houden. Tent krijgen we op 3 minuten opgezet met twee personen. Normalerwijze moet je eerst de binnentent opzetten en daarover de buitentent. Het kan anders, maar vergt wat handigheid en een grondzeil. Met condens geen probleem.
Patrick
PeterVanRijn schreef:
zo 29 mar, 2020 22:41
Ik heb de Hubba Hubba HP, inmiddels een jaar of vijf mee gekampeerd. Voor mij alleen is hij ruim zat, voor twee personen inclusief bagage wel wat krap. Met hond moet wel kunnen denk ik, hangt een beetje af van de grootte van de viervoeter uiteraard. Van condens heb ik nooit last gehad, maar misschien is dat met twee ademende wezens in het tentje wel anders.
Ik heb ook de Hubba Hubba HP, lichtgroen, uit 2011/12.
Deze lijkt mij te krap voor 2 personen. Met hond lijkt mij prima te kunnen, mits het geen Deense Dog formaat is. Ik weet niet of de NX andere maten heeft.
Condens, ja. Is wel erg afhankelijk van het weer. Ik vind de condens echter niet storend, de binnenkant van de buitentent is dan weliswaar nat maar daarvan heb je geen last in de binnentent. En als de tent bij het afbreken nat is dan gaat de buitentent alleen in de tentzak. De binnentent gaat dan in een waterdichte zak. Beide gaan achterop onder een bagagenetje. Bij het opzetten aan het einde van de dag is de buitentent in no-time weer droog.
En wat eerder ook al is genoemd: je zet eerst de binnentent op, en dan de buitentent, maar met een footprint/grondzeil kun je ook eerst de buitentent doen. Zo kun je met regen bij het afbreken ook de binnentent droog inpakken.
Ik heb zelf twee tenten die ik afwisselend gebruik:
  • MSR Hubba NX (1-persoons)
  • Nordisk Oppland 3 (3-persoons)
Deze zijn beide niet geschikt voor jou. Wat mij een heel geschikte tent voor jou lijkt, is de Nordisk Oppland 2 SI. Een mooie, ruime tent die zeker geschikt is voor 3 seizoenen. Heerlijk grote voortent om in te verblijven. Opbouwen gaat vrij rap (hetzelfde als bij de 3-persoons). En het gewicht blijft (zonder footprint) onder de 3 kg. De footprint heb ik overigens zelf gemaakt van Aquafoil, die ik heb doorgetrokken tot in de voortent.Mocht je trouwens nog lichter willen, dan is ie er ook nog in een lichtgewicht versie van 1,7kg. Superlicht, maar ook een stuk duurder en kwetsbaarder. Of dat handig is met je hond, laat ik aan jou over.

Ik heb zelf voor de 3-persoons gekozen, omdat ik deze tent eigenlijk vooral gebruik als ik wat langer sta, met z'n tweeën ben en/of de auto pak.De MSR Hubba NX pak ik voor backpacken en solo trips,waarbij ik meestal maximaal 1 nacht op 1 plek blijf.
Ik heb de MSR Hubba Hubba vorig jaar gekocht en heb er enkele keren mee gekampeerd. Op vakantie gebruik ik de tent niet elke dag omdat ik ook regelmatig in een hotelletje overnacht. Voorwaarden bij de aankoop waren dat ik hem alleen kan opzetten en de tent in een grote Ortlieb-achtertas past, en daarnaast dat de tent voldoende ruimte biedt en licht is. Daaraan voldoet de tent. Voor één persoon plus tassen vind ik de tent groot genoeg. Opzetten in je eentje gaat prima. Bovendien is het pakvolume best klein. Al met al erg tevreden met mijn aankoop.

Harrie.
Carldenig heeft de hubba hubba tour in de aanbieding voor € 330, wellicht ook een optie met een hond?
Dank jullie voor alle reacties!

Die Hubba Tour zou inderdaad perfect zijn, ware het niet dat ik het een spuuglelijk ding vind :D

Ik heb uiteindelijk de Expedtent gekocht. Deze is 150 cm breed, 215 lang en 115!! cm hoog. En dat voor 2.25 kg!
Vandaag is de tent binnen gekomen en het lijkt op het eerste gezicht een hele goede keus. Via BAX heb ik de tent gekocht voor 390 euro incl footprint. (normaal is dat de prijs zonder footprint)

Ik had een tent van 20 jaar oud en deze Fyra III is echt een stuk 'geavanceerder'. 1 stok die in elkaar klikt, geen gleuven waar je de stokken doorheen moet frutten, maar handige klikhaakjes, zakjes in de tent, ophanghaakje voor lichtje, kliksysteem om de boventent aan vast te klikken... Welkom in de 21e eeuw!

Nu nog zien hoe deze in de praktijk zal zijn. Wie heeft er een grote tuin... :roll:
Mooi tentje, maar drie-persoons (dan lig je wel héél erg krap)?

Wel lekker ruim voor waar jij hem voor gaat gebruiken :)
Klopt deze is ruim, maar een 2 persoonstent is slechts 20 cm smaller en ik hou van wat beweegruimte! :-)

En as het regent moet de hond in de tent en dan wil ik haar niet naast me, er is niet voor niets een uitdrukking: dat ruikt als een natte hond...