Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektro opladen onderweg. Kabeltjes/chargers/batterij specs. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Elektro opladen onderweg. Kabeltjes/chargers/batterij specs.

Flix schreef:
zo 19 apr, 2020 10:12
Te weinig output van de wandcontactdoos lijkt me niet waarschijnlijk...
Ik noem dan ook specifiek een scheercontactdoos, met ingebouwde scheidingstrafo, die je nog vrij veel op campings tegen komt. Deze heeft meestal een output van 20VA, wat betekent dat ie max minder dan 0,01A levert, en daarmee krijg je de meeste laders niet aan de gang.
Die 0.01A is wel bij 220 Volt. 20 VA komt min of meer overeen met 20 Watt. Een goede voeding heeft een rendement van iets van 80%, dus van die 20 Watt blijft 16 Watt op 5 Volt over ofwel iets meer dan 3A.

Z'n scheidingstrafo zou dus ook geen probleem moeten zijn.
Mijn kennis over deze materie is ook wat roestig geworden, dus daarom lijkt het me verstandig om niet in discussie te gaan*).
Maar het is ook gewoon mijn ervaring (trial and error), dat laadapparaten niet altijd werken als ze ingeplugd zijn in zo'n wcd.

*) Er komt toch ook 220V (230V) uit? Volgens mij geldt dit bij zo'n trafo: de trafo is zo ontworpen dat de spanning heel snel in elkaar zakt als je deze met meer dan 20VA (80mA) belast.
Dat betekent dat als een lader meer vraagt dan een kleine 0,1A, deze al snel stopt met laden. En dat komt overeen met mijn ervaringen.
Hoewel ik geen electrotechnicus ben, heb ik, lang geleden, ongeveer 6 jaar van mijn professionele leven in onderzoek aan batterijen en accu's gezeten. Ik heb daarom toch wat aanvullend commentaar.
Hans Keesom schreef:
za 18 apr, 2020 20:11
Het antwoord is volgens mij simpel, je gaat niets beschadigen met de standaard USB poorten. Een apparaat gaat nooit sneller laden dan ie zelf wil. 5 Volt is 5 Volt. Hoeveel amperes het apparaat afneemt bepaalt het zelf.

Het enige wat "fout" kan gaan is dat je een langzaam ladend apparaat in een snelle poort steekt en andersom. Dat is eigenlijk niet zozeer fout, maar wellicht wat jammer,
Een standaard USB 3.0 poort is begrensd op 900mA. Dat is voor de meeste apparaten die ik ken niet schadelijk. Maar er zijn ook andere laders dan standaard USB poorten en apparaten die je sneller wilt opladen dan met 0,9A. Dan moet je wel opletten.

Veel apparaten hebben geen laadbegrenzer aan de ingangskant. Er kan dan wel degelijk schade ontstaan door te snel opladen, of een lagere capaciteit. Ik heb een Apple iPhone-5 met een lader die gespecificeerd is als 5V-1A. Mijn iPad lader is 5V-2,3A. Als ik mijn iPhone met die iPad lader oplaadt, is er een gevaar dat de Li-ionen niet goed over de koolstof-anode verdeeld worden. Omdat opladen vrijwel altijd gepaard gaat met warmteontwikkeling en volumeverandering van de electrodematerialen, kan te snel opladen leiden tot te hoge temperatuur én tot het scheuren van de electrode-materialen. Dat laatste is een belangrijke reden van vermindering van capaciteit over een aantal laad/ontlaadcycli (plaatje uit https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries)

Afbeelding

Een wat alledaagse maar niet onjuiste vergelijking is die met het vullen van de rijen van een concert- of bioscoopzaal vanaf de zijkanten. Bij hoge aanvoer worden de stoelen dicht bij de zijkant als eerste bezet. Die blokkeren de bezetting van de stoelen in het midden van de rij, dus minder capaciteit. Bij een accu is er dan ook nog de schade door ongelijke uitzetting tussen de zijkanten en het midden.

De capaciteit van een accu wordt vaak aangeduid met het symbool C en de eenheid is Ah (amperes x uren). De maximale laadsnelheid staat vaak aangegeven in C, bv. als 0.5C. Een laadsnelheid van 0.5C betekent de de beginstroom van de lader (in A) niet hogere mag zijn dan de helft van dat Ah-getal. Volledig opladen van een bijna lege accu zal dan vermoedelijk ca. 3 uur zal duren, want je begint met een stroom die de accu voor de helft oplaadt in het eerste uur, maar geleidelijk daalt die stroom en de laatste procentjes gaan veel langzamer.
koenie schreef:
za 18 apr, 2020 22:50
Ik heb ook begrepen dat er minder stroomverlies zou zijn als je je toestel en powerbank met elkaar verbindt met korte kabels ipv lange. Ik heb ook dikke en dunnere kabels, dus ook dat zal wel weer wat uitmaken, maar hoe een eenvoudige fietser het allemaal nog uitmekaar moet houden is soms een raadsel. :lol:
Stroomverlies bestaat niet. Bij gelijkstroom is het zo dat alle stroom die er aan de ene kant van de kabel ingaat er aan de andere kant uitkomt. Stroomverlies heb je alleen als er in die kabel een condensator zit, maar dat is bij gewone kabels verwaarloosbaar. Een korte kabel heeft een lagere weerstand dan een lange kabel, dus er ontstaat een spanningsverlies.

Vergelijk het met water wat je door een dikkere op dunnere tuinslang voert. Als de slang niet lek is, komt alles wat er in gaat er aan de andere kant weer uit. Maar de druk van het water dat uitstroomt en het uitstroomvolume per seconde is lager naarmate de slang dunner en langer is.
Daarom is het antwoord op de volgende vraag van belang :

Bert van Sprang schreef:
za 18 apr, 2020 22:36
Moet ik dan ook nog op de capaciteit van de bijhorende kabels letten en waaraan zie ik dat?
Nee, de kabels doen er bij het laden niet toe.
Elke kabel kan voldoende stroom transporteren. Als hij toch veel weerstand heeft, zal dat de spanning iets verlagen, wat betekent dat de stroom in het begin van het laadproces iets gereduceerd is. Maar als de accu bijna vol is, daalt die weerstand evenredig met stroom naar nul en verdwijnt dat effect. Prakties merkt je er niets van.

Kabelweerstand is alleen van belang bij ontladen als je grote stromen trekt, bv. een startkabel verbonden met een autoaccu.
Conclusie snap ik 😀. Bedankt.
Conclusie snap ik 😀. Bedankt.
Ook ik heb last van dubbelposten.
math schreef:
zo 19 apr, 2020 21:50
Ik heb een Apple iPhone-5 met een lader die gespecificeerd is als 5V-1A. Mijn iPad lader is 5V-2,3A. Als ik mijn iPhone met die iPad lader oplaadt, is er een gevaar dat de Li-ionen niet goed over de koolstof-anode verdeeld worden.
Volgens de algemene kennis is dat geen probleem. De iPhone 5 zal gewoon 1A afnemen, en daarmee probleemloos laden, zonder side-effecten die jij noemt. Een nieuwere iPhone zal 2,3A afnemen in de vorm van snelladen.

https://www.iculture.nl/tips/iphone-opl ... d-adapter/
https://support.apple.com/nl-nl/HT202105
Flix schreef:
zo 19 apr, 2020 22:35
Volgens de algemene kennis is dat geen probleem. De iPhone 5 zal gewoon 1A afnemen, en daarmee probleemloos laden, zonder side-effecten die jij noemt. Een nieuwere iPhone zal 2,3A afnemen in de vorm van snelladen.
Meten is weten.
Het meten van de stroom aan de uitgangskant is lastig, maar ik heb wel een digitale stopcontactmeter waarmee ik de 230V-kant kan meten.
De resultaten voor de iPhone-5, op ca 35% laadtoestand (steeds gemeten na 3 min stabilisatie)
5V-1A lader : 235 V - 6,7 W - 0,047 A
5.2V-2.4A lader : 235 V - 6,1 W - 0,044 A
Je hebt helemaal gelijk!
willem.m schreef:
zo 19 apr, 2020 08:26
Hans Keesom schreef:
zo 19 apr, 2020 08:07
...
Belangrijkste is om een fallback scenario te hebben voor als het mis gaat? Dus wellicht toch een zonnepaneeltje mee nemen?
...en als dat kapot gaat? Een dieselagregaat mee? 🤔

Een extra oplader of powerbank is zo ergens gekocht. Zeker als je in de bewoonde wereld blijft. Het is wat anders als je de bush-bush in gaat.
Een fallback scenario is inderdaad van de situatie afhankelijk. En kan in extreme situaties nog steeds tekort schieten.
math schreef:
zo 19 apr, 2020 21:50
Hoewel ik geen electrotechnicus ben, heb ik, lang geleden, ongeveer 6 jaar van mijn professionele leven in onderzoek aan batterijen en accu's gezeten. Ik heb daarom toch wat aanvullend commentaar.
Hans Keesom schreef:
za 18 apr, 2020 20:11
Het antwoord is volgens mij simpel, je gaat niets beschadigen met de standaard USB poorten. Een apparaat gaat nooit sneller laden dan ie zelf wil. 5 Volt is 5 Volt. Hoeveel amperes het apparaat afneemt bepaalt het zelf.

Het enige wat "fout" kan gaan is dat je een langzaam ladend apparaat in een snelle poort steekt en andersom. Dat is eigenlijk niet zozeer fout, maar wellicht wat jammer,
Een standaard USB 3.0 poort is begrensd op 900mA. Dat is voor de meeste apparaten die ik ken niet schadelijk. Maar er zijn ook andere laders dan standaard USB poorten en apparaten die je sneller wilt opladen dan met 0,9A. Dan moet je wel opletten.
..............

Dank voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb een iPhone en een iPad en laad de iPhone zelden met de iPad lader. Niet vanwege het risico maar vooral omdat de iPad aan zijn eigen lader laad. Een gelukkige gewoonte lijkt het.. ...

Daarnaast zijn de EasyAcc accu's die ik vaak gebruik, ook thuis, redelijk slim* en laden met een hoger voltage als het apparaat het als gewenst communiceer aan de accu.
Wellicht dat ik daarom nog niet veel USB-apparatuur heb die kapot is gegaan ;-)

*https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo