Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektro opladen onderweg. Kabeltjes/chargers/batterij specs. - Forum Wereldfietser

Elektro opladen onderweg. Kabeltjes/chargers/batterij specs.

In afwachting dat we (hopelijk snel) weer de fiets op kunnen, probeer ik één en ander weer te optimaliseren.
Electronica onderweg blijft een hoofdbreker.
Ik probeer zoveel mogelijk gestandaardiseerd te werken, wat neerkomt op toestellen met micro usb --> usb aansluiting.
Zonnepaneel blijft thuis volgende trip. Ik neem 2 powerbanks mee.

Hier starten eigenlijk de vraagtekens.
Als ik kijk op al mijn electronica, hebben al die chargers eigen specificaties.
- Sony RX 100 camera: output: 5V = 1.5A
- Sony A500 camera: output 5V = 0.5A
- Kindle e-reader: output 5V = 0.85A
- Motorola telefoon: Output 5.35V = 2A

Als ik een charger wil bestellen met meerdere usb ingangen, geven deze specificaties in Watt, bv 12 W per poort of 5V / 4.8 A bij een Xtorm charger, waarmee je dan meerdere toestellen tegelijkertijd kunt opladen rechtstreeks van het net.

Ik heb een Lexmark charger met 3 usb poorten die output 5V / 2.4A (each port) of 3.4A (max. total) geeft (véél meer dan de chargers die de fabrikant bij zijn toestel levert dus).

De vraagtekens worden nog groter wanneer ik de toestellen met een powerbank will opladen.
Want powerbank één heeft een uitgang die 1.5V / 2.4A max geeft en een andere uitgang die 2.5V / 2.4 A max geeft (dus meer Volt maar evenveel Ampère ??)

Powerbank twee heeft een uitgang die 1A/5W geeft en een andere poort die 2.1A/10 W geeft.

Hoe weet ik nu welk toestel ik waar mag insteken zonder het te beschadigen ?
Je haalt wat dingen door elkaar:
- vermogen (watt) = stroom (ampère) x voltage (volt). Uit de ene kun je dus de andere uitrekenen
- elk modern apparaat zorgt er zelf voor dat er precies de goede hoeveelheid stroom binnenkomt, en dus niet teveel vermogen wordt opgenomen
- voltage komt niet zo precies, 5,35v is hetzelfde als 5v voor de meeste apparaten

Apparaten nemen vermogen op via hun input, laders en powerbank leveren het via hun output. Beide tot het maximum zoals op het ding weergegeven. Als je de fouten uit je bericht haalt kun je alles op alles aansluiten. Sommige apparaten zullen wat langzaam opladen.
JaapG schreef:
za 18 apr, 2020 16:07
Je haalt wat dingen door elkaar:
- vermogen (watt) = stroom (ampère) x voltage (volt). Uit de ene kun je dus de andere uitrekenen
Thanks Jaap,

Ik weet dat het eenheden zijn voor verschillende zaken. Echter, zonder eerst een cursus electronica te hoeven volgen, vroeg ik me af hoe een gemiddeld mens nu kan weten of ie wel de juiste opladers voor elk toestel gebruikte, want het blijft opvallen dat de oplader die de fabrikant bij zijn toestel levert, steeds lagere specs heeft, dan de chargers die je achteraf koopt.
Daardoor vrees ik dus toestellen te beschadigen, doordat ze te veel of te snel V/W/A of wat dan ook binnen krijgen.

En ja .... voor een elektro-leek is het niet eenvoudig om uit al die verschillende eenheden wijs te worden.
Als ze nu eens toestellen, kabeltjes, laders, powerbanks, etc... in categorieën zouden indelen met een letter of een kleurtje, dan wist je gewoon "aha, ik heb hier toestel A, en ik verbind dat met kabeltje A met een lader A,...", maar misschien kan het allemaal zo eenvoudig niet. :? :)

Maar goed, ik onthoud:
JaapG schreef:
za 18 apr, 2020 16:07
Als je de fouten uit je bericht haalt kun je alles op alles aansluiten.
Om te voorkomen dat je iets opblaast hoef je alleen maar er op te letten dat het input en output voltage hetzelfde zijn (bijna altijd 5v bij telefoons ed). Om te checken of er snel genoeg opgeladen wordt moet het output vermogen (of amperage, zie formule want het voltage is 5v) minstens het input vermogen zijn.
Het antwoord is volgens mij simpel, je gaat niets beschadigen met de standaard USB poorten. Een apparaat gaat nooit sneller laden dan ie zelf wil. 5 Volt is 5 Volt. Hoeveel amperes het apparaat afneemt bepaalt het zelf.

Het enige wat "fout" kan gaan is dat je een langzaam ladend apparaat in een snelle poort steekt en andersom. Dat is eigenlijk niet zozeer fout, maar wellicht wat jammer,

Ik heb altijd 1 of 2 van deze jongens bij me
https://www.bol.com/nl/p/20-000-mah-sma ... oductTitle

Passen ook mooi in het netje van mijn zonnepaneeltjes, twee 13 watt voorgangers van deze die ook nog een display hebben
https://www.mobisun.com/portable-usb-so ... a-mobisun/

Voor tijdens een overnachting heb ik een of twee pittige USB laders mee die de powerbanks 's nachts kunnen opladen terwijl aan de 4 uitgangen dan mijn speelgoed hangt.
koenie schreef:
za 18 apr, 2020 16:26
Als ze nu eens toestellen, kabeltjes, laders, powerbanks, etc... in categorieën zouden indelen met een letter of een kleurtje, dan wist je gewoon "aha, ik heb hier toestel A, en ik verbind dat met kabeltje A met een lader A,..."
In feite is dat nu ook aan de hand: alle apparaten waar je met een USB aansluiting de adapter in gaat, zijn categorie A apparaten & adapters.
Moet ik dan ook nog op de capaciteit van de bijhorende kabels letten en waaraan zie ik dat? Verder heb ik ook al meegemaakt dat ik mijn Powerbank ergens op een camping de hele nacht aan het stopcontact (=wandcontactdoos) had liggen en deze 's-morgens toch niet opgeladen was, kan het ook nog zijn dat de wandcontactdoos te weinig output heeft?
Bert van Sprang schreef:
za 18 apr, 2020 22:36
Moet ik dan ook nog op de capaciteit van de bijhorende kabels letten en waaraan zie ik dat? Verder heb ik ook al meegemaakt dat ik mijn Powerbank ergens op een camping de hele nacht aan het stopcontact (=wandcontactdoos) had liggen en deze 's-morgens toch niet opgeladen was, kan het ook nog zijn dat de wandcontactdoos te weinig output heeft?
Zien doe je 't niet, volgens mij.
Maar zo hebben bv mijn Garmin Etrex30x en de lader waarmee ik de AA-batterijen oplaad, beiden een mini-usb aansluiting.
Het Garmin kabeltje kan ik gebruiken om data uit te wisselen tussen laptop en gps, en eventueel ook om de batterijlader met de oplader die je in het stopcontactsteekt te verbinden. Dat werkt.

Het kabeltje dat met de batterijlader kwam, kan ik dan weer niet gebruiken om de gps met de laptop te laten communiceren.
Dus het ene kabeltje kan meer dan het andere.

Ik heb ook begrepen dat er minder stroomverlies zou zijn als je je toestel en powerbank met elkaar verbindt met korte kabels ipv lange. Ik heb ook dikke en dunnere kabels, dus ook dat zal wel weer wat uitmaken, maar hoe een eenvoudige fietser het allemaal nog uitmekaar moet houden is soms een raadsel. :lol:
Bert van Sprang schreef:
za 18 apr, 2020 22:36
Verder heb ik ook al meegemaakt dat ik mijn Powerbank ergens op een camping de hele nacht aan het stopcontact (=wandcontactdoos) had liggen en deze 's-morgens toch niet opgeladen was, kan het ook nog zijn dat de wandcontactdoos te weinig output heeft?
Nee, dat kan eigenlijk niet tenzij er helemaal geen spanning op de wandcontactdoos staat.

Een beetje lamp vraagt al meer vermogen dan een USB lader en een wandcontactdoos moet ook bijv. een haardroger of stofmachine aankunnen en dat is nog een factor meer vermogen.
Elke kabel die past is oké. In Apple kabels zit wel een authentication chip, maar daar zul je normaliter geen last van hebben.

Waarom die powerbank niet laadde, zou ik ook niet weten. Was het misschien een scheerapparaat wcd? Want die heeft te weinig output voor een beetje lader. Of stroom 's nachts eraf? Niet goed in de wcd?
Bert van Sprang schreef:
za 18 apr, 2020 22:36
Moet ik dan ook nog op de capaciteit van de bijhorende kabels letten en waaraan zie ik dat? Verder heb ik ook al meegemaakt dat ik mijn Powerbank ergens op een camping de hele nacht aan het stopcontact (=wandcontactdoos) had liggen en deze 's-morgens toch niet opgeladen was, kan het ook nog zijn dat de wandcontactdoos te weinig output heeft?
Er kunnen vele redenen zijn waarom die powerbank niet is opgeladen. Een paar keer per nacht controleren of ie nog aan het laden is, lijkt me aan te raden

Te weinig output van de wandcontactdoos lijkt me niet waarschijnlijk of de stroom moet er helemaal van af zijn gehaald. Een niet goed ingestoken adapter of USB kabel of een los intern contact kan ook de oorzaak zijn. Of 220V die niet helemaal keurig 220V was, geen mooie sinusvorm had o.i.d.

Belangrijkste is om een fallback scenario te hebben voor als het mis gaat? Dus wellicht toch een zonnepaneeltje mee nemen?
Hans Keesom schreef:
zo 19 apr, 2020 08:07
...
Belangrijkste is om een fallback scenario te hebben voor als het mis gaat? Dus wellicht toch een zonnepaneeltje mee nemen?
...en als dat kapot gaat? Een dieselagregaat mee? 🤔

Een extra oplader of powerbank is zo ergens gekocht. Zeker als je in de bewoonde wereld blijft. Het is wat anders als je de bush-bush in gaat.
Inderdaad, mijn powerbank is al voor het geval de naafdynamo (of eigenlijk de omvormer) zijn werk niet goed genoeg doet.
Inderdaad, mijn powerbank is al voor het geval de naafdynamo (of eigenlijk de omvormer) zijn werk niet goed genoeg doet.
Bert van Sprang schreef:
za 18 apr, 2020 22:36
Verder heb ik ook al meegemaakt dat ik mijn Powerbank ergens op een camping de hele nacht aan het stopcontact (=wandcontactdoos) had liggen en deze 's-morgens toch niet opgeladen was, kan het ook nog zijn dat de wandcontactdoos te weinig output heeft?
Wat bedoel je met "niet opgeladen"? Was de powerbank 's ochtends net zo vol/leeg als de avond ervoor? Of was de powerbank nog niet helemaal vol?

In het eerste geval was de kabel of de oplader stuk, of zat er ergens een stekker niet goed. In het tweede geval kan dat aan de eigenschappen van de powerbank liggen. Ik heb een oude powerbank van 11 Ah die oplaadt met maximaal 1 A, en dus een half etmaal nodig heeft om van leeg weer vol te raken.
Hans Keesom schreef:
zo 19 apr, 2020 08:07
Een paar keer per nacht controleren of ie nog aan het laden is, lijkt me aan te raden.
Huh? En dit dan: 🛌💤?


.
Te weinig output van de wandcontactdoos lijkt me niet waarschijnlijk...
Ik noem dan ook specifiek een scheercontactdoos, met ingebouwde scheidingstrafo, die je nog vrij veel op campings tegen komt. Deze heeft meestal een output van 20VA, wat betekent dat ie max minder dan 0,01A levert, en daarmee krijg je de meeste laders niet aan de gang.
Misschien weet Bert nog of het zo'n stopcontact was (alhoewel ik ze ook wel eens vermomd als 'gewoon' stopcontact ben tegen gekomen).

Deze:
Dual_Voltage_Shaver_Socket.jpg
Ik heb hier een lader voor een iPad liggen.
Input 100-240V / 0,45A, dat is 10W. output 5,1V / 2,1A, daar krijg je een powerbank wel me opgeladen, ook op een scheerstopcontact van 20W.
Waarschijnlijk is er wat anders aan de hand geweest.
Er zal wel iets met de wandcontactdoos aan de hand zijn geweest. Wel vervelend want na 3 nachten wildkamperen en veel bergop en -af waren mijn telefoon/navigator en de powerbank redelijk leeg. Verplicht later op de dag lang koffie te drinken. Maar: de kabels kunnen het opladen dus niet beperken?
Ergens op dit forum heb ik gelezen, weet alleen niet meer waar, dat er verschil is in laadkabels.
Ze laten niet allemaal evenveel stroom door. Als je dan een lader hebt die 5,1V en 2,1A levert en de laadkabel laat maar 0,5A door, dan schiet het niet op.
Maar: meten is weten, er zijn Volt/Ampère-metertjes in de handel om dit te controleren. Ik heb er eentje besteld. https://nl.aliexpress.com/item/32834369 ... 34383RyUIp
Flix schreef:
zo 19 apr, 2020 10:12
Hans Keesom schreef:
zo 19 apr, 2020 08:07
Een paar keer per nacht controleren of ie nog aan het laden is, lijkt me aan te raden.
Huh? En dit dan: 🛌💤?


.
Te weinig output van de wandcontactdoos lijkt me niet waarschijnlijk...
Ik noem dan ook specifiek een scheercontactdoos, met ingebouwde scheidingstrafo, die je nog vrij veel op campings tegen komt. Deze heeft meestal een output van 20VA, wat betekent dat ie max minder dan 0,01A levert, en daarmee krijg je de meeste laders niet aan de gang.
Misschien weet Bert nog of het zo'n stopcontact was (alhoewel ik ze ook wel eens vermomd als 'gewoon' stopcontact ben tegen gekomen).

Deze:
Dual_Voltage_Shaver_Socket.jpg
Wat slapen betreft, aan jou de keuze natuurlijk.

20VA is maximaal 20 watt als ik het goed heb. Had je een USB lader die meer vermogen vroeg? Wellicht een lichtere lader (10-11 watt) meenemen voor de zekerheid? Met 10 watt laad je die batterypack evengoed wel op in een nacht.