Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naadloos ondergoed - Forum Wereldfietser

Naadloos ondergoed

De mensen die naadloos ondergoed dragen onder hun korte broek tijdens langere tochten, welk merk gebruiken jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Heb net twee van Belucci binnen, morgen eens uitproberen!
Hier altijd een fietsbroek (behalve heel korte tochten), indien nodig ook onder andere kleding.
Voor het hardlopen gebruik ik altijd deze:

https://www.decathlon.nl/p/naadloze-her ... 50&c=BLAUW

Perfect daarvoor. Toevallig van de week ook eens gebruikt op de racefiets en dat beviel me ook heel goed. Doordat ie goed stevig aansluit blijft alles goed zitten. Hetgeen je in geval van broeken met zemen niet altijd kunt zeggen. Deze onderbroek is bijna helemaal naadloos. Er zit precies één naadje in. in 't midden onderin. Hoewel een logische plek voor een naadje niet persé de handigste plek voor fietsers. Tot nu toe (n=1) echter nog geen last van gehad.
Dank voor de tip. Ik heb een paar van deze besteld en inmiddels mijn eerste 38km ermee gefietst:

https://www.naadloos-ondergoed.nl/websh ... ---gx3078/

Héérlijk! Hier geldt natuurlijk ook n=1, dus meer onderzoek is nodig, maar geen centje pijn en ik kon er ook nog een 5km wandeling aan vast plakken zonder eerst om te kleden naar gewone onderbroek (met zo'n luier om wandelen is ook niets). Genot!

Het is eigenlijk een fietsbroek zonder zeem, betaalbaar. Het is gemaakt van dezelfde stof, polyamide. Dus als je een goed ingereden (leren) zadel hebt, zit dat prima. Het kost ongeveer €2,50 per onderbroek, is lichter, droogt sneller en is als gewone onderbroek ook prima te gebruiken. Je voelt hem amper. Setje mee op reis en je bent klaar :).

Komende tijd zal ik meer rijden hiermee en hier wel vertellen wat de uitkomsten zijn!
Wat voor een broek draag je over de onderbroek heen?
Moet de overbroek aan de onderbroek worden vastgeklit, of niet?

Hardcore mountainbikers willen niet worden gezien in een strakke wielrenbroek.
Zij geven de voorkeur aan een vlotte ruimvallende broek die met klitteband aan een strakke binnenbroek is bevestigd.
Ik heb wel eens geprobeerd om zo'n broek te kopen.
Maar of de onderbroek zat te strak, of de overbroek paste niet lekker.
Eergisteren reed ik met een mountainbike broek. Niet vastgemaakt aan de binnenkant.

Je hoeft, hopelijk, geen speciale broek meer. Kan gewoon elke korte broek overheen die je wil. Dat is mijn doel in ieder geval. Die mountainbike broek lijkt erg veel op een gewone korte broek maar dan met meer zakken en van synthetische stof. Dus heb goede hoop.
Vanwaar niet een fietsbroek aan, dus en broek met zeem.

Ik heb inderdaad altijd een mtb broek aan. Voor een strakker model, kijk eens bij Gore.
Ik fiets met een fietsonderbroek onder een gewone korte broek.
Durf het niet aan om zonder een zeem te fietsen mn op lange dagtochten en op fietsvakantie.
JanH schreef:
wo 29 apr, 2020 20:24
Ik fiets met een fietsonderbroek onder een gewone korte broek.
Durf het niet aan om zonder een zeem te fietsen mn op lange dagtochten en op fietsvakantie.
Proberen kan geen kwaad toch? Wat heb je te verliezen? maar vooral wat heb je te winnen...
DeFiets schreef:
wo 29 apr, 2020 20:15
Vanwaar niet een fietsbroek aan, dus en broek met zeem.

Ik heb inderdaad altijd een mtb broek aan. Voor een strakker model, kijk eens bij Gore.
Ik heb tot nu toe altijd broeken met zeem gedragen bij langere tochten. Maar altijd gedacht dat het beter kon.

Want:

Voelt raar, als een luier

Is duurder dan gewoon ondergoed

Droogt minder snel dan gewoon een onderbroek van hetzelfde materiaal zonder zeem

Weegt meer

Is minder veelzijdig dan een setje onderbroeken die je ook op bijv rustdagen en wandelingen prima aan kan

Je hoeft niet meer zo rap om te kleden als je van de fiets afstapt en bijv wilt wandelen of kampement opzet; je kan zo door

Je hoeft je helemaal niet extra om te kleden überhaupt voordat of nadat je gaat fietsen, wat spontane tripjes bevordert en ochtend ritueel versimpeld.
Ik heb de overstap gemaakt - buiten tenminste naar onderbroek + MTB broek. (Binnen op de hometrainer vind ik een fietsbroek fijner.) Ben begonnen met boxers van Odlo maar vind deze al snel gaan ruiken + pijpjes krullen een beetje op - na een dag fietsen moeten ze tenminste uitgespoeld kunnen worden. Ik ben nu merino ondergoed van Mons Royale aan het uitproberen - fijn ondergoed zeker voor niet op de fiets. Op de fiets ben ik nog niet helemaal overtuigd en ga daarom binnen niet al te lange tijd Ortovox uitproberen - deze heeft boxers met lekker lange pijpjes.
Mijn voorkeur voor merino heeft te maken met het niet per se iedere dag moeten wassen van ondergoed/ kleding - aangezien dat niet altijd kan. En waar ik een hekel aan heb is erg bezweet, ruikend ondergoed/ kleding nog een dag te moeten dragen + dat het bij mij dan voor haarzakjes ontstekingen gaat zorgen. Met merino heb ik geen last van geurtjes (mijn omgeving dus ook niet :wink: ), geen (tot bijna niet) last van haarzakjes ontstekingen. Nadeel is dat het ondergoed/ kleding best wel prijzig is - aan de andere kant het gaat wel altijd lang mee.
Qua MTB broeken - ik vind dit fijner dan gewone korte broeken simpelweg omdat de pijpen wat langer zijn. Ik let erop dat de pijpen een beetje wijd zijn (heb 1 paar dat wat strakker zit en merk dat ik dat minder fijn vind). Verder vind ik de stevigere stof, mogelijkheden tot extra ventilatie (bij sommige modellen) fijn alsmede het hebben van wat meer zakken.

Liefhebber - je kunt natuurlijk een losse MTB broek en een losse (fiets) onderbroek kopen die je wel beide goed passen.

CDJ - ben wel benieuwd hoe je dit naadloos ondergoed op de lange termijn gaat ervaren.
AndreM schreef:
za 25 apr, 2020 19:09
Voor het hardlopen gebruik ik altijd deze:

https://www.decathlon.nl/p/naadloze-her ... 50&c=BLAUW

Perfect daarvoor. Toevallig van de week ook eens gebruikt op de racefiets en dat beviel me ook heel goed. Doordat ie goed stevig aansluit blijft alles goed zitten. Hetgeen je in geval van broeken met zemen niet altijd kunt zeggen. Deze onderbroek is bijna helemaal naadloos. Er zit precies één naadje in. in 't midden onderin. Hoewel een logische plek voor een naadje niet persé de handigste plek voor fietsers. Tot nu toe (n=1) echter nog geen last van gehad.
Ik gebruik dus onderbroek van bovenstaand merk + fietsbroek met zeem

N=4 Nog steeds prima. Vandaag 80km. Erg prettig
cdj schreef:
wo 29 apr, 2020 21:07
JanH schreef:
wo 29 apr, 2020 20:24
Ik fiets met een fietsonderbroek onder een gewone korte broek.
Durf het niet aan om zonder een zeem te fietsen mn op lange dagtochten en op fietsvakantie.
Proberen kan geen kwaad toch? Wat heb je te verliezen? maar vooral wat heb je te winnen...
Voor één dag doe ik het ook wel. Maar meerdere dagen achterelkaar niet. Dan merk ik wel dat mijn zitvlak het wat moeilijk heeft. Om die reden heb ik dan 3 fietsonderbroeken bij me van verschillende merken. Indien het langdurig warm weer is, behandel ik mijn zitvlak voor vertrek ook nog met vaseline. Dus wat heb ik te verliezen: minder plezier agv een pijnlijk zitvlak.
De bergwandel broeken (kort en lang) van Decathlon zijn ook prima voor over (fiets)(onder)broek.
Elastisch, en veel zakken.
Naadloos ondergoed voor dames is er genoeg van Hema tot ten Cate.
Een middag zo fietsen gaat goed.
Maar voor langere tochten en meerdere dagen heb ik een zeem nodig.
Veel last van schuur plekken op overgang been/bil.
Tnt nog geen afdoende oplossing gevonden ondanks meerdere zadels, modellen broeken, smeren met zalf en poederen met maïzena.
Zal het er mee moeten doen en dan maar wat vaker rust tussendoor.

Anja.
dijken63 schreef:
zo 03 mei, 2020 20:15

Maar voor langere tochten en meerdere dagen heb ik een zeem nodig.
Veel last van schuur plekken op overgang been/bil.
Tnt nog geen afdoende oplossing gevonden ondanks meerdere zadels, modellen broeken, smeren met zalf en poederen met maïzena.
Zal het er mee moeten doen en dan maar wat vaker rust tussendoor.

Anja.
Heb je de zadelzalf van Assos al geprobeerd?

Ik heb allerlei producten gebruikt en geen daarvan was voldoende effectief op lange meerdaagse tochten.
In 2015 heb ik dan in een sportwinkel in Frankrijk een potje Assos gekocht. Mijn onderstel was toen flink beschadigd na een solotocht van meer dan 1000 kilometer in zes dagen. Maar dankzij die Assos heb ik toch nog vier Alpencols kunnen doen zonder problemen.
Sindsdien heb ik geen enkele keer meer last gehad van irritatie. Mijn vrouw gebruikt het ook en is er erg tevreden over. Het is niet goedkoop - zeker niet wanneer je het flink dik smeert, zoals het moet - maar het is een aangenaam product om aan te brengen, niet kleverig of vettig.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik in het najaar van 2015 een fietsmeting heb laten doen en mijn zadel nu lichtjes anders staat. Dat zal ook een rol spelen. Maar 't is wel hetzelfde zadel, een harde en smalle Fizik Arione. Daar lag het dus niet aan.
derdekeer schreef:
zo 03 mei, 2020 21:12
Heb je de zadelzalf van Assos al geprobeerd?
Is idd erg goed spul. Volgens velen ook beter dan andere crèmes.
derdekeer schreef:
zo 03 mei, 2020 21:12
De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik in het najaar van 2015 een fietsmeting heb laten doen en mijn zadel nu lichtjes anders staat. Dat zal ook een rol spelen. Maar 't is wel hetzelfde zadel, een harde en smalle Fizik Arione. Daar lag het dus niet aan.
Vandaag mijn zadel 3 mm hoger gezet tijdens een langere rit. Dat gaf alweer een kleine verbetering qua zitbotjesdruk. Het luistert idd nauwkeurig.
Snap werkelijk niet dat mensen niet willen investeren in goede broek met goede zeem. Ja dat kost 100-150 euro, en ja koop gewoon elk jaar een nieuw broek en gooi die ouwe weg. Ouwe versleten banden gooi je ook weg.
liefhebber schreef:
wo 29 apr, 2020 13:08

Hardcore mountainbikers willen niet worden gezien in een strakke wielrenbroek.
Wanneer Mathieu van der Poel wedstrijden MTB rijdt heeft hij een strakke wielrenbroek aan. "Hardcore" heeft hier een heel specifieke betekenis, denk ik.
Terug on topic: wanneer je het kunt doen zonder zeem, al dan niet met naadloos ondergoed, is dat geweldig. Maar ik zou niks kunnen aanraden, want de echte wielrenbroek mét zeem is niet zonder reden uitgevonden.
alstro schreef:
zo 03 mei, 2020 22:03
Snap werkelijk niet dat mensen niet willen investeren in goede broek met goede zeem. Ja dat kost 100-150 euro, en ja koop gewoon elk jaar een nieuw broek en gooi die ouwe weg. Ouwe versleten banden gooi je ook weg.
Ik denk dat je de intentie een beetje verkeerd opvat. Ik geef graag geld uit aan kwaliteit. Ik heb niet voor niets een dure vakantiefiets, tassen van honderden euro's, GPS'en, helm, etc.

Maar waar het mij om gaat is veelzijdigheid en eerdergenoemde voordelen. Als ik geen fietsbroeken met zeem mee hoef te nemen scheelt dit weer extra items die op de paklijst hoeven. "Normaal" ondergoed kunnen dragen bij het fietsen zonder ongemak te hebben voelt heerlijk en bevrijdend. Normale onderbroeken of onderbroeken van polyamide ("naadloos") was je makkelijker uit, kun je in meer scenario's dragen, voelen niet gek aan, zijn stukken goedkoper en bijkans ook nog te vinden in de plaatselijke aldi of lidl of sportzaak waar je langsgaat. Dus heb je nieuwe nodig, kun je die zo vinden. Oke, fietsbroeken met zeem vast ook wel, toegegeven.

Ik fiets omdat ik dat plezierig vind en ik er graag op uit trek. Als ik dat kan doen op elk moment, zonder mij zorgen te maken over welke kleding ik aandoe, doe ik het sneller. Zeker nu. Maar ook als ik op fietsvakantie ben stel ik mij zo voor dat ik het fijn vind om 's ochtends gewoon een onderbroek aan te kunnen doen en daarin het kampement kan opbreken, op de fiets kan stappen, kan wandelen, kan zitten, kan opbouwen en totdat ik hem uitwas in kan "zijn". Heerlijk toch?

Als het niet werkt, als het op den duur toch onprettig aanvoelt, dan zoek ik of naar andere alternatieven of ik ga gewoon toch met zeem fietsen hoor. Ik ben niet tegen zeem, ik zoek gewoon naar, in mijn optiek, verbeteringen in de fietservaring.
JanH schreef:
zo 03 mei, 2020 19:43
cdj schreef:
wo 29 apr, 2020 21:07
JanH schreef:
wo 29 apr, 2020 20:24
Ik fiets met een fietsonderbroek onder een gewone korte broek.
Durf het niet aan om zonder een zeem te fietsen mn op lange dagtochten en op fietsvakantie.
Proberen kan geen kwaad toch? Wat heb je te verliezen? maar vooral wat heb je te winnen...
Voor één dag doe ik het ook wel. Maar meerdere dagen achterelkaar niet. Dan merk ik wel dat mijn zitvlak het wat moeilijk heeft. Om die reden heb ik dan 3 fietsonderbroeken bij me van verschillende merken. Indien het langdurig warm weer is, behandel ik mijn zitvlak voor vertrek ook nog met vaseline. Dus wat heb ik te verliezen: minder plezier agv een pijnlijk zitvlak.
Ik bedoelde dan ook om iets nieuws uit te proberen. Als je er een paar besteld en ze lijken niet het beoogde effect te hebben, heb je in het slechtste geval een paar nieuwe onderbroeken, in het beste geval een nieuwe manier van aankleden gevonden.