Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent gewassen, binnententvloer begint vocht door te laten. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent gewassen, binnententvloer begint vocht door te laten.

Ik denk dat je dan gewoon de gebruikshandleiding van dat impregneermiddel moet lezen en vervolgens toepassen. Ik ben bang dat het eerder een lapmiddel is om tijdens een vakantie niet een nieuwe tent te moeten kopen en je het nog een weekje of zo uit kan zingen, voor het echt over en uit is.
Net als met metaal als je het maar vaak genoeg buigt breekt het een keer, dat gaat net zo goed op voor stof, papier of in dit geval de kuip van je binnentent.
ivokremer schreef:
za 23 mei, 2020 21:40
knip

Je zou kunnen zeggen dat ik nu ook een uitvinding probeer te doen, namelijk van een lekke tentbodem een waterdichte proberen te maken.
Mooie uitdaging forum WF acht ik minder geschikt.
ivokremer schreef:
za 23 mei, 2020 21:40
En wat impregneren betreft weet je pas of iets wel of niet werkt als je het geprobeerd hebt.
Ik heb bijvoorbeeld(!) nog niet geprobeerd om op eigen houtje te impregneren met vochtwerende spray.
Ik wilde eerst hier op dit forum raadplegen, meer opties verzamelen. Maar niemand hier komt met opties.
Iedereen roept hetzelfde: "het kan niet!"
Dat heb ik niet geroepen. Ik heb geschreven om ofwel het probleem om te lossen met een waterdicht onderzeil of met specifieke product waarmee men de tent behandeld. Veel meer opties zijn er niet.

Die producten vinden is een kwestie van google gebruiken. Granger en Nikwax zijn bekende merken, maar er zullen er nog anderen zijn. Maar of het het gewenste resultaat oplevert durf ik niet te zeggen. De druk op een grondzeil maakt het waterdicht houden moeilijker.
Wellicht is er een oplossing, ik weet het niet. Een niet oplossing maar een goede omweg om de gevolgen van eht probleem te omzeilen is al genoemd: een floorprint of stukkie plastic.

Maar ik wil ook even ingaan op de gebuiksaanwijzing van de tent, waar het gebruik van wasmachine en -middel uitdrukkelijk wordt ontraden. Voor mij betekent dat Dat het niet handig is dat wel te doen, Voor jou blijkbaar niet...
Als er in de gebruiksaanwijzing zou staan dat het niet wordt aangeraden om de tent met een staalborstel schoon te boenen, zou je dat dan toch doen?
ivokremer schreef:
za 23 mei, 2020 21:40
Overigens is het niet zo dat ik wasmiddel gebruik bij het wassen. Wat ik gebruik is vloeibare geparfumeerde wasverzachter.
Dat kan verklaren waarom de buitentent niet is gaan lekken.
Je had zelf gesproken over wasmiddel, maar dat terzijde.

Maar als er meestal iets heel hard wordt afgeraden voor waterdichte kleding, is het het gebruik van wasverzachter.

Je hebt echt geluk dat je tent nog niet zo lek is als een zeef. Goed voor jou maar ik raad het verder gebruik van de wasmachine en 'normale' wasmiddelen en wasverzachters af.
Dank voor jullie feedback!

Ik hoef op zich geen wasverzachter te gebruiken. Water heeft namelijk zelfreinigend vermogen.

Als mijn tent een uur in een wasmachine zit wordt het zweet er in elk geval uitgespoeld en gaat-ie daardoor veel minder stinken.

Terug komend op meten = weten:

Ik weet al dat we komende zomer niet gaan vliegen. We vertrekken met de trein of fietsend vanuit Groningen. Waarschijnlijk met de trein. Dat betekent dat we een bus spray mee kunnen nemen. Wat voor spray: kan ik nog nader uitzoeken, heb ik nog alle tijd voor.

Als we de tent de eerste keer op zetten kan ik de binnentent sprayen en daarna is die bus waarschijnlijk wel leeg.
Daarna een uurtje wachten, tent door laten waaien en spray laten drogen.

En in de wekend daarna kan ik een logboek bij houden van weersomstandigheden 's nachts en vochtconditie in de tent 's ochtends.

De uitslag kan ik vervolgens delen in dit topic. Daar worden we allemaal een stukje wijzer van.
ivokremer schreef:
za 23 mei, 2020 07:32
...
En het is echt waar, de buitentent is allesbehalve zo lek als een zeef. Die is nog zo goed als nieuw.

Alleen de bodem van de binnentent lijkt een probleem te hebben met vocht door laten.
...
Beste Ivo,

Als de buitentent nog goed is, dan is de oplossing simpel: koop een stukje zeil/plastic, en leg dat onder de binnentent. 💡

Deze oplossing is goedkoop, doeltreffend, en duurzaam: een stukje zeil kost misschien 5 euro, je hebt geen spray nodig en je hoeft de binnentent niet weg te gooien (zoals iemand suggereerde).
Dat had ik nog niet gemeld, dus zal dat bij deze even doen: wij gebruiken altijd een stuk stevig niet-ademend zwart grondzeil.

Ik had het niet gemeld omdat het me vrij logisch lijkt dat een ervaren vakantiefietser als ik er aan denkt grondzeil mee te nemen.

Ik heb de allereerste keer van dat hele dunne transparante grondzeil met gaatjes meegenomen, maar dat beviel totaal niet.
Dat waaide namelijk alle kanten op en ging ook niet erg lang mee.

Met stevig zwart grondzeil moet je ook oppassen, want soms stinkt dat als een malle. Had ik een keer bij een outdoorwinkel gekocht. Man, wat stonk dat spul!
Vind dit onderwerp ondertussen beter passen onder ‘Kletspraat’ (vermakelijk, dat wel :) )
ivokremer schreef:
zo 24 mei, 2020 00:27
Dat had ik nog niet gemeld, dus zal dat bij deze even doen: wij gebruiken altijd een stuk stevig niet-ademend zwart grondzeil.
...
Aha. Dat is wel handig om te melden dan. Nu hebben meerdere mensen adviezen over extra grondzeil gegeven. Zelf gebruik ik ook niet-waterdoorlatend grondzeil. Heel handig, want ... het laat water niet door...

Dan vraag ik me nog wel af waarom een lekke onderkant van de binnentent een issue is. Immers, er komt dankzij het zeil geen vocht van onderen. Is dat dan allemaal condens? En zo ja, kan je niet beter ventileren?
ivokremer schreef:
za 23 mei, 2020 23:40
Ik weet al dat we komende zomer niet gaan vliegen. We vertrekken met de trein of fietsend vanuit Groningen. Waarschijnlijk met de trein.
Houd je in de gaten dat de NS op dit moment geen fietsen in de trein toelaat? En volgens mij is niet duidelijk wanneer dat wel weer mag...
willem.m schreef:
zo 24 mei, 2020 08:21
ivokremer schreef:
zo 24 mei, 2020 00:27
Dat had ik nog niet gemeld, dus zal dat bij deze even doen: wij gebruiken altijd een stuk stevig niet-ademend zwart grondzeil.
...
En zo ja, kan je niet beter ventileren?
Mijn ervaring, misschien heb je er wat aan.
Bij mijn tent raakte de buitentent bij het voeteneind de binnentent. 's Ochtends was dan soms het voeteneind in de binnentent ook nat door de condens van de buitentent dat dan via het doek van de binnentent naar binnen kwam. Niet zo erg als de TS beschrijft maar mijn slaapmat en slaapzak waren wel wat vochtig. Sinds ik middels een extra scheerlijn de buitentent vrij houd van de binnentent heb ik dat probleem niet meer.
ivokremer schreef:
zo 24 mei, 2020 00:27
Dat had ik nog niet gemeld, dus zal dat bij deze even doen: wij gebruiken altijd een stuk stevig niet-ademend zwart grondzeil.
Daar kom je nu mee. Zucht. Welke dingen heb je nog mee niet verteld of 'anders' verteld zoals die wasverzachter?. Op die manier heb ik er geen zin meer in.
lees ook even goed de gebruiksaanwijzing van de impregneerspray.
Op de meeste staat het advies, 24 uur luchten..
Zou dit advies niet in de wind slaan.
ivokremer schreef:
zo 24 mei, 2020 00:27
Dat had ik nog niet gemeld, dus zal dat bij deze even doen: wij gebruiken altijd een stuk stevig niet-ademend zwart grondzeil.

Ik had het niet gemeld omdat het me vrij logisch lijkt dat een ervaren vakantiefietser als ik er aan denkt grondzeil mee te nemen.
Zucht... dan klopt het hele idee van water dat door het grondzeil komt dus niet en moet het probleem ergens anders gezocht worden :shock:

Een extra grondzeil is ook echte gewicht, genoeg lui die er voor kiezen om dit niet mee te nemen.
Het grondzeil van mijn MSR-tentje sloeg ook door. Behandeld met McNett TentSure Tent Floor Sealer (niet die kleine kwastdingetjes, maar in een bus van 250 ml). Merkwaardig genoeg lastig te verkrijgen, Zwerfkei heeft het bv niet in het assortiment zitten.
Plastic onder grondzeil ben ik geen voorstander van. Als het hard regent loopt het water tussen grondzeil en plastic. Het kan niet weg en drukt op den duur door het grondzeil heen.
Tammel schreef:
zo 24 mei, 2020 12:02
Plastic onder grondzeil ben ik geen voorstander van. Als het hard regent loopt het water tussen grondzeil en plastic. Het kan niet weg en drukt op den duur door het grondzeil heen.
Dan heb je het laten uitsteken. Je moet altijd voorkomen dat water van het dak op het zeiltje loopt. Het plastic zeil moet aan alle kanten 5 à 10 cm kleiner zijn dan het grondzeil.
Een natte onderkant van je matras kan ook door condensvorming komen.
jony schreef:
zo 24 mei, 2020 12:11
Een natte onderkant van je matras kan ook door condensvorming komen.
Ja. Als buitentent niet lek is, vanwaar kan het vocht anders komen dan van binnen?
Mensen zijn warm en raken teveel warmte kwijt met vocht als transportmiddel naar buiten.
Dat vocht condenseert dan op koude oppervlakken, zoals een tentbodem met aan de andere kant grond.
Een oplossing zou kunnen zijn een thermisch isolerende mat leggen. En/of gewoon minder kledij/dekens zodat er minder warmte via vocht kwijtgespeeld moet worden.
Je moet die mat dan wel meehebben. Zoiets is wel licht, maar nogal volumineus.
Niemand die ingaat op de kern van het probleem: een tent die steeds heel erg naar zweet stinkt. De oplossing moet m.i. gezocht worden in de hygiëne van de gebruikers van de tent. Goed douchen na het fietsen met een goede douche shampoo en het gebruik van deodorant. Dan is het wassen in de wasmachine niet meer nodig.