Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent gewassen, binnententvloer begint vocht door te laten. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Tent gewassen, binnententvloer begint vocht door te laten.

marc68 schreef:
ma 25 mei, 2020 00:22
Niemand die ingaat op de kern van het probleem: een tent die steeds heel erg naar zweet stinkt. ...
Leuk dat je de probleemstelling zo framet, maar deze heeft in dit geval meerdere kanten: een vochtige, stinkende tent (misschien als gevolg van hygiène) en een lekke vloer (als gevolg van wassen in een wasmachine). En de oplossingsrichting is dus ook niet evident. Het zou helpen als de TS het hele plaatje schetst.
Het lekkende grondzeil is het gevolg van je tent in een wasmachine wassen en dat is weer het gevolg van ernstige zweetgeur en dat is weer het gevolg van onvoldoende hygiëne, dus wel evident.
Maar wij douchen echt elke keer voor we de tent in gaan slapen. Alleen deodorant doen we niet op, dat klopt wel.
Spuitflesjes deo nemen namelijk plek in de fietstassen in beslag...

En een slaapzak in de wasmachine klinkt leuk, maar een slaapzak heeft een veel langere droogtijd nodig dan onze dunne fietskleding. Hoe zie je dat voor je, dat we om de week onze slaapzakken gaan wassen op een camping? Dan moet daar toevallig maar net een wasmachine aanwezig en beschikbaar zijn. Met beschikbaar bedoel ik dat de wasmachine op de camping meestal al bezet is door andere campinggasten.

Daarom doen wij meestal een handwasje met onze kleding. Dat zie ik ons met onze slaapzakken niet zo gauw doen. Niet in het minst omdat we maar een kleine portie wasmiddel bij ons hebben. Bovendien: een slaapzak past niet in een wasbak.

Dan moet het weer ook nog eens mee zitten, want als het toevallig regent kan die slaapzak niet drogen.

Maar goed, ook al douchen we gedurende onze vakanties elke avond voor we gaan slapen, die tent meurt hoe dan ook als een malle op het eind van de vakantie.
Misschien iets voor in de tent? ;)
Knipsel.JPG
Natuurljk bedoelt niemand hier dat je elke week je slaapzak zou moeten wassen. Als je tent meurt is hij nat de hoes in gegaan denk ik. Als hij 's morgens nog wat nat is zou ik binnen en buitentent apart opbergen. Dan blijft de binnentent in elk geval droog. Onderweg kun je dan nog in een pauze even de buitentent eruit halen en luchten. Tot slot kun je je tent beter niet in een waterdichte tas stoppen want dat gaat inderdaad snel meuren. Gewoon in de foudraal en dan bovenop. Dat scheelt ook weer gewicht en geld voor zo'n overbodige waterdichte roltas.
marc68 schreef:
ma 25 mei, 2020 08:22
Het lekkende grondzeil is het gevolg van je tent in een wasmachine wassen en dat is weer het gevolg van ernstige zweetgeur en dat is weer het gevolg van onvoldoende hygiëne, dus wel evident.
Hoezo stinkt de tent naar zweet? Als je met je blote zwetende lijf op het zeil gaat liggen kan dat, maar zweet springt niet van je lijf op de tent hoor.
Tentstank is denk ik een combi van "eetbaar spul voor bacteriën", bacteriën die altijd aanwezig zijn, vocht dat bacteriën nodig hebben en daarnaast tentmateriaal dat in de loop van de tijd ontleedt (Wie kent de geur van oude polyester kleding niet? Wassen helpt niet).
Remedies zijn luchten, droog houden en zonlicht, al tast dat laatste niet alleen de stank zelf aan maar ook de tent.
Wassen helpt maar kan ook je tent in één keer vernielen.

PS Slaapzak wassen? Dat kan, maar RTFM!
Je kunt ook een lakenzak in je slaapzak gebruiken en die af en toe wassen.
Is snel droog en je hoeft jouw slaapzak niet zo vaak te wassen.
Er zijn op dit forum al vele draadjes met nuttige informatie over het wassen van slaapzakken (doe dit niet te vaak bij donzen slaapzakken), het gebruiken van lakenzakken (handig om wasbeurten van donzen slaapzakken te beperken, naast andere voordelen), het verpakken van natte tenten (luchtdicht verpakt inderdaad een bron van stank!) etc geweest. Maar zonder verdere info van de TS over de probleemschets blijft het gissen.
Mijn voornaamste middel tegen een stinkende tent is chillen in de ochtend.

Als je heel vroeg op de fiets wilt zitten is het nog koud en vochtig en zit je met een klamme tent. Als je rustig uitslaapt en daarna lekker je tent in de ochtendzon laat drogen, kun je m iedere dag droog inpakken :P
Shrek schreef:
ma 25 mei, 2020 14:44
Als je heel vroeg op de fiets wilt zitten is het nog koud en vochtig en zit je met een klamme tent. Als je rustig uitslaapt en daarna lekker je tent in de ochtendzon laat drogen, kun je m iedere dag droog inpakken :P
Jij hebt dus nog nooit een echt natte vakantie meegemaakt. Zon? Droog?
Maar mijn conclusie van de natte vakantie: de tent ging er niet harder door stinken.
Ik heb altijd mazzel met het weer.
Ik zie een paar nuttige vragen en aanwijzingen in jullie reacties.

Ik zal eerst ingaan op de wijze waarop de tent is opgebouwd: het is zo'n tent waarvan je eerst de buitentent moet opzetten. De tentstokken gaan dus door sleuven van de buitentent. Daarna hang je de binnentent er in.

Voordeel van zo'n tent is dat je binnen+buitentent in één keer kunt opbergen en opnieuw opzetten, mits hij maar droog is.

Op de momenten dat hij zeiknat is (hij is 's ochtends vaak vooral van binnen nog erg nat), maak ik binnenin eerst de binnentent los en rol hem zo droog mogelijk op op het grondzeil. Ik maak alle natte delen van de binnentent dan tijdens het opvouwen droog met een theedoek.

Pas als de binnentent veilig droog in de tentzak is opgeborgen begin ik met het opbreken van de buitentent.

Dus die binnentent krijgt van mij gedurende de vakantie een zo goed mogelijke behandeling. Ik doe echt mijn best om te voorkomen dat die vochtig de tentzak in gaat.

Maar ja, de tentzak... Het is inderdaad waar dat die water -en luchtdicht is, want van hetzelfde materiaal als de buitentent.
Dus als de buitentent er nat in gaat, dan kan die gaan stinken tijdens de dagelijkse fietstochten.

Ik vind het een goede tip om hem er onderweg bij mooi weer tijdens een pauze uit te halen en te laten drogen.

Ik begrijp die vragen om volledigheid niet zo goed. Ik heb van meet af aan geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn, maar ik kan niet alles in één keer opsommen. Ik dacht in mijn openingspost al behoorlijk volledig te zijn. En ik voeg in dit draadje telkens ook zoveel mogelijk informatie toe. Ik doe dat alleen zo nu en dan op een wat later moment dan sommigen van jullie willen.

Als je nog informatie mist en mij onvolledig vind, dan zou ik het handig vinden als je aangeeft wat voor informatie je nog mist. Dan weet ik hoe ik op die vraag moet anticiperen.
Nog een tip: bewaar als de buitentent nat is binnentent en buitentent apart.
Wim schreef:
ma 25 mei, 2020 20:17
Nog een tip: bewaar als de buitentent nat is binnentent en buitentent apart.
Zo doe ik dat ook. De droge binnentent in een waterdichte kano-zak. De natte buitentent in de ademende tent-zak. En dan beide onder een netje op de bagagedrager met de kano-zak onder de tent-zak.
Ik droog de buitentent niet onderweg. Als ik de tent weer op zet dan is de buitentent zo weer droog. Alleen als ik ‘s avonds niet kampeer droog ik de buitentent onderweg.
Ik probeer wel altijd de footprint (grondzeil) droog mee te krijgen, dan kan ik op de camping de tent direct opzetten. De footprint wil ik dan wel onderweg drogen.
JanH schreef:
ma 25 mei, 2020 20:26
De natte buitentent in de ademende tent-zak.
Da's dus niet het standaard tent-foudraal? Want dat is (meestal) gemaakt van het waterdichte buitendoek van de tent.
Ik heb de MSR Hubba Hubba HP, de groene. Gekocht in 2011/12.
Je bracht me aan het twijfelen, maar net even gecontroleerd. De tentzak is van een ander materiaal dan de buitentent.
Ik denk dat ie ademend is want er staat nooit water in als ik de natte buitentent eruit haal, maar dat is misschien een verkeerde conclusie. Het is natuurlijk wel zo dat maar een heel klein gedeelte van de natte buitentent een voordeel heeft van een ademende zak, want de buitentent is toch strak opgerold.
Tijdens de genoemde natte vakantie maar ook vaker heb ik meegemaakt dat mijn tent, binnentent en grondzeil dagenlang niet echt droog waren, behalve na het opzetten min of meer, maar er nooit problemen door ervaren. Het zal ook weinig uitmaken of een tent drijfnat of vochtig is, want schimmels en bacteriën gedijen ook goed als het slechts vochtig is. Belangrijk lijkt me wel dat een tent af en toe echt droog wordt. Echt droog is dé killer voor bacteriën en groeiende schimmels. Zonlicht helpt er ook bij.
Thuis op zolder na een vakantie laat ik de tent wekenlang op een heel ruime hoop liggen voordat hij in de katoenen opbergzak gaat, voor maximale droogte.
Leon schreef:
ma 25 mei, 2020 21:36
Thuis op zolder na een vakantie laat ik de tent wekenlang op een heel ruime hoop liggen voordat hij in de katoenen opbergzak gaat, voor maximale droogte.
Dit. Ook de ruime opbergzak (in mijn geval van gaas). Ook dat doen veel mensen niet (net zoals bij een slaapzak ;))