Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent gewassen, binnententvloer begint vocht door te laten. - Forum Wereldfietser

Tent gewassen, binnententvloer begint vocht door te laten.

Na elke vakantie met mijn fietsmaat doe ik mijn 3-persoonstent in de wasmachine en was hem met wasmiddel op 30 graden.
Reden is dat hij na drie weken met twee man er in echt wel behoorlijk naar zweet stinkt.
Ik was zowel de buitentent als de binnentent (mijn tent zet je eerst op als buitentent en daarna hang je de binnentent er in).

Dit heb ik tot nu toe zo'n 2-3 keer gedaan en daarna nooit last gehad van lekkage van de buitentent.

Maar wat ik wel gemerkt heb zijn vochtproblemen in de binnentent die er voor het wassen niet waren.
Dan worden we 's ochtends wakker en is het weleens zo dat de onderkant van onze slaapmatten zeiknat is, ook als het niet geregend heeft.

Dit doet mij vermoeden dat de bodem niet meer zo waterdicht is als hij in het begin was.

Mijn vraag: is dit herkenbaar en oplosbaar met een spray of iets anders?

Of is het gewoon einde verhaal voor de bodem van de binnentent?
Wat zegt de gebruiksaanwijzing van de tent over het onderhoud? Dit is overigens de eerste keer dat ik lees dat iemand zijn tent wast. (katoen of kunststof) Ik hang hem gewoon aan de waslijn om uit te luchten en maak indien nodig de binnen en buitenkant van bodem van de tent voorzichtig schoon met een sopje, en daarna afspuiten met water.
Met een beetje mazzel moet je toch wel 10 jaar (vakanties) met een beetje goede tent kunnen doen, en inderdaad is vaak de binnentent het eerste waar het gaat lekken.
Overigens kun je bij oa Denig je grondzeil laten vervangen als de rest nog goed is.
Allereerst complimenten voor je tent dat hij het überhaupt uitgehouden heeft in de wasmachine, en dan zelfs meerdere keren. 8)
De meeste mensen wassen hun tent niet in de machine maar doen hem hoogstends eens met een natte spons af terwijl hij opgezet is in de tuin, op de camping of in het park. Dan zelfs zonder zeep, want zeep kan de waterdichtheid aantasten.

Je kunt spray proberen, de verpakkingen beloven uiteraard de hemel en de gebruiksaanwijzingen stellen een hoop voorwaarden. Garantie dat het werkt zit er niet op want als het niet werkt ligt het aan je tent.

Wat wel werkt is een stuk goedkoop folie van de bouwmarkt onder je tent leggen. Dat spul dat je ter plaatse afknipt van de rol. Neem de goedkoopste, want dat is het lichtste en daar zitten ook geen weekmakers in want folie met weekmakers is duurder.
Hierna komen er anderen die je fancy spul aanraden. Dat werkt ook.
Als mijn tent vies is, en vooral als er overal zand op zit (en in de ritsen), dan leg ik 'm een tijdje in koud water in de badkuip. En daarna uiteraard buiten uithangen. Dit doe ik misschien 1x per jaar. En eigenlijk alleen de buitentent, bedenk ik me nu.

Als de bodem vocht begint door te laten, kun je er een ondergrondzeil onder leggen.

Tip: leg ter preventie standaard een ondergrondzeil onder je binnentent. Ook als je (ooit) een nieuwe tent koopt. Dat beschermt en isoleert. Je tent gaat zo langer mee.

Zie voor tips over welk ondergrondzeil de vele topics hierover op dit forum.
Ik weet niet over wat voor soort tent, grondzeil het gaat. Een gecoat grondzeil raakt door het wassen beschadigd. Vraag is of seam seal hier nog wonderen kan verrichten. Voor de nare luchtjes moet een andere oplossing gevonden worden.

Overigens topic al eens voorbijgekomen viewtopic.php?t=15339
Dit is iets waar tenten niet tegen kunnen.
Voorbeeld van Vaude:
Reinigung

Bei starken Verschmutzungen kann das Zelt in lauwarmem Wasser (Bade- oder Duschwanne) eingeweicht werden. Dazu keine herkömmlichen Putz- oder Waschmittel verwenden.

  • Das Zelt niemals in die Waschmaschine geben!
  • Nach dem Einweichen die verschmutzen Stellen mit einer Lösung aus Nikwax Tech Wash und Wasser einreiben. Dazu ist eine weiche Bürste am besten geeignet.
  • Etwa 5 Minuten einwirken lassen, dann das Zelt mit einem feuchten Tuch abwischen. Das Tuch immer wieder gut ausspülen.
  • Nach dem Reinigen sollte das Zelt mit Nikwax Tent & Gear Solar Proof und Wasser nachimprägniert werden.
https://help.vaude.com/pflege-von-zelten/
Wassen van een tent in een wasmachine met waspoeder, het is de eerste keer dat ik het hoor en het zou me heel erg verbazen dat er een tentfabrikant is dat dat adviseert en dat de garantie dan nog geldig is.

Het is ook de eerste keer dat ik hoor van een tent die blijft stinken bij normaal gebruik als de tent de kans heeft gekregen om grondig te luchten en zo nodig voorzichtig met de hand wordt schoongemaakt.

Ik ben erg verbaasd dat de tent nog heel is en nog niet zo lek als een zeef. Wat is het merk van die tent en het materiaal?

Bij een lekkend grondzeil gaat zoals Leon aangeeft een waterdicht onderzeil het beste resultaat geven. Daarnaast zijn er nog specifieke producten om de tent met te behandelen. Maar hoe succesvol dat zal zijn durf ik niet te zeggen.

Maar als je ooit een nieuwe tent koopt: niet wassen in een wasmachine en met gewoon wasmiddel!

Renaat
Revanho schreef:
vr 22 mei, 2020 22:48
Wassen van een tent in een wasmachine met waspoeder, het is de eerste keer dat ik het hoor ....
Ik ook. :shock:

Van deze MSR site https://www.msrgear.com/blog/tent-care- ... clean-dry/
never dry clean, machine wash or machine dry your tent
Revanho schreef:
vr 22 mei, 2020 22:48
Ik ben erg verbaasd dat de tent nog heel is en nog niet zo lek als een zeef. Wat is het merk van die tent en het materiaal?
Het is een doodgewone kunststof tent van Vango.

En het is echt waar, de buitentent is allesbehalve zo lek als een zeef. Die is nog zo goed als nieuw.

Alleen de bodem van de binnentent lijkt een probleem te hebben met vocht door laten.

Ik stel de vraag omdat we nog zo'n tent hebben. We hebben tegelijkertijd twee dezelfde gekocht. De eerste jaren gebruiken we mijn tent en als die "op" is schakelen we over op de tent van mijn kameraad die nooit een wasbeurt heeft gehad en nog zo goed als ongebruikt is.
ivokremer schreef:
za 23 mei, 2020 07:32
Ik stel de vraag omdat we nog zo'n tent hebben. We hebben tegelijkertijd twee dezelfde gekocht. De eerste jaren gebruiken we mijn tent en als die "op" is schakelen we over op de tent van mijn kameraad die nooit een wasbeurt heeft gehad en nog zo goed als ongebruikt is.
Gezien de lekkage kan je wel stellen dat de tent "op" is. Jullie hebben nog zo'n tent dus wisselen maar.
Of anders op Marktplaats kijken, daar kom je er misschien eentje tegen met een slechte buitentent. Je weet nooit.
Het punt is dat we niet elke ochtend vocht onder onze slaapmatten hebben. Ik zou zeggen ruim minder dan de helft van de ochtend tijdens onze vakanties.

Dus nee, die tent gaat (nog) niet de vuinisbak in.

En ik vind dat jullie aan iets voorbij gaan.

Die tent is ooit gemaakt door mensen. Die hebben hem waterdicht gemaakt. Als die andere mensen dat kunnen, waarom zou ik dat dan zelf niet kunnen?

Volgens mij zit de oplossing van ons probleem gewoon in kennis die zo'n tentfabrikant wel heeft en ik niet.
Ivo, je bent onredelijk bezig. Je hebt zelf iets verprutst en je zit met een lek grondzeil. Deal with it. Dat is beter dan te blijven zoeken naar excuses want daar heb je toch niks aan.
Vango is in de knowledge base helder over do's-and-don'ts . Ook over de kleine wasjes, grote wasjes. https://bit.ly/2ZuSZha
Een coating aanbrengen in een complex industrieel proces is echt wel wat anders dan iets opnieuw impregneren. Kortom, de wasmachine was een slecht idee. Bewaar de buitentent en stap over op de andere tent. Als de buitentent daarvan slecht wordt door UV licht heb je nog een reserve dak.
ivokremer schreef:
za 23 mei, 2020 12:49
- Het punt is dat we niet elke ochtend vocht onder onze slaapmatten hebben. Ik zou zeggen ruim minder dan de helft van de ochtend tijdens onze vakanties.

- Die tent is ooit gemaakt door mensen. Die hebben hem waterdicht gemaakt. Als die andere mensen dat kunnen, waarom zou ik dat dan zelf niet kunnen?
- de bodem van mijn tent is verre van lek. Toch heb ook ik in grofweg de helft van de gevallen 's ochtends een droge (buiten)bodem. Dat zegt vooral iets over de omstandigheden :)

- die bodem krijg je zelf niet meer op zo'n manier waterdicht, dat dit structureel is.
Waag zelfs te betwijfelen of experts dat wel gaat lukken. Maar in ieder geval niet tegen een aanvaardbaar bedrag. Gezien de aanschafprijs van een Vango.
Vergeet niet dat een bodem veel te verduren krijgt. Invloeden van buitenaf: takjes steentjes, zuren, tot en met mieren aan toe. Daarnaast de druk die op de bodem uitgeoefend wordt.

Gewoon zoals eerder gesuggereerd werd, folie kopen: kost weinig, weegt weinig, neemt niet veel plaats in.
zo eentje https://www.aanbiedingenfolders.nl/i/al ... ack-155476
(knip je vier bodems uit!)

Iets dat veel mensen sowieso doen, namelijk om hun tentbodem te beschermen. Vandaar de benamimg 'floorsaver'...
Of duurdere, zwaardere maar op maat gemaakte 'footprints', zoals
https://www.countryside.co.uk/vango/hel ... -footprint
Gezien de aanschafprijs van een Vango? Ik heb het hier over een 3-persoon Vango Tempest 300. Die kost(te) 150 euro.
Dat vind ik niet duur voor zo'n mooie en ruime tent.

En wat impregneren betreft weet je pas of iets wel of niet werkt als je het geprobeerd hebt.
Ik heb bijvoorbeeld(!) nog niet geprobeerd om op eigen houtje te impregneren met vochtwerende spray.
Ik wilde eerst hier op dit forum raadplegen, meer opties verzamelen. Maar niemand hier komt met opties.
Iedereen roept hetzelfde: "het kan niet!"

Kom op zeg, het kan vast wel.

Tentfabrikanten raadplegen lijkt mij nutteloos, die hebben er financieel geen enkel belang bij om mij van kennis te voorzien waarmee ik zelf de levensduur van mijn tent kan verlengen. Zij hebben juist belang bij het omgekeerde.

Overigens is het niet zo dat ik wasmiddel gebruik bij het wassen. Wat ik gebruik is vloeibare geparfumeerde wasverzachter.
Dat kan verklaren waarom de buitentent niet is gaan lekken.

Ik vermoed dat de tentbodem is gaan lekken doordat de waterdichte coating is gaan scheuren door kreukvorming tijdens het wassen. Aan de andere kant kreukt die stof ook bij het opbreken en opvouwen van een tent. Zodoende denk ik dat alle kampeerders op zeker moment te maken gaan krijgen met een lekke tentbodem.

Meten is weten, mensen. Als je nooit hebt gedaan wat ik met mijn tent heb gedaan is wachmachine = funest een door tentfabrikanten opgedrongen logisch klinkende aanname voor jezelf en geen feit.
Als je de waarheid wilt kennen moet je je verstand op nul (durven) zetten en zelf uitproberen.
Dit denkproces heet ook wel eigenwijsheid en wordt nogal eens veracht en onderschat.

Als eigenwijsheid niet zou bestaan waren er bijvoorbeeld nooit vaccins uitgevonden (de uitvinder daarvan werd destijds door veel van zijn tijdgenoten veracht tot op het bot) en had een groot deel van ons nu niet (meer) geleefd.

Je zou kunnen zeggen dat ik nu ook een uitvinding probeer te doen, namelijk van een lekke tentbodem een waterdichte proberen te maken.
Kipfilet moet je ook niet wassen.
ivokremer schreef:
za 23 mei, 2020 21:40
Meten is weten, mensen. Als je nooit hebt gedaan wat ik met mijn tent heb gedaan is wachmachine = funest een door tentfabrikanten opgedrongen logisch klinkende aanname voor jezelf en geen feit.
Als je de waarheid wilt kennen moet je je verstand op nul (durven) zetten en zelf uitproberen.
Dit denkproces heet ook wel eigenwijsheid en wordt nogal eens veracht en onderschat.

Als eigenwijsheid niet zou bestaan waren er bijvoorbeeld nooit vaccins uitgevonden (de uitvinder daarvan werd destijds door veel van zijn tijdgenoten veracht tot op het bot) en had een groot deel van ons nu niet (meer) geleefd.

Je zou kunnen zeggen dat ik nu ook een uitvinding probeer te doen, namelijk van een lekke tentbodem een waterdichte proberen te maken.
Maar je vraagt ons om een oplossing......???