Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TearAid type A voor banden plakken - Forum Wereldfietser

TearAid type A voor banden plakken

Ik las op het ACA (Amerikaanse fietsforum) iemand die TearAid type A gebruikt om zijn banden mee te plakken: https://forums.adventurecycling.org/ind ... rdseen#new. post # 8. De verwijzing naar crazyguyonabike is deze link: https://www.crazyguyonabike.com/reviews ... v=6#158069 posting # 9.

Nu ben ik benieuwd of er hier iemand ervaring heeft met TearAid als bandenplakkers. Zou fijn als dat inderdaad goed werkt - minder plak/ reparatie spullen nodig voor onderweg. Ik heb helaas niet gevonden dat ik ergens een test setje kon bestellen dus als iemand toevallig nog wat heeft liggen en het zou willen uitproberen.... :D :D :D

Graag hoor ik jullie ervaringen/ reacties.
Inge1 schreef:
zo 24 mei, 2020 09:09
Ik las op het ACA (Amerikaanse fietsforum) iemand die TearAid type A gebruikt om zijn banden mee te plakken: https://forums.adventurecycling.org/ind ... rdseen#new. post # 8. De verwijzing naar crazyguyonabike is deze link: https://www.crazyguyonabike.com/reviews ... v=6#158069 posting # 9.

Nu ben ik benieuwd of er hier iemand ervaring heeft met TearAid als bandenplakkers. Zou fijn als dat inderdaad goed werkt - minder plak/ reparatie spullen nodig voor onderweg. Ik heb helaas niet gevonden dat ik ergens een test setje kon bestellen dus als iemand toevallig nog wat heeft liggen en het zou willen uitproberen.... :D :D :D

Graag hoor ik jullie ervaringen/ reacties.
Misschien kun je dit proberen: https://www.decathlon.be/nl/p/set-zelfk ... mc=8562489
Niet hetzelfde als Tear-Aid vanzelfsprekend (en mijn ervaringen met dit spul van Decathlon zijn niet onverdeeld positief).
De naam Tear Aid deed mij denken aan het reparatiemateriaal voor mijn Ortlieb.
Volgens de verpakking kan het ook voor rubber banden worden gebruikt.
Overal te koop
https://www.bever.nl/p/tear-aid-type-a- ... olour=6525

Onderweg gebruik ik patches van ParkTool.
Maar eenmaal thuisgekomen vervang ik die nog steeds voor een ouderwetse plakker met solutie.
Want goed schoonmaken van de plakplek blijft belangrijk.
https://www.parktool.com/product/tire-a ... r-kit-tr-1
tndmbkr - precies en daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van WF'ers die het gebruiken. Want papier kan geduldig zijn..... :wink:

Mcnett Tenacious Tape schijnt ook voor bandenplakken gebruikt te kunnen worden.
Hier is het te verkrijgen:

https://www.bol.com/nl/p/tear-aid-repar ... gIyc_D_BwE

Maar ik heb er geen ervaring mee. Zelf gebruik ik een plaksetje van Lezyne, licht, compact en goede plakkers:

https://www.lezynestore.nl/lezynebanden ... -2313.html

Je kunt eventueel de behuizing thuis laten en alleen de inhoud en bandenlichters meenemen, of anders wellicht de bandenlichters en inhoud los kopen.
Mijn ervaringen met die Parktool patches zijn ook niet overwegend positief, vaak komt het erop neer dat je later (soms zelfs op dezelfde dag) toch je band nog een keer moet plakken. Met Tear-Aid dezelfde ervaring alleen dan niet als bandenplak, maar om een naad waterdicht te houden, ook dat laat na verloop van tijd toch weer los, Overigens blijft het op Ortliebtassen wel goed zitten, het mooie is ook dat het kleurloos is dus bijna niet opvalt. Daarnaast vindt ik Tear-Aid wel behoorlijk aan de prijs als je het ook als bandenplakker in wilt gaan zetten. Maar niemand die je tegenhoudt even met een naald een gat in een biba te maken, of 3 zodat je kan testen wat het beste werkt, de ouderwetse, die van Parktool of die van Tear-Aid.
Mijn negatieve ervaringen zijn al wel weer wat jaren oud en de betreffende band kreeg vrij hoge teemperaturen te verwerken, mogelijk dat dat voor de lijm nog van negatieve invloed is geweest (of de patches waren gewoon over datum (als dat kan))
Ik heb Tear-Aid gebruikt voor de reparatie van mijn tent. Uiterst plakkerig stevig maar dun plastic. Tent doet het nog steeds. Ik kan me goed voorstellen dat je er ook banden mee kunt plakken. Maar in dat geval zou je er misschien ook een stikje duct-tape op kunnen plakken.
Inge1 schreef:
zo 24 mei, 2020 09:09
Nu ben ik benieuwd of er hier iemand ervaring heeft met TearAid als bandenplakkers. Zou fijn als dat inderdaad goed werkt - minder plak/ reparatie spullen nodig voor onderweg.
Nog niet zelf gebruikt als bandenplakker, maar wel voor een lekje in het matje. Ik heb er het volle vertrouwen in dat TearAid prima werk. Dusdanig dat als ik door mijn voorraad bandenplakkertjes door ben ik TearAid ga testen. (Maar lekke banden zijn gelukkig een zeldzaamheid.)

Mijn ervaring met TearAid is dan ook anders dan die van Peter. Ik heb TearAid al gebruikt voor een lek in een matje, voor het herstellen van een gescheurde rugzak, voor het herstellen van een regenjas, herstellen van een brandgaatje in een tent, ... en tot nu toe enkel met positieve ervaring. Zelf na meer dan tien jaar hangen die stukken nog stevig, alleen zijn ze wat vergeeld.

Zoals bij bijna alle klevende zaken is het wel essentieel het materiaal goed schoon te maken en te ontvetten voor het kleven.

Renaat
Revanho schreef:
zo 24 mei, 2020 13:48
Inge1 schreef:
zo 24 mei, 2020 09:09
Nu ben ik benieuwd of er hier iemand ervaring heeft met TearAid als bandenplakkers. Zou fijn als dat inderdaad goed werkt - minder plak/ reparatie spullen nodig voor onderweg.
Zoals bij bijna alle klevende zaken is het wel essentieel het materiaal goed schoon te maken en te ontvetten voor het kleven.

Renaat
Om de boel schoon te maken zitten er dus ook alcohol patches bij, Het kan ook zijn dat ik toch het goede produkt op de verkeerde ondergrond heb gebruikt (of andersom) de liners waren hiervoor namelijk ook al voorzien van wat erg sterk leek op Tear-Aid maar ook zo maar iets heel anders zou kunnen zijn geweest.

En inderdaad, het plakt erg goed, dus in 1 keer goed plakken, want vast is erg snel echt vast. En als je het los wil trekken van een Ortlieb tas trek je zo een stuk van de tas zelf mee eraf.
Ik heb nooit met TearAid gewerkt, wel met andere snelplakkers, zoals die van Slime.
Een belangrijk verschil tussen het plakken van een binnenband en het plakken van een tent, fietstas of luchtbed is dat een binnenband na oppompen sterk uitzet. De plakkers moeten mee uitzetten, maar ook weer meekrimpen als je de lucht uit de band laat of er op een andere plaats een lek ontstaat. Ze moeten dus heel elastisch zijn.
Van de Slime snelplakkers heb ik gemerkt dat ze wel meerekken, maar niet meer goed krimpen. Je ziet dan een verschrompelde plakker en het lek kan daardoor weer open gaan.

Afbeelding
Top! al die reacties.

Lek rijden doe ik gelukkig ook bijna nooit. En een matje lek ook nog niet gehad. Toen ik las van Tear-Aid te gebruiken voor banden, tent, dry bag, matjes dacht ik dat is handig maar klopt de info ook. Want 1 soort plakmateriaal onderweg vind ik toch wel heel erg handig.

Revanho - met jouw ervaring op de verschillende materialen ga ik het maar eens aanschaffen en uitproberen. Dat je alcohol swipes of zo iets nodig hebt had ik gezien. Vermoed dat ik ook de brandstof voor de Trangia kan gebruiken, toch?

Math - Naar wat ik gelezen heb zou tear-aid mee uitzetten en weer terug krimpen met het materiaal - althans de doorzichtige variant.

Hans - de reden dat tear-aid me aanspreekt is dat het voor zoveel materialen werkt en erg goed zou moeten blijven zitten. Met ductape kan dat niet.
math schreef:
zo 24 mei, 2020 15:59
Een belangrijk verschil tussen het plakken van een binnenband en het plakken van een tent, fietstas of luchtbed is dat een binnenband na oppompen sterk uitzet. De plakkers moeten mee uitzetten, maar ook weer meekrimpen als je de lucht uit de band laat of er op een andere plaats een lek ontstaat. Ze moeten dus heel elastisch zijn.
TearAid rekt in ieder geval bijzonder goed uit en krimpt ook goed in. Ik heb ook even op een klein randje dat al 10-15 jaar op mijn Ortlieb-tas kleeft getest. (Het stukje met een diameter van 2-3 cm plakt nog steeds goed, alleen het buitenste randje van 1 mm is wat losgekomen.)

Dat stuk dat dus al weer en wind heeft doorstaan en temperaturen tussen de -5 en + 35 is nog steeds elastisch en bij het uitrekken krimpt het ook netjes terug.

Het enige wat ik niet weet is wat het effect is als het langdurig uitgerekt is en daarna terug moet inkrimpen.

Renaat
Inge1 schreef:
zo 24 mei, 2020 17:57

Math - Naar wat ik gelezen heb zou tear-aid mee uitzetten en weer terug krimpen met het materiaal - althans de doorzichtige variant.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, want om een band te repareren moet materiaal echt wel veel kunnen rekken (en netjes weer kunnen krimpen).
derdekeer schreef:
zo 24 mei, 2020 19:17
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, want om een band te repareren moet materiaal echt wel veel kunnen rekken (en netjes weer kunnen krimpen).
Net even getest met een reepje TearAid type A van 5 mm breed en 7 cm lang. Het uitrekken tot dubbele lengte vroeg echt niet veel kracht. Bij doortrekken rok het reepje uit tot 21 cm. Het was heel duidelijk voelbaar dat de 'rekgrens' daarmee bereikt werd. Bij het terug loslaten was het binnen een halve seconde terug minder dan 8 cm lang. Na een minuutje was het verschil in lengte met het oorspronkelijk stuk verwaarloosbaar.

Nogmaals uitrekken tot 21 cm en daar verder trekken leidde tot breuk. Het was wel een nieuw stuk, nog niet blootgesteld aan UV-licht, grote temperatuursverschillen, ... Maar als eerste test lijkt het me erg hoopgevend.

Renaat
Als je echt aan het wereldfietsen bent en door je plakkers heen bent, kan je een band ook plakken met een stukje oude binnenband en benzine of terpentine. Het is wat meer knoeiwerk dan een schone plakker en een een tube met vulkaniseerspul, maar het werkt prima. Het meeste werk is het schuren schoonmaken van de oppervlakken.

Dus als je een oude binnenband weggooit: knip er een mooi stukje uit en knoop het aan je frame :).
Renaat - dat klinkt inderdaad goed.
Denk dat als ik weer eens spullen moet bestellen ik de Tear-Aid mee bestel en het ga uitproberen. Zou het nog steeds gaaf vinden een alles in 1 plak oplossing te hebben.

Had al gekeken waar hij te bestellen is en wat de prijzen zijn - en ga dan een rol van 1.5 m bestellen. aangezien dat het voordeligste is. Dus als er 1 of 2 mensen zijn die tzt mee willen doen... laat het maar vast weten. Wanneer ik weer iets bestel geen idee.... aangezien de zomervakantie toch NL/ thuisblijven wordt met Corona.

Erik - dat klopt ene oude binnenband werkt ook prima - deed ik lang geleden altijd. Ik gebruik nu snelplakkers doch als ik dingen kan combineren.... dan vind ik dat altijd fijn.
Tear Aid A is max twee jaar houdbaar en dan ook nog bij de juiste temperatuur (niet te warm, niet te koud, niet in licht etc bewaren). En daar je niet weet hoe lang het al in de verpakking en/of in het schap van de winkel ligt (het is niet iets wat dagelijks wordt verkocht) ben ik er geen gebruiker meer van.
Ben nl vaak wekenlang met fiets en packraft in ruige gebieden waar niemand woont en een packraft die je daar niet kunt repareren kan levensgevaarlijke gevolgen hebben. Heb ook weinig zin om dagenlang op een lek matje of in een gescheurd/lek tentje te slapen. Dus heb nu plak/reparatiespul waar ik op kan vertrouwen.
Google op 'houdbaarheid' of stuur ze een mailtje.
Hafar schreef:
ma 25 mei, 2020 13:50
Tear Aid A is max twee jaar houdbaar en dan ook nog bij de juiste temperatuur (niet te warm, niet te koud, niet in licht etc bewaren). En daar je niet weet hoe lang het al in de verpakking en/of in het schap van de winkel ligt (het is niet iets wat dagelijks wordt verkocht) ben ik er geen gebruiker meer van.
Google op 'houdbaarheid' of stuur ze een mailtje.
Waar heb je die info vandaan?

Ik heb TearAid namelijk een keer gemaild over de houdbaarheid na opening. Het zit in zo'n luchtdichte verpakking dus ik dacht dat het wel beperkt houdbaar zou zijn. Maar het antwoord dat ik terug kreeg, gaf aan dat het daarna 'onbeperkt' houdbaar was.
HansvanderVeeke schreef:
ma 25 mei, 2020 14:29
Hafar schreef:
ma 25 mei, 2020 13:50
Tear Aid A is max twee jaar houdbaar en dan ook nog bij de juiste temperatuur (niet te warm, niet te koud, niet in licht etc bewaren). En daar je niet weet hoe lang het al in de verpakking en/of in het schap van de winkel ligt (het is niet iets wat dagelijks wordt verkocht) ben ik er geen gebruiker meer van.
Google op 'houdbaarheid' of stuur ze een mailtje.
Waar heb je die info vandaan?

Ik heb TearAid namelijk een keer gemaild over de houdbaarheid na opening. Het zit in zo'n luchtdichte verpakking dus ik dacht dat het wel beperkt houdbaar zou zijn. Maar het antwoord dat ik terug kreeg, gaf aan dat het daarna 'onbeperkt' houdbaar was.
Had ze een mailtje gestuurd. Had problemen gelezen door (vermoedelijk) beperkte houdbaarheid en wilde het zeker weten. Mijn mailtje is van vorig jaar en allang uit m'n mailbox verdwenen dus die kan ik niet aanhalen. Maar bv hier op het hikersforum werd dezelfde vraag gesteld (januari 2020): https://www.hiking-site.nl/prikbord/ind ... est.16516/
Daar ging het over Tear Aid van Thermarest (tear-aid met kleine lijmdotjes erbij) maar de vraag werd gesteld aan Tear-Aid zelf. Ook zij kreeg hetzelfde antwoord terug:

Van de Tear-Aid agent in NL kreeg ik dit antwoord:
"Type A is tot 2 jaar betrouwbaar, soms langer ligt er aan hoe het bewaard is, niet op een warme plek b.v."
Doorvragend over zo'n grote verpakking Tear-Aid schreven ze:
"U kunt het gewoon proberen met een stukje of het nog plakt, denken het wel."
Mijn dichte verpakking, gekocht in 2016, zou het nog kunnen doen, maar je weet niet hoe en hoe lang de winkel het al vóór mijn aankoop op de plank had liggen. Een houdbaarheidsdatum zou dan toch wel prettig zijn.
Ik vind het gek dat ze voor met name de 'repair patches' die je bij Thermarest krijgt niet uitdrukkelijk de houdbaarheid vermelden. Je zult in 'the middle of nowhere' maar een lekke mat hebben ...
Dank je. Ik kan mijn mail ook niet terug vinden.
Ik was met name geïnteresseerd omdat ik de Tear-Aid voor nood mee heb. Gelukkig heb je dat jaren niet nodig en dan ineens wel. En als het dan niet goed meer is, dan zou dat jammer zijn.