Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Minimalistisch slapen ? - Forum Wereldfietser

Minimalistisch slapen ?

Om tijdens het bikepacken toch te kunnen slapen, op zoek naar iets daarvoor.

Plaats is er nog wel (aan het stuur)
Maar het mag dus niks wegen.
Ik zoek dus een soort slaapzak die vochtwerend is en een soort matje er in verwerkt heeft ?
Heel comfortabel hoeft het niet te zijn (mag natuurlijk wel)
Een nood bivy of een alpine bivy zou je kunnen gebruiken. Ademen doen ze niet of nauwelijks. Je zou er een heel dun matje of opvouwbaar aluminium iso matje in/onder kunnen leggen. Google even op Ultra light, randonnneurs en bushokjes. Of laat even weten met welke temperaturen en omstandigheden je wil gaan slapen.
https://www.outdoorresearch.com/us/alpine-bivy-269289

Dat klinkt best goed, al comfortabeler als wat ik in gedachten heb.
Maar daar is dus nog een matje bij nodig ?
Met een halve kilo nog best acceptabel.

Het zal voor mij in eerste instantie in de zomer, en in warmere tijden zijn.
Niet onder het vriespunt dus.
Ik weet nog niet exact wat ik ga doen, maar zoiezo iets waar uitdaging in zit. (Waarschijnlijk op een gravelracer, daar kan ik offroad ook goed mee uit de voeten).
Maar hier komt toch (altijd) nog een matje (500 gr) en een slaapzak (500 gr) bij?
Dank voor het op weg helpen.

Alles bij elkaar zou dat zo'n 1.5 kilo wegen.
De bivy's zijn wel best prijzig.....
Mijn Cumulus bivi gaat al een paar jaar mee, s’winters in een tentje, s’zomers vaak gewoon in de buitenlucht (wel kans op muggen happen.. :? .)
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... ng-systems
Goede prijs, goede kwaliteit en lekker licht.
Uiteraard wel nog een matje en slaapzak nodig.

Groet,
Tom.
Bubbeltjesplastic als matje en een noodbivi. Dan ben je voor 300gr wel klaar. Is wel wat Spartaans.... :lol: :wink:
Het mag niks wegen en weinig kosten?

Ga dan als het goed warm weer is en zoek een grasveld met hoog gras...
"lage prijs + laag gewicht + warm + vochtwerend" is trouwens een lastige combinatie. prijs neemt toe naarmate gewicht omlaag en of warmte omhoog gaan.

er zijn aardig wat mensen die gewoon op bosgrond slapen. gooi wat extra bladeren en dennennaalden op een zachte bosgrond en je hebt een prima ondergrond.

op marktplaats kun je voor schappelijke prijzen ex militaire bivy zakken vinden, mogelijk is dat wat voor je.

andere optie: een grand trunk nano hangmat + thermarest uberlite matje + bivy zak + mogelijk een tarp. prijzig en je hebt bomen nodig, maar dan heb je wel een zeer licht slaapsysteem dat relatief veel comfort en warmte en bescherming tegen regen biedt.
Tiewrap schreef:
zo 24 mei, 2020 23:29
Dank voor het op weg helpen.

Alles bij elkaar zou dat zo'n 1.5 kilo wegen.
De bivy's zijn wel best prijzig.....
Heb je intussen gevonden wat je zocht?
Misschien is dit een oplossing: https://www.trekking-lite-store.com/lit ... -tarp.html?

260 gram.
Plus twee stokken (pakweg 70 en 50 centimeter, samen minder dan 100 gram), acht haringen (bijvoorbeeld deze https://www.trekking-lite-store.com/msr ... ndhog.html, ongeveer 65 gram) en een stuk Tyvek als grondzeil (200 x 70 centimeter, ongeveer 70 gram).
Samen ben je er voor minder dan 500 gram.
Ontbreken nog: slaapzak en matje. Moet kunnen onder de kilogram in de zomer. Als je er genoeg geld tegenaan gooit, vind je een combinatie van een kilogram die ook in het voorjaar en de herfst bruikbaar is.
Anderhalve kilogram alles bij elkaar.
Nadelen: piepklein, je moet ergens acht haringen in de bodem krijgen, zwaarder dan de lichtste bivis.
Voordelen: niet zo benauwd als een bivy, beter bruikbaar als het regent (probeer maar eens een lekke band te plakken 's avonds in de bivy terwijl het weer loos gaat).

Ik ken maar één persoon die bivis gebruikt heeft, een bergbeklimmer, maar zij bevestigt dat in een bivy slapen geen pretje is; hoogstens iets voor noodgevallen.
Als het zeil iets langer is, ook nog als grondzeil te gebruiken.
Onder het motto "cry once" is het prijsverschil ook wel te rechtvaardigen.

De bivy's leken mij een goeie optie.
Ik denk alleen dat ik in eerste instantie voor alleen een matje en slaapzak zal gaan.

Lekke banden en dan helemaal de keren dat de band er af moet zijn zo enorm zeldzaam.....
derdekeer schreef:
wo 27 mei, 2020 20:36
Tiewrap schreef:
zo 24 mei, 2020 23:29
Ik ken maar één persoon die bivis gebruikt heeft, een bergbeklimmer, maar zij bevestigt dat in een bivy slapen geen pretje is; hoogstens iets voor noodgevallen.
gelijke situatie bij mij; mijn broertje zit in het leger en heeft ook bij nacht en ontij in bivy's moeten slapen. Liefst doet hij dat niet.

Je kan je afvragen of je echt zoveel wilt afzien, of dat je misschien toch voor 3x het gewicht heel veel keer meer comfort wilt hebben.
Fietsertje71 schreef:
di 26 mei, 2020 10:56
Ga dan als het goed warm weer is en zoek een grasveld met hoog gras...
Vergis je niet in door hoeveel gedierte je bezocht wordt. Ik heb een keer op een uitgespreide poncho geslapen en de volgende ochtend zat die onder. Een matje dat je iets van de grond lift zal al veel ongewenst gespuis van je weghouden.
Er zijn er ook genoeg die wel tevreden zijn met een bivy en dan vooral met de eenvoud er van: je rolt het uit, kruipt erin en gaat slapen. Vaak met kleding aan want een bivy is meestal een noodoplossing wat je bv meeneemt op lange (self supporting) bikepacking-races. Het ongemak van een paar keer in een bivy slapen verdwijnt tegenover de vrijheid en tijdwinst die het geeft. Ook handig bij wildkamperen (vooral als het verboden is) want er is altijd wel een plekje te vinden achter een schutting, onder een bruggetje, in een betonnen buis etc.

Nadeel van een bivy is dat er vaak maar erg weinig opbergruimte is. Voedsel, vieze schoenen, natte jas, regenkleding, rugzak etc dat ligt dan onbeschermd buiten. Beste is dan ook een tarp erbij maar dan vallen weer de voordelen weg. Een ander nadeel kan zijn dat veel bivy's vochtig kunnen zijn (condens), is niet zo erg als je de slaapzak de volgende dag kunt drogen maar anders is het geen pretje.

Zelf ben ik van de bivy's afgestapt omdat ze geen kleinere pakmaat hebben dan m'n tentje, althans ik ben er nog geen één tegengekomen. En omdat ik het tentje in nood ook als bivy kan gebruiken: ik leg het neer, ga erop liggen, sla de ene kant over me heen als een deken of rol mezelf tot een cocon. Werkt niet goed in stromende regen maar prima tegen kou, vocht, motregen, ongedierte etc.

In warme zomerdagen heb ik soms 1kg aan slaapspullen (tentje + slaapzak + matje) maar meestal meer (tussen 1.3kg tot 2kg) omdat spartaans slapen mij meer energie kost dan met 500g meer fietsen.
Hangmat + tarp.
Welk tentje is dat Hafar ?

De eerste handige hangmat moet ik nog zien, hoewel dat altijd wel de beste optie lijkt.
Meneer Zwijn schreef:
do 28 mei, 2020 14:00
Hangmat + tarp.
Toen ik in 2015 mijn eerste ultralight fietstrip wilde maken met de racefiets, heb ik wat onderzoek gedaan.
Hangmat+tarp leek me echt wel een niche voor liefhebbers.
Naar ik toen begreep, slapen de meeste mensen er alleen lekker in wanneer ze ook een matras gebruiken.
Tel alle gewichten op en je eindigt even zwaar of zwaarder dan een tarptentje van bv. Six Moon Designs.
Slapen op campings - af en toe wil je wel eens een douche - is doorgaans uitgesloten tenzij je gewoon onder de tarp gaat liggen (maar waarom neem je dan die hangmat mee, als je toch gewicht wilt besparen?)

Niet afkeurend bedoeld, maar lijkt me meer iets voor hardcore liefhebbers van hangmatten.
Het matje en slaapzak zijn zeker.
Mogelijk onder de 200 euro, en weegt dan krap een kilo.

Een bivy van 200 gram is ook betaalbaar.
Betaalbare lichte tentjes lijken wat lastiger.

In ieder geval, we gaan eerst met de pinpas Nederland door, daarna zijn de grenzen weer open, en is t maar zien of er nog gelegenheid voor te vinden is :shock:
Ik heb zelf een waterdichte slaapzak (de Mountain Hardwear Lamina 45°F). Gerate dus op 7°C en tussen de 731 en 850 gram afhankelijk van lengte. Een oude die nu niet meer echt goed waterdicht is. Ik moet daar nog eens een vervanger voor vinden die betere waterdichtheid biedt.
Naar mijn ervaring is enkel slaapzak hoeven uitrollen verreweg het makkelijkst en fijnst als je ergens onopvallend wilt overnachten waar het eigenlijk niet mag. Je bent in no-time ook weer weg. Zeker nu met corona een interessante optie.
Voor comfortabelere overnachtingen en langer verblijf zet ik mijn lichtgewicht eenpersoons tentje op. Ik heb een Terra Nova Laser Competition van 1kg, vrij prijzig, tegenwoordig verkoopt Decathlon ook goedkope lichtgewicht tentjes.