Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zweedse test van fietshelmen - Forum Wereldfietser

Zweedse test van fietshelmen

Een groot Zweedse verzekeringsbedrijf Folksam heeft een test van fietshelmen uitgevoerd en gepubliceerd. De kosten zijn mede betaald door Road Safety Trust.
https://static1.squarespace.com/static/ ... Y+2020.pdf
Ze hebben vooral gelet op bescherming tegen hersenschade bij verschillende botsingsvarianten.
Gewicht, draagcomfort en ventilatie komen niet aan de orde.

Als je de hoogste bescherming wilt, moet je kiezen voor de Hövding 3, een soort airbag die je om je nek draagt en die zich opblaast bij een dreigende botsing, zie filmpje op https://hovding.com/ . Hij is ook de op-een-na duurste (3000 SEK = £250). Voor deze bijzondere helm is de test wel wat aangepast (zie pagina 6). Ik kan niet beoordelen of dit eerlijk is.

Voor de wat relativerende fietsers die wel een helm willen dragen maar niet perse de allerbeste en zeker niet de allerduurste, heb ik de impact-score en de prijs in onderstaand grafiekje uitgezet (hogere score = beter). Diverse helmen zijn ook hier te koop.

Afbeelding

Edit: figuur gecorrigeerd naar aanleiding van opmerkingen hieronder
Link werkt bij mij niet. Maar hier staat ie tussen: https://www.folksam.se/tester-och-goda- ... -for-vuxna (Bicycle Helmets 2020 Tested by Folksam)

Edit: math heeft de link al aangepast.
Ik heb een nieuwe link geplaatst die vermoedelijk wel werkt.
Hier is een beter filmpje over de Hövding 3 airbag : https://www.cyclingweekly.com/reviews/h ... ng-air-bag
math, klopt je grafiek wel? Nummer 2 is de Bell Super Air R MIPS van 275 pond, met een score van +19%, die zou toch hoger moeten staan?
Let op dat de volgordes van tabel 1 en 3 niet overeenkomen.
Wellicht handig:
bikes1.PNG
Edit: en ja het is stom dat ze geen tabel gemaakt hebben met alle gegevens, nu moet je tussen de prijs naar resultaat tabel wisselen.
Je hebt gelijk ; ik ga de grafiek herzien.
Inmiddels gecorrigeerd. Eindgebruiker: bedankt!
Ter aanvulling; het Amerikaanse “Virginia Tech” (universiteit) werkt ook voortdurend hun uitgebreide fietshelmentests bij.
Even Googlen op Virginia Tech en “bike helmets”
math schreef:
wo 03 jun, 2020 17:24
Als je de hoogste bescherming wilt, moet je kiezen voor de Hövding 3, een soort airbag die je om je nek draagt en die zich opblaast bij een dreigende botsing, zie filmpje op https://hovding.com/ . Hij is ook de op-een-na duurste (3000 SEK = £250). Voor deze bijzondere helm is de test wel wat aangepast (zie pagina 6). Ik kan niet beoordelen of dit eerlijk is.
When testing the Hövding 3, both in the shock absorption tests and
in the three oblique tests, an anvil with larger dimensions was used.
The reason was that if Hövding 3 had been tested against the anvil
used for a conventional helmet, there was a risk it could get in contact
with the sharp edges of the anvil. The Hövding 3 was pre-inflated and
had a pressure of 0.56 bar.
Eerder zeggen ze dat de bedoeling van het aambeeld (met een ruw oppervlak) is om asfalt te simuleren, dus het lijkt me een redelijke aanpassing.

Als liefhebber van fietsen in de bergen en in de tropen lijkt de Hövding me overigens een onding. Met zo'n ding om je nek wordt de kans op oververhitting een stuk groter, en zou het netto veiligheidsrisico - ondanks de goede score - wel eens omhoog kunnen gaan.

Wat me verder opvalt: alle Giro's scoren benedengemiddeld. Ik heb een Giro :roll:
eindgebruiker schreef: Wat me verder opvalt: alle Giro's scoren benedengemiddeld. Ik heb een Giro :roll:
Mijn oudste heeft er ook één, ik zat er over te denken om er een te kopen :?
RalphP schreef:
wo 03 jun, 2020 18:17
Wellicht handig:
bikes1. PNG
Dank je.
Dus alle helmen behalve de airbag geven je nog een kans van minimaal 50% op een hersenschudding, dat is hoe je het ook went of keert dus een hersenbeschadiging hoe klein ook.
Ik blijf nog even zonder helm doorfietsen, dan maar wat minder hard naar beneden. De grootste kans om een ongeluk/val te overleven is niet harder dan met 30 km/u ergens tegenaan te knallen.
Wel goed om te zien dat MIPS helmen beter scoren dan de rest. Maar de ene MIPS is dan weer de andere niet.
Ik denk dat de kans dat je op vakantie heuvelaf wat gebeurd een stuk kleiner is als tijdens spitsuur in een gemiddelde stad.
Jammer dat ze van helmen zonder MIPS alleen budgetmodelletjes hebben getest. Daarmee zegt deze test niet veel over de meerwaarde van MIPS.
/herstel, had nr 9 gemist.
Ik vind die Hovding wel een mooie, innovatieve vinding. Maar in de gebruiksaanwijziging van de Hovding-3 staat:

De Hövding 3 is ontwikkeld als bescherming voor het hoofd en moet alleen worden gebruikt tijdens het fietsen. De Hövding is alleen bedoeld voor fietsen (niet voor andere activiteiten zoals paardrijden, rijden op een bromfiets, skiën, rolschaatsen, skateboarden enz.). Onder fietsen wordt hier verstaan het rijden op een fiets in een stedelijke omgeving of op een landweg (en niet extreem fietsen in de vorm van mountainbiken, bmx-en, downhill fietsen, racen, kunst- of stuntfietsen e.d.).
(https://hovding.com/wp-content/uploads/ ... 191121.pdf)

Ook op de site zelf hebben ze het over 'urban cycling'. Het lijkt geen helm te zijn om op je fietsvakantie, mountainbiketocht of racefietstocht op te zetten.
Als je op de centjes moet letten is nummer 5 dus de veiligste keuze. Als ie lekker zit natuurlijk. Maar als ik dan dit plaatje zie:
https://productimages.biltema.com/v1/Im ... e/272011/1
ben ik opeens niet meer overtuigd :lol:
gios schreef:
do 04 jun, 2020 10:05
Als je op de centjes moet letten is nummer 5 dus de veiligste keuze. Als ie lekker zit natuurlijk. Maar als ik dan dit plaatje zie:
https://productimages.biltema.com/v1/Im ... e/272011/1
ben ik opeens niet meer overtuigd :lol:
Daarnaast is Biltema een soort van Gamma/IKEA/Blokker op het gebied van vooral auto-onderdelen (Bil is auto in het Zweeds) Of dat nu een gevoel van veiligheid geeft weet ik niet. Ze hebben er heel veel alleen, de kwaliteit is toch vaak nog wel een dingetje heb ik het idee (van de 4 keer dat ik in zo'n winkel ben geweest), Misschien dat Martin daar meer over weet te vertellen.
Dat zegt niet zoveel: de Rockrider bijvoorbeeld (van Decathlon) scoort beter dan de drie keer zo dure Giro.


gios schreef:
do 04 jun, 2020 10:05
Als je op de centjes moet letten is nummer 5 dus de veiligste keuze. Als ie lekker zit natuurlijk. Maar als ik dan dit plaatje zie:
https://productimages.biltema.com/v1/Im ... e/272011/1
ben ik opeens niet meer overtuigd :lol:
Met het kinbandje zo los raak je bij een val of je helm kwijt, of je wordt gewurgd :cry:
Ik was ook naar een nieuwe helm aan het zien en had de abus pedelec 2.0 op het oog.
Ik vind deze terug op de volgende link van de test
https://www.folksam.se/tester-och-goda- ... -for-vuxna

Maar kan er iemand dit uitleggen ?
Ik rij geen speed pedelec maar wil wel zo veilig mogelijk zitten. Ik rij nu een 8000km per jaar. Ongeveer de 2/3de met de bullitt bakfiets. en de rest met de E bike en koersfiets.
robin2cv schreef:
do 18 jun, 2020 22:25
Ik was ook naar een nieuwe helm aan het zien en had de abus pedelec 2.0 op het oog.
Ik vind deze terug op de volgende link van de test
https://www.folksam.se/tester-och-goda- ... -for-vuxna

Maar kan er iemand dit uitleggen ?
Ik rij geen speed pedelec maar wil wel zo veilig mogelijk zitten. Ik rij nu een 8000km per jaar. Ongeveer de 2/3de met de bullitt bakfiets. en de rest met de E bike en koersfiets.
Als je je afvraagt of de Abus pedelec 2.0 een goede helm is dan is het antwoord als ik de test mag geloven NEE. een 2 is slechter dan een 3 (behalve in Duitsland) en de hyban 2 was ook al niet echt goed. Je kan beter een helm met MIPS kopen als je zo nodig een helm wilt dragen die ook nog beschermt.
Dus lees dat engeles rapport nog eens door en ga dan passen, en zorg dat je de kinband ook strak vast hebt zitten, ook al draagt dat misschien niet fijn, anders is je hoofd net zo goed beschermt als een ei in een gewone kartonnen doos.
_Peter_ schreef:
do 18 jun, 2020 22:41
robin2cv schreef:
do 18 jun, 2020 22:25
Ik was ook naar een nieuwe helm aan het zien en had de abus pedelec 2.0 op het oog.
Als je je afvraagt of de Abus pedelec 2.0 een goede helm is dan is het antwoord als ik de test mag geloven NEE. [knip] Je kan beter een helm met MIPS kopen als je zo nodig een helm wilt dragen die ook nog beschermt.
Als je het testprotocol leest, merk je dat er 5 testen afgenomen zijn:
  1. de helm laten vallen vanaf 1,5m met een standaardhoofd erin, op de top van de helm, Europees gestandaardiseerde test één
  2. de helm laten vallen vanaf 1,5m met een standaardhoofd erin, op de zijkant, Europees gestandaardiseerde test twee
  3. rotatietest 1, inslag die rotatie rond X-as tot gevolg heeft, X-as = je nek
  4. rotatietest 2, inslag die rotatie rond Y-as tot gevolg heeft, Y-as = tussen je oren
  5. rotatietest 3, inslag die rotatie rond Z-as tot gevolg heeft, geen idee waar die Z-as ligt, ik kan niet aan de foto aanuit.
Testen 3, 4 en 5 zijn niet gestandaardiseerd. De punten die een helm krijgt hangen af van de formule:

formule.png
Waarmee de studie dus dubbel zoveel beland hecht aan het gemiddelde van tests T3, T4 en T5 ten opzichte van het gemiddelde van tests T1 en T2.

Hierdoor halen de MIPS helmen veel betere resultaten. Geen enkele helm buist op de Europse norm van 250g voor tests T1 en T2, de resultaten van de goedkope Abus in de test zijn gemiddeld.

_Peter_ schreef:
do 18 jun, 2020 22:41
anders is je hoofd net zo goed beschermt als een ei in een gewone kartonnen doos.
Dit is foute hyperbool, een helm is altijd beter dan een gewone kartonnen doos.