Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wekker - Forum Wereldfietser

Wekker

Hoe doen jullie het, je laten wekken tijdens je fietsvakantie?

Bestaan er ecologische alternatieven (reiswekkers op herlaadbare batterijen dus ;-) ) voor de smartphone?

Eeuwen geleden, voor de smartphone, gebruikte ik mijn gsm. Die kon je uit zetten en die sprong vanzelf aan om de ingestelde wekker te laten rinkelen.

Met een smartphone lukt dat niet, dus zet ik die 's nachts op vliegtuigstand.

Maar ik blijf het behelpen vinden. Ik zet mijn telefoon immers graag af, 's nachts, zodat de batterij wat gespaard blijft.

Bestaat er met andere woorden een herlaadbare reiswekker, of een reiswekker op batterijen?

Of zijn er die andere manieren gebruiken?

Lieven
De zon op m'n tent. Wekkers doe ik niet aan op vakantie. ;)
Ik laat me het liefste niet wekken op vakantie als ik eerlijk ben. Moet ik toch een keer op tijd weg om een boot of trein te halen oid, dan gebruik ik mijn telefoon die veel op vliegtuigstand staat. Ik kan er dan makkelijk een paar dagen mee doen en met mijn snellader is ie in een uurtje weer vol.

Er zijn kleine reiswekkertjes met batterijtjes, ik heb onderstaande gehad maar gebruikte hem in de praktijk toch weinig.

https://www.bever.nl/p/bo-camp-alu-reis ... K9EALw_wcB
Voor 15 euro heb je een onverwoestbaar retro Casio horloge met alarmfunctie. Er is ook een metallic bling bling variant.

Deze gebruik ik alleen tijdens fietsvakanties tijdens welke ik langer dan 6 dagen weg ben (mijn Garmin smartwatch houdt het namelijk een week op één lading vol).

Capture+_2020-06-06-15-23-35-01.jpeg
Mijn wekker op de Samsung doet het gewoon als hij in vliegtuigstand of uitstaat.
Geen wekker, omdat ik naar bed ga als het donker wordt (rond een uur of 10) wordt ik meestal zo rond 6 uur wakker, net als thuis, een soort ingebouwde wekker dus. En als ik al een keer echt ergens op tijd moet zijn dan mag die telefoon ook wel een nachtje aan, alle functies zoals WiFi, Bluetooth, GPS en dergelijke kun je uitzetten om energie te sparen. Als je telefoon is opgeladen en dan een nachtje niet meer red wordt het tijd voor een nieuwe, want dan is de accu versleten (of van te kleine capaciteit)
Ik gebruik mijn telefoon op vliegtuigstand of smartwatch. Schaf je een goedkoop horloge aan, let er dan op dat ie een intern lampje heeft anders kun je hem in het donker niet instellen (die fout maakte ik dus een paar jaar geleden).
Meestal laat ik mij wekken door mijn bioritme.
En moet ik op bepaald tijdstip ergens aanwezig zijn dan gebruik ik de wekfunctie van mijn samsung s10e.
Tegenwoordig met usb-c snellaadfunctie en accupack geen problemen met laadduur.
Ik zet de tent altijd zo dat de eerste zonnestralen er op vallen.
Lekker vroeg wakker en de tent ook minder vochtig.
Ik ben meestal wakker vóór de zon opkomt ;)

Wekker gebruik ik niet, maar anders kan ik mijn fietshorloge (G-Shock met zonnecel) er voor gebruiken.
Mijn smartphone verbruikt bijna niks als ie op vliegtuigstand staat. Als dat bij jou niet het geval is, misschien eens kijken naar energievretende apps.
Los van vliegtuigstand kennen veel telefoons overigens ook specifieks batterijbesparingsmodussen. Bij mijn Huawei heet dat bv. "Ultra Power saver", in combinatie met vliegtuigstand dan verbruikt ie echt praktisch niks meer, terwijl de wekkerfunctie dan nog wel werkt.
willem.m schreef:
za 06 jun, 2020 15:26
Voor 15 euro heb je een onverwoestbaar retro Casio horloge met alarmfunctie. Er is ook een metallic bling bling variant.
Heel aardig! Voor ik een mobieltje had, liet ik me ook wakker maken door zo'n Casio (maar dan een F105 Illuminator).
Daarna het mobieltje, iets van Nokia. Het voordeel is dat je drie weken op vakantie kunt gaan zonder dat je dat ding hoeft te laden. Bij normaal gebruik moet ik hem eens in de vier weken laden (en dan staat hij overdag op).
In Nederland de merel,
in Duitsland de nagtegaal ,
in Polen de wielewaal,
waar wil je nog meer heen ?
Gedurende de vakantie zelf laten wij ons in het algemeen wekken door het weer, de uitgeslapenheid of whatever.

Wanneer we met een afspraak te maken hebben waar we echt op tijd moeten zijn (meestal de terugreis, maar soms ook een 'transport') zetten we meestal de wekker van de telefoon.
Gedurende de andere dagen hebben we die meestal uit staan.
Maar voor de enkele keer dat we een wekker nodig hebben vinden wij het gebruik van de telefoon een
stuk simpeler/lichter in gewicht/minder spullen mee dan alleen daarvoor een wekker meeslepen.
Ben gedeeltelijk doof, heb daarom nooit een wekker. Toen ik nog werkte moest ik altijd om 5.37 uur op, dan maakte mijn vrouw me wakker die door haar wekker werd gewekt. In mijn vrijgezellenbestaan hing er een lampje boven m'n bed, verbonden aan een tijdschakelaar.
In jeugdherbergen ging ik altijd vanzelf wakker, het was tenslotte fietsvakantie. In een zeer uitzonderlijk geval moest ik om vijf uur 's morgens op het station zijn in een ver land, waar maar drie keer per week een trein reed. Dan vroeg ik aan mijn kamergenoot zijn reiswekker voor me in te stellen. Het lukte prima. :D
Foto 191.jpg
Het station van Jasper, Alberta (Canada) rond vijf uur 's morgens in 1982, wachtend op de trein naar Edmonton. Links van de lantaarnpaal staat mijn fiets.
Super, bedankt voor alle reacties. Hiermee vind ik mijn eigen weg wel ;-)
Succes ermee! Nog een laatste toevoeging, koop niet deze wekker. Die zie je nog wel eens bij o.a. de Bever. Ik ben er twee keer ingetrapt, twee keer was ie binnen 10 dagen kaduuk. Echt troep. Bever heeft mijn negatieve review verwijderd zie ik overigens. Siert ze niet.

Afbeelding