Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nubike, zou het er ooit van komen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nubike, zou het er ooit van komen?

math schreef:
di 09 jun, 2020 13:38
Ik denk dat dit aangeleerd is. Mensen die niet vaak fietsen herken je aan dat ze niet mooi ronddraaien, maar op het laagste punt de pedalen even stil houden. Kijk maar naar onze minister van justitie die het Vondelpark inspecteerde op corona-gedrag.
https://www.ad.nl/video/kanalen/nederla ... rk~p139075
Toen ik het las dacht ik, neen dat klopt niet.

Ondertussen naar het filmpje gekeken. En op het einde is mooi te zien hoe die minister een soepele fietsbeweging maakt. Het stilhouden daarvoor heeft volgens mij enkel te maken met het zeer traag moeten fietsen (voor de camera).

Ik heb daarna nog wat filmpjes gezocht van volwassenen die leren fietsen (die zijn op Youtube genoeg te vinden) en die bevestigende was ik dacht en zelf ook ervaren heb als ik kijk naar mensen die pas leren fietsen. Zij hebben het met van alles moeilijk (evenwicht houden, sturen, voldoende vooruit kijken, remmen correct gebruiken, op- en afstappen, ...) maar niet met het netjes ronddraaien van de trappers. Het fenomeen dat je omschrijft bestaat volgens mij niet.

Wat ze wel doen is op het moment dat het even moeilijker wordt (in hun ogen), dus bij bochten, obstakels, drukke situaties, ... even de voeten stil houden. En dat doen ze (zoals de meeste fietsers) met de voeten net voorbij het dode punt (dus op 1 uur en 7 uur).

Renaat
Iemand wees mij onlangs op deze fiets. Ik meteen googelen. Blijkt dat ze 140 jaar geleden ook al met een dergelijk concept bezig zijn geweest. En in productie hebben gebracht:

https://www.reden.nl/our-work/reden-mak ... o-innovate
Op basis van gezond verstand concluderen dat iets niet werkt is niet zo slim. Er is namelijk een heel bekend voorbeeld waarbij een kleine verbetering in de beweging tot aanzienlijke winst zorgde; de klapschaats.
Ik heb zelf ook ervaring met de eliptigo en ik heb niet het idee dat ik daar minder arbeid op kan leveren dan op een fiets. Maar de Elitpigo is in ieder geval langzamer door de houding en lagere rendement van de aandrijfing
Wielrenners wisselen ook van houding. Op het vlakke is de tijdrithouding gunstiger voor de snelheid maar iets rechterop kunnen ze meer vermogen leveren. Dus bergop fietsen ze zo. Met de aandrijving ergens ter hoogte van de achteras kun je op een tijdritfiets misschien wel meer vermogen leveren.
Als ik het goed heb bestaan er vermogensmeters met de sensoren in de trappers. Zo ja, dan is het heel gemakkelijk achter de waarheid te komen. Vraag me wel af hoeveel verzetten zijn er mogelijk met deze manier.
Ojaa dat van die klapschaats was, meen ik, in een seizoen van het schaatsen wel bekeken.