Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nubike, zou het er ooit van komen? - Forum Wereldfietser

Nubike, zou het er ooit van komen?

Ik las iets over de Nubike .
Een grappige uitvinding.
In het artikel staat oa dat de fiets lichter fietst omdat de cranks langer zijn. Er wordt overigens gesproken over pedalen die 2 keer zo lang zijn.
Maar zijn pedalen niet gewoon de trappers?

Het verhaal doet me denken aan de discussie over de krachten op de ketting bij aandrijving via een Pinion versnelling en een Rohloff versnelling.

Volgens mij kan je met die Nubike fiets niet met minder vermogen meer bereiken, tenzij het overbrengingsmechanisme aanzienlijk minder weerstand heeft dan ketting en derailleur of ketting en Rohloff.

De kracht die uiteindelijk wordt overgebracht is een samenspel van cranklengte en versnelling en dan doet het er niet toe of dat een ronddraaiende beweging is of een op-en-neergaande beweging is.

Wat vinden jullie?
Poppink schreef:
zo 07 jun, 2020 11:59
Wat vinden jullie?
Zelfs de crowdfunders trapten er niet in. :lol: :lol: :lol:

P.s. Wachten we niet nog steeds op de doorbraak van al die epische wereldveranderende fietsprincipes die zijn uitgevonden sinds internet en vooral Youtube bestaat? Een aardige lijst is op dit forum besproken.
Het is een artikel van 9 maart 2019.

Als het echt revolutionair was geweest hadden we er wellicht meer van gehoord. Een dergelijk artikel in de maand maart doet me eerder denken aan een 1 april grap.

Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten, voor het zelfde geldt dat we over 20 jaar allemaal op een fiets met dit principe fietsen.
En gezien alle ontwikkelingen zal het dan niet een fiets, maar een e-bike zijn, omdat gewone fietsen dan ook een zeldzaam goed geworden zijn.
Ik heb het ook al een paar keer gezien. Ik denk dat de voordelen er gewoon niet zijn.
Bij die op en neergaande beweging gaat er ook energie verloren doordat je been en voet bij elke beweging versnelt, en dan weer tot stilstand moet komen. Dat os met rond draaiende pedalen anders, en zeker als je met klikpedalen werkt waar je eigenlijk over de volle omwenteling kracht kan blijven geven.
Om er wat zinnigs over te kunnen zeggen ... eerst uitproberen/testen/ondervinden.
De rest zijn meningen die op weinig tot niets gebaseerd zijn.
Mijn bescheiden mening.
Ed kettingvet schreef: Om er wat zinnigs over te kunnen zeggen ... eerst uitproberen/testen/ondervinden.
De rest zijn meningen die op weinig tot niets gebaseerd zijn.
Mijn bescheiden mening.
Nee hoor. Men kan perfect een goed onderbouwde mening over iets hebben zonder te hebben uitgeprobeerd. O.a. op basis van natuurkunde, het functioneren van het menselijke lichaam en talloze vergelijkbare (succesloze) experimenten.

Zoals andere reeds aangaven, dit is echt niets nieuws. En er is geen enkele reden om op dit ogenblik te geloven dat het wel een verbetering is t.o.v. de gewone fiets.

Renaat
Edwin* schreef:
zo 07 jun, 2020 12:55
En gezien alle ontwikkelingen zal het dan niet een fiets, maar een e-bike zijn, omdat gewone fietsen dan ook een zeldzaam goed geworden zijn.
Ik denk dat over 20 jaar je bij de e-bike niet meer hoeft te trappen want daar heeft de grootste doelgroep geen behoefte aan.
Ed kettingvet schreef:
zo 07 jun, 2020 15:56
Om er wat zinnigs over te kunnen zeggen ... eerst uitproberen/testen/ondervinden.
De rest zijn meningen die op weinig tot niets gebaseerd zijn.
Mijn bescheiden mening.
Hoe weet jij waar ik mijn mening op baseer?
Ziet er interessant uit, maar als het echt zou werken had ie de fiets inmiddels wel laten uitproberen door diverse publicaties.
Leon schreef:
zo 07 jun, 2020 17:25
Ed kettingvet schreef:
zo 07 jun, 2020 15:56
Om er wat zinnigs over te kunnen zeggen ... eerst uitproberen/testen/ondervinden.
De rest zijn meningen die op weinig tot niets gebaseerd zijn.
Mijn bescheiden mening.
Hoe weet jij waar ik mijn mening op baseer?
Heb ik jouw naam geciteerd?
Ed kettingvet schreef:
zo 07 jun, 2020 18:40
Leon schreef:
zo 07 jun, 2020 17:25
Ed kettingvet schreef:
zo 07 jun, 2020 15:56
Om er wat zinnigs over te kunnen zeggen ... eerst uitproberen/testen/ondervinden.
De rest zijn meningen die op weinig tot niets gebaseerd zijn.
Mijn bescheiden mening.
Hoe weet jij waar ik mijn mening op baseer?
Heb ik jouw naam geciteerd?
2 van de 4 berichten ervoor waren van mij. Dus wie zou je anders bedoelen?
Leon schreef:
zo 07 jun, 2020 18:50
Ed kettingvet schreef:
zo 07 jun, 2020 18:40
Leon schreef:
zo 07 jun, 2020 17:25
Hoe weet jij waar ik mijn mening op baseer?
Heb ik jouw naam geciteerd?
2 van de 4 berichten ervoor waren van mij. Dus wie zou je anders bedoelen?
Ik vroeg je of ik je naam heb geciteerd, neen dus. Duidelijk dat jij er iets anders van wil maken. Daaag ...
Ook als je iemands naam niet citeert kan het overduidelijk zijn dat je hem of haar aanspreekt op een forum. Zo werkt een forum.
Vind jij er dan maar van wat je wil, je insinueert maar wat.
Ik vind de commentaren tot nu toe erg pover. Inhoudelijke argumenten waarom het minder efficiënt of minder aantrekkelijk zou zijn dan de klassieke aandrijving ontbreken. M.i. vooral gemakzuchtig conservatisme.

Ook onze kampioen-reageerder komt niet verder dan "is niet nieuw" en geschamper over "epische wereldveranderende fietsprincipes." Wie beweert dat laatste? Het hoeft slechts even goed of 0,5% beter te zijn, om interessant te zijn.

Ik heb ook geen volledig antwoord, deels omdat we niet weten hoe het vermogen uit die op-en-neergaande hefbomen omgezet wordt in achterwielrotatie. Van de roterende beweging van een trapas weten we heel veel en een kettingoverbrenging is erg efficiënt.

Wat we weten uit allerlei studies is dat kracht niet het enige of het belangrijkste is voor het ontwikkelen van vermogen. Snelheid hoort daar ook bij (vermogen = kracht x snelheid). Het blijkt dat het optimum van trapsnelheid bij een klassieke kettingaandrijving afhangt van het vermogen. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de trapbeweging moet zijn.
Afbeelding
Dat weten we uit onze dagelijkse fietservaring en het wordt bevestigd door wetenschappelijke studies, maar het is niet iets wat je op basis van theorie gemakkelijk kon voorspellen.

Het heeft te maken met de spieren die achtereenvolgens actief zijn en hoe de spieren ontwikkeld zijn:
Afbeelding

Om zo'n beweging optimaal te laten verlopen is een langdurige training nodig. Dan nog zie je dat sommige top-atleten een hoge trapfrequentie prefereren, bv. Lance Armstrong, terwijl een andere, even sterke, renner als Jan Ulrich het beste functioneerde bij een veel langzamere trapfrequentie.
Ik denk niet dat iemand kan voorspellen hoe dat bij een Nubike zal zijn.
Het komt op mij toch over als een vorm van traplopen, ook de filmpjes die Leon aanhaalt. Ik weet van mezelf dt ik makkelijker 10 km fiets dan 1 km traploop (of zelfs maar de Dom of Martinitoren op.
En dat het niet aanslaat heeft denk ik ook met boer en eten te maken.
Bij traplopen breng je je zwaartepunt omhoog. Dat kost veel energie. Maar gewone alpinisten kunnen best urenlang in een rustig tempo naar een berghut wandelen. Getrainde atleten doen dat zelfs hardlopend op "alpine trail runs".
Poppink schreef:
zo 07 jun, 2020 11:59
Nubike, zou het er ooit van komen? Wat vinden jullie?
Ik denk dat er liefhebbers zijn, die zich met een Nubike willen onderscheiden. Het zal wel wat worden, maar dergelijk trapbewegingen zijn minder efficiënt.
Bij roterende trapbewegingen werken de voeten en enkels mee als ondersteuning in het vliegwieleffect op de z.g. dode punten. Bij de Nubike gaat bij elke trapbewegingen van beide benen, bewegingsenergie verloren, omdat die benen 4 keer volledig worden stilgezet. Inefficiënt. Bij een volledig roterende beweging alleen het gebied rond de knieën.
Bij een roterende beweging is met een goede trapfietstechniek tijd voor een ontspanningsfase nabij de z.g, dode punten. Dit voorkomt te veel restspanning in de spieren van het opgaande been. Dat gaat door het vliegwieleffect tijdens een roterende beweging beter. Efficiënter.
Bij de Nubike moet de op- en neergaande alsnog worden omgezet in een roterende, nabij de achternaaf. Ook daar zitten de z.g. dode punten en een wisselend koppelverloop. Gelijk de roterende bewegingen met een trapas. Bovendien moet daar die roterende beweging door middel van een tandwieltransmissie (versnellingsnaaf) worden versneld om de gewenste draaisnelheid van het achterwiel te verkrijgen. Inefficiënt.
PietV schreef:
ma 08 jun, 2020 10:16
...het vliegwieleffect...
Hiermee is volgens mij veel gezegd.