Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gereedschap voor onderweg - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

gereedschap voor onderweg

Ik neem ook altijd pindakaas mee als gereedschap. Maar dan wel zo'n XL pot.
Rene6699 schreef:
za 20 jun, 2020 15:37
T is aan iedereen en eigen reis doel en geologische landschap eigenschappen.
Ik zit in EU op t fietspad.
Mijn gewicht in lowrider is max 4kg.

Keuken achterop met noodrantsoen max 5 kg.

Regen en ovetige Kleding handdoeken alles lichtgewicht ,/ microvezel .

Max totaal achter 10 kg.

Vraag mij echt hoe komt men op 20 kg of zelfs meer???
je vergeet credit-card zeker, en hoeveel dagen ben je dan van huis, de meeste hier minimaal 3 weken en dan heb je aan een minimale set echt niet genoeg, ook als je gaat bush-craften. En er zijn mensen die gewoon wat meer comfort willen en dat weegt extra, of hebben het geld niet om alles lichtgewicht tehebben.
Voor je bepakking maakt het weinig uit of je een week gaat of een jaar toch?
Als je een jaar weggaat krijg je naar alle waarschijnlijkheid te maken met de 4 seizoenen, of je moet op de evenaar gaan fietsen natuurlijk, het maakt nogal wat verschil in volume en gewicht of je een zwembroek of een dikke trui mee moet nemen. Blijft het droog dan heb je je regenpak voor niets meegenomen, enzovoort enzovoort, je kan niet voor elke eventualiteit plannen, en zelf neem ik ook steeds minder mee, wat je dit jaar niet gebruikt of nodig hebt gehad laat je thuis, en als je in europa blijft is alles wat je dan toch nodig hebt vaak wel weer te koop. Maar zeker als je wat ouder wordt dan heb je aan het eind van de dag misschien toch wel behoefte aan dat stoeltje van 500 gram, en zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen.

In basis zal je uitrusting er ongeveer gelijk uitzien voor 3 weken of een jaar maar wel aangevuld met dingen die essentieel zijn voor waar je naar toe gaat.
Shrek schreef:
zo 21 jun, 2020 11:29
Voor je bepakking maakt het weinig uit of je een week gaat of een jaar toch?
Zelf zou ik voor een jaar meer gereedschap, want daar gaat deze discussie over, meenemen dan voor een week. Je moet immers onderweg ook slijtageonderdelen kunnen vervangen, en ik althans kom in een week fietsen niet buiten streken waar je doorgaans in een dag wel een fietsenmaker vindt.

(Daarbij verzwijg ik natuurlijk even dat pech altijd op zaterdagmiddag om 17:05 optreedt, en dat als je een jaar weg bent het geen ramp is om twee dagen kwijt te zijn aan een busreis naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker, terwijl met een weekje weg je vakantie dan voorbij is. Dus eigenlijk gaat er bij mij ook voor een week een kettingpons mee en een NBT2 en... :oops: )

Carl
Gebruik je gereedschapsset voor onderweg thuis, zo merk je wat wel of niet werkt, bedenk ook wat je wel of niet kan, voor wat je niet kan hoef je ook geen gereedschap mee te nemen :wink:
Spaken meenemen bij een lange reis is hopelijk overbodig maar wel slim, ze wegen weinig en de kans dat een fietsenmaker de juiste maat heeft liggen is kleiner dan je denkt :wink:
Mr. Z schreef:
ma 22 jun, 2020 23:41
Gebruik je gereedschapsset voor onderweg thuis, zo merk je wat wel of niet werkt, bedenk ook wat je wel of niet kan, voor wat je niet kan hoef je ook geen gereedschap mee te nemen :wink:
Spaken meenemen bij een lange reis is hopelijk overbodig maar wel slim, ze wegen weinig en de kans dat een fietsenmaker de juiste maat heeft liggen is kleiner dan je denkt :wink:
Je staat verbaasd hoeveel fietsenmakers er nog zijn (buiten NL) die een spaak zelf op lengte weten te maken tot op de mm nauwkeurig met een mooie schroefdraad. Ik was er in ieder geval blij mee, nadat de voorraad die ik van huis had meegenomen bijna op was. (dat was inderdaad een erg slecht gespaakt achterwiel wat ook niet beter werd)
Dus staar je in het buitenland (Oost- en zuidoost europa vooral) niet blind op stoffige en vieze werkplaatsen, daar zitten vaak de beste mechaniciens.
Wat meestal ook meegaat bij het gereedschap is het kleinste spuitbusje (ketting)olie dat er te koop is. Om toch die piepende ketting te smeren, of het slot dat net niet lekker dicht gaat.
ericplan schreef:
di 23 jun, 2020 09:06
Wat meestal ook meegaat bij het gereedschap is het kleinste spuitbusje (ketting)olie dat er te koop is. Om toch die piepende ketting te smeren, of het slot dat net niet lekker dicht gaat.
Ik doe olie in een leeg miniflesje oogdruppels. Daar kunnen we met zijn tweeën zeker een maand mee vooruit in slechtere omstandigheden.

Ik spuit nooit olie, ik druppel.

Overigens gebruik ik een zelfde miniflesje voor een sopje voor mijn brillenglazen. Wel even oppassen dat ik ze niet per ongeluk omwissel.
_Peter_ schreef:
ma 22 jun, 2020 23:47
Mr. Z schreef:
ma 22 jun, 2020 23:41
Gebruik je gereedschapsset voor onderweg thuis, zo merk je wat wel of niet werkt, bedenk ook wat je wel of niet kan, voor wat je niet kan hoef je ook geen gereedschap mee te nemen :wink:
Spaken meenemen bij een lange reis is hopelijk overbodig maar wel slim, ze wegen weinig en de kans dat een fietsenmaker de juiste maat heeft liggen is kleiner dan je denkt :wink:
Je staat verbaasd hoeveel fietsenmakers er nog zijn (buiten NL) die een spaak zelf op lengte weten te maken tot op de mm nauwkeurig met een mooie schroefdraad. Ik was er in ieder geval blij mee, nadat de voorraad die ik van huis had meegenomen bijna op was. (dat was inderdaad een erg slecht gespaakt achterwiel wat ook niet beter werd)
Dus staar je in het buitenland (Oost- en zuidoost europa vooral) niet blind op stoffige en vieze werkplaatsen, daar zitten vaak de beste mechaniciens.
Hoe minder gelikt de winkel en de werkplaats hoe beter de monteurs zijn in een oplossing te vinden :wink:
Maar als je opzoek gaat in Frankrijk naar een fietsenmaker heb je tegenwoordig wel een probleem, in het platteland zijn er bijna geen winkels meer in de kleine dorpen en helemaal geen FM als er een Decatlon in de buurt zit.

En je kan een spaak op maat maken en draad snijden maar dat zal dan altijd een rechte spaak maat 13 of 14 zijn, en die worden niet gebruikt in goede wielen, die gebruiken double butted spaken, dus zou ze zelf toch maar meenemen :wink:

En neem idd zelf ook een 10ml flesje met ketting smeer mee op vakantie.
Mr. Z schreef:
di 23 jun, 2020 19:49
_Peter_ schreef:
ma 22 jun, 2020 23:47
Je staat verbaasd hoeveel fietsenmakers er nog zijn (buiten NL) die een spaak zelf op lengte weten te maken tot op de mm nauwkeurig met een mooie schroefdraad. Ik was er in ieder geval blij mee, nadat de voorraad die ik van huis had meegenomen bijna op was. (dat was inderdaad een erg slecht gespaakt achterwiel wat ook niet beter werd)
Dus staar je in het buitenland (Oost- en zuidoost europa vooral) niet blind op stoffige en vieze werkplaatsen, daar zitten vaak de beste mechaniciens.
Hoe minder gelikt de winkel en de werkplaats hoe beter de monteurs zijn in een oplossing te vinden :wink:
Maar als je opzoek gaat in Frankrijk naar een fietsenmaker heb je tegenwoordig wel een probleem, in het platteland zijn er bijna geen winkels meer in de kleine dorpen en helemaal geen FM als er een Decatlon in de buurt zit.

En je kan een spaak op maat maken en draad snijden maar dat zal dan altijd een rechte spaak maat 13 of 14 zijn, en die worden niet gebruikt in goede wielen, die gebruiken double butted spaken, dus zou ze zelf toch maar meenemen :wink:

En neem idd zelf ook een 10ml flesje met ketting smeer mee op vakantie.
Dan weet ik nu waarom ik niet in Frankrijk fiets (al 30 jaar niet overigens,(en dat zegt niets over Frankrijk)). En als je omhoog zit dan maakt het op dat moment niet uit of een spaak butted of niet is, als dat betekent dat je door kan fietsen dan kies je daarvoor. En de kwaliteit van de wielen is de afgelopen 20 jaar wel enorm verbeterd want ik heb nu ook nauwelijks nog last van brekende spaken, behalve die ene keer dat ik vergeten was dat de fiets nog op slot stond een paar jaar geleden :oops:
Ik heb mijn gereedschapsset weer een paar ons lichter gemaakt. Enkele jaren terug zag de inhoud van mijn tooltjes-etui er zo uit (in dit draadje):

Afbeelding

Nu zit dit erin:

Afbeelding

Imbus- en torxsleutels zijn vervangen door bitjes en een L-vormige tweevoudige bithouder. Daarnaast een buisje (ook te gebruiken voor beschadigde tentstokken) dat precies op de uiteinden van deze bithouder past. Door de bithouder met dit buisje te verlengen, kan een grotere kracht met de bithouder uitgeoefend worden. Dat kan nodig zijn bij het losdraaien van bouten die erg vast zijn gaan zitten.

De leatherman heb ik vervangen door een minicombitang (Knipex, 86 gram), waarmee het knippen van kabels veel beter gaat. De andere functies van de leatherman zitten al op mijn zakmes (dat niet op deze foto staat) of zijn vervangen door bitjes (die hier in de uiteinden van de bithouder zitten).

Onder de bithouder is nog een kunststof tooltje te zien (Shimano TL-PD40) waarmee ik mijn fietspedalen kan demonteren.

De steeksleutels die ik nu nog meeneem, zijn voor:

- de lagers in mijn pedalen (7)
- spatbordbouten, Tubusdrager, achterlicht (8), koplampbevestiging en de standaard die op Corries fiets zit (10)
- het pitlocksysteem waarmee ik mijn Rohloffnaaf, stuur + voorvork en Son naaf beveiligd heb (14)
- het aandraaien van mijn pedalen (15); op het andere eind zit een haaksleutel voor de S&S-koppelingen in mijn frame
- de Rohloff Easy set (17)

Torxbitjes neem ik mee voor:

– Giles Berthoud Aspin zadeldek (T15)
– Rohloff (T20)
– Magura (op Corries fiets) (T25)
– stelbouten zadelrail (T30)

Daarnaast heb ik een zakje met de volgende spullen

Afbeelding

– Rohloff Easy set
– 2 speciale Rohloff boutjes
– reservekabels voor V-brakes en Rohloff
– kabelbinders
– stuurlint
– enkele flachsteckhülsen voor Son + stukjes krimpkous
– 2 paar remblokjes
– missing link
– Magura handgreepklemmen voor Corries fiets
– strookje rubber
– veiligheidsclips voor Contec voorspatbord

Geen dingen de ik onderweg vaak nodig zal hebben, maar waarvan ik weet dat ze niet of lastig te krijgen zijn in het zeldzame geval dat ik ze nodig heb.

Niet afgebeeld, maar wel onmisbaar: poetsdoek, flesje met kettingzaagolie, stukje van een oude buitenband, reservebinnenband, velglint, fietspomp, plakkers en solutie, waarvan minstens één niet eerder geopend tubetje dat nog vers is.
keesswart schreef:
wo 24 jun, 2020 20:16
– Magura handgreepklemmen voor Corries fietspedalen
Dat klinkt wel heel mysterieus Kees, kun je dat eens uitleggen?

Groetjes,

Carl
Ik mis de remblokjes voor de magura-remmen van de fiets van Corrie, of mag ze die zelf meenemen?
Klopt. Die neemt ze zelf mee, samen met een Magura reparatiesetje dat - anders dan die klemmetjes - best veel ruimte inneemt en ook wel wat weegt.
Carl schreef:
wo 24 jun, 2020 21:00
keesswart schreef:
wo 24 jun, 2020 20:16
– Magura handgreepklemmen voor Corries fietspedalen
Dat klinkt wel heel mysterieus Kees, kun je dat eens uitleggen?
Foutje, bedankt ;-)
keesswart schreef:
wo 24 jun, 2020 22:43
Carl schreef:
wo 24 jun, 2020 21:00
keesswart schreef:
wo 24 jun, 2020 20:16
– Magura handgreepklemmen voor Corries fietspedalen
Dat klinkt wel heel mysterieus Kees, kun je dat eens uitleggen?
Foutje, bedankt ;-)
Dat maakt een hoop duidelijk, dank je, maar ik vind het wel teleurstellend. Ik dacht dat de pedalen van Corrie een heel bijzonder mankement konden gaan vertonen dat, zoals na jaren van experimenteren is gebleken, heel eenvoudig doch effectief op te lossen is met een paar onderdeeltjes die daar in 't geheel niet voor bedoeld zijn, maar precíes bleken te passen...

Carl