Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gereedschap voor onderweg - Forum Wereldfietser

gereedschap voor onderweg

Dit nemen wij mee. Het is onze standaarduitrusting maar dit jaar uitgebreid met gereedschap om de cassette los te maken. plakspulletjes en verloopjes doe ik dubbel.

Hier komt nog bij:
- vouwband schwalbe
- buitenbanden voor de karren... (kinderkar 20" en bagagekar 16")
- reserve spaken
- poetsdoek (meestal oude kleding of een vod dat ik langs de weg vind)
- fietspomp aan de fiets

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en wat jullie meenemen.

https://imgur.com/dFCfFko

ps: hoe krijg ik de foto toegevoegd middels die link img?
Je kan gewoon een bijlage uploaden.
En om wat gewicht en ruimte te sparen zou ik in Kiel-Windeweer (http://www.m-gineering.nl/shop.htm) een NBT-2 aanschaffen, de keren dat je hem nodig hebt wegen niet op tegen de kosten,en de plaats die het inneemt.
Ik zie dat ze nu op zijn, maar misschien dat de vakantiefietser of B4T ze ook hebben. ( ik heb de voorloper ook en die blijft nu thuis omdat deze nog een stukje kleiner is.)
Dus exit kettingzweep en cassette-afnemer, en ook sleutel 24 (als die er bij zit)
Zorg ook even voor nieuwe solutie en als je ook steeksleutels meeneemt voor de lagers zou ik me eens achter de oren krabben of die wielen (assen) nog wel goed zijn, want dat heb je normaal gesproken niet nodig.
Ga je een jaar door Burundi fietsen?
Waar ga je fietsen?

Ik heb alleen een gaadi band, en een multitool mee.

Trouwens, waarom tools om de cassette af te nemen als je geen nieuwe cassette mee neemt, of is dat om aan de spaken te kunnen?
Shrek schreef:
za 13 jun, 2020 21:34
Ga je een jaar door Burundi fietsen?
Oké, dat was even een snelle flauwe reactie die ik typte op mijn mobiel, nu de uitgebreide aanvulling:

Zijn al die reservebuba's allemaal nodig? Ik snap dat je wat meer risicomijdend pakt als je met kinderen onderweg bent, maar de kans op een niet-repareerbare beschadiging van een buitenband is echt niet groot.
De banden van een kinder- of bagagekarretje worden relatief weinig belast (meer dan 20kg per band zal de belasting niet zijn) en zijn doorgaans ook niet van de aller teerste en dunste soort, dus een steen of glasscherf komt al minder hard aan, en in geval van nood kun je de boel met een stuk duct tape of speciale bubaplakker hoogstwaarschijnlijk wel zodanig fixen dat je de eerstvolgende fietsenwinkel haalt. (want vanwege de geringe belasting kun je ook wel even met 1,5 bar in de band rijden, dus wordt je provisorische reparatie ook weer minder belast dan bij een band op 5 bar)

Kransafnemer (en kettingzweep en bahco....) zelfde verhaal. Als je gewoon een degelijk gespaakt achterwiel hebt is de kans op een gebroken spaak klein, en mócht het gebeuren kun je de boel ook provisorisch repareren met een haakspaak. En mócht je toch die kansafnemer mee willen nemen: een bahco kun je bij ieder boer en iedere garage lenen, dus laat DIE dan tenminste thuis.

Conussleutels voor de naven idem: Als de boel thuis gewoon goed ingevet en afgesteld is kun je er zo 10.000 kilometer mee rijden zonder er iets aan te hoeven doen. Thuislaten, tenzij je een jaar gaat.

Reservekabels idem: als je gewoon met een goed onderhouden fiets vertrekt breek je niet zomaar een binnenkabel onderweg, en al helemaal geen 3 achter elkaar. Mocht je er per se eentje mee willen nemen: neem dan 1 versnellingskabel mee. Die kun je in geval van nood ook prima als remkabel gebruiken tot je bij een fietsenmaker bent.

Onderschat de gunfactor niet die je hebt als je met kinderen reist. Als je in de problemen komt zullen mensen ongetwijfeld snel(ler) bereid zijn om je even te helpen :)
En in De EU kan je toch beroep doen op de plaatselijke ANWB, ADAC, VAB, Touring...

Bij mij zit het zelfs inbegrepen in mijn kredietkaart.
Laatst een ontplofte binnenband. 20 min later heeft Touring er een Gaadi band in gestoken, en ik was weer mobiel. Als dat niet mogelijk was, dan hadden ze mij en de fiets naar huis (of hotel) gebracht.
Op die manier blijft er wel heel weinig avontuur over :lol:
Iedereen moet vooral doen wat zij of hij prettig vindt, maar ik ga niet verder dan een reserve binnenband op grotere tochten en reserve remblokjes als we de bergen in gaan. Verder niet meer dan bandenplakspul en reserve missing link voor de ketting en een multitool met inbussleutels en kettingpons.

En ja, we hebben in de hitte wel eens een plofband van de kinderfietskar gehad, waarvoor een km of 8 naar de fietsmaker nodig was voor een nieuwe buitenband. Toch hebben we nog nooit een reserve buitenband meegenomen, wel zorg ik dat we op banden weg gaan die nog in goede staat zijn.
Shrek schreef:
zo 14 jun, 2020 16:15
Onderschat de gunfactor niet die je hebt als je met kinderen reist. Als je in de problemen komt zullen mensen ongetwijfeld snel(ler) bereid zijn om je even te helpen :)
Sowieso dient zich bij pech opvallend vaak "spontaan" een oplossing aan, tenminste dat is mijn ervaring. Zo kwam in Sri Lanka tijdens de beklimming van een steile heuvel opeens een achterwiel muurvast te zitten na een ongelukkige schakelactie, in de stromende regen nog wel. Zoals gebruikelijk in veel landen buiten Europa, stopte er binnen tien minuten een leeg busje, dat ons best naar de dichtstbijzijnde provincieplaats wilde brengen, voor een redelijk bedrag zelfs. En in Slovenië begon een achterwiel in een afdaling gevaarlijk te zwabberen. Eenmaal beneden aangekomen en delibererend wat we moesten doen, bleken we stomtoevallig voor de meest gerenommeerde fietsenwinkel van het hele land te zijn gestopt. En die was nog open ook. Zulke noodgevallen waarbij je niet verder kunt, zijn trouwens zeldzaam, met een kapotte buitenband kun je bijvoorbeeld nog vele kilometers fietsen als je die met reparatiegaas of tape oplapt, en een gebroken bagagedrager kun je spalken. En als je met zijn tweeën bent, kun je een fiets met een kapotte trapas met een geïmproviseerde sleepkabel (twee bagagespinnen bv.) naar het dichtstbijzijnde station slepen (zie onder).
Moraal van het verhaal: een beetje vertrouwen in de goede afloop scheelt kilo's aan bagage!

Afbeelding
ja het is best veel :D dat vond ik ook haha. Wellicht is mijn reactie overdreven. Vorig jaar had ik voor het eerst een gebroken spaak en toen was ik blij dat deze niet bij de cassette zat. Ik weet ook niet hoe ernstig het is als je een tijdje met een spaak minder moet fietsen. laat staan meerdere want dat lijkt mij niet mogelijk. Een noodspaak kan toch ook niet bij een cassette geplaatst worden? dat moet ik dan nog even nakijken.

Een paar jaar geleden waren we een aantal maanden weg en had ik na twee weken een vervelende tik in mijn fiets waar ik uiteindelijk vijf maanden mee heb rondgefietst! Uiteraard had de fietsenmaker (KOGA dealer) alles nagekeken en mij verzekerd dat alles goed was voor zes maanden... Bleek de conus beschadigt te zijn en nergens in zuid Europa hadden ze een vervangende als ze überhaupt al aan mijn fiets wilde beginnen.. Daarom dat ik bij mijzelf dacht, dan maar zelf in staat zijn de boel open te maken.

Nu heb ik de fietsen naar Marten Gerritsen gebracht om meer zekerheid in te bouwen. We gaan twee maanden fietsen, waarschijnlijk Duitsland. Dus alles is betrekkelijk eenvoudig op te lossen.

Tsja, buitenbanden. Ik heb dus ook een keer een knalband gehad en zou dat heel vervelend vinden als dat op een berg plaats vindt of ergens waar ik niet zo snel hulp kan vinden. Alles is dus gebasseerd op 'angst'. niet goed weten hoe erg een pechgeval is.

Maar ik denk dat ik die sleutels dan maar thuis laat, net als het gereedschap voor de cassette.

wat voor plakkers gebruiken jullie? Ik had die hele dunne snelplakkers ook geprobeerd maar die verschrompelen als het volume van de band veranderd. Dus ik dacht gewoon de standaard plakkers.

fietspech-hulp in het buitenland? zou dat in mijn Europadekking van routemobiel zitten? Dat ga ik ook eens bekijken.
luchtfietser schreef:
zo 14 jun, 2020 17:43
We gaan twee maanden fietsen, waarschijnlijk Duitsland.
Duitsland is een uitermate ontwikkeld land, komt helemaal goed :D
Oei... Duitsland... daar is echt geen fietscultuur ;)
Ja, je zult het vast niet nodig hebben. Maar toch, :wink:

ik heb ook altijd veel bij me. en ik heb het héél vaak nodig gehad. soms voor een rammeltje aan m'n eigen fiets. regelmatig voor andere fietsers die het zelf niet mee hebben! maar ook voor een haperende brander, wielbouten van de buurman z'n vouwkar. Daarbij, het stoort me op geen enkele manier dat ik het gereedschap bij me heb.

blijkt in de praktijk wel dat er altijd wel wat kapot gaat waar je niets mee kunt. Zal je net zien, breekt je frame, heb je geen lasapparaat in je tas.
Shrek schreef:
zo 14 jun, 2020 16:15
Shrek schreef:
za 13 jun, 2020 21:34
Ga je een jaar door Burundi fietsen?
en mócht het gebeuren kun je de boel ook provisorisch repareren met een haakspaak.
Ik heb nog even rondgekeken maar kan weinig vinden over een haakspaak. Misschien dat dit een gewone spaak is? Ik heb op youtube gezocht naar noodspaken maar kom niet iets tegen dat ik zoek. Kan ik wel of niet een spaak vervangen aan de kant van de cassette terwijl de cassette er nog op zit?


aanvulling: https://www.youtube.com/watch?v=dykTGAuRKcU vanaf minuut 8.

Ik heb altijd een verkeerd idee gehad van een noodspaak... Ik had enkel reserve spaken mee, nouja. Het is een aangepaste spaak. sorry. Maar wel goed dat ik dit nog eens heb opgezocht.

wel grappig dat ik met al mijn gereedschap net geen tang mee had ;-)
Oeps, googelen op 'noodspaak' levert meer op!
luchtfietser schreef:
zo 14 jun, 2020 17:43
ja het is best veel :D dat vond ik ook haha. Wellicht is mijn reactie overdreven. Vorig jaar had ik voor het eerst een gebroken spaak en toen was ik blij dat deze niet bij de cassette zat. Ik weet ook niet hoe ernstig het is als je een tijdje met een spaak minder moet fietsen. laat staan meerdere want dat lijkt mij niet mogelijk. Een noodspaak kan toch ook niet bij een cassette geplaatst worden? dat moet ik dan nog even nakijken.
Als er 1 spaak gaat, dan is het vaak wachten op de volgende, en je kunt de eerste maar beter snel vervangen voor een noodspaak of een reserve anders wordt het lastig zelf nog de slag uit je wiel te halen. 4 spaken op de juiste lengte (links en rechts zijn meestal verschillend in lengte) zou voldoende moeten zijn. Als er 1 gaat en je hebt die vervangen dan is het wel zaak ervoor te zorgen dat je er wat meer koopt, want dan is het vaak de eerste in een reeks van kapotte spaken. En de rommeligste fietsenzaken hebben vaak de beste wielenbouwers (fietsenmakers)
  • Eén binnenband
  • Paar plakkers
  • Ik fiets tot nu toe in Europa dus buitenband neem ik niet mee. Met ducttape aan de binnenkant red ik het wel tot de eerstvolgende fietsenmaker.
  • Klein multitooltje
  • Voor een kettingbreuk heb ik een kettingpons, Missing Link en twee stukjes ijzerdraad mee (scheelt weer een tang).
  • Als het goed is heb ik 8 jaar geleden drie reservespaken in mijn zadelbuis gestoken.
  • Schwalbe drukmeter
  • Ik heb net deze lichtgewicht bandenlichter/pedaalsleutel/flesopener combo gekocht.
  • Remkabel, versnellingskabel
  • Paar remblokjes
In Europa/ US:
Bandenplakspullen - Parktool super patches/ TEAR AID TYPE A + Simson 10ml lijm
Bandenplakkers buitenband - Parktool tire boot
2x Schwalbe bandenlichters + 1x crankbrothers speedier tyre lever
Schwalbe bandenspanningsmeter Pro
2X setje reserve remblokjes (koolstop) + boutjes/ moertjes/nippeltje naar autopomp
1x reserve binnenband
Multitool Victorinox Spirit XC plus ratel + bitjes
Duc tape + tyrib
Spaaksleutel Spokey + reserve spaken
2x derailleur kabel 1.1
Reserve CDX riem - 120 tanden

Op een lange tocht buiten Europa komt daar nog een buitenband + unwaxed floss draad + kromme stevige naald bij en worden het 2 of 3 binnenbanden.
Anders schreef:
ma 15 jun, 2020 01:01
  • Ik heb net deze lichtgewicht bandenlichter/pedaalsleutel/flesopener combo gekocht.
Mooi vaderdagcadeautje!
Zo even uit m'n hoofd, wat ik bij me heb...

- Fietspomp, Topeak Turbo Morph
- CO2 pomp, met twee patronen
- Binnenband
- Tubeless reparatie setje, Lezyne
- Ventielsleuteltje
- Bandenspanningsmeter, Schwalbe
- Mini ratel met bitjes, Topeak
- Losse boutjes, moertjes en ringetjes in diverse maten
- Tie-wraps, waarvan eentje met een stuk duct-tape er omheen
- Kettingolie
- Powerlink en binnenschakel
- Kettingpons uit een oude multitool
- Setje reserve schijfremblokken

...en alles wat ik nog vergeten ben te melden.