Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsshirts met lange mouwen - Forum Wereldfietser

Fietsshirts met lange mouwen

Hoi allemaal,

Gisteren een fijne fietstocht gemaakt, maar helaas nu onder de eikenprocessierups-blaasjes.
Nu ga ik binnenkort een weekje met de mtb weg en misschien is he handig om met lange mouwen te gaan fietsen.
Heeft iemand nog tips voor shirts met lange mouwen die ook zomers goed te dragen zijn? Het hoeven niet perse fietsshirts te zijn, maar ze moeten niet te warm zijn.

Alvast bedankt
Maurice
Dit topic kwam ik tegen bij de mountainbike buren:

https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 5&t=146647

Misschien kun je daar wat mee?
Ik heb een paar jaar geleden bij de Lidl hardloopshirts met lange mouwen gekocht. Die hebben "gaten" aan het eind van de mouw om je duim door te steken, zodat de mouw niet omhoog kruipt. Dun en wegen niets. Zoiets misschien?
Die armstukken zijn veel te warm in de zomer. Zelf gebruik ik hardloop shirts met lange mouwen van het merk Brooks, vooral ook vanwege de felgele dayglow kleur. Ik doe dat ook omdat ik anders toch wel erg snel verbrand op mijn armen. Zie hier voor wat huidig aanbod, en dat is geloof ik ook in ons land te koop.
Ik heb dunne loopshirts gevonden in Decathlon. Waren niet duur en voldoen.
Voor mijn benen gebruik ik soms beenstukken die tegen de zon beschermen, maar als de temperatuur oploopt zijn die te warm.
Interessant topic. Mijn benen en armen zitten zit na een fietstocht door 'eikenprocessierupsrijk' Noord-Brabant opeens vol met bulten. En het jeukt enorm.
Vorig jaar ben ik ook ergens door een wolk haartjes gereden, niet leuk, veel jeuk en doordat ik er niet van af kon blijven heeft het lang geduurd. Als het nu weer zou gebeuren, ga ik met plakband aan de slag om de haartjes te verwijderen.
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga eens ronnd kijken.
Vooral deze optie die op het MTB-forum stond is erg interessant: UV Sleeves
willem.m schreef:
ma 22 jun, 2020 10:46
Interessant topic. Mijn benen en armen zitten zit na een fietstocht door 'eikenprocessierupsrijk' Noord-Brabant opeens vol met bulten. En het jeukt enorm.
Gewoon over de wegen gefietst of (deels) geMTB'ed?

Hmmm vanaf woensdag ook een meerdaagse tocht in Brabant. En het wordt ook nog goed warm ;)

Ik ben benieuwd :?
Fedor schreef:
ma 22 jun, 2020 11:17
willem.m schreef:
ma 22 jun, 2020 10:46
Interessant topic. Mijn benen en armen zitten zit na een fietstocht door 'eikenprocessierupsrijk' Noord-Brabant opeens vol met bulten. En het jeukt enorm.
Gewoon over de wegen gefietst of (deels) geMTB'ed?

Hmmm vanaf woensdag ook een meerdaagse tocht in Brabant. En het wordt ook nog goed warm ;)

Ik ben benieuwd :?
De tocht afgelopen vrijdag was over geasfalteerde wegen en fietspaden, en nauwelijks door het bos. Maar langs veel wegen hier staan eiken; er is geen ontkomen aan. Ik fiets heel vaak dwars door Brabant, en dit is de eerste keer dat ik zoveel bulten heb. Alles wijst erop dat het door die k#trupsen komt.
Merinoswol en dan de lichte soort (100-150 ) met lange mouwen.
Ideaal

Anja
willem.m schreef:
ma 22 jun, 2020 11:28
Maar langs veel wegen hier staan eiken; er is geen ontkomen aan.
Hier ook. Er zijn dorpen in mijn directe omgeving waar letterlijk alle toegangswegen (en de hoofdwegen in de dorpen zelf) zijn omzoomd met eiken. Als je naar zo'n dorp toe wilt zal je onder de eiken door moeten.
Maurice schreef:
ma 22 jun, 2020 11:15
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga eens ronnd kijken.
Vooral deze optie die op het MTB-forum stond is erg interessant: UV Sleeves
Ik heb van die UV-sleeves, maar dan van Castelli.
Zo doen hun werk behoorlijk zolang er een zuchtje wind is, bijvoorbeeld omdat je aan het rijden bent.
Bij hogere temperaturen en windstilte, bijvoorbeeld omdat je stil staat, zijn ze soms te warm.
In de zomer moet ik ze tijdens stops naar beneden trekken.
Hmm, vorig jaar ben ik ook goed het haasje geweest. Twee weken behoorlijke last van gehad. Dit wil ik ten alle tijden vermijden.
Insmeren met Aloë Vera gel verlicht de klachten enigszins.

Morgen wilde ik opstappen voor (ongeveer) Reitsma-Rome; misschien het Noord-Limburgse stuk laten voor wat het is en via de Rijn (op de dijken staan iig geen eikenbomen) richting Koblenz.
Onze vakantie plek is Esbeek. Dit jaar slaan we voor de zekerheid maar over. Niet voor die rups maar er zijn ook virussen die zeer vervelend zijn. Vorig jaar was het wat betreft die rups hopeloos. Wij zijn is binnendoor naar Reusel gefietst. Om de 50 m een eikenboom. Waarschijnlijk, na of misschien wel voor de oorlog vond iemand dat je uitsluitend eikenbomen moest planten. En als er van iets te veel is krijg je problemen. Buxesmot ook een mooi voorbeeld.
Bij mij werkte heel goed op een roodplekje twee keer een sellotapeje.
[quote=Flix post_id=369148 time=1592824990 user_id=20379]
Hmm, vorig jaar ben ik ook goed het haasje geweest. Twee weken behoorlijke last van gehad. Dit wil ik ten alle tijden vermijden.
Insmeren met Aloë Vera gel verlicht de klachten enigszins.

Morgen wilde ik opstappen voor (ongeveer) Reitsma-Rome; misschien het Noord-Limburgse stuk laten voor wat het is en via de Rijn (op de dijken staan iig geen eikenbomen) richting Koblenz.
[/quote]

Veel plezier
Vorig jaar online rechtstreeks bij de fabricant shirts van Vapor gekocht met upf50. Erg tevreden mee ze zijn bovendien goedkoop. NB kijk goed na welke maat je nodig hebt want ze zijn Amerikaans en de maten zijn even wat anders dan bij ons. Er staat een staatje op de website. Ik heb altijd lange mouwen aan tegen de zon. Hele dag de zon op je huid is niet fijn en daarnaast is zeker bij wildkamperen smeren met zonnebrand niet fijn. Pak wel altijd een ruime maat zodat er wat afstand is tussen huid en stof. Wel zo fijn bij zweet en warm weer.
Hallo Maurice,

in de boomverzorging wordt eigenlijk altijd met lange mouwen geklommen, ook in de zomer. Goedkoop zijn die shirts niet, wel opvallend en sterk.
https://www.genxtreme.nl/merken/pfanner ... hirts/?p=1
Groeten maarten
Of de lichtste/dunste ondershirts, van Odlo, maar dan met lange mouwen, die stof is echt heel dun.