Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb, grote stuurtas, bevestigingsmogelijkheid kaartenvak - Forum Wereldfietser

Ortlieb, grote stuurtas, bevestigingsmogelijkheid kaartenvak

Vraag mbt Ortlieb stuurtas, groot formaat.

In bijgaande advertentie wordt gesproken over voor en na 2017, wat betreft bevestigingsmogelijkheid kaartenvak.
Begrijp ik nu goed dat en kaartenvak op de oude modellen gewoon niet mogelijk is?
Of zie ik iets over het hoofd?

Voorbeeldfoto van betreffende tas:
https://hollandbikeshop.com/fietstassen ... zw-686107/

wijziging: de O bij rtlieb toegevoed...
Ja, kijk maar eens bij Ortlieb zelf.(https://www.ortlieb.com/products/access ... -parts?p=3) afhankelijk van het model dat je hebt, ze zijn inmiddels bij model 6, zijn er verschillende kaartentassen. De oude maakte je met drukknoppen vast, de nieuwe klik je lijkt het me vast.
Inderdaad. Bij de oudere modellen klik je de kaartenmap met drukknopen vast. Bij de modellen vanaf 2017 zitten er plastic haken aan elastieken, de je onder de rand van de klep haakt. Je kunt bij je tas zo zien of er vier drukknopen op zitten, of dat er een doorlopende rand rondom het deksel zit.
Huib2 schreef:
do 25 jun, 2020 22:03
haken aan elastieken, de je onder de rand van de klep haakt. Je kunt bij je tas zo zien of er vier drukknopen op zitten, of dat er een doorlopende rand rondom het deksel zit.
_Peter_ schreef:
do 25 jun, 2020 21:51
Ja, kijk maar eens bij Ortlieb zelf.(https://www.ortlieb.com/products/access ... -parts?p=3) afhankelijk van het model dat je hebt, ze zijn inmiddels bij model 6, zijn er verschillende kaartentassen.
Dank voor jullie reacties.
Ik begrijp nu pas hoe dat systeem met die elastiekjes werkt: blijkbaar zit er een stevige rand aan de deksel van dat type tas!
Dat was mij, op basis van de foto, niet duidelijk geworden.

Overigens zijn er er dan blijkbaar al drie verschillende (basis)systemen in omloop
drukknoppen, elastiekjes en kunststof uitsteeksels op de deksel.
En niet uitwisselbaar! Het lijkt Apple wel :)
Het nieuwste type kaartenvak, met verstelbare montagehaken aan elastische koordjes, is ook op oudere stuurtassen te gebruiken.
keesswart schreef:
vr 26 jun, 2020 15:05
Het nieuwste type kaartenvak, met verstelbare montagehaken aan elastische koordjes, is ook op oudere stuurtassen te gebruiken.
Dacht ik het eindelijk door te hebben, maar blijkbaar toch niet :oops:

"de je onder de rand van de klep haakt" icm "dat er een doorlopende rand rondom het deksel zit".
interpreerde ik alsof er een soort harde (of dikke) rand op de klep zou moeten zitten.

Als ik echter mijn oude Ortlieb stuurtassen bekijk, dan is de (rand van de) klep dun en flexibel.
(type 'oude' tassen met twee koperen drukknoppen)

Kan me haast niet voorstellen dat die haak daar aan bevstigd kan worden. Maar blijkbaar wel.
Als jij en Ortlieb dat zeggen
("Compatibel met Ultimate stuurtassen van vroegere generaties" aldus Ortlieb)

Heilig vertrouwen in Ortlieb. Toch ga ik het even in een winkel bekijken. Neem mijn oude tas mee :)
mikefiets schreef:
vr 26 jun, 2020 16:39
keesswart schreef:
vr 26 jun, 2020 15:05
Het nieuwste type kaartenvak, met verstelbare montagehaken aan elastische koordjes, is ook op oudere stuurtassen te gebruiken.
Dacht ik het eindelijk door te hebben, maar blijkbaar toch niet :oops:

"de je onder de rand van de klep haakt" icm "dat er een doorlopende rand rondom het deksel zit".
interpreerde ik alsof er een soort harde (of dikke) rand op de klep zou moeten zitten.

Als ik echter mijn oude Ortlieb stuurtassen bekijk, dan is de (rand van de) klep dun en flexibel.
(type 'oude' tassen met twee koperen drukknoppen)

Kan me haast niet voorstellen dat die haak daar aan bevstigd kan worden. Maar blijkbaar wel.
Als jij en Ortlieb dat zeggen
("Compatibel met Ultimate stuurtassen van vroegere generaties" aldus Ortlieb)

Heilig vertrouwen in Ortlieb. Toch ga ik het even in een winkel bekijken. Neem mijn oude tas mee :)
Misschien brengen de afbeeldingen op deze site verduidelijking?
Dat zijn dus gewoon de plaatjes van Ortlieb zelf (Waarvan de site op dit moment een beetje op zijn gat ligt.) Je kan inderdaad voor zoiets beter in de winkel gaan kijken of en hoe het past. Van de oude kaartentassen werd het materiaal toch wel erg geel kan ik me herinneren. Door de rolsluiting wel prima waterdicht, dus als er water (of condens) inzit blijft dat er ook in.
Intussen in winkel (Bever) wezen kijken:
en inderdaad, zoals door jullie aangegeven (+ Ortlieb), het werkt. Ook op een 'slappe' deksel.
Met eigen ogen zien, is toch net wat anders dan van een plaatje.

De oude constructie spreekt mij meer aan. Maar ik kan me voorstellen dat die drukknoppen wellicht moeilijker te produceren zijn. En eerder mankementen veroorzaken.
En het ziet er ook niet uit, al die losse frutsels.

Maar de tijd heelt alle wonden, dus na gewenning zal ik waarschijnlijk niet anders meer willen....
mikefiets schreef:
vr 26 jun, 2020 19:37
Intussen in winkel (Bever) wezen kijken:
en inderdaad, zoals door jullie aangegeven (+ Ortlieb), het werkt. Ook op een 'slappe' deksel.
Met eigen ogen zien, is toch net wat anders dan van een plaatje.

De oude constructie spreekt mij meer aan. Maar ik kan me voorstellen dat die drukknoppen wellicht moeilijker te produceren zijn. En eerder mankementen veroorzaken.
En het ziet er ook niet uit, al die losse frutsels.

Maar de tijd heelt alle wonden, dus na gewenning zal ik waarschijnlijk niet anders meer willen....
Die drukknopen hadden inderdaad de eigenschap te oxideren waardoor als je de kaartentas er een keer af wilde halen dat echt met beledid moest, ook zorgt dat voor een zwakke plek in de constructie (er zit tenslotte een gat in (2x), Als je de kaartentas dubbel gevouwen wilde hebben bleef dat bij mij tenminste niet lekker zitten waardoor ik er uiteindelijk maar een touwtje tussen gedaan heb zodat de boel niet omklapte.
_Peter_ schreef:
vr 26 jun, 2020 22:38
mikefiets schreef:
vr 26 jun, 2020 19:37
Intussen in winkel (Bever) wezen kijken:
en inderdaad, zoals door jullie aangegeven (+ Ortlieb), het werkt. Ook op een 'slappe' deksel.
Met eigen ogen zien, is toch net wat anders dan van een plaatje.

De oude constructie spreekt mij meer aan. Maar ik kan me voorstellen dat die drukknoppen wellicht moeilijker te produceren zijn. En eerder mankementen veroorzaken.
En het ziet er ook niet uit, al die losse frutsels.

Maar de tijd heelt alle wonden, dus na gewenning zal ik waarschijnlijk niet anders meer willen....
Die drukknopen hadden inderdaad de eigenschap te oxideren waardoor als je de kaartentas er een keer af wilde halen dat echt met beledid moest, ook zorgt dat voor een zwakke plek in de constructie (er zit tenslotte een gat in (2x), Als je de kaartentas dubbel gevouwen wilde hebben bleef dat bij mij tenminste niet lekker zitten waardoor ik er uiteindelijk maar een touwtje tussen gedaan heb zodat de boel niet omklapte.
Dat laatste ja! Wij gaan maar kijken naar een nieuwe , de oude is ook nog eens verkleurd, en begint wat plakkerig te worden (kunststof-degeneratie?
Het voordeel van de oude Ortlieb stuurtassen met drukknoppen is dat er geen magneten in zitten. De nieuwe modellen hebben allemaal een magnetische sluiting. Wil je een kompas gebruiken voor navigatie dan lukt dat niet met de nieuwe modellen aan je stuur want de magneten verstoren het kompas.

Maar goed, ik vermoed dat het nieuwe bevestigingssysteem voor het kaartenvak met haakjes ook compatibel is met het oud model stuurtas.
Geweldige vondst denk ik. Komende vakantie ga ik het uitproberen. Dank voor de tip!