Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Orlieb tassen, maar welke??? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Orlieb tassen, maar welke???

Samen met mn dochter van 9 ga ik voor een korte fietsvakantie door Nederland. Vorig jaar een 3 daagse (van hotel naar hotel en dus weinig bagage mee), dit jaar een 5/6 daagse met de tent. Ik heb een gewone fiets waar alleen achtertassen oppassen. De voortassen kan ik dan bij mijn dochter aanhangen. Het mooiste zou zijn dat ik alle spullen en mijn eigen kleding zelf op de fiets heb. Ik ben namelijk van plan om zelf nog een week langer door te fietsen.

Vandaar dat ik wat twijfel tussen de grote van de tassen. Krijg ik voor mezelf alles mee in 2 classic achtertassen. De tent kan er bovenop en voor de slaapzak en slaapmat heb ik een waterdichte tas voor bovenop.

Was ook erg benieuwd naar het verschil (in gebruik) tussen de materialen. Dank voor de reacties tot zover.
johnny schreef:
za 11 jul, 2020 22:56

Krijg ik voor mezelf alles mee in 2 classic achtertassen. De tent kan er bovenop en voor de slaapzak en slaapmat heb ik een waterdichte tas voor bovenop.
Wat wil je er allemaal in gaan stoppen?

Als je in de ene achtertas je slaapzak, slaapmat en kookspullen stopt dan heb je nog twintig liter over voor de rest. Lijkt mij meer dan voldoende. Kan die tent bovenop en die andere waterdichte tas lekker thuis blijven. Of nemen slaapzak en slaapmat zoveel volume in dat dat niet gaat?
johnny schreef:
za 11 jul, 2020 22:56
Ik heb een gewone fiets waar alleen achtertassen oppassen.
Dat is op dit forum dus een tamelijk ongewone fiets. :)
Tubus heeft een bevestigingsset voor voordragers op een vork zonder oogjes, ik heb geen ervaring met hoe goed dit werkt:
https://www.tubus.com/produkte/zubehoer ... ohne-oesen
De voortassen kan ik dan bij mijn dochter aanhangen.
Bedoel je dat je je dochter met voor- en achtertassen wilt laten rijden? Een mooie manier om haar wat af te remmen als je bang bent dat je haar niet bijhoudt. Maar misschien bedoel je dat je overweegt voor- en achtertassen te kopen voor als je zelf een voordrager hebt, en dan nu de voortassen alvast aan de fiets van je dochter wilt hangen. Misschien moet je je ideeën/wensen nog iets duidelijker uitleggen.
Krijg ik voor mezelf alles mee in 2 classic achtertassen.
Zelfs als we weten wat je meeneemt, weten we nog niet hoe volumineus het allemaal is dus die vraag is moeilijk te beantwoorden. Wat had je op je hoteltrip aan tassen? Kun je daar je spullen niet indoen voor zover dat past, en dan het volume daarvan vergelijken met dat van de Backrollers? Of zoek eens twee dozen van een liter of 20 per stuk in het dozenhok van de supermarkt en kijk of je spullen erin passen. Of teken een lijn van 32 cm op een vel papier, zet 42 cm verderop een parallel verlopende lijn van 23 cm en verbindt de uiteinden met elkaar. Knip twee keer uit, stapel je spullen erop en kijk of je hoger komt dan 17 cm bij elk. Of vraag wie er in de buurt van Dalfsen een set Backrollers heeft waar je langs mag komen met je spullen om te passen. Of kijk of er een winkel bij je in de buurt zit die ze op voorraad heeft en idem.

Succes gewenst,

Carl
Ik zou toch voor de grote concurrent Vaude gaan. De serie Aqua Light scheelt echt veel gewicht. Bevalt mij uitstekend.
[quote=johnny post_id=371154 time=1594501002 user_id=1168]
Samen met mn dochter van 9 ga ik voor een korte fietsvakantie door Nederland. Vorig jaar een 3 daagse (van hotel naar hotel en dus weinig bagage mee), dit jaar een 5/6 daagse met de tent. Ik heb een gewone fiets waar alleen achtertassen oppassen. De voortassen kan ik dan bij mijn dochter aanhangen. Het mooiste zou zijn dat ik alle spullen en mijn eigen kleding zelf op de fiets heb. Ik ben namelijk van plan om zelf nog een week langer door te fietsen.

Vandaar dat ik wat twijfel tussen de grote van de tassen. Krijg ik voor mezelf alles mee in 2 classic achtertassen. De tent kan er bovenop en voor de slaapzak en slaapmat heb ik een waterdichte tas voor bovenop.

Was ook erg benieuwd naar het verschil (in gebruik) tussen de materialen. Dank voor de reacties tot zover.
[/quote]

In principe zou op een zomerse tocht in Europa alles voor jezelf probleemloos in twee achtertassen van samen 40 liter moeten passen met de tent bovenop). Ik doe dat al jaren, en sterker nog: in de zomer gebruik ik kleinere tassen van samen 33 liter. Dit veronderstelt wel een redelijk compacte uitrusting, dus een Thermarest Neoair matras of iets vergelijkbaars, en een donzen slaapzak. Bij de 40 liter tassen kan ik ook nog wel iets minder compacte slaapspullen meenemen. Kortom, de financiële afweging is al heel snel tussen de kosten van wat compactere slaapspullen en de kosten van voortassen en een voordrager. Als het qua kosten niet veel uitmaakt zijn compactere slaapspullen natuurlijk veel fijner. Je kunt voor betaalbare uitrusting goed terecht bij de Decathlon.
johnny schreef:
za 11 jul, 2020 22:56
Samen met mn dochter van 9 ga ik voor een korte fietsvakantie door Nederland.
...
De voortassen kan ik dan bij mijn dochter aanhangen.
...
Let wel op dat fietsen met voortassen bijzonder gevaarlijk kan zijn, zeker als je dat niet gewend bent. Als je in volle vaart tegen een laag paaltje of hoge berm aanrijdt en naar valt, kan je als je pech hebt maandenlang gaan revalideren. En nee, dit is geen theorie, want we (=mensen die het wel gewend zijn) hebben dat meegemaakt.

Dus ik neem aan dat je die voortassen aan de achterdrager hangt.
Dit is vanmiddag met mijn orlieb gebeurd,zie bijlage.
Wel even schrikken :evil:
Ook wel eens gehad. Sindsdien check ik wat vaker of de bevestigingen nog wel vast zitten (:
caran schreef:
zo 19 jul, 2020 17:46
Dit is vanmiddag met mijn orlieb gebeurd,zie bijlage.[foto van losgeraakte rail]
Vervelend! Dat demonstreert waarom je volgens de gebruiksaanwijzing (althans die van mijn tassen, ik weet niet of dat altijd al bji alle series vermeld staat) de boutjes en moertjes af en toe moet controleren.

Carl
Carl schreef:
zo 19 jul, 2020 21:00
caran schreef:
zo 19 jul, 2020 17:46
Dit is vanmiddag met mijn orlieb gebeurd,zie bijlage.[foto van losgeraakte rail]
Vervelend! Dat demonstreert waarom je volgens de gebruiksaanwijzing (althans die van mijn tassen, ik weet niet of dat altijd al bji alle series vermeld staat) de boutjes en moertjes af en toe moet controleren.
En dat blijkt (héél) soms wel nodig ook. Al meermaals een schroef moeten aandraaien en één (midden-onder dus dat scheelde) kwijtgeraakt.
caran schreef:
zo 19 jul, 2020 17:46
Dit is vanmiddag met mijn orlieb gebeurd,zie bijlage.[foto van losgeraakte rail]
Ik zie trouwens wel dat je misschien de band over de tas niet had vastgemaakt (hangt achter de drager). Dat niet doen (áls je dat doet he) zorgt imho voor extra kracht op de ophanging omdat de tassen dan wat meer naar buiten hangen. Of maak je de band vast via de drager (dan zit de tas helemaal vast)?
je kunt misschien ook alle schroefbevestigingen ,met Locktite vastzetten - even een werkje maar dan gaat het vast niet meer los.
Fedor schreef:
ma 20 jul, 2020 08:35
caran schreef:
zo 19 jul, 2020 17:46
Dit is vanmiddag met mijn orlieb gebeurd,zie bijlage.[foto van losgeraakte rail]
Ik zie trouwens wel dat je misschien de band over de tas niet had vastgemaakt (hangt achter de drager). Dat niet doen (áls je dat doet he) zorgt imho voor extra kracht op de ophanging omdat de tassen dan wat meer naar buiten hangen. Of maak je de band vast via de drager (dan zit de tas helemaal vast)?
normaal zit de band ook vast,foto gemaakt met lege tas