Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb stuurtas regendicht dekselvak: smartphone leesbaar? - Forum Wereldfietser

Ortlieb stuurtas regendicht dekselvak: smartphone leesbaar?

Dag allen

Ik heb een tweedehandsfiets gekocht met ortlieb stuurtasaansluiting inbegrepen dus ik overweeg een Ortlieb-stuurtas aan te kopen.
We willen graag op smartphone navigeren op fietsvakantie (aanvullend op bewegwijzerde route). Mijn fiets heeft een vlinderstuur.

Is je scherm leesbaar als die vooraan op je stuur hangt (en als er zon is)? Kan je die er ook gemakkelijk even uithalen? Hangt die tas niet te ver naar voren en vlak om je smartphone echt goed te zien en bedienen?

Iemand ervaring met deze stuurtas EN gebruik smartphone in dekselvak als navigatie?

Alvast bedankt!
Ninke schreef:
wo 01 jul, 2020 11:13
Is je scherm leesbaar als die vooraan op je stuur hangt (en als er zon is)?
Met scherm op het felste wel.

Ninke schreef:
wo 01 jul, 2020 11:13
Kan je die er ook gemakkelijk even uithalen?
Nee, dat is gefoefel.

Ninke schreef:
wo 01 jul, 2020 11:13
Hangt die tas niet te ver naar voren en vlak om je smartphone echt goed te zien en bedienen?
Je kan de smartphone niet bedienen door het plastic scherm. Hoek van de tas kan je aanpassen door de bevestiging te draaien, daarvoor moet je 1 schroef losvijzen maar dan wel de juiste ;)
Ik heb ook zo'n stuurtas met doorschijnend vak.
Aflezen gaat wel, maar als de zon op je tas schijnt, dan wordt dat vak, en je GSM bloedheet.

Heb het dus 1 keer geprobeerd, en na ca 10 km viel de GSM uit wegens 'overtemperatuur'.

Nu heb ik zo'n spider om de GSM in te klemmen, maar ook dat is gefoefel. Ding draait naar beneden als je over slechte weg rijdt, en de batterij van een GSM gaat snel leeg op hoge helderheid. Extra kabeltjes wil ik niet.
Enige goede bevestiging is zo'n systeem van quadlock, maar mogelijk zit dat dan tegen je stuurtas.

Ik ga me een Garmin GPS kopen, die gaan 10h mee, en zijn makkelijker te bevestigen op het stuur want kleiner.
Afhankelijk van de hoek waaronder je stuurtas bevestigd is zal die beter of slechter afleesbaar zijn, en als je het vak vaak open en dicht doet wil de binnenkant nog wel eens beslaan door opwarmende vochtige lucht. Dan zie je ook niks meer. daarnaast lijkt me het zicht op de tas ook slecht omdat deze vrij ver naar voren gemonteerd zit. (aanname).
Waarom geen waterdichte telefoon die je op de voorbouw (stuurpen) monteert, dan kun je onderweg ook makkelijker de telefoon bedienen, of anders een gebruikte GPS een Etrex 20 of 30 bijvoorbeeld, die zijn zeker waterdicht (zolang het rubber goed is)
Heb ik ook een keer gedaan omdat mijn houder kapot was. Bedienen ging prima, er uit halen en afleesbaar was slecht.
Als het gaat om de Ortlieb kaartenhoes, die heb ik ook. Die is van een vervelend materiaal. Niet super helder en na een aantal jaren gebruik minder transparant. Gecombineerd met de slechte kijkhoek zal dit een beroerde ervaring geven. Met een losse stuurhouder voor je telefoon kan je die hoek juist optimaliseren, zodat je zo min mogelijk last hebt van de zon.
Gewoon niet doen, want in zo’n hoes kan het zijn hitte niet kwijt, op een warme, zonnige dag.
Koop een goede telefoonhouder voor de smartphone.
Ninke schreef:
wo 01 jul, 2020 11:13
Dag allen

Ik heb een tweedehandsfiets gekocht met ortlieb stuurtasaansluiting inbegrepen dus ik overweeg een Ortlieb-stuurtas aan te kopen.
We willen graag op smartphone navigeren op fietsvakantie (aanvullend op bewegwijzerde route). Mijn fiets heeft een vlinderstuur.

Is je scherm leesbaar als die vooraan op je stuur hangt (en als er zon is)? Kan je die er ook gemakkelijk even uithalen? Hangt die tas niet te ver naar voren en vlak om je smartphone echt goed te zien en bedienen?

Iemand ervaring met deze stuurtas EN gebruik smartphone in dekselvak als navigatie?

Alvast bedankt!
Op zich kun je je smartphone (de mijne althans) prima bedienen door het plastic heen, zicht op je schermpje in de zon is beroerd. Na een paar jaar gebruik wordt echter het plastic minder doorzichtig, zicht op smartphone schermpje is in de zon dan nog belabberder. Schaduw gaat nog steeds prima.

Smartphone eruit halen is gepruts en eerlijk gezegd schuift de telefoon op gravelweggetjes en afdalingen met hobbels altijd weer naar een andere hoek van het vak. Bij voorkeur daar waar het zicht nog minder is.

Ik gebruik deze combinatie omdat ik nog geen fijne houder gevonden heb het een fijne stuurtas is en het navigeren ok gaat, maar ideaal is anders.

Hitte en uitval tot nu toe geen last van gehad, maar dat kan ook per smartphone verschillen lijkt mij.
Ortlieb heeft buiten het de hoes voor kaart of reisgids ook een aparte hoes in verschillende maten voor een smartphone, de Safe-it https://www.ortlieb.com/nl/safe-it+D2101 . Ik verwacht dat de leesbaarheid en bedienbaarheid beter is dan in de kaartenhoes maar heb er verder geen ervaring mee.