Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

515 berichten
Fedor schreef:
di 14 jul, 2020 16:02

Bwah dat wordt investeren (of iets meer afzien) als ik mijn (vaste) lijstje hiernaast (of naast andere gewicht-lijstjes) zet ;)

Tent: Lowland Trailrunner: 2550 gram, footprint 325 gram
Slaapzak: Lowland Serai 2: 1125 gram
Mat: NeoAir All Season Large: 710 gram (maar daar ga ik niet op bezuinigen ;) )
Good start! Wat gaat er nog meer mee? ;)

Lijkt me dat er op die tent het meeste te winnen valt, maar als die los op de bagagedrager ligt heb je daar qua tasinhoud natuurlijk geen winst...
Jurr schreef:
di 14 jul, 2020 21:22
Fedor schreef:
di 14 jul, 2020 16:02

Bwah dat wordt investeren (of iets meer afzien) als ik mijn (vaste) lijstje hiernaast (of naast andere gewicht-lijstjes) zet ;)

Tent: Lowland Trailrunner: 2550 gram, footprint 325 gram
Slaapzak: Lowland Serai 2: 1125 gram
Mat: NeoAir All Season Large: 710 gram (maar daar ga ik niet op bezuinigen ;) )
Good start! Wat gaat er nog meer mee? ;)

Lijkt me dat er op die tent het meeste te winnen valt, maar als die los op de bagagedrager ligt heb je daar qua tasinhoud natuurlijk geen winst...
Uhh... "good start" :roll:? Nog geen 5 kilo in totaal om droog, warm en comfortabel zo goed als jaar-rond te overnachten vind ik méér dan just a good start. Ik denk dat dat zeker acceptabel is. (Een groot deel hier kan zich vast nog wel herinneren dat alleen de tent al 5 kilo was :shock: )
Natuurlijk is het niet ultra light, maar voor elke fiets-vakantie of langere reis prima te doen. Hou je ook nog eens knaken over om onderweg lekker uit eten te gaan :lol:

Groet,
Tom.
Jurr schreef:
di 14 jul, 2020 21:22
Good start! Wat gaat er nog meer mee? ;)
Zo min mogelijk ;) Completer lijstje komt nog wel een keer. Er zit iig ook een opblaasbaar kussen bij. Slaapcomfort heb ik echt nodig (en dan slaap ik meestal nog waardeloos overigens :roll: ).

Tent (+ footprint) ligt idd op de bagagedrager. Die drager zal ik ook echt nodig blijven hebben zo lang ik deze tent heb.
Tom vds schreef:
wo 15 jul, 2020 01:07

Uhh... "good start" :roll:? Nog geen 5 kilo in totaal om droog, warm en comfortabel zo goed als jaar-rond te overnachten vind ik méér dan just a good start. Ik denk dat dat zeker acceptabel is.
Meer 'good start' in het begin van een paklijst. :)

Heb je zelf ook een paklijst die je wil delen?
Fedor schreef:
wo 15 jul, 2020 06:22

Tent (+ footprint) ligt idd op de bagagedrager. Die drager zal ik ook echt nodig blijven hebben zo lang ik deze tent heb.
Als je geen racestuur hebt kun je best een hoop aan je stuur hangen. Heb ook wel eens een Nallo2 aan m'n stuur hangen :)
Hier de lijst met kampeerspullen + echte gewicht.

Tent: Lowland Trailrunner: 2624gram, footprint 326 gram
Slaapzak: Lowland Serai 2: 1202 gram
Mat: NeoAir All Season Large: 766 gram
Stoel: Helinox: 522 gram
Kussen: Nemo: 258 gram
Brander + lepel + aansteker: Optimus Vega: 238 gram
Pannenset (met scherm) + gastank + spons: Optimus: 688 gram
Handdoek: Care Plus 40x80: 134 gram
Hoofdlamp: Black Diamond: 88 gram

Rest (kleding, drinken, eten, toiletspullen) komt er nog bij maar is wat variabeler van gewicht.
DSCN7863.JPG
Voor een bikepacker vind ik dat een hoop. Ook zonder dure investeringen kan dat een stuk minder.

Stoel: Helinox: 522 gram: thuislaten
Kussen: Nemo: 258 gram: thuis laten
Brander + lepel + aansteker: Optimus Vega: 238 gram
Pannenset (met scherm) + gastank + spons: Optimus: 688 gram
dus kookspullen bijna een kilo, dat kan veel minder door over te stappen naar een spritusbrander en een licht aluminium pannetje, totaal ca 250 gram
Handdoek: Care Plus 40x80: 134 gram: kan in dezelfde afmeting ook voor 50 gram
Hoofdlamp: Black Diamond: 88 gram: thuislaten

Zonder moeite 1,5 kg en ook nog de tas waar het in moet uitgespaard.
Fedor schreef:
wo 15 jul, 2020 18:39
Hier de lijst met kampeerspullen + echte gewicht.

Tent: Lowland Trailrunner: 2624gram, footprint 326 gram
Slaapzak: Lowland Serai 2: 1202 gram
Mat: NeoAir All Season Large: 766 gram
Stoel: Helinox: 522 gram
Kussen: Nemo: 258 gram
Brander + lepel + aansteker: Optimus Vega: 238 gram
Pannenset (met scherm) + gastank + spons: Optimus: 688 gram
Handdoek: Care Plus 40x80: 134 gram
Hoofdlamp: Black Diamond: 88 gram

Rest (kleding, drinken, eten, toiletspullen) komt er nog bij maar is wat variabeler van gewicht.

DSCN7863.JPG
Moet een footprint zo zwaar zijn? Ik heb gewoon een stukje plastic. De slaapzak lijkt me ook erg zwaar, maar misschien is het geen dons. De stoel is luxe. Ik had er vorig jaar voor het eerst een mee [shame on me!!!], maar dan wel omdat ik nog ruimte had en ik me toch ging vervelen op de camping. Maar een plastic zak voldoet natuurlijk ook. Het kussen lijkt me ook aan de zware kant. Ik heb een lichter ding, terwijl het wel goed ligt. Idem voor de mat. Kortom, ik denk dat de meeste mensen al snel 1-1,5 kg besparen.
En gewicht is nog niet zo relevant (vind ik zelf), maar volume wel. Want als je veel meeneemt, moet er ook weer een extra tas mee om het in te proppen.
Bert van Sprang schreef:
wo 15 jul, 2020 19:40
Voor een bikepacker vind ik dat een hoop.
Bikepacker? Ik heb gewoon zijtassen hoor ;) But I have a dream... :lol:

Slaapzak is dons maar wel een warme. Tuurlijk zou ik voor de zomer een lichtere kunnen meenemen maar dan moet ik die eerst aanschaffen. Voor de tent, brander e.d. geldt hetzelfde.
Footprint zou kunnen thuisblijven idd. Kussen ook (scheelt ook veel ruimte) Stoel gebruik ik wel uren per dag (neem ook een boek mee) dus da's een lastige.

Oja ook nog een camera van 900 gram. Daarvoor heb ik dan weer de stuurtas nodig, dus de camera vervangen door een kleinere lost ook het stuurtasprobleem op (zou ik daar een rol kunnen monteren). Moet ik alleen kijken waar ik de kleine camera laat (waar hij wel grijpklaar ligt).
Fedor schreef:
wo 15 jul, 2020 20:16
Bert van Sprang schreef:
wo 15 jul, 2020 19:40
Voor een bikepacker vind ik dat een hoop.
Bikepacker? Ik heb gewoon zijtassen hoor ;) But I have a dream... :lol:

Slaapzak is dons maar wel een warme. Tuurlijk zou ik voor de zomer een lichtere kunnen meenemen maar dan moet ik die eerst aanschaffen. Voor de tent, brander e.d. geldt hetzelfde.
Footprint zou kunnen thuisblijven idd. Kussen ook (scheelt ook veel ruimte) Stoel gebruik ik wel uren per dag (neem ook een boek mee) dus da's een lastige.

Oja ook nog een camera van 900 gram. Daarvoor heb ik dan weer de stuurtas nodig, dus de camera vervangen door een kleinere lost ook het stuurtasprobleem op (zou ik daar een rol kunnen monteren). Moet ik alleen kijken waar ik de kleine camera laat (waar hij wel grijpklaar ligt).
Nee joh, die camera neem je gewoon mee. Dat is je hobby, toch? Heel leuk die reviews over compactcamera's, maar ze halen volgens mij echt niet de beeldkwaliteit van spiegelreflex of systeemcamera's.
En als je inderdaad vrij veel zit, dan is zo'n stoeltje bij nader inzien wel prettig.
Er zijn kleinere kussentjes die ook prima voldoen.
Een bescherming van het grondzeil is wel verstandig, maar dat kan ook met een stukje Bo-camp zeil van 10 euro.
Ik denk wel dat die slaapzak erg zwaar is. Ik zou dan sparen voor een Liteline van Cumulus en een lakenzak erbij. In Europa is dat buiten de winter prima. Het scheelt gewicht en volume.
Paklijst van mijn laatste fietsvakantie, dik twee weken Wales/Engeland; ongeveer half/half kamperen en hostels/b&b. En twee brevetten gereden, de 600km Brian Chapman Memorial en 300km "gravel" variant van This Is Not A Tour.

Het grote plaatje, rijklaar gewicht 88,3kg:

Code: Selecteer alles

cyclist				60,5	(70,0)
clothing (worn)			 1,6	( 1,9)	
bicycle (Rohloff Randonneur)	14,0	(18,0)
bags & bottles			 1,5	( 2,5)
luggage				 7,7	(16,5)
food & fuel			 3,0	( 6,5)
Tussen haakjes de gewichten in 2011 (3 1/2 week Noorwegen, toen nog met een Avaghon 26.0), totaal 115kg.
Voor de visueel ingestelden hoe die 88kg verdeeld is:
weight-distribution.png
Om het "nut" van grammenjagen maar eens een beetje te relativeren :wink:

Uitgesplitst naar categorie:

Code: Selecteer alles

bags & bottles		1500
clothing (worn)		1575
clothing (carried)	2100
sleeping		1415
cooking			 850
hygiene			 525
bicycle stuff		 940
photo gear		 600
electronics		1025
miscellaneous		 260
En voor wie het naadje van de kous wil weten (alleen aangevinkte items had ik mee):
detailed-packing-list.png
Bert van Sprang schreef:
wo 15 jul, 2020 19:40
Brander + lepel + aansteker: Optimus Vega: 238 gram
Pannenset (met scherm) + gastank + spons: Optimus: 688 gram
dus kookspullen bijna een kilo, dat kan veel minder door over te stappen naar een spritusbrander en een licht aluminium pannetje, totaal ca 250 gram
Vergeet de fles spiritus van een kilo niet... Ik heb in mijn overwegingen nog nooit kunnen vinden dat spiritus all-in lichter is dan gas.
[quote=Fedor post_id=371370 time=1594735339 user_id=3195]
[quote=Wim post_id=371252 time=1594637492 user_id=692]
Tenten: Voor koud weer Helsport Ringstind 2 Superlight (2019), 1750 gram incl ondergrondzeil
Slaapzak: PHD minimus: 600 gram (plus extra omzak voor koud weer)
Matras: Neoair Allseason 550 gram voor koud weer.
[/quote]
Bwah dat wordt investeren (of iets meer afzien) als ik mijn (vaste) lijstje hiernaast (of naast andere gewicht-lijstjes) zet ;)

Tent: Lowland Trailrunner: 2550 gram, footprint 325 gram
Slaapzak: Lowland Serai 2: 1125 gram
Mat: NeoAir All Season Large: 710 gram (maar daar ga ik niet op bezuinigen ;) )
[/quote]

Het kan ook heel wat goedkoper hoor. En die tenten waren allebei in een uitverkoop gekocht tegen ongeveer de helft van de normale prijs.
fles spiritus van een kilo niet
Als ik drie dagen ga fietsen neem ik voor drie dagen brandstof mee. Dat is hooguit 200 ml. Ooit heb ik onderweg een liter moeten kopen, toen deed hete me wel een beetje zeer een halve liter weg te moeten gooien. Als ik op gas kook, heb ik altijd een reserveblikje mee, het blikje is namelijk altijd leeg als het niet uitkomt. Ook heb ik al wel eens lang gezocht naar gasblikjes (erg blij met de Decathlon) en benzinefles is sowieso zwaarder.
bast1aan schreef:
do 16 jul, 2020 13:22

Vergeet de fles spiritus van een kilo niet...
Ja, ik heb ook een brandstoffles van een liter bij me voor m'n spiritus. Zonde om de helft weg te gooien....

Nog meer zonde om mee te nemen in Italië, toen ik twee keer per dag zwichtte voor de Italiaanse keuken.... Na een week had ik nog steeds een liter spiritus bij zonder het gebruikt te hebben ;)

PeterFokkinga schreef:
wo 15 jul, 2020 21:29
Paklijst van mijn laatste fietsvakantie, dik twee weken Wales/Engeland; ongeveer half/half kamperen en hostels/b&b. En twee brevetten gereden, de 600km Brian Chapman Memorial en 300km "gravel" variant van This Is Not A Tour.
Dat klinkt als een serieuze vakantie! Leuk ook zo'n paklijst met zoveel details!

Wie volgt? :)
een liter spiritus kost € 1,50, dus ik vind het prima om ergens een halve fles te laten staan. Liever als zo'n slappe fles mee te moeten nemen met alle risico's van breuk.
Dit is een verhaal van vaste en variabele 'kosten'. Het gewicht van een spiritusbrander zoals de Caldera Cone kan wat minder zijn dan van veel gasbranders maar het gewicht van de brandstof die je per dag nodig hebt is al snel meer. Dus voor een tocht van een paar dagen wint spiritus soms nog, maar op een langere tocht is gas in principe lichter. Voor mij is het doorslaggevende argument echter dat spiritus in de meeste Europese landen veel makkelijker te krijgen is, en dat spaart me getob en dus ook tijd.
Zelf kies ik ondanks het gewicht voor de Trangia 27 omdat ik twee pannetjes en een bruikbare koekenpan op een iets langere tocht wel fijn vind om vers echt eten klaar te maken. De pannetjes ervan zijn erg licht - het gewicht van het geheel zit in de vrij zware brander en in het grote maar ook erg effectieve windscherm.
Ik hou van lichtgewicht maar ook van enig comfort. Daarom heb ik toch ook iets ruimere tenten die inclusief ondergrondzeil ruim 500 gram zwaarder zijn dan echt lichte maar ook kleine tentjes. Mijn grootste winst zat in de compacte slaapuitrusting waardoor ik geen voortassen/drager nodig heb en meestal zelfs de zware Ortlieb achtertassen thuis kan laten en genoeg heb aan mijn 33 liter Altura tassen van 1050 gram in totaal.
Ik heb precies dezelfde redenering,Wim. Dezelfde Trangia om dezelfde redenen en ik reis met een comfortabele 3-persoonstent - Big Agnes Copper Spur UL3 - van 2100 gram incl footprint. Hij is 400 gram zwaarder dan een 2-persoonsversie maar de ruimte is echt heerlijk. Bij pokkeweer kan ik zelfs binnen zitten in mijn Helinox stoeltje. Mijn slaapsysteem is daarentegen inderdaad weer lichtgewicht.

Mijn persoonlijke redenering is overigens ook dat ik zelf 20 kilo te zwaar ben. Als ik een halve kilo wil besparen kan ik dat veel makkelijker en goedkoper doen door een week niet te snacken dan door een dure nieuwe tent te kopen.Ik lijn dus altijd voordat ik ga fietsen. En aangezien ik eind augustus weg wil ben deze maand alweer drie coronakilo's kwijt. Mensen die op gewicht zijn hebben die "luxe" natuurlijk niet :)
Stoeltje heb ik geen behoefte aan, maar ik ben ook pas 67. Het is de afweging tussen het comfort van spullen die je meeneemt tegenover het comfort van het geringere gewicht. Over het algemeen kies ik voor dat laatste, maar ga daarin minder ver dan sommigen, dus ruime lichte tentjes, maar wel eigenlijk nog eenpersoons (want dat is die Ringstind 2). Als ik met mijn vrouw ga valt de balans wat anders uit, maar ook samen doen we het tegenwoordig probleemloos zonder voortassen. En samen kunnen we het gewicht van de kookspullen, het fietsgereedschap, het verbandetui etc natuurlijk delen.
Een blik gas van 275 gram doe ik ruim een week mee. En prikblikjes zijn net zo makkelijk verkrijgbaar als spiritus (en in sommige landen zelfs makkelijker) en ik neem ook geen reserveblikjes mee, ik koop een nieuwe als de huidige bijna op is.

Zelf hou ik ook wel van het nodige comfort en ben ook niet bepaald ultralicht met 14kg. Ik snap dat je voor koken die afweging maakt, ik heb dat weer met kleding en elektronica. Ik kan echter prima uit met een 1 persoons tentje van 1kg (kleine tent zet ook sneller/makkelijker op), een schuimen matje van 190 gram en een licht wankelig gasbrandertje, maar een koekenpannetje van 120 gram en een koffiepot van 230 gram heb ik dan wel mee.

Anders schreef:
do 16 jul, 2020 16:51
Mijn persoonlijke redenering is overigens ook dat ik zelf 20 kilo te zwaar ben. Als ik een halve kilo wil besparen kan ik dat veel makkelijker en goedkoper doen door een week niet te snacken dan door een dure nieuwe tent te kopen.Ik lijn dus altijd voordat ik ga fietsen. En aangezien ik eind augustus weg wil ben deze maand alweer drie coronakilo's kwijt. Mensen die op gewicht zijn hebben die "luxe" natuurlijk niet :)
Ik heb afgelopen anderhalf maand 3kg verloren door 1500km te trainen voor komende fietsreis. Ik mag met mijn BMI van 20 wel zorgen voor iets meer reserves.
Ik heb op vakantie meegelezen in dit topic en nu maar even mijn lijst geüpdate. Ik ben vast nog iets vergeten op de lijst te zetten maar dit is toch wel het grootste gedeelte van de spullen die ik meesleep.

0001.jpg