Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

515 berichten
:idea: Die staat op mijn paklijst, hoor. Een DAB+ radiootje van 172 gram. Héél blij mee.
Vroeger, nam ik nog een wereldontvanger mee, maar sinds de komst van het internet en steeds minder behoefte aan nieuws blijft die tegenwoordig thuis. Wel leuk was het om 's avonds naar een Russiche kortegolfzender te luisteren met vogelzanggeluiden.
Marco Meijerink schreef:
za 25 jul, 2020 10:34
Mooi. En ook een eerlijke lijst. Inclusief het gewicht van de tassen.
Is dit alles wat op het lijstje staat ook daadwerkelijk in de tassen of heb je al wat kleding aan?
Ja, tuurlijk heb ik kleding aan.
Máár: dat heb ik áltijd aan als ik ga fietsen. Dus hoef ik dat niet als extra bagage mee te nemen. Dus heb ik fietskledij niet op mijn paklijst.
jwkeij schreef:
do 06 aug, 2020 22:43
:idea: Die staat op mijn paklijst, hoor. Een DAB+ radiootje van 172 gram. Héél blij mee.
Off-topic maar wel benieuwd: Overal goede ontvangst met DAB+ ?
In de bijlagen onze bagagelijst. Als we met zijn tweeën gaan, dan nemen we ongeveer 16 kilo per persoon mee. Als ik alleen ga, meestal een paar dagen, dan neem ik ongeveer 11 kilo mee. Allebei zonder eten en drinken, maar dat is nooit veel. Stukje kaas, potje pindakaas, margarine, een paar repen. Na het fietsen doen we precies zoveel boodschappen als we tot en met de volgende ochtend opeten en opdrinken :D

Ik vind het wel leuk om te zien welke criteria mensen gebruiken bij het selecteren van hun bagage. Voor mij is dat een combinatie van gewicht, comfort en geld. In principe ga ik voor zo licht mogelijk, maar comfort is ook belangrijk. Op onze fietsvakantie van dit jaar hadden we een paar kilo comfort bij ons: een ruime tent (1,5 kilo zwaarder dan nodig), twee stoeltjes (1,7 kilo) en een paar schoenen (0,8 kilo). En velen zullen de twee borden ook als luxe beschouwen. 2 kilo per persoon vind ik geen grote investering t.o.v. het extra comfort dat we daardoor kregen.
Naast comfort telt ook prijs mee. Een kilo gewichtswinst mag maximaal € 100 kosten. Er zijn natuurlijk lichtere tenten dan de Wild Country, die even ruim zijn, maar daar betaal je vaak een vermogen voor. De twee slaapzakken die we hebben zijn dekenmodellen. Voor gebruik alleen misschien niet het lichtste, maar een extra slaapzak komt niet door het prijs/gewichtscriterium.

Bijlagen

Leuk, een paklijst voor met z'n tweeën.

Zo komt er steeds meer diversiteit in dit topic. (-:
Ik vind het wel bijzonder dat je met twee per persoon meer meeneemt dan alleen. Tent, kookspullen enz. Kan met twee verdeeld worden, alleen moet je het allemaal zelf meesjouwen...
Ik vind dat helemaal niet bijzonder. Die zeldzame keer dat ik mijn vrouw op fietsvakantie ga, heb ik een aanhangwagentje nodig :D. Maar ook zonder de exorbitante (volgens mij!) wensen van mijn vrouw kan ik mij heel goed voorstellen dat je met twee personen meer dan 2x zoveel bagage meeneemt als alleen. Als ik alleen ga heb ik voldoende aan een tent waar ik precies in pas, met mijn vrouw samen wil ik toch graag een 3-persoonstent. Als ik alleen ben heb ik geen behoefte aan uitgebreid kokkerellen, als ik met mijn vrouw fiets wel.
Polling schreef:
ma 10 aug, 2020 09:38
[...]

Kan met twee verdeeld worden, alleen moet je het allemaal zelf meesjouwen...
Wat nemen jullie allemaal mee dan, en hoe verdelen jullie dat?
Wat Bert zegt klopt. De bagagelijst voor twee personen is voor een langere tocht en dan is comfort belangrijker. Dus dan gaat de ruimere tent en de stoeltjes mee. Ook heeft mij vrouw een e-bike en moet de oplader dus mee. Als ik alleen ga, dan is dat voor een paar dagen en wil ik vooral zo licht mogelijk reizen.
Jurr schreef:
za 25 jul, 2020 22:38
jwkeij schreef:
za 25 jul, 2020 22:04
[Nordisk Lofoten tent]
Bevalt die tent trouwens? Zit ook naar iets lichters en compacters te kijken op tentgebied. Iets minder sauna dan m'n Akto lijkt me ook wel fijn met wat meer ventilatie...
De enige reden om een Lofoten 1 tent te nemen is dat het één van de, zo niet de, meest compacte tent is voor in je fietstas. Dit doordat de dunne tentstok in ~20cm lange stukjes is op te vouwen. Voor de rest: duidelijk comfortabeler dan een bivakzak maar dan houdt het ook wel op. Ik heb geen Akto als vergelijking, maar ik vind de ventilatie van de Lofoten niet denderend. Hij bevalt me goed als de nadruk meer ligt op kilometers maken dan op comfortabel kamperen, en jeugdherbergen, B&B's of ander accommodatie als uitwijk mogelijk is bij aanhoudend slecht weer.
Dank! Helaas ben ik geen bivakzak type, maar verder heb ik die ruimte in de Akto ook niet nodig. Maar ventileren zou dan wel weer fijn zijn, geen zin in een tweede sauna. Misschien heeft Terra Nova dat dan beter voor elkaar met de modellen onder en rond de halve kilo...

Als het dan koud is of dreigt te worden wil ik best m'n Akto weer meenemen :)
FransD schreef:
ma 10 aug, 2020 10:04
Wat Bert zegt klopt. De bagagelijst voor twee personen is voor een langere tocht en dan is comfort belangrijker. Dus dan gaat de ruimere tent en de stoeltjes mee. Ook heeft mij vrouw een e-bike en moet de oplader dus mee. Als ik alleen ga, dan is dat voor een paar dagen en wil ik vooral zo licht mogelijk reizen.
Dat maakt eea duidelijk, dank! Ik maak geen solo-meerdaagse tochten, dus niet gedacht aan minder luxe in mijn eentje, of aan een e-bike met bijbehorende lader.

Wat wij meenemen: tent (wickyUp4) met binnentent en footprint. Haringen hamertje, waslijntje. (Soms ook tarp met stokken). Matjes (Exped synmat 7D. Slaapsysteem van Bikefeeling, 2x1 persoons. Trangia kooksysteem. Twee stoeltjes (Nigor). Sea2Summit opvouwbare borden, kommetje en bekertjes. (2-2-2) lichtgewicht opvouwbaar bestek. 2 x Toilettas met tandenborstel, kammetje, tekentang, pleisters, mini-deo, -shampoo en zonnebrand. Fles bio-ethanol. Twee contigo-thermoflessen in de bidonhouders. Per persoon 2 sets Fietskleding. 2 techno-tshirts. Een lange broek en twee korte broeken. 2-3 paar sokken, 3 stuks ondergoed. Een donsjack. Campingklompjes. Sandalen en dichte schoenen. Pet en helm. Regenjas, soms ook rainlegs. Buff. Gereedschap (plakspullen, tangetje, zakmes en inbusjes). Tiewraps. Hoofdlampjes, powerbank met snoertjes, etrex, iphone en samsung telefoons, fototoestel (grote Panasonic bridge of kleine compact). Paspoorten. Routeboekjes waar nodig. Ruimte voor extra fles water. Afsluitbaar bakje met klein flesje olie, wat kruiden bouillonblokjes. Zakje oploskoffie en thee. Pen en papier. Lichtgewicht mini-rugzakje voor boodschappen vanuit de camping, dagtochtjes in een stadje enz. Portemonnee met plastic-geld.

Ik denk dat dat het zo ongeveer is. Bij ons betekent dat als we het netjes inpakken we het met achtertassen en de tent in een grotere tenttas achterop redden. (Met stuurtas). Meestal kies ik ervoor zelf wel met voortassen te fietsen, dat levert meer ruimte op. Als ik de vier tassen, bidons, tenttas en de stuurtas weeg, kom ik op ongeveer 20 kg. Mijn vrouw heeft dan een paar kg minder.
JanH schreef:
wo 05 aug, 2020 21:01
Nav deze post viewtopic.php?f=21&t=35122&p=372598#p372598 waarin ik schrijf
"Ik ga ook altijd met voortassen, achtertassen, stuurtas en tenttas op pad." mijn paklijst.
Een aantal onderdelen heb ik hierin niet verder uitgewerkt, denk bijv. aan de inhoud van mijn apotheektasje.
Als ik weer een tocht onderneem zal ik ook eea wegen.

En wat betreft de kleding, laatste plaatje, daarbij staat dus ook de kleding genoemd die ik draag.

Paklijst-1.JPG

Paklijst-2.JPG

Paklijst-3.JPG

Paklijst-4.JPG
Ik heb eea gewogen voor een tocht die ik binnenkort ga doen. Er zijn een ondertussen wel een paar paar kleine aanpassingen in de paklijst maar, bijv. mondkapjes zijn toegevoegd, maar die mogen geen naam hebben.
Fiets (Aluminium, 65 cm, derailleur): 18 kg.
Stuurtas: 2,5 kg.
Achterop de fiets: 4,3 kg
Rechts voor: 3,6 kg
Rechts achter: 5,7 kg
Links voor: 3,5 kg
Links achter: 6,7 kg
Totaal: 18 kg + 26,3 kg = 44.3 kg.

Gewichten zijn inclusief de tassen.
Exclusief de boodschappen die ik onderweg doe, exclusief gevulde bidons en exclusief de kleding die ik draag.

Als ik met het vliegtuig ga, gaat Links achter (dan ca 5 kg, niet helemaal gevuld) en de Stuurtas mee de cabine in - samen 7,5 kg). De rest in het ruim.
Ik ga zelf binnenkort met de wielrenfiets bikepacken. Ik heb mijn uitrusting compleet, maar heb nog een schoenen probleem. Ik wil mijn clipless schoenen meenemen om mee te fietsen, maar zal daardoor dus een tweede paar mee moeten nemen voor de avonden. Stomme is dat dit natuurlijik erg veel plek in neemt.

Ben dus op zoek naar compacte (vouwbare?) schoenen die er wel nog enigszins toonbaar uitzien (geen ruberren schoen of iets dergelijks)

Iemand ervaring?
nilsk123 schreef:
wo 12 aug, 2020 22:01
Ik ga zelf binnenkort met de wielrenfiets bikepacken. Ik heb mijn uitrusting compleet [...]
'k Ben wel benieuwd wat er allemaal mee gaat, daar gaat het tenslotte hier over ;)

nilsk123 schreef:
wo 12 aug, 2020 22:01
[...] maar heb nog een schoenen probleem. Ik wil mijn clipless schoenen meenemen om mee te fietsen, maar zal daardoor dus een tweede paar mee moeten nemen voor de avonden.
Kijk eens naar een setje MTB schoenen met SPD. Zeker de modellen met veters zien er casual nog best okay uit en is nog best prima op te lopen. Als je er een hele dag op wil lopen zou je zelfs de plaatjes er voor die dag nog onder vandaan kunnen schroeven.

En misschien anders even een schoenen topic starten? =)
Je zou eens kunnen kijken naar linnen bootschoenen. Ik heb het opgegeven, slippers zijn helemaal hip.
nilsk123 schreef:
wo 12 aug, 2020 22:01
Ben dus op zoek naar compacte (vouwbare?) schoenen die er wel nog enigszins toonbaar uitzien (geen ruberren schoen of iets dergelijks)
Espadrilles? Wel zo ongeveer de allergoedkoopste (met touwzool) nemen (de "originele"). Die prop je wel ergens tussen.
Jurr schreef:
do 13 aug, 2020 08:20
nilsk123 schreef:
wo 12 aug, 2020 22:01
Ik ga zelf binnenkort met de wielrenfiets bikepacken. Ik heb mijn uitrusting compleet [...]
'k Ben wel benieuwd wat er allemaal mee gaat, daar gaat het tenslotte hier over ;)
Ok, ik ga op bikepack vakantie (hoop ik, als de pandemie het toe laat) en ik neem mee:

Een fiets! Mijn carbonnen wielrenfiets.

Fietsonderhoud/benodigdheden:
- 2 extra binnenbanden
- Setje bandenlichters
- Bandplakset
- CO2 patronen
- Minipomp
- Multitool/inbus
- Chainlube

Kleding voor onderweg:
- 1 wielrenshirt voor bij hitte, 1 wielrenshirt voor bij gematigde temperaturen
- 1 wielrenbroek
- 1 paar sportsokkken
- Helm
- Clipless wielrenschoenen
- Wielrenhandschoenen

Kleding voor de avonden:
- 2 t shirts
- 1 dun fleece vest
- 1 korte broek, 1 lange broek
- ondergoed
- 2 paar sokken
- schoenen (waarschijnlijk espadrilles)

Persoonlijk verzorging:
- Kleine hoeveelheid waspoeder voor de handwas
- Spier herstel gel
- Tandpasta
- Scheerschuim
- Shampoo / 2 in 1
- Deo
- tandenborstel
- klein scheermes
- Zonnebrand
- Kleine handdoek (microfiber, sneldrogend)

Fietstassen:
- https://agu.com/eu/venture-handlerbag-pack
- https://agu.com/eu/seat-pack-saddle-bag-venture-hivis
- https://agu.com/eu/venture-frame-pack
- Camelbak M.U.L.E. 9 + 3 Rugzak

Tent/slapen:
- Super lichte/dunne slaapzak
- Super dun oprolbaar matje
- Hele kleine jack wolfskin tent

Voeding:
- Een hele hoop gelletjes

Rest:
- Tiewraps
- Spanbandjes
- Stuk touw
- Zakmes/multifunctioneel

Elektronica:
- Garmin fietsnavigatie
- Telefoon
- Powerbank met kabels
- Hartslagmeter

Ik twijfel nog of ik zo'n jetboil kookset mee zal nemen. Bij vorige (veel kortere) trips heb ik gewoon steeds onderweg eten en drinken gekocht, vaak in cafe'tjes, maar aangezien ik elke dag wil gaan kamperen ben ik bang dat ik dan iets te vaak op de friet/pizza tweesprong zal staan. Misschien dus gedroogd survival eten en n jetboil meenemen zodat ik niet als een olifant thuiskeer.

Verder twijfel ik of ik wat reserver spaken of n reserve ketting mee zal nemen.

Iemand nog handige tips?