Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf een fietscaravan bouwen - Forum Wereldfietser

Zelf een fietscaravan bouwen

Beste Fietsliefhebbers,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die wel eens na hebben gedacht of ervaring hebben met (het zelf bouwen van) een fietscaravan. Ik vond wel een oud topic hierover met wat links maar niet echt veel inhoudelijke info. Ook op Google en Youtube vind ik vele projecten, maar meestal verouderde hobbyprojecten met weinig informatie en niet altijd even functioneel uitgewerkt.

Linkje naar het oude topic: viewtopic.php?f=23&t=23914&p=227539&hil ... an#p227539

Ik vroeg me af hoe mensen op dit forum hier over nadenken. Ik ben zelf bezig met een wat grotere reis te plannen en ik ben zelf wel handig. Zat daarbij erg te twijfelen tussen (het zelf maken van) een fietscaravan of gewoon een tent (eventueel een fietskarretje). Het idee van een fietscaravan spreekt me op een of andere manier wel erg aan. De luxe van een 'echte camper' gecombineerd met de vrijheid en en de lage kosten van een fiets. Daarbij is elektrisch rijden natuurlijk wel een must maar het idee dat je bijvoorbeeld een 250 of 350 watts paneel op zo'n caravan kunt leggen en daarmee s'nachts toch je fiets op kunt laden op een natuurcamping leek me wel heel interessant.

Belangrijkste voordelen van een fietscaravan
- Veel meer (slaap)comfort, geen superdun matje maar een echt matras en binnen kunnen zitten bij erg slecht weer
- Betere isolatie dus meer temperatuurcomfort tijdens voor- en na seizoen
- 'Luxe' kamperen met volwaardig keukengerei, electra voor een lampje en de smartphone, paar echte stoeltjes onder de luifel enzovoorts. Eventueel is zelf een kleine huishoudaccu mogelijk zodat je niet afhankelijk bent van externe stroom.
- Langere tochten zonder luxe/hotel/B&B mogelijk door het extra comfort, eigenlijk alleen een douche nodig

Nadelen van een fietscaravan (ten opzichte van een tent)
- Stuk duurder dan een tent, het enige serieproduct wat ik kon vinden http://www.widepathcamper.com/ kost bijna 4000 euro en die is niet helemaal naar mijn smaak. Zelfbouwen is wel wat goedkoper maar kan toch ook nog wel 1000+ euro gaan kosten.
- Hoe oncomfortabel is een vierkant blok van 1 meter breed 50 kg vooruit trekken met een elektrische fiets, ik kan dat lastig inschatten in de praktijk. Vraag me met name af of je genoeg ruimte hebt op de weg en of tegenwind niet tegenvalt.
- Je valt erg op, ik kan me voorstellen dat dat soms leuk is maar dat je soms ook niet te wachten zit op al die aandacht.

Nieuwsgierig naar wat anderen hier van denken,
Er is een amerikaanse 'uitvinder' die iets moois heeft bedacht;



en volgens mij een zwitser die een leuke serie heeft met de bouw ervan



Maar het lijken hoe dan ook toch wat zware dingen om rond te slepen, en zal ook wel wat luchtweerstand veroorzaken
Dat lijkt me heel leuk om te bouwen en helemaal niet leuk om mee te fietsen.

Het valt mij op dat geen enkele van de voorbeelden die je aanhaalt over remmen lijken te beschikken. Volgens mij is het zeer aanlokkelijk om zo'n fietscaravan zo vol te stouwen met veel te veel gewicht, je zit zo aan een kilo of zeventig, tachtig, ik reken al 20 à 30kg voor de caravan alleen. Als de aanhanger het gewicht van het trekkend voertuig benadert of overschrijdt wordt het snel heel link zonder remmen op de aanhanger. Denk aan afdalen van een brug met bochtje en kruispunt onderaan, of een simpele Ardense helling.

Ik zou toch minstens een oplooprem voorzien.
Piet55 schreef:
ma 13 jul, 2020 16:45
Daarbij is elektrisch rijden natuurlijk wel een must maar het idee dat je bijvoorbeeld een 250 of 350 watts paneel op zo'n caravan kunt leggen en daarmee s'nachts toch je fiets op kunt laden op een natuurcamping leek me wel heel interessant.
‘s Nachts?
Je kunt ook met de auto gaan....
Het lijkt mij enorm k*t fietsen.
Bedenk maar zo; Als het echt een succes zou zijn had iemand het al gedaan.
Voorbeelden die je vindt hebben het over korte afstanden in vlakke landen.
Inderdaad het gewicht is de doodsteek van het project.
Verder kan ik nog bedenken ; de hele nacht liggen schudden in de wind terwijl je heerlijk in je tent kunt liggen, de condensvorming in voor- en na-seizoen, de kou omdat er lucht onder je door stroomt.
Ga eens 1000km fietsen ,dus een hele week, en noteer hoe vaak je een klaphekje passeert, een fietspad van minder dan 110 cm breed [wettelijke max. breedte , ook voor je camper] tegenkomt , een weg moet oversteken met middenberm van minder dan 3 mtr, breed.
Ervaring ? 30 jaar geleden gereisd met peuter en baby in de fietskar, dan moet je ook al anders plannen.
Tijdens onze wereldreis hebben we 300 nachten gekampeerd en ik kan je verklappen dat zodra je je in deze sport gaat verdiepen een oplossing voor al je tegenwerpingen zal opduiken, echt goede slaapmatjes bestaan ; wij sliepen prima bij -15 in de Himalaya. Stroom in de tent ? Zonnepaneeltje en zodra het gaat schemeren wil jij gaan slapen. Uitgebreid koken ; titanium multi-fuel brander van 3000 watt en je kookt net zo lekker als thuis. Goede slaapzak , 1000 gram vulgewicht aan dons en je kunt de wereld aan...........
Neemt niet weg dat ik je activiteiten op de voet ga volgen !!
Succes namens Pier.
leuk project!
ik kijk op van het tweede filmpje: schroeven in de kopse kant van hout.... ik heb anders geleerd, maar met het juiste hout, voorboren en juiste schroef is dit tegenwoordig gemeen goed.

echt wereldreis-geschikt zal het niet worden, maar bruikbaar voor weekendtochten en een Hollandse fietsvakantie lijkt het me prachtig.
groot voordeel: niet hoeven bukken om bij je bed te komen :wink:
ik ga je ook volgen!
ik zie er de fun wel van in, maar ik zou er wel een ebike voor zetten met een paar extra batterijen.
Na de eerste berg heb je er wel genoeg van denk ik, maar je slaapt er vast goed in.
Je hebt er wel ruimte zat voor in die camper. Youtube staat er vol mee.
Alleen die smalle fietspaden in Nederland (:

https://www.widepathcamper.eu/
SimondelaCourt schreef:
ma 13 jul, 2020 16:51
Er is een amerikaanse 'uitvinder' die iets moois heeft bedacht;
[...]
en volgens mij een zwitser die een leuke serie heeft met de bouw ervan
[...]
Maar het lijken hoe dan ook toch wat zware dingen om rond te slepen, en zal ook wel wat luchtweerstand veroorzaken
Leuke filmpjes, dit soort ideeën zie je veel maar juist hiervan snap ik de meerwaarde niet helemaal. Je kunt er amper in bewegen en omdat ze zijn gemaakt van enkelwandig plastic is er nauwelijks stevigheid/isolatie. Waardoor een tent bijna nog meer comfort geeft. Ik zou wel een stapje verder willen gaan in de uitwerking.
bdr schreef:
ma 13 jul, 2020 17:47
Dat lijkt me heel leuk om te bouwen en helemaal niet leuk om mee te fietsen.
[…]
Ik zou toch minstens een oplooprem voorzien.
Ik geef toe dat ook het bouwen tot de verbeelding spreekt :) Ik was zeker van plan er een rem op te monteren. Idealiter wilde ik schijfremmen en dan een derde hendel op het stuur.
piviets schreef:
ma 13 jul, 2020 20:59
Bedenk maar zo; Als het echt een succes zou zijn had iemand het al gedaan.
Voorbeelden die je vindt hebben het over korte afstanden in vlakke landen.
Inderdaad het gewicht is de doodsteek van het project.
Verder kan ik nog bedenken ; de hele nacht liggen schudden in de wind terwijl je heerlijk in je tent kunt liggen, de condensvorming in voor- en na-seizoen, de kou omdat er lucht onder je door stroomt.
Ga eens 1000km fietsen ,dus een hele week, en noteer hoe vaak je een klaphekje passeert, een fietspad van minder dan 110 cm breed [wettelijke max. breedte , ook voor je camper] tegenkomt , een weg moet oversteken met middenberm van minder dan 3 mtr, breed.
Ervaring ? 30 jaar geleden gereisd met peuter en baby in de fietskar, dan moet je ook al anders plannen.
Tijdens onze wereldreis hebben we 300 nachten gekampeerd en ik kan je verklappen dat zodra je je in deze sport gaat verdiepen een oplossing voor al je tegenwerpingen zal opduiken, echt goede slaapmatjes bestaan ; wij sliepen prima bij -15 in de Himalaya. Stroom in de tent ? Zonnepaneeltje en zodra het gaat schemeren wil jij gaan slapen. Uitgebreid koken ; titanium multi-fuel brander van 3000 watt en je kookt net zo lekker als thuis. Goede slaapzak , 1000 gram vulgewicht aan dons en je kunt de wereld aan...........
Neemt niet weg dat ik je activiteiten op de voet ga volgen !!
Succes namens Pier.
Wat betreft het succes, tijden veranderen. Het potentieel van de elektrische fiets zal de komende jaren alleen maar toenemen terwijl automobiliteit duurder zal worden. Ik zeg niet dat een fietscaravan het ideale vervoersmiddel is maar het zou mij geld besparen en daarnaast lever ik een bijdrage aan duurzaamheid en mijn eigen gezondheid.

Gevoelsmatig denk ik dat zo’n ding trekken op een elektrische fiets niet zwaarder moet zijn dan ‘gewoon’ fietsen. Wel denk ik dat je een punt hebt dat klaphekjes, smalle fietspaden en smalle middenbermen het leven moeilijker maken.

Overigens bestaan er ook oplossingen voor de tegenwerpingen die jij opnoemt. Ik zou de caravan sowieso niet maken van geperforeerd enkelwandig dun plastic zoals in die filmpjes hierboven. Ik zit zelf te denken aan polypropyleen kanaalplaat met daartussen een houten framepje met lichtgewicht isolatie en dan nog een kanaalplaat aan de binnenzijde. Dan heb je stevige wand van 3 lagen met 3 isolerende lagen lucht die niet wappert of trilt in de wind en niet te zwaar is (~2-3kg/m2). Ook schudden is een kwestie van goede stevige pootjes en desgewenst stormlijnen.

Wat betreft de kou; juist op de grond slapen levert veel kou op. Immers grond is doorgaans kouder dan de lucht (vandaar ook vorst aan de grond terwijl het niet vriest). Daarnaast is voor goede isolatie volume nodig. Ik geloof best dat een high-end slaapmatje op de grond goed kan isoleren, maar zelfs een goedkoop matras van 10 cm dik op een laag warme lucht zal dit minstens even goed en waarschijnlijk beter doen, simpelweg omdat er meer isolerend volume is.
Flix schreef:
ma 13 jul, 2020 18:03
‘s Nachts?
Een zonnepaneel van 250 wP levert gemiddeld 225 kWh per jaar op (in Nederland), een 350 wP paneel zelfs meer dan 300 kWh. Uiteraard is dit gemiddeld meer in de zomer dan in de winter, op een goede zomerdag kun je dus zo 2-3 kWh opwekken, dat is 2-3x de totale capaciteit van mijn fietsaccu.

Natuurlijk wek je minder op als je aan het fietsen bent (7-8 uur per dag?) omdat de belichting wisselend is en je mogelijk in de schaduw rijdt, maar je wekt wel degelijk stroom op. Echter van mei tot sep is het bovendien 14+ uur per dag licht. Dus zelfs als je die 7-8 uur niet meerekent staat je fietscaravan nog steeds 6+ uur in daglicht. Het moet dus makkelijk haalbaar zijn in de zomer om overdag genoeg te laden om snachts de fietsaccu op te laden.
Het lijkt me flink vrijheidsbeperkend, zo'n caravan achter je fiets. Mooie stukken offroad meepakken zit er niet meer in. Je bent veroordeeld tot asfalt- en goede gravelwegen. Leuk dus om uit te denken, en vast ook om te maken, maar je levert er fietsvrijheid voor in. (Nog los van alle andere, al genoemde nadelen.)

De vraag is dan ook:
Welk probleem los je hiermee op?
willem.m schreef:
di 14 jul, 2020 08:31
De vraag is dan ook:
Welk probleem los je hiermee op?
:D
Ik begrijp de reserve jegens tentkamperen niet zo. Moderne matrassen zoals de Neoair zijn dik genoeg, of zelfs heel dik en comfortabel: de Neoair Topo Luxe is 10 cm dik en heeft een R waarde van 3,7, en is dus behoorlijk warm. Scandinavische dubbeldaks tenten als van Hilleberg en Helsport zijn prima warm, en geschikt voor arctische omstandigheden. Ik heb het nog nooit koud gehad.
Een grappig idee, maar in alle ernst vind ik een caravan echt iets voor achter de auto.

Als reisfietser zie ik er echter niets in, te zwaar, en toch te klein. Voor op de fiets is een tent of tarp ideaal, weinig gewicht, veel ruimte. Er is zóveel te koop op dit gebied tegenwoordig.
Maar ook ik begrijp de lol van zo’n project wel.
Als men zoiets wil bouwen doe het dan ook goed, en dat is dan zeker niet met een houten frame ... mijn bescheiden mening.
Mijn zoon (14) heeft er een gebouwd samen met zijn opa. Is een heel leuk ding geworden, inklapbaar, zodat hij tijdens het fietsen weinig wind vangt. Hij rijdt er kleine stukjes mee, geen weken fietsvakantie. Afstanden van maximaal 50 km. Smalle fietspaadjes kun je met zo'n ding vergeten, het is vaak al een ramp als je een veel smaller fietskarretje achter je fiets hebt hangen, want er komt altijd wel 1 wiel in de berm. Als je altijd over mooi vlak asfalt fietst is het nog wel te doen.

Het gewicht is in het vlakke Nederland niet zo'n probleem, maar ga er niet de bergen of heuvels mee in, je sleurt je een ongeluk. En bovendien, wat hiervoor ook al is gezegd, heb je met remmen een probleem met zoveel gewicht.

Desalniettemin is het een leuk project om zo'n ding te maken en voor kleine afstanden is het super leuk.
Fietscamper.jpg
Fietscamper02.jpg
Fietscamper03.jpg
Fietscamper04.jpg
Ligsporter schreef:
wo 15 jul, 2020 13:25
Mijn zoon (14) heeft er een gebouwd samen met zijn opa. Is een heel leuk ding geworden, inklapbaar, zodat hij tijdens het fietsen weinig wind vangt.
En heel geschikt voor wildkamperen, valt perfect weg in de omgeving! :lol:
Knap gedaan hoor.

Carl
Ligsporter schreef:
wo 15 jul, 2020 13:25
Mijn zoon (14) heeft er een gebouwd samen met zijn opa. Is een heel leuk ding geworden, inklapbaar, zodat hij tijdens het fietsen weinig wind vangt. Hij rijdt er kleine stukjes mee, geen weken fietsvakantie. Afstanden van maximaal 50 km. Smalle fietspaadjes kun je met zo'n ding vergeten, het is vaak al een ramp als je een veel smaller fietskarretje achter je fiets hebt hangen, want er komt altijd wel 1 wiel in de berm. Als je altijd over mooi vlak asfalt fietst is het nog wel te doen.

Het gewicht is in het vlakke Nederland niet zo'n probleem, maar ga er niet de bergen of heuvels mee in, je sleurt je een ongeluk. En bovendien, wat hiervoor ook al is gezegd, heb je met remmen een probleem met zoveel gewicht.

Desalniettemin is het een leuk project om zo'n ding te maken en voor kleine afstanden is het super leuk.
Leuk project, ziet er prachtig uit, echt erg mooi gedaan :D . Ben wel benieuwd of het veel scheelt qua sleuren als je een e-bike gebruikt.

Ik heb besloten het project toch door te zetten, al is het maar voor de lol van het bouwen met in het achterhoofd dat er daadwerkelijk mee fietsen mogelijk gaat tegenvallen. Mocht het project echt mislukken kan ik de meeste delen zoals het hout en de kanaalplaten hergebruiken voor een tuinkasje. Dus ik gooi mogelijk vooral tijd weg :lol:

Het uitgangspunt is om er een 'volwaardige' caravan van te maken met in ieder geval;
- Een 2 persoonsbed van minstens 120 cm breed
- 2 volwaardige zitplaatsen binnen voor slechtweer (soort treinzit)
- Een verwijderbaar tafeltje groot genoeg om aan te eten met 2 personen of aan te werken met een laptop.
- Een klein keukenblokje met koelboxje, spirituspit, wat vanuit binnen en vanuit buiten te benaderen moet zijn zodat je zittend binnen of staand buiten kan koken zonder het keukenblokje te verplaatsen.
- Een toiletemmer of portapotti op een bereikbare plek zodat je die (in een noodgeval) ook echt kunt gebruiken
- Multifunctionele luifel die ook dienst kan doen als 'nood' douchehokje met eene waterzak aan de buitenkant van de caravan en natuurlijk als uitbreiding van de leefruimte.
- Redelijke isolatiewaarde en bestendigheid tegen wind/geluid, ik ga nu uit van een sandwich wandstructuur van 2 centimeter dik met een combinatie van houtjes latjes, kunststof kanaalplaten en isolatieschuim.

Om dit allemaal te realiseren moet het wel een flink ding worden en moet hij uitschuifbaar zijn in de breedte. In mijn voorlopige ontwerp (zie plaatje hieronder) is hij ingeklapt 85 cm breed (past hij nog net in mijn schuur en ergert hij hopelijk andere fietsers niet al te veel), wel is hij behoorlijk hoog (180 cm) en lang (245 cm (net binnen de Belgische wetgeving)). Gewicht valt overigens mee, qua frame, wanden, isolatie etc kom ik nu op ongeveer 30 kg. Ik verwacht dat het inclusief interieur en de meeste bagage haalbaar moet zijn om rond de 50-60 kg max te blijven.
caravan.jpg
Uiteraard benieuwd naar enige feedback of ideeen. Ik ga hem voor de goede orde alleen gebruiken in combinatie met een elektrische fiets en door de geringe breedte heb ik de hoop dat dit met kopse wind goed te doen is. Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is zijdelingse wind in combinatie met het grote oppervlakte opzij en het geringe gewicht.
Toeval of niet maar dit kwam gisteren vanuit de fietsersbond: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/8-vo ... scaravans/. Ik heb niet gecontroleerd of alle opties die hierin aangehaald worden hierboven ook al gepasseerd zijn. Misschien heb je er iets aan voor het ontwerpen van je eigen fietscaravan.
Dit stond 2 weken geleden in de krant. Meld je aan en doe wat ervaring op in Belgisch Limburg :D https://www.hln.be/in-de-buurt/genk/lim ... ~a47e9186/