Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen voor of stuurtas? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietstassen voor of stuurtas?

Ik had vroeger ook een zwabberfiets en die was met voortassen en een 5 kg gasfles op de voordrager lekker stabiel. Desondanks ben ik erg blij met mijn huidige fiets waar ik bergaf gerust mijn handen van het stuur kan halen. Overigens rijdt ook die fijner met enig gewicht (stuurtasje) op het voorwiel.

ps Dit is wel offtopic, maar volgens mij heeft de topicstarter al een keuze gemaakt.
willem.m schreef:
do 30 jul, 2020 00:05
Mr Z, ik spreek uit ervaring. Door een ongelukkige botsing (tijdens een afdaling over een lastige jeep track) van mijn fietsmaat met een hoge berm viel hij zodanig dat hij niet meer kon lopen of fietsen. Gevolg: heel gedoe met een ziekenhuis in een niet-westers land, einde van de net gestarte vakantie en een maandenlange revalidatie. Na dit voorval beschouw ik voortassen dan ook als een noodzakelijk kwaad, voor als we echt menen veel mee te moeten zeulen. En ik wil mensen vooral ook waarschuwen voor het risico: iets wat je je misschien pas realiseert als je languit op de grond ligt.
Ai dat is een naar verhaal, vraag is natuurlijk is het de schuld van de voortassen of een inschattingsfout van de berijder?
Ik weet het, altijd een lastige en vervelende vraag.
Fedor schreef:
Mr. Z schreef:
wo 29 jul, 2020 22:50
Ik vind voor en achtertassen het prettigs, hou zo ruimte over voor de boodschappen aan het eind van de dag en bij erg stijl klimmen trek je je voorwiel wat minder snel omhoog en ze hangen stabiel, bike-pakking tassen zwabberen altijd nogal.
Ik had juist het gevoel dat mijn voortassen minder stabiel waren en rammelden. Had er steeds nog een band omheen.

Waarschijnlijk omdat er vanwege de grootte geen grote/zachte spullen in konden. De voortassen waren dus vrijwel alleen gevuld met harde spullen (zoals kookmeuk). Dat maakte het moeilijker om ze stabiel of rammelvrij te krijgen, ondanks opvullen met kleding e.d.
Er zijn veel dingen die invloed hebben op hoe je fiets aanvoeld, een goede vakantie fiets met goede dragers en tassen die er goed opzitten maken het leven een stuk prettiger, fiets voelt altijd ff raar aan als je de tassen er weer ophangt na een lange tijd, dat is ff wennen en je aanpassen aan het nieuwe rijgedrag en de beperkingen die dat met ze meebrengt, denkje lekker soepel tussen een poortje te gaan en kom je er achter dat je nu toch echt wat breder bent, went snel :wink:
Mr. Z schreef:
do 30 jul, 2020 19:58

Er zijn veel dingen die invloed hebben op hoe je fiets aanvoeld, een goede vakantie fiets met goede dragers en tassen die er goed opzitten maken het leven een stuk prettiger, fiets voelt altijd ff raar aan als je de tassen er weer ophangt na een lange tijd, dat is ff wennen en je aanpassen aan het nieuwe rijgedrag en de beperkingen die dat met ze meebrengt, denkje lekker soepel tussen een poortje te gaan en kom je er achter dat je nu toch echt wat breder bent, went snel :wink:
Niet alleen als je de tassen er aanhangt, als je na een tijd met tassen voor hebt gereden stuurt het in het begin toch echt wel even anders (nerveuzer) dan tijdens je tocht. Persoonlijk lijkt het met tassen wat strakker te sturen.
Een fiets en vooral een frame is gebouwd met een bepaalde gewichtsverdeling voor/achter in gedachten. Wijk je af van deze ingeplande gewichtsverdeling dan zal de fiets slechter sturen.
Heb je een fiets die gebouwd is op de rechtopzittende fietser die al zijn/haar gewicht op het achterwiel heeft, met het stuur heel hoog en bijna niet leunend op het stuur, ja dan zal deze slechter sturen bij alle gewicht achter. Heb je een racier fiets/frame dan is deze gebouwd op een bepaald percentage gewicht op het voorwiel. Wijk je daarvan af door al je bagage achterop te gooien (of door een hoog en recht stuur op een raceframe te monteren) dan krijg je een slecht stuurgedrag.
Tijdens het bestellen van mijn Bob Jackson frame vroeg de framebouwer daarom ook naar een foto van een beladen fiets, een van mijn fietsen, beladen op de manier zoals ik mijn Bob Jackson frame wilde gaan beladen. Juist om het frame goed te kunnen aanpassen aan de vorm van beladen.
Er zijn zelfs bepaalde modellen fietsen/frames (low trail design) die er baat bij hebben om het meeste gewicht uit de tassen voorop te hebben. Die worden vaak bereden met maar een klein tasje achterop en medium of zelfs grote tassen voorop.
Mr. Z schreef:
do 30 jul, 2020 19:58
willem.m schreef:
do 30 jul, 2020 00:05
Mr Z, ik spreek uit ervaring. Door een ongelukkige botsing (tijdens een afdaling over een lastige jeep track) van mijn fietsmaat met een hoge berm viel hij zodanig dat hij niet meer kon lopen of fietsen. Gevolg: heel gedoe met een ziekenhuis in een niet-westers land, einde van de net gestarte vakantie en een maandenlange revalidatie. Na dit voorval beschouw ik voortassen dan ook als een noodzakelijk kwaad, voor als we echt menen veel mee te moeten zeulen. En ik wil mensen vooral ook waarschuwen voor het risico: iets wat je je misschien pas realiseert als je languit op de grond ligt.
Ai dat is een naar verhaal, vraag is natuurlijk is het de schuld van de voortassen of een inschattingsfout van de berijder?
Ik weet het, altijd een lastige en vervelende vraag.
Ik vind dat helemaal geen lastige en vervelende vraag. Het was duidelijk een inschattingsfout, gezien het feit dat ik deze berm nog net kon ontwijken.

Punt is dat we die voortassen goed konden gebruiken, aangezien we die vakantie ook nog bijna twee weken off-the-grid zouden gaan. Wat me echter opvalt is dat mensen voortassen meenemen voor vakantietrips in de bewoonde wereld. Je loopt dan onnodig risico. Onnodig vanuit de gedachte dat je dan niet zoveel spullen mee zou hoeven te nemen om toch een comfortabele fietsvakantie te hebben. Maar misschien moet iemand eerst eens ervaren hoe het voelt als je stuur opeens blokkeert omdat je voortas iets raakt en vervolgens hard op je bek gaat; wie weet gaat dan het kwartje vallen.

Nu hou ik erover op.
Ik vind dat @Ivo hier een belangrijk aspect aanstipt.
Maar het is me niet duidelijk hoe een frame met veel bagage voorop, anders zou moeten zijn dan een frame met veel bagage achter.

Of ik moet denken aan de oplossingen in de vorm van een extra lange achtervork, of een cargofiets
willem.m schreef:
vr 31 jul, 2020 09:47
Maar misschien moet iemand eerst eens ervaren hoe het voelt als je stuur opeens blokkeert omdat je voortas iets raakt en vervolgens hard op je bek gaat; wie weet gaat dan het kwartje vallen.

Nu hou ik erover op.
Dan gebeurt er dus zoiets met je voorvork, in dit geval kwam de stuurtas los uit de houder (erg slecht zichtbare kuil in de weg) en blokkeerde het voorwiel, waarbij je dus gewoon, ook al ga je maar 20 km/u. over de kop gaat. Zelf gelukkig niks afgezien van wat blauwe plekken, maar wel einde vakantie.
F1000002 - Copy.JPG
_Peter_ schreef:
vr 31 jul, 2020 10:44
Dan gebeurt er dus zoiets met je voorvork, in dit geval kwam de stuurtas los uit de houder (erg slecht zichtbare kuil in de weg) en blokkeerde het voorwiel, waarbij je dus gewoon, ook al ga je maar 20 km/u. over de kop gaat. Zelf gelukkig niks afgezien van wat blauwe plekken, maar wel einde vakantie.
Dat ziet er niet best uit. Nu wil ik wel weten welke stuurtas/houder (kan het op de foto niet zien).

Een OTB met alleen blauwe plekken... ondanks de ongeluksellende wel goed weggekomen.

Hoe ben je trouwens weer thuisgekomen als je zo immobiel bent?

Oja: Er is nu een Brokkentopic. Daar past deze wel tussen ;)
Fedor schreef:
vr 31 jul, 2020 14:16
_Peter_ schreef:
vr 31 jul, 2020 10:44
Dan gebeurt er dus zoiets met je voorvork, in dit geval kwam de stuurtas los uit de houder (erg slecht zichtbare kuil in de weg) en blokkeerde het voorwiel, waarbij je dus gewoon, ook al ga je maar 20 km/u. over de kop gaat. Zelf gelukkig niks afgezien van wat blauwe plekken, maar wel einde vakantie.
Dat ziet er niet best uit. Nu wil ik wel weten welke stuurtas/houder (kan het op de foto niet zien).

Een OTB met alleen blauwe plekken... ondanks de ongeluksellende wel goed weggekomen.

Hoe ben je trouwens weer thuisgekomen als je zo immobiel bent?

Oja: Er is nu een Brokkentopic. Daar past deze wel tussen ;)
Deze is al weer 17 jaar oud, en als je het stuur een halve slag draaide kon je er nog mee wandelen, naar huis was een aaneenschakeling van taxi, boot en treinverbindingen.
De stuurtashouder was een oud model Ortlieb (met zo'n grote plastic plaat), en die zat dus niet goed vastgeklikt. Er werd daar zo goed schoongemaakt op de camping dat ze zelfs de kuilen in het asfalt schoonmaakten, zo zag je de rand niet van de kuil zoals je die anders wel had gezien.
tndmbkr schreef:
vr 31 jul, 2020 09:48
Ik vind dat @Ivo hier een belangrijk aspect aanstipt.
Maar het is me niet duidelijk hoe een frame met veel bagage voorop, anders zou moeten zijn dan een frame met veel bagage achter.

Of ik moet denken aan de oplossingen in de vorm van een extra lange achtervork, of een cargofiets
We komen dan in het aspect van de geometrie van de fiets terecht.
De lengte van de achtervork speelt inderdaad een rol. Bij een fiets met een korte achtervork komt het gewicht van de tassen gevaarlijk dicht bij de achteras te liggen, je krijgt dan makkelijker een shimmy en je fiets kan makkelijker achterover kiepen.
Aan de voorkant heeft het te maken met de verhouding tussen de hoek van je stuurbuis en de vorm van je voorvork.
Een goed artikel over dit laatste aspect is dit hier van Jan Heine:
http://normaali.net/temp/Front-End-Geometry.pdf
@Heine is ook de man die mij heeft gewezen op het bestaan van de Geometrical Trail.

De naloop van een voorvorkgeometrie wordt altijd berekend voor een wiel dat perfect rond is.
Maar in de echte wereld heeft het voorwiel altijd een plat contactoppervlak.
Hoe zachter de band is opgepompt, hoe groter het contactoppervlak.
Hoe zwaarder de voortas, hoe groter het contactoppervlak.

Ik zou niet weten hoe je de naloop moet berekenen voor een groot contactoppervlak.
Maar is wel bepalend voor de stabiliteit van de fiets.

Hoe breder de band hoe korter het contactoppervlak.
We zullen dus alle ervaringen rondom stuurtassen en voortassen moeten relateren aan de bandenkeuze van de respondent.