Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste keer lang op fietsreis... Dilemma's! - Forum Wereldfietser

Eerste keer lang op fietsreis... Dilemma's!

Hallo,

Wij vertrekken in september (hopelijk) voor zes maand met de fiets, van België naar Griekenland en van daar naar Spanje en misschien Marokko. Hopelijk kunnen we nog veel (wild) kamperen en buiten koken, maar binnen overnachten en eten zal ook moeten/kunnen. We hebben, gezien onze magere ervaring, enkele twijfels over onze baggage... Zijn er mensen met ervaring in deze regio en in de herfst/winter?

1. Regenkledij: gezien de seizoenen verwachten we toch wel wat regen. (temperaturen overdag blijven hopelijk boven de 5 à 10 graden) : volstaan regenbroek, overschoenen en regenjas voor de regendagen? Wat trekken jullie aan op regendagen?

2. Na wat opzoekingswerk kiezen we wellicht voor een gasbrander. Een Trangia 27 setje ziet er ons prima uit voor twee. Iemand ervaring hiermee? Is dat aan te raden of toch beter ook iets anders overwegen?

3. We twijfelen als we een apart grondzeil voor de tent willen meezeulen: zal dit vaak van pas komen of is het meebrengen niet nodig?

4. Water: ik lees soms zaken over een extra waterzak (van bv. 10l) en een Waterfilter. Is dit voor onze type reis nodig? We kennen onze route nog niet, maar gezien we in Europa blijven denk ik niet dat we lang van de bewoonde wereld zullen zijn.

5. Borden om uit te eten: wat nemen jullie mee? Een bord lijkt mij persoonlijk niet handig, eerder een kom met handvat voor zowel ontbijt en avondmaal/soep?

6. Voortassen (lowriders) hebben we op beide fietsen, maar we zijn toch aangetrokken tot bv. 1 set achterlaten. Streven we hier best naar of is dit niet realistisch gezien de duur van onze reis? We reizen graag licht en compact, maar gaan hier ook niet extreem in, we nemen bvb een stoeltje mee, e-reader, compacte laptop,... Een hele packing list zijn we nog naar toe aan het werken...

Groeten!
LukasWynona schreef:
ma 03 aug, 2020 15:39

Regenkledij: gezien de seizoenen verwachten we toch wel wat regen. (temperaturen overdag blijven hopelijk boven de 5 à 10 graden) : volstaan regenbroek, overschoenen en regenjas voor de regendagen? Wat trekken jullie aan op regendagen?
Nat worden kan best voor sommigen, maar let dan wel op dat het rap droogt. Nat worden kun je ook van het zweet. Ieder maakt z'n eigen afwegingen. Let er vooral op dat je warm blijft.
LukasWynona schreef:
ma 03 aug, 2020 15:39

Na wat opzoekingswerk kiezen we wellicht voor een gasbrander. Een Trangia 27 setje ziet er ons prima uit voor twee. Iemand ervaring hiermee? Is dat aan te raden of toch beter ook iets anders overwegen?
Ik ben erg blij met mijn Trangia Mini setje op spiritus. Daar zou ook nog een gasbrander in kunnen ja.
LukasWynona schreef:
ma 03 aug, 2020 15:39

We twijfelen als we een apart grondzeil voor de tent willen meezeulen: zal dit vaak van pas komen of is het meebrengen niet nodig?
Zeker wildkamperend wel handig. Daar is het niet altijd een vlak fraai grasveld zonder obstakels. Als je alleen maar op nette campings staat kun je best overwegen om 'm thuis te laten. Zelf heb ik een Hilleberg met optionele footprint er al aan vast.
LukasWynona schreef:
ma 03 aug, 2020 15:39

Borden om uit te eten: wat nemen jullie mee? Een bord lijkt mij persoonlijk niet handig, eerder een kom met handvat voor zowel ontbijt en avondmaal/soep?
In m'n eentje eet ik uit de pan of uit de hand. Samen misschien wel zo leuk om daar wat extra in mee te nemen.
LukasWynona schreef:
ma 03 aug, 2020 15:39

Voortassen (lowriders) hebben we op beide fietsen, maar we zijn toch aangetrokken tot bv. 1 set achterlaten. Streven we hier best naar of is dit niet realistisch gezien de duur van onze reis? We reizen graag licht en compact, maar gaan hier ook niet extreem in, we nemen bvb een stoeltje mee, e-reader, compacte laptop,... Een hele packing list zijn we nog naar toe aan het werken...
Kijk eens naar het paklijst topic voor inspiratie. Kijk ook naar wat je je nu al hebt en waar eventueel met de minste investering het meeste volume danwel gewicht valt te besparen. Voordeel van samen reizen is dat je dingen als bijvoorbeeld kookspullen, tent, gereedschap en reserve onderdelen kunt verdelen.
1. regenbroek, overschoenen en regenjas voor de regendagen is prima. Daarnaast kan regenkleding ook lekker zijn op koude dagen.

3. Je kunt ook een lichte foodprint maken van Tyvek

4. Water: Als je veel wil wildkamperen is een waterzak wel fijn. Die kan je vullen bij het laatste dorpje. Kamperen is een stuk comfortabeler als je niet zuinig met je water hoeft te doen.

5. Wij eten uit de pan :)

6. Achtertassen en beiden een handlebar bag?
LukasWynona schreef:
ma 03 aug, 2020 15:39

2. Na wat opzoekingswerk kiezen we wellicht voor een gasbrander.

3. We twijfelen als we een apart grondzeil voor de tent willen meezeulen: zal dit vaak van pas komen of is het meebrengen niet nodig?

5. Borden om uit te eten: wat nemen jullie mee? Een bord lijkt mij persoonlijk niet handig, eerder een kom met handvat voor zowel ontbijt en avondmaal/soep?

6. Voortassen (lowriders) hebben we op beide fietsen, maar we zijn toch aangetrokken tot bv. 1 set achterlaten.
2) ik vind gas waardeloos bij lagere temperaturen. Het gepruts begint vanaf een graadje of 10 (benedenwaarts).

3) ik vind een grondzeil volkomen onmisbaar. Beschermt de binnenrent en fatsoeneert je entree.

5) ik vind een bord optimaal. Zo één met een hoge schuine rand. Geschikt voor elk diner alsmede ook voor (het bereiden van) salades, yogurt met musli, brood, you name it. Ik combineert dat met zo’n vouwbaar snijplankie/kommetje én een festivalstatiegeldbeker.

6) ik vind wat is de logica van één set lowridertassen thuislaten?
Grandonneur schreef:
ma 03 aug, 2020 18:25

6) ik vind wat is de logica van één set lowridertassen thuislaten?
Minder gewicht en meer stabiliteit voor mijn wederhelft.
LukasWynona schreef:
ma 03 aug, 2020 22:06
Grandonneur schreef:
ma 03 aug, 2020 18:25

6) ik vind wat is de logica van één set lowridertassen thuislaten?
Minder gewicht en meer stabiliteit voor mijn wederhelft.
Aha. Minder gewicht is altijd mooi, maar geen streven op zich. Volgens mij moet je kijken wat je mee wilt nemen, en dan zie je wel of je ja of nee een set tassen kunt missen. Ga bij het passen wel uit van de warmste dagen/weken en reserveer wat liters voor proviand.

Dat van die stabiliteit moet je testen. Kan pas als je je fiets hebt. Beste kans dat het resultaat is dat je lowriders wilt gebruiken vanwege meer stabiliteit.
Ga bij het passen wel uit van de warmste dagen/weken en reserveer wat liters voor proviand.
- Grandonneur - bedoel je hier niet de koudste dagen/ weken? aangezien je dan veel meer pak volume nodig hebt.
Inge1 schreef:
di 04 aug, 2020 07:39
Ga bij het passen wel uit van de warmste dagen/weken en reserveer wat liters voor proviand.
- Grandonneur - bedoel je hier niet de koudste dagen/ weken? aangezien je dan veel meer pak volume nodig hebt.
Op warme dagen moeten alle jassen/vesten/broeken/handschoenen in de tas. Op koude dagen doe je ze aan. Toch :| ?
Dan heb ik je gewoon verkeerd begrepen :)
mag weg
1. Regenkledij: gezien de seizoenen verwachten we toch wel wat regen. (temperaturen overdag blijven hopelijk boven de 5 à 10 graden) : volstaan regenbroek, overschoenen en regenjas voor de regendagen? Wat trekken jullie aan op regendagen?.
Nat worden is niet erg, nat en koud worden wel. Naast bovenstaande heb ik bij kouder weer ook altijd waterdichte (over) handschoenen en een waterdicht petje bij.

2. Na wat opzoekingswerk kiezen we wellicht voor een gasbrander. Een Trangia 27 setje ziet er ons prima uit voor twee. Iemand ervaring hiermee? Is dat aan te raden of toch beter ook iets anders overwegen?.
Je hebt het over een gasbrander, maar de Trangia is toch een spiritusbrander? Als je bio-ethanol gebruikt, gaat het vlug genoeg, ook bij lagere temperaturen. Echt kokkerellen is lastig, omdat je het vuur minder goed kunt temperen.

3. We twijfelen als we een apart grondzeil voor de tent willen meezeulen: zal dit vaak van pas komen of is het meebrengen niet nodig?.
Altijd een grondzeil meenemen, het beschermt je binnentent tegen gaten en vuil. Het mooiste is een bij de tent passend grondzeil, maar een stevig stuk plastic kan ook.

4. Water: ik lees soms zaken over een extra waterzak (van bv. 10l) en een Waterfilter. Is dit voor onze type reis nodig? We kennen onze route nog niet, maar gezien we in Europa blijven denk ik niet dat we lang van de bewoonde wereld zullen zijn..
Ik gebruik een minimalistische 5l waterzak van Brabant Water voor noodgevallen.

5. Borden om uit te eten: wat nemen jullie mee? Een bord lijkt mij persoonlijk niet handig, eerder een kom met handvat voor zowel ontbijt en avondmaal/soep?.
Nog nooit een bord mee gehad en ook niet gemist, gebruik deksel pan als koekenpan en als bord.

6. Voortassen (lowriders) hebben we op beide fietsen, maar we zijn toch aangetrokken tot bv. 1 set achterlaten. Streven we hier best naar of is dit niet realistisch gezien de duur van onze reis? We reizen graag licht en compact, maar gaan hier ook niet extreem in, we nemen bvb een stoeltje mee, e-reader, compacte laptop,... Een hele packing list zijn we nog naar toe aan het werken...
Als je tassen thuis kunt laten, is dat altijd fijn. Als je voldoende in je uitrusting investeert, heb je ook bij een langere tocht geen voortassen nodig.
Verstandig pakken doe je altijd op uitersten, dus op warm en koud, droog en nat.
Heb je een dure tent neem je natuurlijk een grondzeil mee, een 4 liter waterzak is prettig bij het koken en een douche kopje voor die zak kan fijn zijn.
Ben zelf erg blij met deze brander, werkt ook bij kou en op hoogte https://www.optimusstoves.com/en/de/9-8 ... timus-vega
En wat extra ruimte in de tassen in altijd prettig, ook als je boodschappen mee wil nemen.
Je kan wat extra ruimte voor spullen maken door deze tassen op je achtertassen te monteren https://www.ortlieb.com/nl/outer-pocket+F91S
https://www.ortlieb.com/nl/mesh-pocket
Die boodschappen kunnen ook prima in een kartonnen doos of plastic zak op de drager.
Bert van Sprang schreef:
di 04 aug, 2020 20:21
Die boodschappen kunnen ook prima in een kartonnen doos of plastic zak op de drager.
Precies. Wij gebruiken een goedkope lichtgewicht Slazenger sporttas van 15 euro, bevestigd met een spin. Niet flashy, wel heel flexibel. Niet waterdicht, maar je kan er zo nodig altijd een plastic zak omheen doen.
Afbeelding
LukasWynona schreef:
ma 03 aug, 2020 15:39
1. Regenkledij: gezien de seizoenen verwachten we toch wel wat regen. (temperaturen overdag blijven hopelijk boven de 5 à 10 graden) : volstaan regenbroek, overschoenen en regenjas voor de regendagen? Wat trekken jullie aan op regendagen?
Met deze temperaturen zit je wel goed met deze opties.

Bij normale regen heb ik een softshell jack aan (parelt goed af maar blijft ademen). Bij zware regen een hardshell jack (ademt niet dus wordt al snel zweetwerk bij inspanning) en overschoenen (Vaude bike gaiters).

Heel warm weer: geen regenkleding, dan fiets ik mezelf wel droog.

Regenbroeken vind ik niks, ik fiets indien mogelijk gewoon in bib, eventueel wel met beenstukken.
2. Na wat opzoekingswerk kiezen we wellicht voor een gasbrander. Een Trangia 27 setje ziet er ons prima uit voor twee. Iemand ervaring hiermee? Is dat aan te raden of toch beter ook iets anders overwegen?
Trangia is geen gassetje (al zijn er wel adapters voor, maar daarmee maak je een suboptimaal compromis), het werkt op ethanol/spiritus. Ik gebruik het al jaren naar tevredenheid. Voordelen: geen onderdelen die kapot kunnen gaan, brandstof breed verkrijgbaar, brandstoffles kun in een extra bidonhouder meenemen (scheelt ruimte in tas), ingebouwd windscherm. Nadelen: aansteken bij lage temperaturen (<5 graden) is lastiger, je kunt moeilijk zien of het brandt en het al helemaal niet horen, water koken duurt net iets langer dan bij de meeste gasbranders, intensiteit regelen is een beetje geklooi.
3. We twijfelen als we een apart grondzeil voor de tent willen meezeulen: zal dit vaak van pas komen of is het meebrengen niet nodig?
Ik zou het meenemen als je gaat wildkamperen. Beschermt niet alleen je tent maar ook je luchtbed tegen bv stekels. Zoals Berger zei inderdaad prima zelf te maken van Tyvek.
4. Water: ik lees soms zaken over een extra waterzak (van bv. 10l) en een Waterfilter. Is dit voor onze type reis nodig? We kennen onze route nog niet, maar gezien we in Europa blijven denk ik niet dat we lang van de bewoonde wereld zullen zijn.
Ik heb een waterfilter veelvuldig gebruikt tijdens hiken in Schotland en Noorwegen. Op mijn afgelopen fietsreizen heb ik 'm ook meegenomen maar nooit gebruikt. Je legt immers sneller grote afstanden af en je kunt dus ook makkelijker een waterpunt opzoeken. Een waterzak is echter wel handig als je gaat wildkamperen, want dan zijn twee bidons voor avond, nacht en ochtend al snel te weinig.
5. Borden om uit te eten: wat nemen jullie mee? Een bord lijkt mij persoonlijk niet handig, eerder een kom met handvat voor zowel ontbijt en avondmaal/soep?
Een bord of kom heb je niet per sé nodig, je kunt ook uit de pan eten. Neem bij de Trangia evt een extra pannengreep mee als je met z'n tweeën fietst, dat is lichter en kleiner dan de meeste kommen. Maar een (extra) bord kan desondanks wel handig zijn, bv bij snijden van groente. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst gefietst met een opvouwbaar bord (Sea to Summit X-plate). Ik denk dat dat een blijvertje wordt. Als alternatief kun je een plastic placemat in je fietstas steken: weegt niks, neemt geen ruimte in en daar kun je ook op snijden. Alleen kun je er makkelijk doorheen gaan met een scherp mes dus snij er niet mee met je tent als ondergrond.
6. Voortassen (lowriders) hebben we op beide fietsen, maar we zijn toch aangetrokken tot bv. 1 set achterlaten. Streven we hier best naar of is dit niet realistisch gezien de duur van onze reis? We reizen graag licht en compact, maar gaan hier ook niet extreem in, we nemen bvb een stoeltje mee, e-reader, compacte laptop,... Een hele packing list zijn we nog naar toe aan het werken...
Heb hetzelfde dillemma. Ik reis ook met e-reader, stoeltje, laptop. Twee achtertassen is voor mij eigenlijk nét te klein, maar twee voortassen erbij is meteen wel heel erg overkill. Maar met twee personen deel je tent, kookspullen en reparatiespullen dus zou je m.i. wel een set thuis moeten kunnen laten. De andere set is wel prettig als je een paar dagen achter elkaar wilt kunnen wildkamperen.
Ik wil niet flauw zijn maar denk je niet dat corona dit plan gaat doorkruisen?
Wim schreef:
do 06 aug, 2020 19:16
Ik wil niet flauw zijn maar denk je niet dat corona dit plan gaat doorkruisen?
Ja daar zijn we van overtuigd, op de een of andere manier. Het is enkel afwachten op welke manier. Maar we kunnen deze reis helaas niet uitstellen dus het is kiezen tussen thuisblijven of vertrekken.

Wel fijn om alle andere reacties te lezen. Ondertussen al een Grondzeil en waterzak aangeschaft. De voortassenkwestie... Zal afwachten zijn tot dag 1 denk ik... Spannend!