Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stoeltjes..opnieuw! - Forum Wereldfietser

Stoeltjes..opnieuw!

Beste mensen,

Wij kunnen eigenlijk niet meer zonder stoeltjes! (toch allebei de 30 al gepasseerd! :lol: )
We hebben een hekel aan slapende benen, koude grond en het is toch wel handig met koken, dat je iets hoger zit (aldus Elmar - de kok van ons 2-en).

Nu hebben wij Mini-resort van ChairB stoeltjes, schoon aan de haak toch 1800 gram!!! ka-ching!! Veel te zwaar vinden wij dus.

Maar het fijne is, dat de stoeltjes een rugleuning hebben, en de zithoogte zodanig is (25 centimeter) dat we in de tent er ook nog op kunnen zitten.

Maar het gewicht he... toch iets waar we wat aan willen doen, dus zijn we op onderzoek gegaan en kwamen we de volgende stoeltjes tegen:

1. Bo Camp
voordeel: goedkoop en licht
nadeel: zithoogte (te hoog om in de tent te zitten)

2. Vaude Mini Chair
voordeel: superlicht, lagere zithoogte
nadeel: duurder en minder praktisch op te vouwen

3. Vaude Star Seat
voordeel: licht genoeg, beter opvouwbaar
nadeel: ietwat duurder, zithoogte waarschijnlijk.


Wie heeft ervaring met bovengenoemde stoeltjes?
Wie kan ons de zithoogte van nr 2 en 3 vertellen?
Wie kan ons het maximale gewicht vertellen, die de stoeltjes 2 en 3 kunnen hebben?

Onze voorkeur gaat uit naar de Vaude Mini Chair (nr2), aangezien we vermoeden dat de zithoogte lager is dan nr 3. Wie brengt uitkomst?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

El & El
Nr. 2, jullie favoriet, is ongeveer 30cm hoog/laag. Laag zat dus om in de tent te zitten. Wel heb ik het gevoel dat je er niet te hard in moet 'ploffen'. Dus rustig gaan zitten, en dat na een hele vermoeiende dag fietsen!!! :lol:

@Robertjan: weet je misschien ook hoeveel kilo nr 2 kan hebben?

En of ie een beetje duurzaam is?

Of is het een miskoop?

En de hoogte van nr 3?

El & El

Hi El & El,
Harm Reijntjes gebruikt no.2 en hij is er zeer tevreden over! Je moet er inderdaad niet in ploffen, maar het dingetje ziet er sterk uit. Harm zal zo'n 70 kg zijn... (sorry Harm! :oops: )
Groet,
Rena
Tja, als je ergens op het gewicht wilt besparen, zul je ook ergens op duurzaamheid gaan inleveren t.o.v. de Resort Chairs.
De VauDe Mini Chair is toch best wel klein mee te nemen hoor. Hij is alleen plat, dus je hebt een plat vlak om mee te nemen. Dit kan gewoon onder-/bovenop op bijv. de achterdrager hoor. Mijn RB MiniChair gaat altijd gewoon voorop, onder de stuurtas. Kan ik gelijk meer gewicht in de stuurtas stoppen, omdat deze dan niet meer naar beneden zakt :lol:.

Hoi,
Ik gebruik al jaren zo'n "nr. 2" kruispootstoeltje, maar dan een goedkope perryversie. Ze zijn beresterk. Doek en boutjes zouden het kunnen begeven, maar reparatie is eenvoudig: een genaaide lap of een flinke spijker.
Ik heb wel eens op zo'n stoeltje met dat kleine rugleuninkje gezeten, maar daar heb je niet veel aan, dat leuninkje.
Eind vorig seizoen heb ik een nieuwe gekocht in Toscane. Merkloos maar wel erg fraai afgewerkt en geheel plat opvouwend. 15 euro.
Wat met zo'n kruispootstoel ook kan is de stoel schuin op de grond zetten, met twee tentharingen in de grond geprikt vastzetten en dan (met een trui eronder) op de grond zitten en de stoel als grote rugleuning gebruiken. Degenen die mij hebben zien kamperen weten hoe dat gaat :D
Veel plezier ermee.

Ik ben al in de vijftig, en kreeg voor mijn vijftigste een opvouwbaar Haglofs stoeltje van 288 gram Het nadeel ervan is dat het een wiebelige driepoot is, het voordeel is dat het hoog is (45 cm). Dat laatste vind ik juist met het ouder worden van belang: je hoeft niet steeds zo te bukken. Om dezelfde reden vind ik die hele lage Lafuma stoeltjes nutteloos. Een rugleuning vind ik minder belangrijk dan voldoende hoogte. In de tent zitten doe ik nooit op een stoeltje, en dat hoeft van mij ook niet zo.
Eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar het ideale stoeltje. Die Vaude mini chair komt een aardig eind in de richting, maar de leuning mag er van mij af. Anderzijds lijkt hij me wat laag voor echt comfort.
Wim

Beste ouwetjes,
Wij hebben een HÄGloffs krukje.
230 gram. Zie WF No 2 Zomer 2004 Blz 49
Heb er vier maanden op gezeten, wel even een naadje moeten repareren, maar dat was zo gepiept.
Ik neem aan dat jullie geen 105 kg wegen en dan zal hij zeker langer heel blijven.
niet goedkoop circa 45 euro
Tip bij de Zwerfkei was ie 5 euri goedkoper als bij de Bever

Groetjes

Opa Leen, pas 65 geworre

Oké, ook geen direkt antwoord op jullie vraag, maar ik ben ook al de 40 gepaseerd en ik zweer dus wèl bij zo'n laag Lafuma Stoeltje. Zelfs die zonder pootjes, waarbij je vrijwel met je k..t op de grond zit (je kan een klein matje in de zitting doen als zitlap). Het grote voordeel daarvan is dat je bij dat stoeltje volledig je rug kan ontspannen, ik zit er heerlijk lui, onderuitgezakt bijna, in te ontspannen. En dat is waaraan ik dus behoefte heb na een flinke dag fietsen. Het liefst met een fris pilsje (als het erg heet is geweest). Voor bij het koken is die dan weer minder geschikt, daarvoor moet je inderdaad wat hoger zitten. Maar in die hogere stoeltjes functioneren de rugleuningen weer nauwelijks, is mijn ervaring. Echt ontspannen zit ik er niet in. Het ligt er dus een beetje aan waaraan exact je behoefte hebt.

Hoi,
Nu ik de vraag nog even lees:
Ook met stoel nr. 2 moet je wel een onwaaschijnlijk hoge tent hebben om hem in de tent te kunnen gebruiken.
Groeten,
Leon

Pfooee.. het maakt het er niet makkelijker op!

We willen graag een stoeltje meenemen, dat stoeltje moet een boel lichter zijn dan de 1800 gram die we nu meeslepen.

We willen er ook mee in de tent kunnen zitten, dus de zithoogte moet vrij laag zijn, gelijk aan wat we nu hebben zeg maar.

Iemand nog ideeën??

:roll:

El & El

gewoon een Thermarest Lite Chair kopen.
http://www.thermarest.com/product_detai ... =102&cID=4
Daar past je Thermarest matrasje in en het zit geweldig!! 300 gram, kost 32,50 euro bij Zwerfkei.
Met een zithoogte van 4 cm. kun je je hoofd ook niet stoten :D

Het hangt ook van de induviduele behoefte af. Ik ben een stijve hark, man, en daarom zwaarder aan de bovenkant. Op zo'n Thermaraststoeltje val ik dus de godganse tijd om, kan niet echt leunen. Mijn vriendin is een stuk soepeler, en zwaarder rond de heupen, ze is een vrouw :D . Die kan zelfs zonder rugleuninkje blijven zitten (moet ik niet proberen). Voor haar zou zo'n Thermarest wellicht voldoen.
Ik zou het dus echt ieder voor zich uitproberen.

Dat van die 'zware' bovenkant herken ik wel. De oplossing is de banden strakker aantrekken (voor het gezicht meer dan 90 graden). Je kunt dan heerlijk 'hangen' in je stoeltje, zowel in als buiten je tent.

Wij hebben stoeltjes van tatteljee. Je hebt opblaasbare, en niet opblaasbare.
Wij hebben degene die niet opblaasbaar is. Nog geen 300 gram per stuk, maar het zit echt super.
Ze zijn trouwens wel duur, maar echt de prijs waard en duurzaam. Mijn vader gebruikt al8 jaar het opblaasbare stoeltje en ze zijn nog steeds goed.

@anouk: heb je een type? of wellicht een website?

ff googlen... :)

Oke, beetje voorbarig... :oops:

gevonden: www.tatteljee.nl

Ziet er oke uit, wel heel duur en nadeel dat je dus niet van de grond af zit..

Heb vanmiddag op nr 2 gezeten, die Vaude met rugsteun, maar vond het wel een beetje een waggel ding ... en je hebt niet veel steun aan de rugleuning...

Wel heeeeeeeeel erg licht!

Je zit inderdaad niet van de grond af. Wij hebben ook altijd van die zitlapjes mee, en die leggen we er altijd onder. Das zachter, het stoeltje wordt dan ook niet nat en blijft schoner.
Dus samengevat:
Vinden jullie zitcomfort het belangrijkste en gewicht niet: Houd het dan bij jullie huidige stoeltjes.
Vinden jullie gewicht het belangrijkste en wil je comfortabel zitten maar niet van de grond, dan zo'n Therm-a-Rest stoeltje. Andere merken, zoals VauDe, hebben deze soort slaapmatstoeltjes ook in het assortiment, soms goedkoper.
Wil je lichter én van de grond zitten, dan boet je in op comfort. Zoals het VauDe-stoeltje, Lafuma-stoeltjes (waarij je alsnog dichter bij de grond zit...), en meer van deze categorie.

Bij het Lafuma vouwstoeltje zoals ik die heb, zit je op de grond (op kussentje of zitlap, ik heb een selfinflating zitlap, die je in een hoesachtig iets kan doen), en heerlijk ontspannen onderuit, weegt iets van 600 gr. Voor mannen wellicht iets geschikter dan die Thermarest vanwege de steun in de rug (je kan niet omvallen).