Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tape grondzeil tent laat los... - Forum Wereldfietser

Tape grondzeil tent laat los...

Het lijkt erop dat de tape van het grondzeil van de tent aan het loslaten is (randen van de tap op alle naden zijn "wit" geworden). De tent is pas 2 jaar geleden gekocht (bij een zaak die daarna gestopt is overigens ;)).

Vanochtend ff opgezet voor een foto en met nat gras eronder de knieën er flink opgezet. Ik voel iig nog geen vocht door de naad komen. Ook met de laatste overnachtingen (toen was het tape ook al zo) niets van vocht gemerkt.

Vooralsnog denk ik dat ik het gewoon zo moet laten (en vooral niet aan trekken). Jullie ideeën hierover?
DSCN8382.JPG
Fedor schreef:
wo 19 aug, 2020 10:10
Het lijkt erop dat de tape van het grondzeil van de tent aan het loslaten is (randen van de tap op alle naden zijn "wit" geworden). De tent is pas 2 jaar geleden gekocht (bij een zaak die daarna gestopt is overigens ;)).

Vanochtend ff opgezet voor een foto en met nat gras eronder de knieën er flink opgezet. Ik voel iig nog geen vocht door de naad komen. Ook met de laatste overnachtingen (toen was het tape ook al zo) niets van vocht gemerkt.

Vooralsnog denk ik dat ik het gewoon zo moet laten (en vooral niet aan trekken). Jullie ideeën hierover?
Er is speciale lijm te koop voor tenten waarmee je dit eventueel zou kunnen fixen. Ik kan me zo voorstellen dat die tape op gegeven moment gewoon los komt en in de weg gaat zitten. Zolang dat niet het geval is zou ik het idd ook laten.
Een goed grondzeil voor een tent is 100% waterdicht en naadloos. Het is als een kuip gevormd met opstaande randen rondom.
Punt van aandacht bij de aanschaf van een tent.
WimB schreef:
wo 19 aug, 2020 11:47
Een goed grondzeil voor een tent is 100% waterdicht en naadloos.
Helaas staat dat er nooit bij ;) Langs de randen zijn sowieso stiknaden voor de kuip en het bevestigen van doek en banden.

Zou ik trouwens met seam seal het tape weer een beetje vast kunnen "lijmen" of heeft dat geen toegevoegde waarde?
[quote=WimB post_id=374712 time=1597830426 user_id=15874]
Een goed grondzeil voor een tent is 100% waterdicht en naadloos. Het is als een kuip gevormd met opstaande randen rondom.
Punt van aandacht bij de aanschaf van een tent.
[/quote]

Idealiter is dat zo, ware het niet dat het materiaal voor de betere lichtere grondzeilen vaak niet in voldoende breedte beschikbaar is. Dus zowel Hilleberg als Helsport hebben ook naden in de grondzeilen.
Wat je aan die loszittende tape kunt doen hangt af van het materiaal en vooral de coating (siliconen of polyurethaan). Maar als het nog niet lekt?
Dat zou ik niet doen. Seam-seal goed aanbrengen is overigens wel een klusje wat je liever in alle rust uitvoert. Zolang het niet lekt zou ik het zo laten. Wel seamsealer meenemen (en alcohol om schoon te maken) voor als het onderweg toch gaat lekken.
Dit tape zou ik zeker vervangen, al hoeft dat niet per omgaande. De tape van mijn buitentent zag er zo uit, daar kwam het met een stevige bui gewoon doorheen druppelen.

Hier een foto (na) van mijn grondzeil waarvan ik de tape vorige week heb vervangen en met Silnet een nieuwe coating heb aangebracht. Eenvoudig klusje van niks maar je moet het wel een beetje in alle rust doen inderdaad. Tape verwijderen zal redelijk makkelijk gaan, let erop dat je ook de kleine restjes wegpulkt. Goed schoonmaken met alcohol, in klein flesje verkrijgbaar bij het Kruidvat. Schilderstape aanbrengen aan twee kanten en vervolgens Silnet OF Seam Seal (let op dat je de juiste hebt!) dun aanbrengen. Paar uur laten drogen (let op dat er geen troep in valt/waait als je dit buiten doet), dan wat talkpoeder erop om te voorkomen dat het plakt bij het opvouwen.

Eindresultaat is dan praktisch als nieuw (en ja, bij mij vielen er wat spikkeltjes in vanuit de boom die erboven stond).

Afbeelding

(Ja, mijn tent is ook oranje)
Fedor schreef:
WimB schreef:
wo 19 aug, 2020 11:47
Een goed grondzeil voor een tent is 100% waterdicht en naadloos.
Helaas staat dat er nooit bij ;) Langs de randen zijn sowieso stiknaden voor de kuip en het bevestigen van doek en banden.

Zou ik trouwens met seam seal het tape weer een beetje vast kunnen "lijmen" of heeft dat geen toegevoegde waarde?
De randen van je grondzijl staan minstens 5 cm rechtop als dit goed is ontworpen. De aansluiting, stiknaad van het tentdoek met het grondzeil staat dus uit het water en ligt daardoor niet in het water.
Bestaat er geen spul wat je op de naad kan strijken?
Er bestaat van McNett inderdaad sealer die je erop kunt smeren, en ook op de naden van de buitentent. Er is verschillend spul voor PU coatings en siliconen coating. Het is vaak best een vies klusje.
Ik vraag me trouwens af of dit loslaten niet is versneld of verergerd door het proppen i.p.v. opvouwen van de tent. De belasting van het tape (door kreukelen) is dan toch heel anders.
Fedor schreef:
do 20 aug, 2020 08:45
Ik vraag me trouwens af of dit loslaten niet is versneld of verergerd door het proppen i.p.v. opvouwen van de tent. De belasting van het tape (door kreukelen) is dan toch heel anders.
Misschien wel, maar bij mijn Hilleberg Nallo heb ik er na 8 jaar nog geen last van. Die rol ik onderweg om de stokken en in het grondzeil en leg deze dan achterop de drager, maar laat 'm thuis altijd opgepropt in de zak zitten (wat volgens sommigen vloeken in de kerk is). Het zal dus misschien ook een kwestie van kwaliteit zijn.

Verder heb ik wel eens gelezen dat vouwen niet goed zou zijn, omdat het tentdoek op die vouwen dan zwakker zou worden. Ik weet niet of dat waar is. Wat ik wel weet is dat proppen een stuk sneller gaat dan vouwen.
Ik heb Lowland/Birdland maar een mailtje gestuurd. Ze maken geen tenten meer maar op webshops kom je ze nog wel regelmatig tegen.
Ik had datzelfde gelezen over het vouwen, Willem. Maar volgens mij staat daar tegenover dat met twee vouwen + oprollen er veel minder kreukelpunten in de naden ontstaan dan wanneer je alles propt.

Dus ik vouw en rol 'm doorgaans op met de tentstokken in het midden. Maar ik prop 'm net zo goed op als ik haast heb.

Ik had mij mij de indruk dat mijn tentnaden zijn gaan flaken toen ik de tent vochtig in de hoes heb gestopt op een laatste dag, en nalatig ben geweest om deze thuis er meteen uit te halen en goed te laten drogen. Die fout maak ik niet meer.
Wat ik me afvraag: is de tape die de fabrikanten er op plakken ergens te krijgen, zodat ik die er zelf op kan plakken? Ik vind het nogal een gedoe met die seam sealer. Gewoon zelf tapen lijkt me wel wat.

Pieter
Ik had trouwens snel een reactie terug van Lowland. Die raden deze aan: https://www.bol.com/nl/p/nadendichter-s ... 109525100/

De algemene tendens (als ik het zo zie) is om het tape te laten zitten en zowel onder de randjes als bovenop te smeren.
kwootje schreef:
wo 26 aug, 2020 18:04
Wat ik me afvraag: is de tape die de fabrikanten er op plakken ergens te krijgen, zodat ik die er zelf op kan plakken?
extremtextil: tape voor weefsels met PU coating
Zo de tentbodem is aan de binnenkant met seam sealer behandeld (twee keer zelfs) :D

Lowland / Birdland had aangegeven de tape te laten zitten dus ik heb er onder gesmeerd en daarna de tape aangedrukt. Ik had gehoopt dat de tape dan meteen echt zou vastplakken maar dat doet het niet (het kleeft wel maar geen idee of dat na het inpakken dan vast blijft zitten). Nu blijft de losse tape er wat vreemd uitzien.

De seam sealer uit een potje is wel erg dun spul. Lijkt op bouwpakkettenlijm en zo ruikt het ook. Vloeit hopelijk dan wel goed de naad in. De seam sealer uit een tube is veel dikker als je de YT-video's zo ziet (maar dat is dan wel seam sealer voor een buitentent met siliconencoating).

Als de boel droog is de tent opzetten in nat (lang) gras met een laag kranten op de bodem en dan flink er over heen kruipen en rollen (dan merk je snel genoeg of er vocht zit). Lijkt me een prima test :)

Of misschien ook de buitenkant insmeren met seam sealer?
Daar moet ik ook nog eens aan beginnen, heb nog een terra nova solar 2 liggen van 15 jaar oud waar de tape ook aan het lossen is.
Condenswater liep langs daar ook naar binnen, en heb zo'n tubes liggen. Gewoon eens doen dus.
Dat sealer is overigens ook erg geschikt om te voorkomen dat je matje gaat glijden in je tent bij een wat scheve ondergrond. Paar stroken van dat sealerspul overdwars aanbrengen op je tentvloer (afplakken mbt schilderstape voor een strak resultaat) en je matje schuift niet meer.
Fedor schreef:
do 27 aug, 2020 13:54
Als de boel droog is de tent opzetten in nat (lang) gras met een laag kranten op de bodem en dan flink er over heen kruipen en rollen (dan merk je snel genoeg of er vocht zit). Lijkt me een prima test :)
100% waterdicht :D

Beter dan een Hubba Hubba model 2019 (zie de YT-filmpjes ;))

Testmanier: Opzetten (uiteraard zonder footprint) op grasveld en daarna de bodem onder de tent met een tuinslang doordrenken met water. Daarna flink rondkruipen op knieën en ellebogen (vooral over de naden) en een tijd er in liggen (krantje lezen of zo ;)). Geen enkel vocht waargenomen.

Tent daarna langdurig besproeien met water en een paar flinke buien afgewacht (vandaag was een goede dag er voor). Geen druppel binnengekomen. Bleef wel een plas water bij de kleine boog op het dak staan (ook daar geen druppel lekkage) dus ff nagespannen (had de tent ff snel opgezet) zodat het water weer naar beneden liep.

Goedgekeurd voor gebruik dus :)