Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zin of onzin: reserve haakjes voor Ortlieb tassen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zin of onzin: reserve haakjes voor Ortlieb tassen?

ivokremer schreef:
do 20 aug, 2020 22:56
Bedankt voor de antwoorden.

Het gaat mij om de haken helemaal bovenaan de tassen, waarmee je de tassen ophangt aan de bagagedrager.
Volgens mij zijn alle reactie, behalve die van mij, daarop gericht. Met mijn extra haakje schiet de tas echter niet meer los. Dus neem aan dat de haakjes dan ook minder belast worden. Ik zou anders inderdaad iets met tyrips oid doen en niet overal reserveonderdelen voor mee zuelen.
De Ortliebtassen schieten er niet zomaar af, als de bovenste haak maar goed om de bagagedrager zit.
De onderste haak zorgt er dan nog voor dat de tas niet tegen de bagagedrager kleppert op slecht wegdek.

Hans
En anders vervang je die haak door de elastieken band met haak, hierdoor wordt de tas naar beneden getrokken. Als de tassen boven ook goed vastzitten zouden de tassen bij een redelijk fatsoenlijk wegdek vast moeten blijven zitten.
Ik neem altijd een reserve achterdrager mee. Je weet maar nooit 🙃
En ik een reserve (vouw)fiets in mijn achtertas. Just in case. :lol:
nicolevelo schreef:
vr 21 aug, 2020 13:05
En ik een reserve (vouw)fiets in mijn achtertas. Just in case. :lol:

Inderdaad! Tsjonge hoeveel zekerheden wil je meenemen? :?
Ben ooit een jaar verder gefietst door Verweggistan met een gebroken voordrager die ik repareerde met een ty-rap. En na dat jaar was hij nog steeds niet kapot...... en de ortlieb haakjes zijn in 20 jaar nog nooit kapot gegaan. Beetje vindingrijkheid helpt ook
Van het zelfde moet je een kettingpons bij je te hebben. Van de week dankbaar gebruik van gemaakt. Binnen een kwartier zat ik weer op de fiets.
WimB schreef:
vr 21 aug, 2020 13:55
Van het zelfde moet je een kettingpons bij je te hebben.
En voor de riemfietsers een reserveriem uiteraard :D
Geen problemen ondervonden met ophanghaakjes. Wel vorig jaar met een nieuwe achtertas een probleem ondervonden dat de houder waar de haakjes aan zijn bevestigd bij de eerste vakantiereis is los gegaan doordat een boutje daarvan niet vast genoeg was aangedraaid. Een specifieke revet daarvoor om het opnieuw te bevestigen had ik (uiteraard) niet bij me. Kwalijk vond ik dat. Ortlieb, bij monde van de Fietsvakantiewinkel, was niet bereid om hiervoor gratis een nieuw onderdeel te sturen met de mededeling dat dit geen garantiegeval betrof. De Fietsvakantiewinkel was wel bereid mij tegemoet te komen. Het ging mij niet om die paar euro, maar wel mag je verwachten dat bij aanschaf van Tassen van dit merk als OK is en dat men coulant is bij claims. Materiaalpech onderweg is nu eenmaal niet in geld uit te drukken en dat moet Ortlieb ook weten.
Dat schroefjes los trillen is niet altijd Ortlieb te verwijten. Vorig verloor ik een zelfde schroef op de boomwortels langs Canal du Midi terwijl ze sinds 2009 op hun plek bleven zitten. Toevallig had ik een reserve schroef uit een eerder overleden Ortliebtas in mijn reparatiesetje.
Ortliebtassen zijn zowat de meest duurzame uitrusting die ik ken. Ze gaan jaren tot zelfs tientallen jaren mee, door weer en wind, altijd buiten, op gladde wegen en ruw offroad, volgeladen of leeg.

Als er dan eens een schroefje loskomt (dat we overigens gewoon weer kunnen vastschroeven) in al die tijd, bevestigt dat alleen maar de duurzaamheid van het product. Gaan we daarvoor dan garantie opeisen? Of kunnen we ook gewoon accepteren dat sommige zaken geen eeuwig leven hebben?
psies!
Totlater schreef: Dat schroefjes los trillen is niet altijd Ortlieb te verwijten.
Maar wel raar. Ik heb dat ook gehad. Schroefje losgedraaid en uitgevallen, en dus weg.
Wat ik het grootste probleem van die schroefjes vind? De keuze van Ortlieb om er een torx-schroefje van te maken, met en maatje dat standaard verder niet op een fiets wordt gebruikt. Het zit dus ook niet op een uitgebreide fietsgereedschapsset. Ze hadden beter voor een kruiskopje, of zelf een ouderwetse sleufschroef kunnen kiezen.
Je kan gewoon een inbusboutje met locknut gebruiken. Zo heb ik het tenminste gedaan als er eens 1 verdween, wat waterdichtheid betreft maakte dat niet uit, dit waren overigens de boutjes in de rail van het ophangsysteem.
Alsof de duvel er mee speelt. Ik ben ernstig van mening dat het niet zinvol is voor ieder onderdeel van je uitrusting een reserveonderdeel mee te nemen. Onlangs was ik echter een stukje fietsen en wilde ik even langs de kant van de weg pauzeren. Omdat de rand wat hoog was viel ik met fiets en al in de berm, met het volgende resultaat.
DSC_0064.JPG
Hoewel ik even dacht: "Hoe los ik dit nu op", is mijn tas hierna met een T-wrap nog zonder problemen 2 weken blijven hangen en heb ik er erg om moeten lachen.

Twee andere fietsproblemen waren ernstiger: Mijn ene fietsdpartner had een lekke band en we constateerden een grote scheur in de zijwang van de buitenband, met een stukje buitenbandreparatieplakker konden we verder tot de dichtstbijzijnde fietsenwinkel die ook nog een 26"-buitenband op voorraad had en tijd om het meteen te repareren. Op de voorlaatste dag van onze tour werden we tijdens het met een langzaam tempo passeren van een dorpje opgeschrikt door een luide knal: een klapband bij mijn andere fietspartner. De klapband werd veroorzaakt door het over een lengte van zeker 500 mm uitbreken van de velgrand. Erg vreemd omdat het hier een achterwiel met schijfrem betrof. een rondje bellen naar fietsenmakers in de omgeving leerde al snel dat niemand een geschikt 26"-wiel of -velg op voorraad had of snel geleverd zou kunnen krijgen. Dus afscheid genomen van fietspartner en hem op de bus naar huis gezet. Mooi dat dit in Duitsland was en niet in Kirgizië of zo.
Die gaan dus niet stuk.
Wel benieuwd naar welke velg (en band luchtdruk en belading) van die fiets waarvan de velg uitscheurde. Ik heb zelf het idee ook op het randje te zitten van wat er fysiek kan wat breedte van de band, luchtdruk en extra gewicht tijdens vakantie betreft.
Feit is wel dat veel velgen die tegenwoordig gemaakt worden voor schijfrem gebruik wat vet op de remvlanken (want die zijn er niet meer) missen.
De velgen zijn al wat ouder, banden niet heel breed (50 mm) en druk (volgens mijn fietspartner) nooit erg hoog.
Wim schreef:
wo 16 sep, 2020 11:00
Die gaan dus niet stuk.
Als je even citeert waar je op reageert, begrijpen we misschien wat je bedoelt.

Groetjes,

Carl
Deed het op mijn telefoon, sorry. Blijkbaar de volgende pagina niet gezien want ik dacht dat ik direct eronder zat.