Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleine scheur in de tent repareren - Forum Wereldfietser

Kleine scheur in de tent repareren

Wij zijn net terug van het fietsen van de Ronde van Nederland. Ergens op een camping is er iets met de tent gebeurd (Lowland Supernova) en nu zit er een heel klein winkelhaakje in het doek van de buitentent.
Het is een winkelhaakje van 1cm bij 1cm. Op zich niet heel zorgwekkend, de tent is gemaakt van rip-stop nylon en het gaat dus niet verder schuren. De tent is nu natuurlijk niet meer waterdicht, ik heb onderweg even aan twee kanten een stukje duct-tape geplakt. Nu wil ik het graag goed repareren.

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen?
Ik zat zelf te denken aan tear-aid type A of contact opnemen met tatteljee om het te laten repareren. Wat zijn jullie ervaringen en ideeën?
Ik had een paar maanden terug hetzelfde met een silnylon tent. Eigen schuld: laten uitwaaien in de buurt van een hek met spijkers en niet voorzichtig genoeg weggehaald. Heb er tenacious tape van gearaid over heen geplakt. Oogt goed, maar we moeten gaan ervaren hoe duurzaam dit is.
Mmm het doek is mijn tent is gemaakt van gesiliconiseerde nylon. Ik weet niet of gewone TearAid Type A dan gaat werken. Die tenacious tape voor silnylon lijkt er meer voor gemaakt.
Waar heb je die Tenacious tape gekocht? Ik bestel liever niet op Amazon behalve is het niet anders kan.
Tear-aid gebruiken, geweldig spul. Zit bij mij al jaren aan de binnenkant van de nylon buitentent om een kleine winkelhaak te repareren.
Even langs de dokter er mee?

https://www.tentendokter.nl/
Ronald van der Perk schreef:
ma 31 aug, 2020 14:53
Tear-aid gebruiken, geweldig spul. Zit bij mij al jaren aan de binnenkant van de nylon buitentent om een kleine winkelhaak te repareren.
Is je tent met silicone behandeld? Want ik zie op de website van tear-aid staan dat het niet geschikt is voor met siliconen behandelde nylon?

Fietsvakantie winkel adviseert me:
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... astje.html
Maar ik maak we wat zorgen om dit product als reparatiemiddel, het lijkt meer om de naden te dichten.

Bever adviseert me:
Tear-aid type A aan de binnenkant van de tent
Miijn tent is al jaren waterdicht met gewone ducttape van de Gamma.
egopro schreef:
ma 31 aug, 2020 15:18
Ronald van der Perk schreef:
ma 31 aug, 2020 14:53
Tear-aid gebruiken, geweldig spul. Zit bij mij al jaren aan de binnenkant van de nylon buitentent om een kleine winkelhaak te repareren.
Is je tent met silicone behandeld? Want ik zie op de website van tear-aid staan dat het niet geschikt is voor met siliconen behandelde nylon?

Fietsvakantie winkel adviseert me:
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... astje.html
Maar ik maak we wat zorgen om dit product als reparatiemiddel, het lijkt meer om de naden te dichten.

Bever adviseert me:
Tear-aid type A aan de binnenkant van de tent
Volgens mij niet!
egopro schreef:
ma 31 aug, 2020 14:50
Mmm het doek is mijn tent is gemaakt van gesiliconiseerde nylon. Ik weet niet of gewone TearAid Type A dan gaat werken. Die tenacious tape voor silnylon lijkt er meer voor gemaakt.
Waar heb je die Tenacious tape gekocht? Ik bestel liever niet op Amazon behalve is het niet anders kan.
Het silnylon is erg glad, waardoor ik ducttape of gewone TearAid ook niet aandurfde. Kan best dat ducttape net zo goed werkt, maar daar kom ik tijdens een grote regenbui op een langere tocht liever niet achter. Ik bestel ook liever niet bij amazon, was best moeilijk om een leverancier te vinden, gekocht bij bergfreunde.nl
Als het over een kleine winkelhaak o.d. gaat wil een moderne klever uit een binnenband-reparatieset wel eens helpen. Goed en goedkoop.
Ik heb er alleszins mijn tipi mee hersteld en na 20x heropplooien hangt de klever er nog altijd op, zoals ik'm er initieel heb opgekleefd. (Wel binnen- en buitenzijde)
Enig nadeel is mss dat die klevers meestal zwart zijn... maar er zijn ergere dingen.
egopro schreef:
ma 31 aug, 2020 14:50
Mmm het doek is mijn tent is gemaakt van gesiliconiseerde nylon. Ik weet niet of gewone TearAid Type A dan gaat werken. Die tenacious tape voor silnylon lijkt er meer voor gemaakt.
Waar heb je die Tenacious tape gekocht? Ik bestel liever niet op Amazon behalve is het niet anders kan.
Ik heb de MSR Hubba Hubba HP (uit 2011) ook met gesiliconiseerde nylon. Ik kreeg twee scheuren (door mijn eigen domme fout) na ca 3 weken op een tocht van 3 maanden in de VS. Eén van 2 bij 2 cm, en één van 5 bij 5. Eerst gerepareerd aan de buitenkant met zwarte textiel-tape.
Na thuiskomst dit verwijderd en gerepareerd met TearAid Type A. Dit was me zowel door een winkel in de VS als door Bever geadviseerd omdat het tentdoek ook siliconen bevat.
Ik heb de TearAid aan de binnenkant geplakt en aan de buitenkant SeamSeal.

Sinds de reparatie met TearAid Type A en SeamSeal al weer vele jaren en regenbuien doorstaan. De reparatie houdt zich nog steeds goed.

TearAid plakt heel goed en direct en laat geen correctie toe. Ik heb daarom eerst op de buitenkant schilderstape geplakt zodat de binnenkant rimpel- en vouwloos was waardoor de TearAid er netjes op kon.
Onderstaand product is specfifiek voor gesiliconiseerde weefsels bruikbaar.
https://outdoor.mcnett.eu/outdoor/sil-n ... am-sealer/

Ik heb er zelf heel goede ervaring mee nadat het me door de eigenaars van een gerenomeerd tentenmerk werd aangeraden. Voor een scheurtje zou ik er een lapje op kleven, dat gaat zeker lukken. Bij mijn tent is de groene opbergzak hetzelfde materiaal als de tent en dus geschikt donormateriaal.