Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eureka Solitaire tent aanschaffen? - Forum Wereldfietser

Eureka Solitaire tent aanschaffen?

Ik weet nog niet of ik het doe, het zou de eerste keer zijn dat ik een tent aanschaf, maar zag deze aanbieding voorbijkomen en ik geloof dat het wel een scherpe is.

https://www.vrijbuiter.nl/eureka-solitaire_cabb0020/

Iemand tips, ervaringen met de tent of met Vrijbuiter?
Dat is zeker een scherpe aanbieding.
Ik zou zelf een tent willen waar ik iets meer bagage in de tent of onder de buitentent kwijt kan. Bij deze tent sluiten de binnentent en buitentent nauw op elkaar aan en moet dus alles mee in de binnentent (of aan de fiets blijven hangen).
Dit is prima voor een eerste start. Na enige tijd wil je iets beters, maar dan weet je ook wat je wil.
Nadelen:
- niet hoog genoeg om in te zitten
- als het regent en je doet de tent open regent het in de binnentent
- in de voortent geen ruimte voor je bagage en in de binnentent nauwelijks en ook nog op een plaats waar het in de weg ligt
Voordelen:
- relatief licht
- goedkoop
hallo Tentkoper voor de eerste keer,

Kan de oordelen van de anderen bevestigen want heb hem enige tijd geleden aangeschaft en gebruikt op mijn fietstocht naar de Eifel.
Zeer licht tentje ,kan ook aan je frame hangen. Instap is inderdaad krap en alleen kleine spullen kun je mee naar binnen nemen.
Eureka is gestopt met het maken van tenten daarom zijn deze nu zo goedkoop.

mvg, Roald Haan
roaldrihson schreef:
vr 11 sep, 2020 10:17
Eureka is gestopt met het maken van tenten daarom zijn deze nu zo goedkoop.
Serieus? heb je daar meer info over?

Kan me wel voorstellen dat vrijbuiter om wat voor reden dan ook stopt met eureka, maar niet dat eureka stopt met tenten..?
Mijn eerste tent was een Eureka Yellowstone. Jaren veel plezier van gehad. Is wel decennia geleden overigens ;)
Als je weinig spullen meeneemt of aan bikepacking doet hoef je nauwelijks ruimte te hebben voor die fietstassen. Je kan ze ook nog altijd naast je tent laten liggen of aan je fiets, eventueel met een super licht kabelslotje er door heen.

Volgens mij heb je in dit tentje naast je matje toch een aardig strookje ruimte om e.a. neer te leggen. De wanden lopen daar recht omhoog. Bij het hoofdeinde en voeteneinde lopen ze schuin, dus daar kan je niets hoogs (fietstas) neerzetten.

Een pluspunt vind ik de ruime ventilatiemogelijkheden van dit tentje. Een klein tentje kan namelijk snel (te) warm worden.
Fedor schreef:
vr 11 sep, 2020 10:34
Mijn eerste tent was een Eureka Yellowstone. Jaren veel plezier van gehad. Is wel decennia geleden overigens ;)
Mijn eerste fatsoenlijke trekkingtent was een Eureka! Moonshadow. Tweepersoonstentje met een binnenlengte 2,70 meter! Dat vind je tegenwoordig niet meer. Die Moonshadow was van ongeveer dezelfde generatie als de Solitaire en ik vond de kwaliteit en de ventilatie erg goed. Helaas gebruikten we toen nog geen extra grondzeil, en dus was het grondzeil van de tent niet meer waterdicht na zeven jaar. Voor de rest was die tent als nieuw.
Leuk tentje voor dat geld lijkt me. :)
Eureka! levert over het algemeen degelijke tenten.
Dit betreft een mooie (één-persoonstent) aanbieding (zal ongetwijfeld mede verband houden met faillisementsperikelen rond importeur Nigor).

Ik heb een vergelijkbare tent gehad, qua model, gewicht en afmetingen. Ander merk, met hogere doekwaarden (mm):
de Jack Wolfskin Gossamer.
Na 1,5 seizoen afstand van gedaan, verkocht aan een jonger en sportiever persoon :)

Dat je je tassen niet mee naar binnen kunt nemen, maakt mij niets uit. Die laat ik toch altijd op de fiets zitten.
Maar de geringe hoogte, dat werd me op een gegeven moment echt te gortig. Helemaal toen ik van een 'gewone' Thermarest was overgestapt op een dikkere versie. Je liggend omkleden bijvoorbeeld, alsof je in het leger zit.

Daarom mijn advies: weet wat je aanschaft met zo'n lage tent!
(intussen alweer een paar jaar een iets grotere en zwaardere tent, nooit spijt van gehad. Overigens een Eureka!)
Ik heb ondervonden hoogte ook erg prettig te vinden, 1-stoks tipi-achtigen zoals wicki-up combineren de voor mij belangrijkste eigenschappen van een tent:
- snel op te zetten (want elke dag)
- voldoende hoogte om staand gebukt te kunnen aankleden en bij veel regen in een stoeltje een boekje te lezen
Eureka was Vlgs mij de goedkopere broer van Nigor.
Na faillissement heeft Nigor Eureka afgestoten.

Wel een doorstart voor Nigor. Kwalitatief net iets betere materialen.
Als ik het mis heb dan mag iemand mij verbeteren.

Anja
Eurekacamping.com is de moeder van de tenten zelf, deze worden of werden voor Europa door Nigor vertegenwoordigd. Dus niks failliet of zo, maar mogelijk niet meer te koop omdat ze zelf iets anders om te verkopen hebben gevonden. de modellen van Eureka lijken ook niet op die van Nigor.

De solitaire kost aan de overkant van grote plas $110,- (https://eurekacamping.johnsonoutdoors.c ... litaire-al)
Dank voor alle reacties. Ik heb nog niets aangeschaft. Voornaamste minpunt van de tent vind ik, zoals hierboven genoemd, het mogelijk inregenen bij openen van de tent. Ik denk er nog over na.
Het regent bijna nooit... :roll: :wink:
gios schreef:
ma 14 sep, 2020 15:21
Het regent bijna nooit... :roll: :wink:
Dan kan ik een vakantie naar Laki aanbevelen: tijdens drie vakanties en zes dagen in dit heerlijk groene gebied in IJsland hebben we het slechts één middag droog gehouden, en kwam zelfs de zon even door. Gelukkig hadden we een tent met de opening aan de zijkant. Anders krijg je al die nattigheid naar binnen gewaaid op je donzen slaapzak, donsjackje, elektronica, ...

Kortom: zo'n tent als de Solitaire is weliswaar goedkoop, maar niet voor alle omstandigheden geschikt.
Ik heb zo'n tentje. Een aantal keren gebruikt naar tevredenheid want idd lichtgewicht en met de warme zomer heerlijk onder alleen het muggengaas geslapen.
Maar, ik heb besloten dat ik een iets ruimer tentje wil want het niet rechtop kunnen zitten is erg jammer.

De eventuele dauw die naar binnen valt bij het openen van de tent, kun je van te voren er even afkloppen van binnenuit, dat werkt wel. Inregenen heb ik gelukkig niet meegemaakt, tentje is in die zin fijn.