Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SON of Shimano DH3N71 - Forum Wereldfietser

SON of Shimano DH3N71

Beste fietskenners,

Ik wou graag weten of die SON naafdynamo werkelijk zoveel beter is dan bijv. die beste naafdynamo van Shimano.

Ik fiets nu op mijn Koga Randonneur heerlijk rond met een Shimano NX-30 en heb er nog nooit last van gehad of problemen mee ondervonden. Terwijl dat volgens mij toch de minste van allemaal is.

Vooralsnog ga ik niet door diepe watertjes fietsen (waterdichtheid is dus niet heeeel belangrijk), fiets ik wel met XR-banden (duurzame banden vind ik belangrijker dan snelle banden; dus iets meer gewicht en wrijving is ook niet zo heel erg). Duurzaamheid is wel belangrijk, maar maakt het echt veel uit dat er in die SON industrielagers zitten en in die Shimano's gewone conussen?

Alvast bedankt voor jullie reaktie! Alexander
adekruif schreef:Beste fietskenners,

Ik wou graag weten of die SON naafdynamo werkelijk zoveel beter is dan bijv. die beste naafdynamo van Shimano.

Ik fiets nu op mijn Koga Randonneur heerlijk rond met een Shimano NX-30 en heb er nog nooit last van gehad of problemen mee ondervonden. Terwijl dat volgens mij toch de minste van allemaal is.

Vooralsnog ga ik niet door diepe watertjes fietsen (waterdichtheid is dus niet heeeel belangrijk), fiets ik wel met XR-banden (duurzame banden vind ik belangrijker dan snelle banden; dus iets meer gewicht en wrijving is ook niet zo heel erg). Duurzaamheid is wel belangrijk, maar maakt het echt veel uit dat er in die SON industrielagers zitten en in die Shimano's gewone conussen?

Alvast bedankt voor jullie reaktie! Alexander
Door diepe watertjes fietsen kan geen enkele naaf tegen, en je trapas trouwens ook niet. De SON is echter wel uitgerust met een balanssysteem, dat er (bij normaal gebruik) voor zorgt dat bij temperatuurwisselingen het naafhuis geen pekelwater door de lagers zuigt.
Shimano geeft geen garantie op de lagers, SON 5 jaar. En een oude SON is bijna altijd weer te reviseren, tenzij je het erg bont gemaakt hebt.

Zonder licht loopt de SON 35% lichter, hij is een ons minder zwaar, je kunt kiezen tussen 24 28-32-36-40 & 48 spaakgaten en een remschijf kun je gewoon vastschroeven. Twee koplampen aansluiten is ook een stuk simpeler.

En je krijgt mij erbij :D

In de Vogelvrije Fietser van pakweg een aantal maanden geleden stond een aardige test van naafdynamo's, waarbij de SON er -terecht- als beste uitkwam. Kijk eens in de bibliotheek of ze dat nummer nog hebben.

Of ga eens naar je fietsenwinkel en geef eens een draai aan een wiel met een naafdynamo. En doe dat ook eens met een andere naafdynamo. Je mag een keer raden welke naafdynamo het lichtste loopt. :lol:

De Vakantiefietser schreef:In de Vogelvrije Fietser van pakweg een aantal maanden geleden stond een aardige test van naafdynamo's, waarbij de SON er -terecht- als beste uitkwam. Kijk eens in de bibliotheek of ze dat nummer nog hebben.

Of ga eens naar je fietsenwinkel en geef eens een draai aan een wiel met een naafdynamo. En doe dat ook eens met een andere naafdynamo. Je mag een keer raden welke naafdynamo het lichtste loopt. :lol:
Die Idworkx met Schwalbe Big Apple? :o

Nee hoor, een Snel met SON naafdynamo!

De Vakantiefietser schreef:Of ga eens naar je fietsenwinkel en geef eens een draai aan een wiel met een naafdynamo. En doe dat ook eens met een andere naafdynamo. Je mag een keer raden welke naafdynamo het lichtste loopt. :lol:
Ik denk dat dit niet de beste test is. Een naaf dynamo geeft bij lage snelheden wat meer weerstand.

Een Son is de beste, maar ook de duurste.

Een Son is de beste, daar is geen discussie over. De Shimano naven worden wel beter, dat is evenmin punt van discussie. De vraag waar het om gaat is wat slim is voor een vakantiefiets. Probleem met alle naafdynamo's is dat ze ook als je je licht niet aan hebt een klein beetje vermogen opslokken, en dat is minstens zo belangrijk als het rendement op het moment dat het licht aan staat. Bij de Son is dat ongeveer 1 % van de trapenergie van een doorsnee fietser, bij goedkopere dynamo's duidelijk meer. De Son is dus de beste voor wie op vakantie vrij veel in het donker fietst, of in de sneeuw. Voor wie slechts incidenteel in het donker fietst is een goede gewone dynamo een veel betere keus dan een matige naafdynamo. Een gewone dynamo heeft nu eenmaal geen enkele weerstand als hij niet gebruikt wordt, en een gwone dynamo plus en gewone voornaaf zijn samen al gauw zo'n 500 gram lichter dan een Shimano naafdynamo.
Wim

Allemaal erg bedankt voor jullie reakties. Via de site van Son zijn ook leuke testen te bekijken, o.a. van Rad Aktif.

Hpl. wordt deze week mijn eerste kind geboren, en dan ga ik in ieder geval de moederfiets van Gazelle aanschaffen met een eenvoudige Nexus-naafdynamo en rollerbrakes; het toonbeeld van eenvoud.

Iets meer of minder weerstand is voor mij niet zo relavant, omdat de fiets vooral wordt ingezet voor woon-werk verkeer (ik heb vanwege het milieu, mijn gezondheid en een beetje het geld geen auto, geniet heel erg van techniek en wil me daarom verwennen met een stalen, 28" rohloff fiets (waarschijnlijk een Avaghon, een santos travelmaster, een utopia of een VSF T900) en af en toe een amstel-gold 'race' of een ronde van vlaanderen e.d. Daarbij hoef ik dat allemaal niet zo te tonen, en ook daarom wil ik mijn mooie maar opzichtige koga randonneur gaan verkopen. En een naafdynamo vind ik juist heel mooi omdat er dan minder zichtbare draden zijn en het frame rustiger wordt.

Ik ga denk ik besparen op de naafdynamo, geen Son maar een luxe shimano. En daarbij die grappige en veilige DIWA lichten kopen van B&M. Of het echt veel veiliger is weet ik niet, maar ik wil dit soort inivaties graag stimuleren.

Iedereen bedankt voor de reakties en vooral ook de mensen die me per mail of in dit forum veel hebben verteld over de komende 28"travelmaster van Santo; ik denk dat ik hem bij Marco ga kopen in Capelle aan de Ijssel (wegens snelle reaktie per mail) als er verder niets vreemd gaat gebeuren met het kindje!! Nogmaals bedankt en veel plezier met jullie fietsvakanties!

Iedere maand komt op het forum wel een vraag voorbij over wat de beste naafdynamo is. Nu snap ik niet helemaal waar je zo'n ding nou eigenlijk voor nodig hebt...
Misschien heb ik wat gemist, maar fietsen alle Wereldfietsers alleen 's nachts?
Want als ik het goed begrijp zijn ze niet alleen duur, maar ook nog zwaar (qua gewicht) en zwaarder (qua trappen).
Kan iemand eens een vergelijkend warenonderzoek doen van zo'n naafdynamo t.o.v. een lampje op (oplaadbare) batterijen? Marten?
:wink:

sonali schreef:Iedere maand komt op het forum wel een vraag voorbij over wat de beste naafdynamo is. Nu snap ik niet helemaal waar je zo'n ding nou eigenlijk voor nodig hebt...
Misschien heb ik wat gemist, maar fietsen alle Wereldfietsers alleen 's nachts?
Want als ik het goed begrijp zijn ze niet alleen duur, maar ook nog zwaar (qua gewicht) en zwaarder (qua trappen).
vooral met licht UIT zijn de verschillen in weerstand groot
Kan iemand eens een vergelijkend warenonderzoek doen van zo'n naafdynamo t.o.v. een lampje op (oplaadbare) batterijen? Marten?
:wink:
www.m-gineering.nl/dynamovergelijk.pdf ?

Bedankt voor je reaktie. Ik geloof dat ik je hierboven heb uitgelegt waarom, maar wellicht ben ik ook een beetje een vreemde eend in dit fietswereldje (althans, mijn fiets-prestatie cv is nog niet zo indrukwekkend). En zie de site van SON, en dan de links naar de testen in Rad aktiv. voor de onderzoeken.
Omdat ik de fiets ook gewoon in Nederland wil gebruiken, en niet voor drie weken per jaar, en ik bovendien geen auto heb, is verlichting voor mij wel erg belangrijk. Als je echt voor licht gaat, kies je ook voor carbon met alu, firmtech remmen, slicks, etc. Ik kies voor degelijkheid, duurzaamheid, interessante techniek en vooral fietsplezier. Snel rijden ben ik mezelf met moeite aan het af leren. Dat heeft me ook op de koga te veel botsingen opgeleverd met andere fietsers die niet achterom kijken en dergelijke.

Nou Sonali, je neemt me de woorden uit de mond. In het geval van de heer de Kruif kan ik me de aanschaf van een naafdynamo voorstellen, maar anders? Natuurlijk ben ik geen maatstaf, maar de keren dat ik werkelijk een goede lamp nodig had zijn op de vingers van twee handen te tellen, en daarvoor ga ik inderdaad niet de hele tijd zo'n naafdynamo meezeulen.
Volgens mij wordt het alleen 's winters zo donker dat je bijna niet meer kan zien waar je fietst. En dan nog heb ik met mijn batterij lampje altijd nog net genoeg licht gehad om te zien waar ik ga. Moet ik alleen iets minder hard fietsen. Daarbuiten is er meestal wel enig rest-licht waarmee je, als je ogen eenmaal gewend zijn, net genoeg kan zien.
In onverlichte tunnels lijkt me het wel fijn, zo'n bundel licht. Maar dat overkomt me te weinig.
In ieder geval is in mijn geval het "kosten/baten plaatje" zo dat een naafdynamo idioot zou zijn. Wie overtuigd me van het tegendeel? :D

Dat wil ik helemaal niet proberen. Een naafdynamo op een vakantie fiets is alleen maar zinvol als je verwacht vrij veel in het donker of in erg slecht weer te fietsen. Mijn argument was dat als je dat doet, een SON ook de beste (en enig zinnige) keus is. Fiets je slechts incidenteel in het donker, dan is zo'n prachtige SON inderdaad overbodig, en heb je de keus uit een gewone dynamo of een batterijlampje. Zelf vind ik de lichtopbrengst van een goedkope axa HR dynamo plus ronde B&M Lumotec met 3 Watt lampje (samen minder dan 300 gram, en ongeveer 30 euro) zoveel beter, zekerder en milieu vriendelijker dan een batterijlampje dat ik liever een gewone dynamo heb. Fiets je echt vrijwel nooit in het donker, dan is zo'n batterijlampje wel handig, omdat je gelijk een heel bruikbare zaklamp hebt, en je fietsverlichting daarmee eigenlijk niets weegt. Er is kortom geen oplossing die ook voor iedereen de beste is - het hangt er gewoon van af wat je doet.
Wel denk ik dat de diverse Shimano naafdynamo's *voor vakantiefietsers* nog steeds weinig aantrekkelijk zijn. Ze geven teveel weerstand als je de lamp uit hebt staan, en dat is weerstand die je de hele dag moet overwinnen, of je de lamp nu aan hebt of niet. De Shimano naven zijn prima voor je goedkope stadsfiets. Op mijn volgende stadsfiets zal er zeker eentje zitten.
Wim
In de antwoorden wordt veel gesproken over de SON20 en -28. In de configurator op de koga site is er alleen de optie SONdelux. In het antwoord van Wim lees ik dat er verschil zit in de 20 en 28serie. Is de delux uitvoering een opvolger van de 28 en zou je dan mogen verwachten dat het trillingsprobleem is opgelost?

Lasse dank voor de artikels! Ik heb ze met veel aandacht gelezen maar ook hier gaat het over de SON28 (2008). Hoe zou SON met de klachten over trilling zijn omgegaan? Is de delux de verbeterde versie?

Ik wil de dynamo ook gebruiken om gps, zzing aan te sluiten. Als ik het goed begrijp is dat met de shimano ook mogelijk.
Ook de Shimano naven trillen bij hogere snelheden. Bij de SON28 valt dat overigens best mee. De SON20 en de SONdelux zijn de enige naven die er geen last van hebben (of misschien bij snelheden die ik niet haal).
Wim