Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met welke pedalen fietst de (wereld)fietser en waarom? - Forum Wereldfietser

Met welke pedalen fietst de (wereld)fietser en waarom?

Met welke pedalen fietst de (wereld)fietser?

SPD-pedalen
19%
15
Halve SPD-pedalen
47%
36
Toeclips
6%
5
'Normale' pedalen
27%
21

Dat vraag ik me af...

Ikzelf rijd met normale pedalen. De redenen hiervoor zijn dat ik graag wandeltochten maak tijdens fietsreizen en dat goede wandelschoenen met zekerheid waterdicht zijn (en ik zo min mogelijk bagage wil meenemen; dus geen wandelschoenen EN fietsschoenen).

By the way, op m'n mountainbike staan halve SPD-pedalen en dat bevalt me voor dat gebruik erg goed.

Wij fietsen ook met normale pedalen, aangezien we met onze bergschoenen fietsen. Waterdicht, ademend, warmer en handig voor een eventueel wandelingetje.

Ik fiets met Shimano SPD M-324 pedalen. Dubbelzijdig. Aan de ene kant een 'normaal' pedaal, aan de andere een klikpedaal.
Waarom? Ze zaten destijds standaard op m'n tweedehands aangeschafte Worldtraveller en ze bevallen me goed. Ik heb ze om die reden ook op m'n nieuwe Santos TravelMaster (die over vijf weken komt...) laten zetten. Wat goed is, is goed. Dat hoeft niet zonodig nog beter.

Yep, voor mij ook dubbelzijdige pedalen, dus één kant spd en één "gewoon". Voor mij niet één stel schoenen, en al helemaal geen Goretex, ik haat dat spul in mijn schoenen. Mijn gewone fietsschoenen lopen vrij redelijk en verder een stel goedzittende/lopende Keens (van die halfopen schoenen/sandalen). Voor het bergop fietsen vind ik het wel belangrijk om mijn schoenen aan mijn pedalen te "verankeren", vandaar spd.

Ik ga ook voor dubbelzijdige SPD pedalen, dit gecombineerd met een paar fietsschoenen waar je goed op kunt lopen en lichtgewicht sportschoenen.

Voordeel is een optmaal gebruik van pedaal en trekkracht zeker bergopwaarts.

Harry

Ik fiets met gewone pedalen om dezelfde reden als Jozef: hoef je geen fietsschoenen én wandelschoenen mee te nemen. Dat bevalt me echt goed.
Ik heb weleens met SPD gefietst op m'n reisfiets. Beviel me alleen op asfalt. Maar dat zijn ook de saaiste stukken! Dus voor mij liefst geen asfalt. En dus ook liefst geen SPD.
Nog een ervaring met SPD was namelijk onverhard op een snelweg bergaf met net geen 5 km/u: gevallen :?. Heel lullig, maar ja, wat als je verkeerd terecht komt daarmee?
Voor mij dus zonder SPD, want dan kun je in je val de fiets op de grond gooien en jezelf al afzettend daarop de lucht in bewegen waardoor je zo netjes mogelijk op je voeten land (haha, al doende leert men. :lol:, zijn die sneeuwweggetjes in de Nederlandse winter toch érgens goed voor :wink:).

Tip: als je dubbelzijdige SPD-pedalen hebt (zoals ik vaak gebruik), kun je een opklikplastiekje meenemen van Shimano. Dit voor het geval de SPD-plaatjes onder je schoenen kapot gaan of uit je zool scheuren. Dus je hebt hiermee eigenlijk een combi-pedaal. :lol:
Robertjan schreef:Ik heb weleens met SPD gefietst op m'n reisfiets. Beviel me alleen op asfalt. Maar dat zijn ook de saaiste stukken! Dus voor mij liefst geen asfalt. En dus ook liefst geen SPD.
Nog een ervaring met SPD was namelijk onverhard op een snelweg bergaf met net geen 5 km/u: gevallen :?. Heel lullig, maar ja, wat als je verkeerd terecht komt daarmee?
Voor mij dus zonder SPD, want dan kun je in je val de fiets op de grond gooien en jezelf al afzettend daarop de lucht in bewegen waardoor je zo netjes mogelijk op je voeten land (haha, al doende leert men. :lol:, zijn die sneeuwweggetjes in de Nederlandse winter toch érgens goed voor :wink:).
Grappig, er zijn twee soorten SPD rijders, zij die lullig zijn gevallen en zij die nog lullig moeten vallen.
Ik ben het al, maar ik zweer bij SPD, je zit vast op het pedaal op het moment dat je vast moet zitten. Ofschoon mijn traptechniek nog niet zo ver is dat ik optimaal de opgaande slag benut bemerk ik ik toch al een voordeel.
Bij kuilen op de weg, vermoeidheid of gewoon slecht asfalt of bospad wat naarbeneden gaat schuiven mij voeten niet van de pedalen af wat toch niet echt veilig is en eruit gaat nu automatisch zelden nog dat ik val als gevolg van SPD.

De pedalen zijn eigenlijk altijd dezelfde op m'n fiets, Crank Brothers Candy SL's.
Clipless met een kleine kooi dus.
De schoenen op fietsvakanties tegenwoordig Shimano MT90 maar voor mountainbiking en andere fietstochten Shimano M225's of Adidas Gradient III's of Adidas Niwot's of Sidi Action SRS of Gaerne Polar MTB voor koud weer.
Een overschot aan fietsschoenen dus:)
Wel geprobeert om met gewone bergschoenen te fietsen maar dat beviel me niet echt.
Misschien een kwestie van wennen maar als compromis bevallen de MT90's me erg goed!
Vorige gingen lek maar ik heb weer nieuwe staan dus kan weer even vooruit!

Dubbelzijdig SPD en een fiets-loopschoen. Enkelzijdige SPD pedalen zijn te lastig bij het omrollen omdat je dan met de hak tegen de tassen komt.

Zou er een positieve correlatie kunnen zijn tussen het al dan niet fietsen op clickpedalen of 'normale' pedalen en de prestatiegerichtheid (hoger respectievelijk lager; niet te verwarren met het ambitieniveau / de omvang van de reis) ?

SPD zou liever met look fietsen maar daar valt helemaal niet mee te lopen. Ik houd niet van lopen ik houd van fietsen. Ik heb mountainbike schoenen en daar kan ik prima op lopen. maar ik loop niet meer dan nodig, citadelletje, hoop oude stenen hier en daar, naar iets te eten: that's is. Verder heb ik een paar slippers/sandalen mee.
Dat ik er niet uit zou komen? echt wel! beetje oefen en met een beetje coordinatie in je lijf zie ik dat probleem niet. En mocht je vallen echt je bent los voor je er erg in hebt. Mijn looks zitten beter vast en echt na een val nog nooit aan m'n fiets vast gezeten. Alleen als je je voeten met clickpedalen en riempjes vast zet dan blijf je wel zitten ja, maar wie doet dat nou?

SPD - Omdat ik dan niet meer hoef na te denken over mijn voeten. Als mijn voeten niet vastzitten, danst mijn rechtervoet langzaam naar buiten. Dit moet ik dan weer in de gaten houden en af en toe corrigeren.

Er moet wel een lekkere "float" in de SPD zitten. Ik moet wel mijn voet een beetje kunnen draaien. Vind ik lekker en is volgens mij ook iets beter voor je knieën. Op dit moment heb ik dubbelzijdige spd's. Deze klikken veruit het makkelijkste in (het is tegelijkertijd ook mijn MTB en dan is het heel handig om er makkelijk in en uit kunnen).

Sjirk

m-gineering schreef:Enkelzijdige SPD pedalen zijn te lastig bij het omrollen omdat je dan met de hak tegen de tassen komt.
Nooit last van gehad :)
Mijn SPD's gaan los (naar andere kant) zodra ik in een afdaling kom, ik moet er niet aan denken een schuiver te gaan maken met mijn voeten vast. Met de voeten los heb je dan meer mogelijkheden je lijf te bewegen teneinde je vege lijf te redden heb ik de loop der tijden gemerkt.
Leon

Voor mij dus zonder SPD, want dan kun je in je val de fiets op de grond gooien en jezelf al afzettend daarop de lucht in bewegen waardoor je zo netjes mogelijk op je voeten land (haha, al doende leert men. , zijn die sneeuwweggetjes in de Nederlandse winter toch érgens goed voor ).
Mijn SPD's gaan los (naar andere kant) zodra ik in een afdaling kom, ik moet er niet aan denken een schuiver te gaan maken met mijn voeten vast. Met de voeten los heb je dan meer mogelijkheden je lijf te bewegen teneinde je vege lijf te redden heb ik de loop der tijden gemerkt.
De beweging die je voet moet maken om uit een SPD te komen is vrijwel gelijk aan je reflex. Met MTB'en valt mijn fiets vaker dan ik zelf. Met een beetje geluk spring ik van de fiets, struikel ik door en kom zacht of minder zacht tot stilstand; dit terwijl mijn voeten kort daarvoor in de SPD zaten. Bij een rare afdaling waar ik een been moet uitsteken om te balanceren, gaat deze als vanzelf los. Dat moet ook wel want ik ben geen held in het afdalen.

Mijn laatste val was overigens op zo'n nederlands sneeuwweggetje. Verborgen onder de sneeuw zat in het asfalt een randje waar ik tegenaan bleef hangen. Ik viel, sprong van mijn fiets, struikelde verder, maar ging helaas op mijn knieën omdat de voorwaartse snelheid te groot was. :cry:

Sjirk

maar waarom fietst er dan niemand met toeclips (behalve mijn vrouw en ik dan) volgens de poll?

Voordelen volgens mij:
* je kunt gewone schoenen dragen; wat voor schoenen dan ook
* je kunt niet van je trapper schieten
* maar kunt wel behoorlijk druk zetten; je hangt als het ware in de toeclip

Nadelen???

Groetjes,
Aaldrik :D

Volgens mij fietste bijna iedereen vroeger met toeclips, dus het kàn wel... Maar er is nu gewoon wat beters.
Eventueel nadeel van toeclips vind ik dat je, als je de riempjes aantrekt, je ècht vast zit aan je fiets. Daar schiet je dan niet even snel uit.
Ik wilde ook nog wel eens last krijgen van gevoelloze tenen omdat ik blijkbaar met de riempjes mijn bloedtoevoer of zenuwen afkneep.
Beide problemen heb ik met SPD niet.
Fiets al jaren met 1/2 spd pedalen , (in warme landen meestal met Shimano sandalen.)
Dit bevalt mij prima. heb zo de mogelijkheid om bv in een drukke stad vw veiligheid even met losse voetjes te rijden.
Ik gebruik thuis deze fiets ook voor kleine ritjes in en om mij woonplaats met gewone schoenen
Dus 2 argumenten

Hoi,

Ik fiets met gewone pedalen omdat ik naast fietsen ook vaak wandeltouren maak (of mijn fiets door de blubber bergop duw :oops:) en geen zin heb om een extra paar schoenen mee te nemen. Wandel-spd schoenen heb ik ooit eens uitgeprobeerd maar bij het lopen door de modder/sneeuw is dat dus echt helemaal niks. Geef mij maar een echte bergschoen.
Verder vind ik het wel een prettig idee dat ik direct contact met de grond kan hebben en niet eerst uit moet klicken maar dat is denk ik vooral gewenning.

Toeclips lijken me wel wat, zijn er nog ergens goede te koop?

Fiets de wereld (met gewone pedalen),

Whisky