Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fuji S-9500 - Forum Wereldfietser

Fuji S-9500

Ik moet mijn fotowerk voortaan digitaal aanleveren. Dit betekent voor mij een snikkend afscheid van de analoge fotografie. Voortaan op stap zonder mijn ouwe, trouwe spiegelreflex-maatje en nooit meer het plezier van dia's knippen en inramen!
Ben dus nu op zoek naar een voor mij geschikte digitale reisgenoot. Ik maak veel gebruik van de groothoeklens, maar moet ook snel naar 300 mm. kunnen. Tijdschriften stellen steeds hogere eisen aan het fotowerk. Camera moet dus daaraan kunnen voldoen. Verder spelen gewicht en volume natuurlijk altijd een rol op de fiets.
Mij werd de Fuji S-9500 aanbevolen. Geen echte spiegelreflex, maar wel gelijkwaardige functies en kwaliteit en duidelijk meer dan een compact dingetje, aldus het personeel en later ook de baas van de fotospeciaalzaak.
Heb je ervaring met deze camera, of heb je andere tips? Graag reacties!!!!!!

Bert

Dag Bert,
Het hangt natuurlijk ook van je budget af. Maar wil je een digitale camera die in vele opzichten lijkt op je oude, vertrouwde spiegelreflex, waarmee je bovendien heel gemakkelijk kunt switchen tussen groothoek en 80, 150 of 300 mm lenzen, dan beveel ik je de Canon EOS aan.
Nee, ik heb geen aandelen. Ik heb zelfs zo'n camera niet. Ik doe het met een Olympus. Digitaal is die net wat te traag. Schaf die dus zeker niet aan.
Ik ben echter wel bekend met het wereldje van kranten en tijdschriften. Als hoofdredacteur van een krant heb ik ook veel te maken met fotografen. Stuk voor stuk roemen ze de Canon EOS. Professionele camera waarmee ook een leek meteen uit de voeten kan.

Hoi Bert,

Floris de Jong (die het mooie fotoboek over the North Sea Cycle Route heeft uitgebracht), vertelde mij laatst dat Fuji een zeer goede spiegelreflexcamera heeft. Deze kan volgens hem met gemak de concurrentie aan met de duurdere Canon en Nikon camera's (ik gebruik trouwens zelf een Canon EOS 300D).
En Mariane Vincken heeft een compacte digitale camera (geen spiegelreflex dus) waar ze errug tevreden over is. Neem even contact me haar op.

Oh ja, voor het geval: de Fuji 9000 is hetzelfde als de Fuji 9500 :D

Hoi Bert,

Die Fuji lijkt me kwetsbaar met die kantelbare display.
Zelf zou ik voor een Digitale Spiegelreflex gaan. Geeft de minste overstap perikelen. Een Digitale compact kan lastiger zijn omdat je meestal geen goede zoeker hebt. Ook de keuze van lenzen is bij een reflex beter.

Een 'goedkope' digitale reflex is de Nikon D50, eenvoudig ding, maar kan net zoveel, of veel meer dan je analoge reflex.
De Canon 350D is wat duurder, maar heeft meer pixels, dus kan je beter werk aanleveren.
Een bijpassend objectief kan de Sigma 18-200 zijn, ook Tamron en Nikon hebben vergelijkbare objectieven.
De waarden moet je met 1,6 vermenigvuldigen, aangezien de sensor iets kleiner is dan je kleinbeeld film. Je bereik is dus 28 tot 300mm, groothoek tot tele!
Zorg dat je flink oefent voor je op reis gaat met je nieuwe camera, je haalt er dan veel meer uit.
Het klinkt als een cliché, maar je fotografeert heel anders met een digitale camera.

Kijk goed op internet, kan zakken met geld schelen.

Groet, John.

EricL schreef:Stuk voor stuk roemen ze de Canon EOS. Professionele camera waarmee ook een leek meteen uit de voeten kan.
Canon EOS is nogal een ruim begrip! Er is wel degelijk verschil tussen de 300/350D of een 1D MII en niet alleen in prijs!

Kijk eens op www.dpreview.com hier kun je goede recensies vinden.

Wat is je budget?
johntelleman schreef:De Canon 350D is wat duurder, maar heeft meer pixels, dus kan je beter werk aanleveren.
Dat is niet per definitie waar! De professionele camera's hebben soms lang niet zoveel mpixels als de consumentencamera's. Hier zijn vast hele discussies over te vinden op internet, maar staar je niet blind op de hoeveelheid megapixels.

Bert, mocht je voor een DSLR gaan, bedenk dan dat de kwaliteit van de lenzen vele malen belangrijker is dan de hoeveelheid functies op een body, die je wellicht niet eens gebruikt.

Ikzelf heb de Canon EOS 20D en ben er erg tevreden mee, maar heb ook wel goede lenzen. Sigma, Tamron en dat soort spul ben ik niet weg van. En enorme bereiken, zoals 18-200 al helemaal niet. Want juist daar waar je de lens voor wilt gebruiken (de 18 voor de groothoek en de 200 voor je tele) is de lens het minst in kwaliteit.
In het begin moest ik inderdaad wennen aan digitaal, want je bent nog niet klaar als de foto geschoten is, dus ipv dia's inramen kun je achter photoshop kruipen! :lol:

Succes met je keuze!
Ellen

Bert,

In de voogaande berichten mis ik de link naar
http://www.letsgodigital.org/nl/index.html

Een site vol info en testen

Harry
bert sitters schreef:Ik moet mijn fotowerk voortaan digitaal aanleveren. Dit betekent voor mij een snikkend afscheid van de analoge fotografie. Voortaan op stap zonder mijn ouwe, trouwe spiegelreflex-maatje en nooit meer het plezier van dia's knippen en inramen!
Ben dus nu op zoek naar een voor mij geschikte digitale reisgenoot. Ik maak veel gebruik van de groothoeklens, maar moet ook snel naar 300 mm. kunnen. Tijdschriften stellen steeds hogere eisen aan het fotowerk. Camera moet dus daaraan kunnen voldoen. Verder spelen gewicht en volume natuurlijk altijd een rol op de fiets.
Mij werd de Fuji S-9500 aanbevolen. Geen echte spiegelreflex, maar wel gelijkwaardige functies en kwaliteit en duidelijk meer dan een compact dingetje, aldus het personeel en later ook de baas van de fotospeciaalzaak.
Heb je ervaring met deze camera, of heb je andere tips? Graag reacties!!!!!!

Bert
Dingen om op te letten bij digitale camera's:
hoe lang doet ie het op een acculading
zijn de functies die je veel gebruikt makkelijk te vinden of moet je door allerlei menu's op een in de zon onleesbaar lcd scherm

Ik ben nog steeds ontzettend tevreden over mijn D50 maar zou hem alleen nooit op vakantie meenemen. (maar mijn minox B vind ik ook nog steeds te zwaar ;) )

Er staat vanavond een prachtig stuk in de NRC over de schoonheid van analoge fotografie, en van Kodachrome diafilm in het bijzonder. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Ik heb al mijn archeologische veldwerk met mijn inmiddels oude Nikon (met echte Nikon lenzen - dat is wel het geheim) vastgelegd op Kodachrome diafilm, en het is prachtig. Onvergelijkbaar scherp, en volle kleuren.
Wim

Klopt! Volgens mij gaat er nog niks boven dia! ;)

Hallo Bert,

Ik werk analoog op fuji velvia diafilm en scan die dan in met een kleinbeeldscanner van minolta. Best of both worlds. kijk maar eens op mijn site (www.avic.demon.nl)

Digitaal is aantrekkelijk maar op een langere reis sleep je veel extra apperatuur mee en ben je erg afhankelijk van stroom. Met die oude reflex die je toch maanden met een batterijtje. Voor de snapshots heb ik overigens wel een compact digitaaltje.....


groet,

Bert Vinken

fietsjunks schreef:In het begin moest ik inderdaad wennen aan digitaal, want je bent nog niet klaar als de foto geschoten is, dus ipv dia's inramen kun je achter photoshop kruipen!
Als je de volle kwaliteit van een DSLR wilt benutten geldt dit in het bijzonder; onderschat de hoeveelheid werk niet. Als je de DSLR op de stand automatisch-automatisch-automatisch gaat gebruiken kun je m.i. beter een niet-spiegelreflex nemen.
Leon

Leon schreef:
fietsjunks schreef:In het begin moest ik inderdaad wennen aan digitaal, want je bent nog niet klaar als de foto geschoten is, dus ipv dia's inramen kun je achter photoshop kruipen!
Als je de volle kwaliteit van een DSLR wilt benutten geldt dit in het bijzonder; onderschat de hoeveelheid werk niet. Als je de DSLR op de stand automatisch-automatisch-automatisch gaat gebruiken kun je m.i. beter een niet-spiegelreflex nemen.
Leon
Dat doen we ook niet Leon! :wink:

Bert, in een fotoblad - Foto Video - stond een uitgebreide test van digitale camera's, zowel compact, iets minder compact als DSLR. Misschien heb je daar wat aan!

Succes
Dag Bert,

Ik heb een Fuji S9500 en ben er zeer tevreden mee! Ik wilde eigenlijk een analoge spiegelreflex, maar ben toch gezwicht. De reden aanvankelijk voor mij om analoog te kiezen waren de kleurverschillen en het leek ook net of er minder diepte in een foto zit (iig met mijn kleine digitale cameraatje van 3 jaar oud) bij digitale fotografie... Echter bij het zien van fotos gemaakt met de S 9500 bleek dit niet zo te zijn! Heb inmiddels veel foto's gemaakt en ben erg tevreden!
Over het kantelbare display, je hoeft het niet te kantelen, dus als je het ingeklapt houdt, is het m.i. niet kwetsbaarder dan een adnere camera. Met de snelheid waar mee je foto's achterelkaar kunt maken, ben ik erg blij (niets is zo irritant als moeten wachten op je camera voor je de volgende foto kunt maken), maar dat ligt voor een belangrijk gedeelte ook aan de CFkaart Ultra II 1 gigabyte die ik er in heb zitten. Je kunt er geen ander eobjectieven opzetten, maar je kunt op je lens wel iets zetten zodat je een ander objectief hebt, althans dat hoorde ik laatst van iemand....
De menu's zijn even wennen, maar een keertje even goed bekijken en dan weet je het! O ja, en natuurlijk een pluspunt zijn het aantal pixels (9 mega)
Als je meer wilt weten, dan hoor ik het wel!

Groet
Andrea

Andrea bedankt,

Eindelijk een reactie vanuit de praktijk met een S9500.
Ik moet uiterlijk overmorgen een beslissing nemen, maar je hebt mij een end geholpen, om mij meer overtuigd te raken. Moet vanaf woensdag een aantal dagen veldwerk doen in Belgie. Neem voor alle zekerheid ook mijn oude camera mee.
Het resultaat telt natuurlijk. De kwaliteit moet dusdanig zijn dat ik ermee bij bladen aan kan komen.
Verder is van belang dat het resultaat zo gemakkelijk mogelijk gehaald kan worden. Ik denk dat het objectief voor mij op maat is. Met losse lenzen werken vind ik niets op de fiets. De kathedraal op korte afstand moet erop kunnen, maar ik moet ook snel die zebra op de weg kunnen schieten.

Dag Bert,

Ik was benieuwd welke camera je uiteindelijk gekocht hebt.......

Groet,
Andrea

Hoi Andrea,

Ik heb de Fuji S9500 gekocht en hij bevalt uitstekend!!!

Groetjes,

Bert