Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga TerralinerCarbolite, en andere vederlichte fietsen - Forum Wereldfietser

Koga TerralinerCarbolite, en andere vederlichte fietsen

Hallo mensen,

Wat vinden jullie van de Koga Miyata TerralinerCarbolite?
9,9 kg, mede dankzij gebruik van carbon-materiaal.
Prijs: 3.199,- euro :( .

Het is geen trekking-fiets. Koga classificeert de fiets in de categorie Sports & Leisure: "Voor een sportief moment, een snelle boodschap, korte vakantie, of gewoon naar het werk."

Geen fiets om op wereldreis mee te nemen dus. Maar wel op 'korte vakantie'. Nou ga ik komende zomer 3 of 4 weken in de Ardennen fietsen. En best kans dat ik dat in volgende jaren nog opbouw naar langere fietsvakanties. En wie weet, wie weet, dat er ooit ook nog wereldreizen van komt.

Die prijs van 3.199 euro; dat is schrikken. Maar het gaat natuurlijk ook om een uitgekiend product. Maar ik vraag me ook af: Zijn er niet nog meer fabrikanten die met een dergelijk lichte fiets komen, bij voorkeur een trekking-fiets?
ik zou het wel leuk vinden als bv Santos dergelijke plannen blijkt te hebben.

Graag zie ik uit naar jullie mening.

Gr. Marco

Een fiets van 9,9 kg met allerlei carbon onderdelen is leuk als je hard wilt fietsen. Op reis wil ik een fiets die comfortabel en betrouwbaar is. Voor dat geld kun je een luxe (maat)trekkingfiets met Rohloff kopen en dan hou je nog geld over om het gewicht van je kampeeruitrusting terug te brengen.

Discussies over gewicht neem ik sowieso met een korrel zout. Het verschil tussen het gewicht van mijn eigen fiets en deze Koga zou ik best aan lichaamsgewicht kwijt kunnen door minder te eten en meer te sporten. Kost niks en levert ook nog een betere conditie voor het fietsen.:wink:

Lisette

Een lichte fiets is leuk, maar het is onderweg wel handig als het allemaal een beetje heel blijft. Carbon is itt tot metalen heel tot dat het stuk is. Dat is het verschil tussen je fiets per ongeluk om laten vallen en een nieuw frame bestellen plus duizend euro aftikken of balen omdat je met een deuk verder moet.
Het frame weegt 1200 gram, dus maar 800-1200 meer dan een sjiek stalen frame.
De binnenbalhoofdbuis is van aluminium, ik zie daar liever staal of fullcarbon
Een Sram XO groep is ook niet het meest handige om onderweg een onderdeeltje bij te moeten zoeken

Een zorgvuldig gemaakte fiets hoeft in staal ook geen 19 kg te wegen:http://www.m-gineering.nl/m-ginpic.htm

m-gineering schreef:Een lichte fiets is leuk, maar het is onderweg wel handig als het allemaal een beetje heel blijft. Carbon is itt tot metalen heel tot dat het stuk is. Dat is het verschil tussen je fiets per ongeluk om laten vallen en een nieuw frame bestellen plus duizend euro aftikken of balen omdat je met een deuk verder moet.
Ik weet niet of iedereen het zo begrijpt, maar Marten bedoelt hier denk ik te zeggen dat áls de carbonfiets met een paar kilo bagage omvalt en toevallig met de bovenbuis op een muurtje terechtkomt, dat hij dan ook echt doormidden breekt.
Dat is dan nog het gunstige geval. Ongunstiger wordt het als je in de Ardennen in een afdaling met 70 km/u plotseling een flink gat in de weg over het hoofd ziet. Dat kan gebeuren in de Ardennen, want de andere 999.999 gaten heb je wel natuurlijk gezien :shock: :? :cry:
Leon

Licht is natuurlijk lekker om snelheid te kunnen maken. Volgens mij kun je op een dergelijke fiets alleen bepakt op vakantie als er een volgwagen met een reservefiets in de buurt is. Kun je net zo goed die bepakking ook in die volgwagen stoppen en kiezen voor een racemodel. Er zijn lichtere racemodelletjes op de markt voor een beduidend minder bedrag van die bijna 4000 Eurootjes.
Een echte wereldfietser of vakantiefietser kijkt niet op een paar kilootjes minder. Gewoon er voor gaan!

Hmm, dat is allemaal nuttige info. Geeft een heel andere kijk op dit fietsje.

Marco

Het is echt een hoop geld hoor, beetje zonde lijkt me...

En nahja, alles is al gezegd over carbon.. bepaalde onderdelen van m'n racefiets (ook carbon) heb ik wel mooi alu gehouden hoor.

Elmar

Wat een geld voor zo'n fiets, als je dat geld toch hebt liggen, kun je de meest geavanceerde op maat gemaakte fiets krijgen die je maar wilt,waarbij elk schroefje door jou is bepaalt. Het komt bij mij meer over als een hebbedingetje, dan dat hij echt functioneel is voor wat jij zou willen. En ook een reisfiets is om te bouwen tot een stads, woon-werkfiets. Je haalt voor de low-rider eraf, en je fiets ziet er meteen 60% anders uit. Maar een fiets voor woon en werk verkeer van € 3000,- of meer? Zou voordurend in de piepzak zitten dat het ding gestolen wordt. Daar komt bij dat een stalen frame overal onderweg te lassen is, zodat je nog verder kan. Bij Carbon weet ik niet wat je er nog mee kan als het kapot gaat. Weggooien? Als ik zoveel geld te besteden had wist ik het wel, ff naar Kiel-Windeweer frame laten aanmeten, inpakken en wegwezen :lol:

Groet, Haike

Leon schreef:
m-gineering schreef:
Ik weet niet of iedereen het zo begrijpt, maar Marten bedoelt hier denk ik te zeggen dat áls de carbonfiets met een paar kilo bagage omvalt en toevallig met de bovenbuis op een muurtje terechtkomt, dat hij dan ook echt doormidden breekt.
Dat is dan nog het gunstige geval. Ongunstiger wordt het als je in de Ardennen in een afdaling met 70 km/u plotseling een flink gat in de weg over het hoofd ziet. Dat kan gebeuren in de Ardennen, want de andere 999.999 gaten heb je wel natuurlijk gezien :shock: :? :cry:
Leon
Een goed ontworpen en uitgevoerd *) carbon frame kan daar wel tegen, want je voert de krachten op de officiele manier in. De buizen zijn echter niet bestand tegen puntlasten. En zodra er een scheur of gat inzit is het verband uit de buis.



*) dat is echter een belangrijke voorwaarde, want anno 2006 komen er nog steeds hele containers frames deze kant op waarbij de lijm na 2 maanden loslaat etc

m-gineering schreef:Een goed ontworpen en uitgevoerd *) carbon frame kan daar wel tegen, want je voert de krachten op de officiele manier in. De buizen zijn echter niet bestand tegen puntlasten. En zodra er een scheur of gat inzit is het verband uit de buis.
*) dat is echter een belangrijke voorwaarde, want anno 2006 komen er nog steeds hele containers frames deze kant op waarbij de lijm na 2 maanden loslaat etc
Dit jaar komen er minder containers, zie het topic onder kletspraat :wink:
http://www.bike-eu.com/news/article.asp?id=1969
Leon

eliz schreef:Het verschil tussen het gewicht van mijn eigen fiets en deze Koga zou ik best aan lichaamsgewicht kwijt kunnen door minder te eten en meer te sporten. Kost niks en levert ook nog een betere conditie voor het fietsen.:wink:

Lisette
Je moest eens weten. Ik spin toch echt 2 á 3 keer per week op de sportschool. Maar het lukt me niet om onder de 81 kg te komen. Waarschijnlijk moet ik me eetpatroon aanpossen. Alhoewel ik toch 'best wel' gezond eet. Bij de pizzaboer of friettent stap ik nooit naar binnen. En bier drink ik ook hooguit alleen met uitgaan, en dan alleen spaarzaam.
Interessant voor een ander topic.
Carbon?! Ieeeww! Was er niet laatst in zo'n professionele wedstrijd ene Hincapie(?) van wie het carbon stuur brak? Zomaar? Lijkt me dat die "professionele" sturen niet "een verkeerde lijmbehandeling" gehad hebben...

Wat ik verder over die fiets denk?

- Geen nokken voor voordragers
- Niet mijn zadel
- Frame van volledig carbon? Jaja...
- Schakelen met de pols? Vinden de anti-RSI-doktoren leuk :wink:
- Ik mag er niet op fietsen. Hij is alleen voor de "grote mensen" :?
- Valt me wel tegen: een zitbuisklem van aluminium ipv carbon!!! Mensen van Koga: daar valt écht nog wel gewicht op te besparen! :lol:
Robertjan schreef:Carbon?! Ieeeww! Was er niet laatst in zo'n professionele wedstrijd ene Hincapie(?) van wie het carbon stuur brak? Zomaar? Lijkt me dat die "professionele" sturen niet "een verkeerde lijmbehandeling" gehad hebben...
Nope, z'n stuur brak niet maar z'n binnenbalhoofdbuis.
Hij gebruikte een voorvork uit een hybridefiets omdat die iets langer en verticaal iets soepeler is.
Waarschijnlijk is er met de nabehandeling van de vork iets mis gegaan waardoor dit kon gebeuren.

De uitvoering in aluminium is toch maar 1.5kg zwaarder en €2000.-
goedkoper?
http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... ullSpecs=1

Koop je nog een leuke lichtgewicht racefiets erbij :)
Marcel de fietser schreef:De uitvoering in aluminium is toch maar 1.5kg zwaarder en €2000.-
goedkoper?
alu uitvoering

Koop je nog een leuke lichtgewicht racefiets erbij :)
Tja, ik kan er niks aan doen... Maar er staat toch echt "sportieve woon-werkfiets" terwijl 'ie noppenbanden heeft :?! Nu weet ik natuurlijk wel beter, maar van een echte "fietsspecialist" mag je toch wel een beschrijving verwachten waarover een íétsje meer is nagedacht?!

Als lichtgewicht racefiets neem ik dan wel een lichtgewicht stalen :D. Kan niet anders dan heerlijk rijden!
Cubeman schreef:
Robertjan schreef:Carbon?! Ieeeww! Was er niet laatst in zo'n professionele wedstrijd ene Hincapie(?) van wie het carbon stuur brak? Zomaar? Lijkt me dat die "professionele" sturen niet "een verkeerde lijmbehandeling" gehad hebben...
Nope, z'n stuur brak niet maar z'n binnenbalhoofdbuis.
Hij gebruikte een voorvork uit een hybridefiets omdat die iets langer en verticaal iets soepeler is.
Waarschijnlijk is er met de nabehandeling van de vork iets mis gegaan waardoor dit kon gebeuren.
En de binnenbalhoofdbuis was van aluminium....
Robertjan schreef:
Marcel de fietser schreef:De uitvoering in aluminium is toch maar 1.5kg zwaarder en €2000.-
goedkoper?
alu uitvoering

Koop je nog een leuke lichtgewicht racefiets erbij :)
Tja, ik kan er niks aan doen... Maar er staat toch echt "sportieve woon-werkfiets" terwijl 'ie noppenbanden heeft :?!
Als je sjiek woont hoeft de route huis-werk niet uitsluitend over asfalt te gaan

Nu weet ik natuurlijk wel beter, maar van een echte "fietsspecialist" mag je toch wel een beschrijving verwachten waarover een íétsje meer is nagedacht?!

Als lichtgewicht racefiets neem ik dan wel een lichtgewicht stalen :D. Kan niet anders dan heerlijk rijden!
Racing Ralphs zijn mooi rond met lage noppen en doen het heel redelijk op asfalt (en slijten vermoedelijk als een gek). En ze zijn duur genoeg dat de fietsenboer ze met een glimlach voor een kleine meerprijs :D voor iets anders verwisselt.

Hoi,

http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... ullSpecs=1

Is natuurlijk subjectief maar ik vind die aluminium oversizes buizen buitengewoon lomp en lelijk. En dan die lelijke lasnaden bj een alu frame, van die grote vieze littekens, brrrrr. Geef mij maar CrMo, haast net zo licht als alu en minder stijf en ziet er lekker strak uit. En carbon, ja, leuk voor op de renbaan maar meer ook niet op dit moment.

Fiets de wereld (op een stalen ros),

Whisky
m-gineering schreef:
Robertjan schreef:
Marcel de fietser schreef:De uitvoering in aluminium is toch maar 1.5kg zwaarder en €2000.-
goedkoper?
alu uitvoering

Koop je nog een leuke lichtgewicht racefiets erbij :)
Tja, ik kan er niks aan doen... Maar er staat toch echt "sportieve woon-werkfiets" terwijl 'ie noppenbanden heeft :?!
Als je sjiek woont hoeft de route huis-werk niet uitsluitend over asfalt te gaan

Nu weet ik natuurlijk wel beter, maar van een echte "fietsspecialist" mag je toch wel een beschrijving verwachten waarover een íétsje meer is nagedacht?!

Als lichtgewicht racefiets neem ik dan wel een lichtgewicht stalen :D. Kan niet anders dan heerlijk rijden!
Racing Ralphs zijn mooi rond met lage noppen en doen het heel redelijk op asfalt (en slijten vermoedelijk als een gek). En ze zijn duur genoeg dat de fietsenboer ze met een glimlach voor een kleine meerprijs :D voor iets anders verwisselt.
Racing Ralph slijt idd als een gek op asfalt!
Zeker omdat het dual compound banden zijn.
De noppen zijn aan de buitenkant van een harder rubber maar binnein de noppen zit zacht rubber.
Als het bovenste laagje weg is gesleten gaat het helemaal hard en zijn ze zo helemaal weg gesleten...
De Racing ralph is meer voor op gravelpaden en op de mountainbiike gemaakt geloof ik!
Cubeman schreef:
m-gineering schreef:
Robertjan schreef: Tja, ik kan er niks aan doen... Maar er staat toch echt "sportieve woon-werkfiets" terwijl 'ie noppenbanden heeft :?!

Nu weet ik natuurlijk wel beter, maar van een echte "fietsspecialist" mag je toch wel een beschrijving verwachten waarover een íétsje meer is nagedacht?!

Als lichtgewicht racefiets neem ik dan wel een lichtgewicht stalen :D. Kan niet anders dan heerlijk rijden!
Racing Ralphs zijn mooi rond met lage noppen en doen het heel redelijk op asfalt (en slijten vermoedelijk als een gek). En ze zijn duur genoeg dat de fietsenboer ze met een glimlach voor een kleine meerprijs :D voor iets anders verwisselt.
Racing Ralph slijt idd als een gek op asfalt!
Zeker omdat het dual compound banden zijn.
De noppen zijn aan de buitenkant van een harder rubber maar binnein de noppen zit zacht rubber.
Als het bovenste laagje weg is gesleten gaat het helemaal hard en zijn ze zo helemaal weg gesleten...
De Racing ralph is meer voor op gravelpaden en op de mountainbiike gemaakt geloof ik!
Dat bedoelde ik dus :wink:...
En stoppen we nu met quoten van degene die iemand quote die weer iemand gequote heeft? Ik wordt er helemaal tureluurs van!