Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga TerralinerCarbolite, en andere vederlichte fietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga TerralinerCarbolite, en andere vederlichte fietsen

m-gineering schreef:Een zorgvuldig gemaakte fiets hoeft in staal ook geen 19 kg te wegen:http://www.m-gineering.nl/m-ginpic.htm
Maar Marten wat doe jij dan anders dan Koga, en Giant, die aluminium voor hun frame's gebruiken. Want staal is meestal toch zwaarder.

En ik denk ook nog even na, over wat ik intussen elders op dit forum, of het internet, las. Namelijk als je tot 65 kg weeg (ik weeg meestal 81-82 kg), dan zou je op een heel lichte fiets op vakantie kunnen gaan. Ben je zwaarder, dan moet je dus ook voor een steviger, zwaarder fietsframe kiezen.
Het Land van Maas en Waal schreef:Hallo mensen,

Wat vinden jullie van de Koga Miyata TerralinerCarbolite?
9,9 kg, mede dankzij gebruik van carbon-materiaal.
Prijs: 3.199,- euro :( .

Het is geen trekking-fiets. Koga classificeert de fiets in de categorie Sports & Leisure: "Voor een sportief moment, een snelle boodschap, korte vakantie, of gewoon naar het werk."
Gr. Marco
Ik heb nog even nagedacht, en kwam op het volgende idee:
een ULTRALICHTE SNELHEIDSFIETS van het meest hoogwaardige materiaal wat er bestaat :wink: .
Af te monteren met onderdelen naar keuze en in elke gewenste maat. Dus ook voor mij :lol:!
Oow ja, en om niet helemaal partijdig te zijn, ook nog een Snel. Bijvoorbeeld de Streetcross. Zou de Ultegra-versie €495 + €1100 zijn? Enfin, altijd nog de helft goedkoper en vrijwel net zo licht :wink:.

Goed idee of niet? Je kunt er voor die prijs 2 van aanschaffen voordat je net zoveel hebt uitgegeven als aan die Koga...

Interessante fietsjes!

Overigens na alles wat ik hier over die Koga Miyata - TerralinerCarbolite lees, is dat voor mij zeker geen optie meer...

Het Land van Maas en Waal schreef:
m-gineering schreef:Een zorgvuldig gemaakte fiets hoeft in staal ook geen 19 kg te wegen:http://www.m-gineering.nl/m-ginpic.htm
Maar Marten wat doe jij dan anders dan Koga, en Giant, die aluminium voor hun frame's gebruiken. Want staal is meestal toch zwaarder.
een kilo ijzer weegt net zoveel als een kilo alumnium :D

Het soortelijk gewicht van aluminium is een derde van dat van staal, maar dat geldt ook voor de elasticiteitsmodulus en de treksterkte.

Een aluminium frame lichter maken kan op een aantal manieren:
minder sterk maken
de buisdiameter vergroten en de buiswand dunner (dit verhoogd de deukgevoeligheid

Ook win je bij een aluminium frame doordat de padden lichter zijn.
Het Land van Maas en Waal schreef:Interessante fietsjes!
Misschien zijn ook deze interessant:
Dawes Audax (11,7kg)
Dawes Galaxy (13,5kg)
Als het stuur niet bevalt, kun je voor "dit geld" er ook makkelijker wat aan veranderen (t.o.v. die Koga).
Zoals je ziet is er veel meer onder de zon, voor bedragen waarmee daarna ook nog tijd kunt nemen om te fietsen op je fiets :wink:.

Overigens zijn ook deze wéér niet in mijn maat :?...

Een ander stuur er op, dat is wel interessant ja. Want zo'n racehouding dat trekt mij toch niet.
Alhoewel het mij wel lijkt, dat racefietsen speciaal voor die racehouding zijn gemaakt. M.a.w. kan ik er zonder meer straffeloos een vilinderstuur of bar-ends op zetten, zonder aan comfort in te leveren?

De eerste reisfietsen waren allemaal met een racebocht en dat is zo gek nog niet want je kunt je handen op de meest mogelijke positie's erop zetten. En veel afwisseling is goed voor de spieren. Desnoods klap je de hele bocht omhoog om nog weer een andere houding te krijgen.

Groet, Haike

[quote=
Alhoewel het mij wel lijkt, dat racefietsen speciaal voor die racehouding zijn gemaakt. M.a.w. kan ik er zonder meer straffeloos een vilinderstuur of bar-ends op zetten, zonder aan comfort in te leveren?[/quote]

Oeps,... even vergeten je vraag te beantwoorden. Als je er een recht stuurtje op wilt, kom je gewoon in een andere houding te zitten, die moet voor jou natuurlijk de "juiste" zijn. en je zult andere remgrepen moeten hebben, want die op de racebocht zitten, passen niet op een recht stuur.

Groet, Haike

Oke, dat is dan zeker nuttig om te weten. :wink:

Na allle getipte alternatieven voor genoemde Koga te overdenken: Fijn, zo'n horizon-verbreding. :wink: :wink: 8)

Het Land van Maas en Waal schreef:M.a.w. kan ik er zonder meer straffeloos een vilinderstuur of bar-ends op zetten, zonder aan comfort in te leveren?
[chargeren]Natuurlijk niet, want van een vlinderstuur of bezemsteel krijg je aan alle kanten kramp[/chargeren]

Als je een racestuur wil vervangen door een recht stuur heb je andere remgrepen en shifters nodig. Bij een racestuur zijn de gecombineerde race-schakelgrepen het duurste onderdeel aan de fiets.

Als je [chargeren] terecht [/chargeren] een recht stuur door een racestuur wil vervangen moet je er rekening mee houden dat V-brakes en racesturen niet zonder meer te combineren zijn

Oke, nou dat is dan goed om kennis van te nemen.

Marco, alsnog een antwoord op jouw eerste vraag: zijn er geen andere merken die zo'n lichte fiets hebben?

Kijk eens naar de idworx MountainRohler. Deze fiets is gelardeerd met een negerzoenen-zwarte Rohloff-naaf, smaakvolle HS33 firmtech remmen, een zoete verende voorvork en een luchtig aluminium frame.
En.., hij weegt net zo weinig als dat hij duur is :lol: 11,8 kilo voor € 3.195,- euro! Maar dan moet je er nog wel zelf trappers bij kopen.

kijk maar eens op http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/mountain-rohler/

Schrik niet van de kleur!

Nou, die kleur komt anders heel goed uit, hoor...
Ik ben supporter van onze jongens die over een paar weken in Duitsland weer 4 weken lang een balletje gaan trappen.

Ik zit altijd op de eerste rij, met het beste uitzicht: Thuis voor de buis.
Wel hopen dat we daar dan ook als wereldkampioen weggaan. :D

Ik zit er trouwens wel aan te denken, als we nou ver komen in het WK, of zelfs Weltmeister worden, me oranje shirt op de fiets aan te trekken. :wink:

Ben je een fietsende voetballer, of een voetballende fietser?? :shock:

Groet, Haike

Een fietsende fietser. Zo met EK's en WK's vind ik het fantastisch mooi, om 4 weken lang in trance voor de TV te zitten. Verder heb ik niet zoveel met voetbal. Nou ja, wel leuk om nog even op te merken dat we hier in Alkmaar een voetbalclubje hebben dat de laatste jaren beter presteert dan Ajax en Feyenoord...

Maar genoeg over voetbal. Want nou raak ik wel erg off-topic. :?

Het Land van Maas en Waal schreef:Ik zit er trouwens wel aan te denken, als we nou ver komen in het WK, of zelfs Weltmeister worden, me oranje shirt op de fiets aan te trekken. :wink:
Nu wil het toeval dat één of andere maffe Nederlander een jaar geleden een half jaar lang het Nederlandse voetbal op deze wijze heeft gepromoot in half Zuid-Amerika. En de dames waren er in ieder geval van onder de indruk :wink:!

Oh ja, zijn fiets had 'ie ook zelfs oranje laten spuiten... Kijk maar eens op mijn website voor het bewijs :lol:...

De Vakantiefietser schreef:Schrik niet van de kleur!
Wat is er mis met de mattschwarze farboption? :wink:
Die kleuroptie hebben ze vermoed ik speciaal voor de Duitse klanten in het leven geroepen: na "hun" blamage en "onze" kroning van komende zomer kunnen die zich niet (meer) op een oranje fiets vertonen natuurlijk! :lol: :wink:

[quote="Nou ja, wel leuk om nog even op te merken dat we hier in Alkmaar een voetbalclubje hebben dat de laatste jaren beter presteert dan Ajax en Feyenoord...

Maar genoeg over voetbal. Want nou raak ik wel erg off-topic. :?[/quote]

Dat komt alleen maar door die Amsterdamse trainers die daar de laatste jaren (hebben) rond (ge) lopen. :lol:

Groet, Haike die verder ook niet zoveel met voetbal heeft.