Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kompas - Forum Wereldfietser

kompas

Ik las laatst iets over een kompas met bel voor op de fiets. De reactie was dat dat kompas niet goed werkte door de stalen fiets. Ik wil geen GPS want ik wil voeling met de omgeving hebben , dus gebruik ik kaarten.

Wie weet er iets over een eenvoudig doch deugdelijk kompasje voor op de fiets.
Rob
:roll:

Ik heb er al een paar jaar een op mijn fiets, maar ik vertrouw 'm niet voldoende om echt op te navigeren. Ik beschouw 'm meer als gadget om 'ongeveer' de windrichting te bepalen als ik er weer eens tegen in ploeter. Ik heb bij aankoop eens een paar van die dingen naast elkaar gehouden en ze gaven elk een andere windrichting aan... ik heb toen de gene gekozen die het dichtst bij mijn gewone kompas kwam. Maar wat wil je voor 5 euro ...?

Ik zit momenteel een heel leuk boek te lezen: Duizend Heuvels. Een Hagenaar op de fiets naar Santiago. Hij kijkt onderweg, als-ie de richting kwijt is, ook op z'n kompas.
Ik zou zeggen, kijk eens bij een buitensportzaak.
:D

Ik gebruik al jaren een klein kompasje (ooit bij Perry Sport gekocht). Om te navigeren in een bos o.i.d. is die te onbetrouwbaar. Wel bewijst ie grote diensten bij het verlaten van grote steden. Ook handig bij het opzetten van je tent.

Het kompasje dat jij bedoelt is deze:
http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=3672

Ik heb er verder geen ervaring mee.

In de watersport m.n. de zeilsport die buitengaats gaan, wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de kompas. Daarbij wordt rekening gehouden met de afwijking die elk kompas geeft. Een kompas wijst nooit naar het ware noorden, maar wijst naar het magnetisch noorden. Deze afwijking noemt men ook wel de variatie. Afhankelijk waar men op de aardbol bevindt kan de afwijking tot een paar graden schelen. Daarnaast ken men ook de z.g. deviatie. Dat is een afwijking die veroorzaakt wordt door de omgevings magnetisme zoals b.v. een fiets. Die afwijking kan je dan weer opheffen door hulp magneetjes te plaatsen die de afwijking kunnen opheffen.

Bedoel je zo iets? :)

Afbeelding

Voor normaal fietsgebruik zijn (voor ons) de sleutelhanger kompasjes ruim voldoende (voor als de zon niet schijnt), onderweg zijn er veel herkenningspunten zoals kruispunten met andere wegen en dorpjes waarmee je je positie kan bepalen. Daarnaast zijn op veel kaarten de wegen ook niet heel exact op de kaart getekend. Een erg nauwkeurig kompas zal dan ook niet een grotere zekerheid over je positie opleveren. Tenzij je een heel grote woestijn wil oversteken en precies die ene waterput moet vinden................ misschien dan toch maar die GPS?

groet
Rinnert
alime schreef:Wie weet er iets over een eenvoudig doch deugdelijk kompasje voor op de fiets.
Rob
Het antwoord is dus "niemand", want iedereen behalve Wim gebruikt het kompas dus bij de fiets... Veel geluk hebben hun dus dat deze de juiste richting aanwijst...

Het beste is gewoon een meter of 20-50 van de fiets (en andere gelijkwaardige afleiders) te gaan staan, en dan pas te meten.

@Wim: "variatie" in de scheepvaart is "declinatie" in de landnavigatie :wink:. Voordat er verwarring ontstaat...

ik heb een paar jaar geleden zo'n fietsbel met een kompas erin gekocht. In het begin deed ie het prima, het staal van mijn fiets verstoorde het kompas niet, maar nu heb ik hem toch weggedaan. De magnetische werking van goedkope kompassen wordt vrij snel minder. Ik heb nu een los kompas dat in vloeistof gedempt wordt. Dit is handig omdat het stabiliseren anders lastig is. De verkoper vertelde me dat je wel moet oppassen met lage druk zoals hoog in de bergen of in het vrachtruim van een vliegtuig. Daar schijnen ze kapot van te kunnen gaan.

Afgelopen weekend een mobiele telefoon met kompas gezien!
Een Nokia, verpakt in slagvaste kunststof is deze telefoon haast onmisbaar voor iedere buitensporter. De telefoon is ook uitgerust met een zaklamp functie, en een decibel meter.

Groet, John.

Én je kan je hartslagmeter erop uitlezen....!

(nu moet dat ding alleen nog gaan trappen :lol: )

Vincent Schol schreef:De verkoper vertelde me dat je wel moet oppassen met lage druk zoals hoog in de bergen of in het vrachtruim van een vliegtuig. Daar schijnen ze kapot van te kunnen gaan.
Klopt. na een lange vlucht bleek er een luchtbel in mijn kompas te zitten.
Marco Meijerink schreef:Én je kan je hartslagmeter erop uitlezen....!

(nu moet dat ding alleen nog gaan trappen :lol: )
Helaas, alleen een analoge Polar werkt hiermee. Mijn digitale Suunto T6 dus niet :?.

Maar om ook nog even een deugdelijk opbouwend advies te geven aan dit topic:
Voor op de fiets met al dat gerammel en wellicht gebruik over de hele wereld zou ik kijken naar een Recta DP6 of DP 6G (de "doos"modellen en met de G van Global, oftewel ook op het zuidelijk halfrond bruikbaar). En zoals gezegd een stukje van stoorzenders gaan staan.

Robertjan, ik heb geen kompas op mijn fiets, maar vroeger een zeiljacht gehad waar ik ook op zee voer.
Fietsen is een alternatief om de wereld op een ander manier te verkennen. In mijn geval volg ik alleen de betreden paden op en heb dus geen kompas nodig. En ach, wie weet zal ik alsnog zo'n ding aanschaffen. In ieder geval staat november geplanned om in Thailand te fietsen.

Wim

Zelf heb ik wel een kompas bij me in mijn fietsuitrusting, een los Recta kompasje. Ik gebruik deze echter hoogst zelden.

Wat ik tijdens het fietsen gebruik is een kaart, een meter op de fiets met snelheid, tijd plus afstand & vervolgens een "postduif- gevoel". Wat ik met dat laatste bedoel is dat je jezelf een gevoel voor tijd, afstand en richting kunt aanleren. Met name op zonnige dagen werkt dat prima.

Het werkt grofweg als volgt : stel ik fiets in NL en ga om 12 uur 's middags op een zonnige dag 5 km naar het zuiden fietsen. Ik fiets ongeveer 20km per uur, na 15 minuten heb ik dus 5km gefietst. Als ik die 5 kilometer fiets met de zon pal voor me, kom ik bijna op zeker op de plek waar ik heen wilde (immers om 12 uur 's middags staat de zon in het zuiden).

Met de zon als "kompas" kun je verder gaan, immers om 6 uur 's middags staat de zon in het westen. Om 3 uur 's middags dus in het zuidwesten etc. "Onthoudt" verder dat als je weet dat je naar het zuiden fietst en haaks linksaf slaat, je op dat moment bezig bent naar het oosten te fietsen. Deze methode kun je jezelf verfijnen door om half twee 's middags te weten waar het noorden is etc.

Het op die manier fietsen heeft zijn beperkingen & zijn voordelen, immers als de zon niet is te zien bijv bij mist heb je niets aan deze manier van rondreizen. Toch heeft het zijn voordelen, het volledig blind gaan op kompas of gps werkt maar tot op het punt dat de batterij van de gps op is, het kompas sterk afwijkt of je die uit je handen laat vallen...

Ik kan je van harte toewensen hier eens mee te experimenteren, je kunt hierin nog veel verder gaan door bijv 's nachts bij een wandeling met het steelpannetje aan de sterrenhemel het Noorden via de Noordster te vinden etc.

weet je wat ook kan (als de zon te zien is" :shock:

De kleine wijzer van je polshorloge richting zon. De hoek die de 12 met de kleine wijzer maakt delen en voila daar is het zuiden. Het blijft natuurlijk een indicatie, maar help wel als je een stad uit wilt zonder dat er fietsborden staan. Overigens heb ik bij Halford een klein kompasje gekocht en aan de stuutasophanger gelijmd.
Rob

Zou zoiets niet geschikt kunnen zijn?
Afbeelding
http://www.silva.se

:D
Dank je wel voor de foto. Inderdaad dat is geschikt en ieyts dergelijks heb ik gekocht een 10 dagen geleden.

Ik heb er al veel plezier van gwehad. Voorals in stadjes ens tukken waar veel weggetjes zijn, gewoon de richting blijven rijden waar je uiteindelijk heen moet . Dan komt het altijd goed. Rondje Ijsselmeer gedaan. Rob

ALs we dan toch met alternatieven bezig zijn:

Is het bewolkt en is er geen zon,

Kijk dan naar de bomen, mos groeit aan de noordkant ervan.


Verder heb ik ook een klein standaard kompas bij. Meestal voor een zonnig hoekje in de ochtend te vinden als het tenminste niet van de planeten waait.

Post-duif gevoel gaat erg goed. Al reed ik anderhalve week geleden toch falikant mis in Noord-Parijs. Ik reed langs een park en op mijn kaart stond ook een groen vlak. Op het ander stuk kaart waar ik beland was, stond dus nog een park :(

En och, ik verdwaal niet, ik rij hooguit een andere route.....

alime schreef::D
Dank je wel voor de foto. Inderdaad dat is geschikt en ieyts dergelijks heb ik gekocht een 10 dagen geleden.
Van welk merk is jouw kompas? Want dat van Silva is heeeel duur, vind ik.

:idea: Het merk was geloof ik merkloos. Bij halfords verkopen ze twee soorten kleine kompasjes. Eentje is echt een kinderspeeltje (wit), de ander minder kinderspeeltje (zwart). Kosten ca. eur 4,95.