Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regenpak - Forum Wereldfietser

Regenpak

In Californie overbodig. Maar hier kunnen we er helaas niet buiten. We rijden op trekkingbikes...
Mijn vraag is of jullie wellicht ervaring hebben met een regenponcho... zonodig in combinatie met regenbroek en overschoenen.

Met een regenjack wordt je uiteindelijk toch drijfnat is mijn ervaring.

In het geval jullie een poncho afraden vraag ik mij af welk jack jullie aanraden. Is er een goed(koper) alternatief voor het dure goretex???

Bedankt,
Fer.

Hi,

zelf een aantal maal een poncho geprobeerd (koop en eigen maak) en moet eerlijk bekennen dat een goed jack plus broek veel beter/ comfortabeler draagt. Goretex is wel ok maar er zijn nog een boel aanbiederd, denk aan eVent bv of H2No HB of precip. Laatst genoemde jacks zijn een pack goedkoper dan bv packlite (gtx). Gaat eens kijken bij een goede outdoor zaak...
Succes Bas

In een goedkoop regenpak wil je niet de hele dag fietsen!
Je zweet natuurlijk enorm hierin.

Een mooie Gore-Tex, liefst paclite, is toch wel comfortabel. Vaak is er wel uitverkoop in buitensportzaken. Overigens doe je wel lang van zo'n dure jas.

Hi,

wat ik bedoel is dat een goretex jack een beetje overkill is. Zelf bezit ik 5 gtx jacks en een aantal coating jacks en moet eerlijk zeggen dat de veel lichtere coating jacks mee gaan op fietsvakantie een de gtx jacks als ik veel met een rugzak loop. Een beetje coating jack gaat prima voor op de fiets en je zal er jaren plezier aan hebben. Ook heel erg mooi zijn de laatste generatie eVent. Bas

Juist op de fiets is een goed jack nodig! Wat denk je dat er gebeurt als je met grote snelheid een berg afsuist terwijl het, een beetje, regent? Door de snelheid zal het water als het ware door je jack heen worden geslagen. Een waterdichte laag met een grote waterkolom is dan een vereiste. Veel goedkope varianten zullen hierin niet voldoen. Buiten dat zal een goedkopere variant waarschijnlijk ook iets minder ademen, waardoor je dus sneller alsnog nat wordt van je eigen zweet.
Goretex Packlite en Event zijn uitstekende materialen. Ze hebben een grote waterkolom-weerstand, ademen goed, en zijn licht. Mijn Paclite jack weegt slechts dan 250 gram, is op te vouwen tot een balletje niet groter dan 15 cm in doorsnee en heb 'em in de uitverkoop al voor minder dan €150 zien hangen.

Ook een regulier Goretex-jack voldoet bij normaal gebruik prima. Bij stevige beklimmingen wel een tandje lager fietsen.

Heb mijn bergsportjas afgelopen zondag uitstekend kunnen testen (OK was wel in Nederland) en deze heeft het perfect gehouden en dat zonder zweten.

Na een tijd begon wat water langs de kraag te druppelen (bij zeer zware regenval). Had ik overigens op kunnen lossen door de capuchon op te doen ;)

Ik heb zelf overigens een voorkeur voor een jas met een normale (niet in de kraag oprolbare) capuchon. Zijn betere kwaliteit en je loopt niet te hannessen. Nadeeltje zou kunnen zijn dat je wat meer wind vangt.

Overige kleding waren Teva-sandalen en korte broek, dus ook daar nerges last, gewoon door de plassen jakkeren.
Jammer dat het kouder gaat worden dus ;)

Twee weken terug in Nederland gefietst, met dat slechte weer. Ik had gewoon een regenponcho aan, met een korte broek eronder. Dan hoef je alleen je benen maar af te drogen en een schoon paar sokken aan te doen en je bent weer droog. Het nadeel van een poncho is wel dat het veel weerstand geeft bij een beetje wind.

Groeten Ruud
Heerda schreef:In Californie overbodig. Maar hier kunnen we er helaas niet buiten. We rijden op trekkingbikes...
Mijn vraag is of jullie wellicht ervaring hebben met een regenponcho... zonodig in combinatie met regenbroek en overschoenen.
Dat heb ik. Eentje die helemaal op mijn wensen aangepaste poncho van het 'tatteljee in Zunderdorp.
Met een regenjack wordt je uiteindelijk toch drijfnat is mijn ervaring.
Ja dat is mijne ook
In het geval jullie een poncho afraden vraag ik mij af welk jack jullie aanraden. Is er een goed(koper) alternatief voor het dure goretex???
Vergeet het maar, ook met duur goretex erin wordt je nat van binnen. Zelf bij een poncho gebeurt het heel lichtjes rondom schouder en rug, als het plots stopt met regenen, en je doorfietst zonder het ding af te doen omdat je de volgende bui verderop al ziet hangen. Nadeel van een poncho is dat je natuurlijk meer wind vangt. Maar je schrijft het zelf al, we rijden hier met trekkinggevallen :D rond, en we zijn niet van de afdeling racerij.

Ik persoonlijk vindt het een redelijk idiale oplossing, een kleinigheidje hou je toch wel.

Nou in Californië kan het ook regenen hoor, maar dat is redelijk te vermijden door in de juiste tijd er heen te gaan.

Ikzelf fiets op vakantie altijd in fietskleren, en ik fiets zo hard dat die sowieso nat worden van het zweet. Als het dan gaat regenen is er maar één reden om iets tegen regen aan te trekken, en dat is tegen de kou die de regen brengt. Dus als de regen niet koud is kun je net zo goed géén regenkleding aantrekken.

En als het wel regent trek ik een (goedkoop) plastic regenjack aan, het meest belangrijk voor is dat hij geel is. Want auto’s zijn gevaarlijk, maar met regen nog meer. En de kleur waarin je het beste gezien wordt is geel.

Het idee van Goretex is goed, alleen… het werkt niet. In ieder geval niet voor iemand die intensief fietst.

Met de combinatie regen en wind werkt een poncho niet, je wordt nat en voor je het weet waai je de sloot in.

Voor woon-werk verkeer heb ikzelf een regenpak, best-uit-de-test van de Consumentenbond (10 jaar geleden dan) en een paar plastic overschoenen.

Succes met je keuze,

Peter

Peter_K schreef: Ikzelf fiets op vakantie altijd in fietskleren, en ik fiets zo hard dat die sowieso nat worden van het zweet. Als het dan gaat regenen is er maar één reden om iets tegen regen aan te trekken, en dat is tegen de kou die de regen brengt. Dus als de regen niet koud is kun je net zo goed géén regenkleding aantrekken.
Precies, dus ook geen katoenen T-shirts als onderhemd maar een droogblijvende microvezel

Voor mij ook een regencape.

Ik ben zelf nog op zoek naar het beste materiaal. Heb goretexjassen, maar die doe ik niet aan bij langere fietstochten in de regen.

Vooralsnog gebruik ik een regencape, rondom dicht, dus niet met knopen aan beide flanken. Bij felle regen nog eens hoezen over de schoenen. De poncho geeft ventilatie. Onder de poncho draag ik wel steeds iets met lange mouwen, meestal een fietsjas (al meer dan 10 jaar oud, in afslag gekocht bij Walter Godefroot - T mobile geweest).

Ik wordt immers ook erg nat van het zweet, géén van mijn goretexen kan dat afvoeren. Voordeel van een poncho is ook dat je bovenbenen droog blijven, als de wind niet te strak staat toch. Regenbroek doe ik dus nooit aan.

En is de bui over, dan rijd ik verder terwijl de poncho over mijn stuur hangt te drogen.

Voor m-gineering : microvezel stinkt toch wel heel snel. Ik heb nu een merinowool t-shirt gekocht, en na meerdere dagen fietsen is daar nog niets van geur aan te onderscheiden, ongelooflijk. Het zit wat ruwer, droogt traag, maar het comfort is toch groot. En in tegenstelling tot microvezel is het wel een milieuvriendelijk alternatief, dat ook niet wegsmelt bij een kampvuurtje.

Het is wel waar dat een Goretex-pak niet genoeg ademt om alle zweet af te voeren als je je flink inspant (hoewel dit per persoon verschilt). Dus als ik in mijn regenjas een berg op fiets, ja dan word ik nat.
Echter, na de inspanning droog ik ook weer op! Het is dus niet: eenmaal nat, altijd nat (zoals bij een niet-ademend pak). Meestal ben ik een minuut of tien na de grote inspanning ook weer behaaglijk droog.
Dus Goretex c.s. zijn geen wondermiddelen, maar ik vind ze daadwerkelijk erg funtioneel.

Hi,
zowel beroepsmatig als privé ben ik veel erg veel buiten bezig. Vaak dus ook in `minder` weer, ik moet zeggen dat een beetje jas dan echt wel fijn is. Maar fiets meestal met een beetje regen gewoon door, pas bij ergveel regen trek ik een wwa jack aan. Houd je gewoon goed confi.

Ik heb nog nooit een poncho aangehad. Maar ik vraag me af, hoe handig deze Exped bivy poncho is. Tot over de knieën, dus misschien/waarschijnlijk meer voor bij het wandelen bedoeld?

Hij spreekt me wel aan, omdat je 'm ook als bivakzak kunt gebuiken. Altijd handig als ik in het donker op een staanplaats aankom, en 's morgens ook weer vroeg wil vertrekken.

Het Land van Maas en Waal schreef:Ik heb nog nooit een poncho aangehad. Maar ik vraag me af, hoe handig deze Exped bivy poncho is. Tot over de knieën, dus misschien/waarschijnlijk meer voor bij het wandelen bedoeld?

Hij spreekt me wel aan, omdat je 'm ook als bivakzak kunt gebuiken. Altijd handig als ik in het donker op een staanplaats aankom, en 's morgens ook weer vroeg wil vertrekken.
Voor 'backpackers' dus... Vergelijkbare regencape's hebben we al maar lijken ons niet geschikt op de fiets.
Fer

Ik zie dat veel regenjacks geleverd worden zonder regen'muts'.

Wat zou daarvan het nut zijn?

Fer.

Aldi Duitsland (http://www.aldi.de) komt op 30-8 met Multitex Touringjacks voor 25,99. Ademend en wind en waterdicht.

Ik had dit nooit durven melden als ik de amusante discussie over de Aldi-bikes op dit forum niet had gelezen.

Ik wacht dus nog even... met kopen. Want zelfs mijn zoon heeft het nu al over Aldi-vreugd in plaats van verdriet...

Heerda schreef:Ik zie dat veel regenjacks geleverd worden zonder regen'muts'.

Wat zou daarvan het nut zijn?

Fer.
Capuchons zijn vaak ondingen tijdens het fietsen. Als ze te ruim zitten, waaien ze af bij tegenwind. Zitten ze goed strak, dan werken ze als oogkleppen. Dus niet zo gek dat ze bij fietsjacks soms worden weggelaten.
Als je geen natte haren wilt, in een wolkbreuk zit of als het berekoud is, is een 'muts', in welke vorm dan ook, wel prettig. Een gewone capuchon wordt een stuk handiger door eerst een petje op te doen en hem daar overheen te trekken. Hij waait dan niet meteen meer af en je blikveld wordt minder ingeperkt.

Een goed en iets minder duur alternatief voor goretex vind ik MPC (in jacks van o.a. Tenson). Ik rij er al 5 jaar in en het bevalt me goed, mits daaronder geen katoen zit. Het weegt haast niks en zweet veel minder dan mijn oude AGU (Poray 5000) jack.

Heerda schreef:Voor 'backpackers' dus... Vergelijkbare regencape's hebben we al maar lijken ons niet geschikt op de fiets.
Fer
Dank je wel. Ja, dan valt dit dus af.

Kees, over die capuchons; ik ben overigens heel tevreden over de capuchon van m'n Goretex windjack van The North Face. Aan m'n vaste capuchon zit al standaard zo'n klep, die de regen uit m'n ogen houdt. Ideaal!

P.S. Mooie fotografie trouwens op je website...!

Het Land van Maas en Waal schreef:
Heerda schreef:Voor 'backpackers' dus... Vergelijkbare regencape's hebben we al maar lijken ons niet geschikt op de fiets.
Fer
Dank je wel. Ja, dan valt dit dus af.

Kees, over die capuchons; ik ben overigens heel tevreden over de capuchon van m'n Goretex windjack van The North Face. Aan m'n vaste capuchon zit al standaard zo'n klep, die de regen uit m'n ogen houdt. Ideaal!

Je hebt inderdaad poncho's met een klep in de capuchon dat helpt. Wat ook kan is een touwtje ter hoogte van de kruin, in de capuchon. Dit kun je dan aantrekken waardoor de capuchon naar achteren wordt getrokken, en het "oogkleppen" effect wegneemt.