Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe camera om foto's te maken op reis, maar welke? - Forum Wereldfietser

Nieuwe camera om foto's te maken op reis, maar welke?

Onze eerste fietsreis 5 jaar geleden hebben we vastgelegd met een huis tuin en keukenfototoestel waar fotorolletjes inmoeten.

Na een bezoek aan Istanboel met veel mislukte foto's hebben wij een simpele digitale camera gekocht die het prima deed. Helaas is deze na een week gestolen, en hebben we de rest van de vakantie foto's gemaakt met een tjechisch toestel van 30 euro.
Na de vakantie hetzelfde type toestel gekocht als het eerste digitale toestelletje, maar deze bevalt maar zo zo.

Nu maken we erg veel foto's op vakantie, en zijn onze eisen enigszins veranderd. De eisen voor het eerste toestel waren, licht en het toestel moest het lang volhouden op de batterij.

Nu willen we een goed fototoestel voor o.a. de vakantie. Maar wat is nu een goed toestel? Uiteraard moet het toestel goed meekunnen op de fiets, en het moet ook makkelijk zijn in gebruik. Ik ben geef fotograaf, dus de top van de top hoeft niet, maar wel een goed toestel met mogelijkheden.

Waar moet ik op letten tijdens de aankoop, en wat is een goed toestel?

Anouk
Hoi Anouk,
Je zult eerst moeten vaststellen welke eisen je stelt.
Met vrijwel elke tegenwoordige camera maak je bij mooi weer scherpe plaatjes. Ik heb nog een oude 3 Mpix, en daar komen haarscherpe afdrukken 13x18 van.
Er zijn een paar dingen die je echter gaan kosten:
*Als je onder iets mindere omstandigheden foto's wilt maken die je gaat vergroten zul je een toestel met een goede lens moeten hebben.
*Als je de vele automatische dingen die op alle goedkope toestellen zitten wilt kunnen uitschakelen gaat dat geld kosten.
Helaas bestaan er geen kleine en niet heel erg dure cameraatjes die je met de hand kunt instellen. Dat zou voor de industrie wel te maken zijn, maar helaas, dat doen ze niet.
Waar je bij het kopen van een van de vele veelverkochte compactamera's ook op kunt letten is de opstart- en afdrukvertraging. In tests van bv de consumentenbond worden kun je die gegevens wel vinden. Niets is zo frustrerend als iets geweldigs zien, de camera ui de tas pakken en dan verplicht 4 seconden moeten wachten totdat de foto is gemaakt.
Nog iets: vergeet supermarktmerken. Het is net als met fietsen: beter een eenvoudig model van een goed merk dan een volgeveerd topmodel uit de bouwmarkt.
Hou het zo universeel mogelijk: toestel dat werkt op AA-NiMH-batterijen en dat SD-kaartjes gebruikt.
Succes
Leon

"Helaas bestaan er geen kleine en niet heel erg dure cameraatjes die je met de hand kunt instellen. Dat zou voor de industrie wel te maken zijn, maar helaas, dat doen ze niet. "

Sorry Leon, dit klopt niet. Kijk eens naar de A-serie van Canon, die kosten tussen de € 150 en € 350, en bieden een uitstekende kwaliteit, zeer veel waar voor het geld, en zijn allemaal volledig met de hand instelbaar.

Anouk, kijk eens op volgende links:

http://www.dcresource.com/buyersguide/

http://www.myproductadvisor.com/mpa/cam ... Summary.do

http://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM

http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp

http://www.dcviews.com/

Belangrijk is inderdaad wel dat je goed weet wat je eisen zijn. En vergeet dat hele "meer pixels is beter" gedoe, dat is onzin. Eigenlijk zouden de meeste mensen genoeg hebben aan een 4 megapixel camera (kan je uitstekende vergrotingen mee maken tot wel 20x30 cm).

Ikzelf heb, naast een duurder toestel met veel mogeljikheden, een vrij onbekend toestelletje: de Ricoh R4. Het is een supercompact modelletje met een giga-lens (28-200mm, 35mm equivalent). Het is de enige in z'n soort. Het ruisgedrag is niet geweldig, maar eerlijk gezegd heb ik er helemaal geen last van, foto's zien er prima uit.

Mijn eisen liggen niet zo vreselijk hoog, voor mij is 'ie ideaal voor op vakantie. Het feit dat zo'n klein cameraatje toch zo'n enorm zoombereik heeft gaf voor mij de doorslag.

Succes er mee!

kijk eens naar de fujifilm finepix S5000. mijn favourite.

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.

Leon, je hebt gelijk, het stoort me nu mateloos dat als ik een foto wil maken, ik eerst 4 seconden moet wachten.

Ik ga in elk geval jullie links en tips goed bekijken.

Oh ja, wees voorzichtig met die Consumenten Bond testen. Ze zijn goed bedoeld, maar berucht simpel en soms gewoonweg misleidend.

Spironski schreef:Sorry Leon, dit klopt niet. Kijk eens naar de A-serie van Canon, die kosten tussen de € 150 en € 350, en bieden een uitstekende kwaliteit, zeer veel waar voor het geld, en zijn allemaal volledig met de hand instelbaar.
Sorry, ik zal me dan wel vergist hebben. Tu quoque....
Leon

Zolang het maar geen "et tu Brute...' is :D

beste anouk,

stel jezelf eerst een aantal vragen.
wat moet ie kunnen?
accu of batterijen?
zoom belangrijk of niet?

Megapixels zijn naar mijn idee niet erg belangrijk tenzij je je foto's wilt gaan vergroten! voor de gewone vakantieplaatjes is 3 a 4 megapixels voldoende.

Voor dat ik een halfjaar ben gaan fietsen ben ook ik opzoek gegaan naar een camera. Eentje die lekker degelijk is, snel opstart, veel handmatig in te stellen is en compact is en ook nog betaalbaar. ik ben uitgekomen bij de sony cybershot DSC-W 17. alu behuizing, carlzeis lens 7,2mpx.
batterijen ipv accu wat prettig kan zijn als je lang weg gaat.
leuk extratje er kan mbv een adapter een groothoeklens en een zoom lens (niet gaan vergelijken met spiegelreflex camera's) in china heb ik dit er extra bijgekocht voor 85 euro

prijs 230 euro
een andere opties voor mij was de olympus sp350 (minder degelijk volgens 3 winkels) en duurder.

Kijk ook eens op http://www.fotocentraal.nl of http://www.flickr.com/cameras/

Ik ben vorig jaar ook op zoek gegaan naar een digitaal cameraatje en kwam uit op de Fuji F10 (inmiddels opgevolgd door de F20/F30). Sterke punten zijn de foto's binnenshuis bij weinig licht en zonder flits. Handig als je bijv. in kerken opnames wilt maken. Outdoor foto's zijn echter wat minder natuurgetrouw dan de Canon. Verder een snelle camera, maakt ook mooie filmpjes, zie http://www.youtube.com/profile?user=thewizardofoh (alhoewel, youtube heeft de kwaliteit danig aangetast om ze sneller te kunnen laden).
De lithiumbatterij gaat vrij lang mee, tot ca. 300 opnames. Een extra reserve is nooit weg. Nadeel van Fuji (en ook Olympus dacht ik) is dat deze camera's duurdere Xd picture cards slikken, kosten ruim 2x zoveel als vergelijkbare Sd cards.

Hoi Anouk,

zelf heb ik veel plezier aan de coolpix S10, ook gejat, maar koop dezelfde terug, met een 10X optische zoom en swivel. Redelijk klein. Vooral met de sterke zoom kun je leuke dingen doen.

Groetjes Wim

Nòg iets vergeten: ga na hoe belangrijk een echte groothoek voor je is!

Ikzelf houd erg van een echte groothoek, minstens 28 mm. Kan je van die weidse luchten en vlaktes e.d. mee maken en je kan er de voorgrond zo mooi mee uitvergroten. En inderdaad ook goed interieurs en gebouwen mee fotograferen, het staat er dan tenminste in één keer op.

Het punt is: als je minimaal zo'n 28mm wil (kleinbeeld equivalent), dan valt gelijk 95% van de "compacten" af. De meesten beginnen namelijk bij een matige groothoek van zo'n 36 mm. En dat vind ikzelf dus veel te weinig.

Hoi!

Ik ben ook een groothoek liefhebber en heb daarom de Kodak P880 gekocht. 24mm weitwinkel (hoe heet dat op z'n nederlands :oops:) en 140mm tele. Als iets ver weg is dan loop ik er wel even heen :-)
Nadeel: eet geen AA batterijen.

Oh en een tip: koop AUB geen Canon uit de A serie (of Powershot serie in het algemeen). Ze maken mooie camera's maar hun lensmechanisme is bagger en gevoelig voor de kleinste stofjes. Bij het minste of geringste (of gewoon zomaar) blokkeerd de lens. Zoek voor de gein maar eens op E18 error. Het is een productiefout van Canon maar ze schuiven het op hun klanten af.. Na 3x repareren kon ik hem gewoon weggooien :x

Fiets de wereld (foto's makend met een P880),
Whisky

Even nuanceren: er zijn inderdaad erg veel e18 meldingen te vinden, maar Canon verkoopt dan ook verreweg de meeste camera's. Soortgelijke meldingen zijn van elke fabrikant bekend.
En inderdaad is de Canon A70 bekend vanwege dit falen (meestal net na een jaar!), die Canon niet goed afhandelde . Maar die camera is al enkele jaren niet meer in productie.
Daarna is het nog wel bij enkele modellen voorgekomen, maar dus niet meer in die mate als met de A70.
Dus om nu te zeggen dat èlke Canon compact camera er last van heeft....

Voor zover ik begrepen heb (en ik heb er echt flink wat uren naar zitten surfen) heeft Canon de problemen bij de nieuwere generaties onder de knie gekregen. Ikzelf heb een aantal Powershot modellen gehad, en ik ken meerdere mensen die er één hebben, en ik ben het probleem in elk geval nog nooit tegen gekomen.

Oppassen om het probleem van één model toe te passen op een heel merk!

Ja.... en hoe kom je aan een E18 error?? :wink:
Doordat de consument de lens uitzet terwijl die geblokkeerd is!! :oops:
Eigenschuld dus. :?:

MiaV schreef:Ja.... en hoe kom je aan een E18 error?? :wink:
Doordat de consument de lens uitzet terwijl die geblokkeerd is!! :oops:
Eigenschuld dus. :?:
Nee hoor, dat kan echt veel simpeler, daar hoef je geeneens voor te oefenen want bij Canon hebben ze dat helemaal geoptimaliseerd voor hun trouwe klanten :) Het is een kinderlijk eenvoudige recept (iedere digibeet kan dat): camera aanzetten of uitzetten en tadaa: E18 error :shock:
Zo simpel hebben ze het bij Canon voor hun klanten wel gemaakt :roll:
spironsk schreef:Oppassen om het probleem van één model toe te passen op een heel merk!
Hahaha :lol: Alleen de A70? hihihi :lol: Welnee, als een fabrikant iets doet dan moet dat wel goed gebeuren natuurlijk. De nieuwe modellen hebben dat dus net zo goed. Kijk en huiverrrrr: http://e18.bitnet.cx/comments.php

Maar Sony en Nikon kunnen er ook wat van, dat klopt. Het probleem is bij alle merken compact camera's hetzelfde: het zoom-mechanisme van de lens is erg gevoelig en blokkeerd. Daarom heb ik nu een camera met handmatige zoom waar de lens niet in de behuizing terugschuift. Is helaas wel wat groter maar dat neem ik dan maar op de koop toe.

Fiets de wereld (voorlopig liever zonder Canon of compact camera's),
Whisky

"Hahaha Laughing Alleen de A70? hihihi Laughing Welnee, als een fabrikant iets doet dan moet dat wel goed gebeuren natuurlijk. De nieuwe modellen hebben dat dus net zo goed. Kijk en huiverrrrr: http://e18.bitnet.cx/comments.php "

Tuurlijk Whisky, ik zei al dat er meerdere modellen last van hadden! Maar als je goed dat lijstje bestudeert kan je zien dat de camera's die het meeste problemen geven inderdaad al bijna allemaal niet meer worden geproduceerd.

De actuele modellen geven nog sporadisch problemen, blijkt ook uit je lijstje. Nu is het bijna overal wel bekend dat er, bij wat voor product ook, altijd 1% uitval is, en zo gek vind ik dat eigenlijk niet. Wel lullig natuurlijk als die 1% net op jou betrekking heeft.
En als je dan ziet dat Canon vele miljoenen camera's verkoopt kom je uit op een vele tienduizenden reparatie-gevallen. En natuurlijk gaan al die kwade mensen op internet hun gal spuwen! Dus dat er van, nog verkrijgbare modellen, een aantal meldingen wordt gedaan van E18 storingen verbaasd me niets. Er zijn dus blijkbaar 99,9% tevreden gebruikers :-).
Ik vind het dan ook te ver gaan om maar elke Canon compact te brandmerken als slecht.

Spironski schreef: Ik vind het dan ook te ver gaan om maar elke Canon compact te brandmerken als slecht.
Slecht zijn Canon camera's niet want je krijgt bij Canon heeeel veel waar voor je geld, daarom heb ik toen ook een A95 gekocht. Maar ik wil een camera waar ik op kan vertouwen. Als je hier in het westen een probleem met je camera hebt kan je het laten repareren maar als je de E18 midden in Tadzjikstan krijgt heb je best wel een probleem. En dat mogelijk optredende lens probleem geldt voor alle compactcamera's, niet alleen voor Canon.

Ik hoop dat mijn huidige camera wat betrouwbaarder is maar dat moet ik nog gaan uitvinden. Ik ben benieuwd wat die van het stoffige Iran en Turkmenistan vindt :)

Fiets de wereld (met hopelijk een betrouwbare camera),
Whisky

Ik zelf fotografeer met een NIKON D50 en ben hier meer dan tevreden over, vooral nu ik er een paar extra lenzen bij heb. Misschien is de nieuwe NIKON D40 wat voor je. Volgens NIKON is dit een zeer goede en gebruiksvriendelijke camera voor de beginnende fotograaf. Bij www.digicamshop.nl is deze voor 579,- euro te koop en dan heb je er een lens bij :D

Nou kijk maar het is gewoon een tip/idee, want ik ben zelf een grote NIKON fan.

grt Ernst
Spironski schreef:Nòg iets vergeten: ga na hoe belangrijk een echte groothoek voor je is!

Ikzelf houd erg van een echte groothoek, minstens 28 mm. Kan je van die weidse luchten en vlaktes e.d. mee maken en je kan er de voorgrond zo mooi mee uitvergroten. En inderdaad ook goed interieurs en gebouwen mee fotograferen, het staat er dan tenminste in één keer op.

Het punt is: als je minimaal zo'n 28mm wil (kleinbeeld equivalent), dan valt gelijk 95% van de "compacten" af. De meesten beginnen namelijk bij een matige groothoek van zo'n 36 mm. En dat vind ikzelf dus veel te weinig.
Ook dat is maar betrekkelijk, met de knoppendoos naai je de mooiste panorma's aan elkaar met bijna elk fotobewerkings programma.
Toevallig ook net een kissie gekocht behalve dat ik ook mijn oude lenzen kan gebruiken was mede een belangrijk punt dat de voeding uit 4 penlichts bestaat normaal natuurlijk oplaadbare maar in geval van nood desnoods gewone alkaline batterijen.
Kijk verder ook nog even terug in de tijd op dit forum. Er was nogal wat kritiek op de service van Canon, als ik het goed heb diverse camera's net door de garantie periode, die ik in dit geval betreffende een knetterdure printer volledig kan beamen.