Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietscomputer ? - Forum Wereldfietser

Welke fietscomputer ?

Hallo allemaal,

Zodra de belasting mijn geld overmaakt kan ik mijn mooie Koga-myata (road runner lady) gaan ophalen. Ik loop me er al helemaal op te verheugen. Ik zal de fiets voornamelijk voor stadsverkeer gebruiken maar met der tijd zal ik ook zeker eens een tochtje gaan maken. Het leek me daarom ook leuk om er een fietscomputertje op te hebben. En omdat zo'n dingetje vaak ook de totale afstand bijhoud moet die er natuurlijk van het begin af opzitten.

Nou heb ik hier al lopen zoeken maar ik kan het niet echt vinden (Als het toch ergens staat hoor ik het graag hoor, kan deze weer dicht)
Ik ben dus op zoek naar iets simpels, het moet de afstand bijhouden ritafstand en de snelheid meten. Klokje is ook wel leuk maar niet noodzakelijk. Ik heb al gekeken naar een computertje wat ze bij de Hema hebben voor 12,95. Maar ik ben eigenlijk wel beniewd wat jullie aanraden. Draadloos word hier erg afgeraden las ik al wel, maar zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten ?

Ik ben zeer benieuwd, alvast bedankt !

Als je die fiets voornamelijk voor stadritjes gebruikt met af en toe een tochtje dan volstaat een simpel computertje uitstekend:
Wat er aan functies op moeten zitten, hangt af van wat je wilt meten:
snelheid, aantal afgelegde kilometers per tocht, totaal aantal afgelegde kilometers, gemiddelde snelheid tijdens de tocht, tijd, tijdsduur van de tocht, hoogst gemeten snelheid, temperatuur.

bert sitters schreef:Als je die fiets voornamelijk voor stadritjes gebruikt met af en toe een tochtje dan volstaat een simpel computertje uitstekend:
Wat er aan functies op moeten zitten, hangt af van wat je wilt meten:
snelheid, aantal afgelegde kilometers per tocht, totaal aantal afgelegde kilometers, gemiddelde snelheid tijdens de tocht, tijd, tijdsduur van de tocht, hoogst gemeten snelheid, temperatuur.
En dat zijn inderdaad vrijwel standaard de specificaties van de goedkoopste computertjes van elk merk. Waar je wel op kunt letten, speciaal omdat je de totaalafstand belangrijk vindt, is dat je de totaalafstand zelf kunt instellen. Bij mijn Cateye Velo 7 kan dat niet, en dus staat hij sinds de nieuwe batterij van vorige week weer op 00000 :cry:
Bij mijn Good Ol' Sigma 700 en de Sigma Targa kan dat wel :D .
De computertjes die ze een paar jaar geleden bij de Hema verkochten waren in ieder geval technisch identiek aan de Sigma's. Sigma en Cateye behoren overigens tot de meest voorkomende merken en staan als goed bekend.
Alle drie computertjes die ik noemde zijn van het eenvoudige type. Die dingen zijn eigenlijk zo goedkoop dat je je soms af kunt vragen of ze niet beter gewoon vast aan de fiets konden zitten, dan zijn ze in ieder geval ook veilig voor kindergrijpvingertjes :evil: :lol:
Leon

Bij de cateye is het inderdaad niet mogelijk om de kilometerstand zelf in te vullen.
Het computertje van de hema doet het prima. Bij mijn vriendin doet hij het al weer zo'n 13000 kilometer.
Ze kosten zo rond de 10-15 euro.

giantus schreef:Bij de cateye is het inderdaad niet mogelijk om de kilometerstand zelf in te vullen.
Volgens mijn gebruiksaanwijzing van de Cateye Mity 8 kan dat gewoon wel!
Althans de totaalstand.

Ik heb de cateye velo 8, bij die is het volgens mij niet mogelijk. Maar je hebt gelijk, het is dus niet bij alle cateye tellers!

giantus schreef:Ik heb de cateye velo 8, bij die is het volgens mij niet mogelijk. Maar je hebt gelijk, het is dus niet bij alle cateye tellers!
Ik heb op een andere fiets nog een Enduro waarbij het ook gewoon kan, dus blijkbaar kan het op de meeste wel en op sommige Cateye's niet (wel vreemd eigenlijk)
: Programmable Odometer moet er bijstaan !!

Ik heb ook een eenvoudige Hema fietscomputer en die bevalt uitstekend, alles zit erop (m.u.v. een hoogtemeter dan) en je kan de ODO meter bijstellen, handig als de batterijen op zijn.

Afbeelding

Bedankt voor alle snelle reacties !
Kijk dat is een heel erg gunstige tip: De ODO meter moet dus instelbaar zijn.

Ik heb vandaag nog eens bij de HEMA gekeken maar op de verpakking bleek te staan dat het computertje wat ik bedoelde 'slechts' spatwaterdicht bleek te zijn, en ik heb hier geloof ik gelezen dat dat toch niet zo lekker is. Of is 'spatwaterdicht' goed genoeg ?

De Cateye heb ik bij de halforts gezien voor iets meer dan een tientje inderdaad. Maar daar moet ik er dus even op letten of die wel instelbaar is. De fietswinkels waren op maandag helaas dicht, dus daar kijk ik een andere keer nog even naar.

Ik blijf benieuwd naar meer ervaringen. Maar alvast hartelijk dank !

Tata schreef:Of is 'spatwaterdicht' goed genoeg ?
Als je met de fiets gaat zwemmen is het computertje niet je grootste zorg, maar de lagers wel, want die zijn ook slechts "spatwaterdicht" :)
Het antwoord op de vraag lijkt mij dus een volmondig Ja.
Leon

Tata schreef:Ik blijf benieuwd naar meer ervaringen. Maar alvast hartelijk dank !
http://www.cateye.com/en/product_listing/51
Hier staan alle Cateye's.
De ENDURO 8 heeft een extra dikke kabel naar je sensor toe.

De hema computer kan best tegen een buitje of motregen, fiets je echter uren door de regen of komt er een enorme hoosbui aan dan doe ik meestal een plastic zakje om de fietscomputer (of stop met fietsen en wacht tot na de bui). :wink:

hmm,.. ja staat me erg tegen moet ik wel zeggen. Ik koop nu een mooie fiets, brooks zadel en al en dan gaan lopen emmeren met een plastic zakje als het te hard regent. Dan geef ik liever een tientje meer uit voor iets wat goed waterdicht is. Kijk en zo kom ik ondertussen al bij wat meer eisen, dat is heel mooi, want ik begon vanochtend in een compleet onbekend bos. en nu zijn er al flink wat opties weggevallen, dat is toch wel erg lekker ! :wink:

Een waterdichte fietscomputer mét instelbare ODO meter dus ;)

Ik ben weer even aan het kijken hoor !

Met een brooks zadel ga ik niet in de regen fietsen.

Haha, ja daar heb jij weer een punt. Maar ik wil inderdaad zelf ook nieteens in de regen fietsen. Het enige wat ik me zat te bedenken is als ik nou onverhoopt onderweg een bui op mn kop krijg zal je net zien dat ik geen zakje bij me heb. Ik heb net zitten kijken naar die Enduro 8 waar Michael W het over heeft, en hoewel die wat meer heeft dan wat ik in de eerste instantie nodig heb (Dat heb je snel genoeg wel nodig blijkt dan vast wel als je hem hebt haha) lijkt me dat toch een mooie keuze. Hij is waterdicht, met de ODO meter instelbaar.

Misschien is het voor de toekomstige zoeker best wel intressant om hier eens wat ervaringen neer te zetten;
Welke fietscomputer heb je (gehad) en wat waren daar je ervaringen mee.
Dat was nou een topic waar ik naar op zoek was maar wat ik nergens kon vinden.

Jullie hebben mij in ieder geval al erg geholpen !

In plaats van de Enduro 8 kun je ook de goedkopere Velo 8 nemen (ook met dik kabeltje!)

Op de BC1600 van Sigma kun je de afgelegde weg tijdens het fietsen opnieuw instellen. Dus geen Overall Distance O??-meter,. maar gewoon de afgelegde afstand van die dag.
Reuze handig als je een routeboekje volgt waar staat: "Ga na 3,4 km naar links, en bij 6,2 bij de rotonde naar rechts." Zeker als je eerst nog even langs de bakker en de groenteman bent geweest, zodat de afstand niet meer klopt.

Ik heb mij al een hele tijd afgevraagd waar odo nu voor stond het onderstaande zegt wikipedia

An odometer is a device used for indicating distance traveled by an automobile or other vehicle. It may be electronic or mechanical. The word derives from the Greek words hodós, meaning 'path' or 'way', and métron, 'measure'.

Blijkt dus geen afkorting te zijn.

marcoschriek schreef:An odometer is a device used for indicating distance traveled by an automobile or other vehicle. It may be electronic or mechanical. The word derives from the Greek words hodós, meaning 'path' or 'way', and métron, 'measure'.
Een hodometer (o.i.v. van het Engels ook odometer genoemd, van het Griekse hodos = weg) is een apparaat waarmee een afgelegde afstand gemeten wordt. Dit gebeurt in het algemeen door het aantal omwentelingen van een wiel te tellen en dit aantal te vermenigvuldigen met de omtrek van dat wiel.

De meest bekende vorm van een hodometer is de kilometerteller zoals die gebruikt wordt in bijvoorbeeld een auto, een motor, een scooter, een brommer of een fiets. Er zijn echter ook hodometers die de te voet afgelegde weg meten (pedometers), of die een route-afstand op een landkaart meten (curvimeter).

Om het in gewoon nederlands te zeggen :wink:

`wereld`fietsers? :wink:

Eric Schuijt schreef:In plaats van de Enduro 8 kun je ook de goedkopere Velo 8 nemen (ook met dik kabeltje!) Op de BC1600 van Sigma kun je de afgelegde weg tijdens het fietsen opnieuw instellen. Dus geen Overall Distance O??-meter,. maar gewoon de afgelegde afstand van die dag.
Reuze handig als je een routeboekje volgt waar staat: "Ga na 3,4 km naar links, en bij 6,2 bij de rotonde naar rechts." Zeker als je eerst nog even langs de bakker en de groenteman bent geweest, zodat de afstand niet meer klopt.
De Velo 5 en Velo 8 hebben geen instelbare Odometer.
Op de Enduro en de Mity heb je 2 dagtellers en 1 odoteller.
De dagtellers kan je onafhankelijk van elkaar tijdens het fietsen op 0 zetten; dus terwijl de ene doortelt, kan je de ander gebruiken voor de hierboven genoemde routeaanwijzingen; 3.4 km en 6.2 km.