Additionally, paste this code immediately after the opening tag: navigatiesysteem voor de fiets - Forum Wereldfietser

navigatiesysteem voor de fiets

Aanstaande zomer gaan wij van Hirtshals (Denemarken) naar Purmerend fietsen. Graag zouden wij meer informatie ontvangen over een goed navigatiesysteem.

Een kaart voldoet in denemarken en duitsland perfect. Op elke kruising staan fietsbordjes.

Er zijn ook veel bewegwijzerde fietsroutes, langzaam, maar wel stil.
Reesen schreef:Aanstaande zomer gaan wij van Hirtshals (Denemarken) naar Purmerend fietsen. Graag zouden wij meer informatie ontvangen over een goed navigatiesysteem.
Volg een deel van de North Sea cycle route. Gewoon de bordjes volgen. En met de routeboekjes erbij helemaal gemakkelijk.

De landkaart. Geen GPS.
Ik leer veel over de omgeving, ik weet wat me te wachten staat als ik de kaart en het land heb leren interpreteren, heb goed overzicht, goedkoop, ben niet afhankelijk van een militair Amerikaans systeem op batterijen, ik denk zelf en dat geeft bevrediging, kan aan het eind van de dag een lijntje trekken en dat is eigenlijk nog het leukste.
niko

Google eens op "road angel adventurer 6000 of 7000"

De fiets couriers in London gebruiken deze.

Laat me weten als het wat is. :D

Groet,

Stijn

Doe niet zo flauw, mensen. Ik vermoed dat Reesen een navigatiesysteem gewoon leuk vindt. Dus breng hem of haar nou niet af van het idee.

Verdiep je eens in Garmin.
Als je het breed laat hangen is een Garmin gpsmap wel een leuke gps.
Ik heb ook een navigatie systeem op de fiets.

Dat in combinatie met een accoustisch alarm voor naderend gevaar. :shock:

Ben altijd weer thuis gekomen. Met mijn fietsbel met kompas. :roll: Reuze handig, zit naast de kaart die op de stuurtaszit.

Een GPS is natuurlijk wel leuker. Hebben we al een ruimte voor waypoints op het forum of site? Kunnen we de routes na fietsen zonder kaart of beschrijving.

Krijgt de spreuk Even De Accu Opladen, als synoniem voor vakantie, een hele nieuwe dimensie. 8) 8)

Welkom nieuwe technologie!!

Wat wil jezelf: traditioneel of GPS?

Zon

De zon.

Deze komt Op in het Oosten en gaat "Weg" in het Westen (mijn ezelsbruggetje :lol:!). Op ons Noordelijk halfrond zal deze 's zomers rond half 2 pal in het zuiden staan (zomertijd).

"Wat een onzin!", hoor ik mensen denken. Welnee. Het werkt heel goed: geen stress welke kant van de kompasnaald nu de goede richting op wijst. Geen zorgen of het coördinaat wel goed is bepaald of ingevoerd. Geen zorgen over batterijen.
Gewoon lekker fietsen, en kijken of de zon nog goed staat t.o.v. de horizon in de richting waarheen je fietst. Het gaat immers om globaal de juiste richting op te fietsen, en tegen het einde van de dag een slaapplaats gevonden te hebben.
Geen zorgen dus, zo op vakantie.

Spraaklessen van de lokale taal volgen vanzelf als je eens wilt weten of de weg doodlopend is, of hoe het interessante dorpje heet waar je beland bent.

Oow ja: een kaart is wel handig. Liever niet te gedetailleerd: je kunt onderweg globaal bekijken of er interessante dorpjes of natuur ergens langs de route liggen, en daar op af proberen te koersen.


Een route met bordjes volgen kan ook altijd: ze hebben dan waarschijnlijk een route verzonnen die verband houdt met het thema van de route. Dat is dus niet noodzakelijkerwijs de meest interessante routekeuze van A naar B. En aangezien het niet gaat om het (van A) naar B te komen maar om de route, ben ik meer voorstander van het zelf globaal zoeken naar een leuk (om)weggetje.

Wat een kinderachtige reacties op een m.i. doodnormale vraag. Ik dacht, dat het niveau van de forumgebruikers van deze site toch iets hoger lag. Wij gaan deze reis maken met onze twee kinderen van 10 en 8. Deze fietsen zelf en een stukje verkeerd rijden bijv. is voor hen heel vervelend!

HUH :shock:

Je vraagt om een goed navigatiesysteem voor Denemarken en Duitsland. Daar krijg je genoeg antwoorden op. Een kaart plus eventueel een kompas voldoet prima.

Maar ik bgrijp uit je laatste reactie dat je misschien een GPS systeem wil gebruiken. Dan is het ook wel handig dat je dat in je eerste post vermeld.
Over GPS is op verschillende plaatsen op internet, waaronder dit forum, al heel veel geschreven. Even zoeken en je zal verschrikkelijk veel informatie vinden! Als je zelf meer informatie geeft in je eerste post krijg je ook antwoorden die beter aansluiten op je vraag.

Overigens staan in deze post ook al tips over GPS systemen.

Moet zeggen dat als iemand om een "goed navigatiesysteem" vraagt, dat we dan mogen aannemen dat de persoon niet vraagt om "goede kaarten en een kompas".

Daarnaast heeft giantus wel gelijk met het verwijzen naar andere onderwerpen, waaronder deze.

Daar ben ik het niet mee eens. Navigatie betekent niets anders dan plaatsbepaling. Dat kan met GPS, maar ook met ''ouderwetse' middelen.

Bij fietsen met kinderen lijkt het me veel aardiger om bewegwijzerde routes aan elkaar te knopen, dan om met GPS te fietsen. Dan kunnen de kids namelijk zelf ook mee-navigeren door het zoeken van de routebordjes.

Het voordeel van die goed bewegwijzerde fietsroutes is dat ze je langs stille weggetjes leiden zonder noemenswaardig verkeer. Daardoor zal je wat minder opschieten, maar dat is met een gezinnetje niet prioriteit, lijkt me.
Even aan nemend dat Reesen doelt op GPS (maar dat weet ik niet zeker) lijkt me het nadeel daarvan dat ze je langs snellere/kortere route leiden, die dus niet per sé de geschiktste zijn op dat moment.

Juist vroeger ging dat met een sextant en een schietlood en veel eigen reken werk maar ook dat was navigeren. Daar komt bij dat als je niet eerst grondig kaart leert lezen en gps uitvalt je wel eens een probleem zou kunnen hebben, omdat je nooit hebt leren kaart lezen.
Je ziet het aan de Pabo student die niet schijnt te kunnen rekenen. Die mochten toen ze zelf nog leerling waren met een rekenmachine werken, leer je dus nooit goed hoofdrekenen van, kan je dus ook niet verwachten die kunde goed door te kunnen geven aan een volgende generatie.

Reesen schreef:Wat een kinderachtige reacties op een m.i. doodnormale vraag. Ik dacht, dat het niveau van de forumgebruikers van deze site toch iets hoger lag. Wij gaan deze reis maken met onze twee kinderen van 10 en 8. Deze fietsen zelf en een stukje verkeerd rijden bijv. is voor hen heel vervelend!
Beste Reesen,
Dat we een GPS systeem in de auto een navigatiesysteem noemen leidt bij velen tot de aanname dat navigatie met GPS te maken heeft. Maar fietsers zijn altijd weer wat anders dan de 'normale' mens :o dus bekijken dat in een breed kader. Ik denk dat u de eerste reacties dan ook als serieus moet opvatten.

Al had ik het wat minder frivool en omvattender kunnen omschrijven, ik geloof ook echt dat voor uw route het volgens van bordjes, zeker met kleine kinderen, handiger is dan eerst aan een GPS systeem te moeten wennen. Wij hebben zelf zo een deel van de noordzee route gedaan en het is gewoon best ideaal. En niet in de laatste plaats omdat deze routes u doorgaans over rustigere wegen leiden, zoals Spironski ook aangaf. En Liz komt en passant met een idee tegen de verveling voor de kinderen :)
Daarnaast loopt het gebruiksgemak van GPS systemen geloof ik ver uiteen.

Mocht u nog niet overtuigt zijn dan zou ik je adviseren je vraag opnieuw en uitgebreider te stellen, of in ieder geval antwoord te geven op vragen die forumbeantwoorder stellen die je proberen beter te helpen (Bert).
Nu er wat meer info is over de mensen die meegaan (ook kinderen), zou ik gaan voor de routes aangegeven met bordjes. De kinderen kunnen meezoeken naar bordjes, en dat houdt eerst ze zoet en later de moed erin.
Waak er wel voor niet op een route te komen zoals de Nederlandse NAP-route: heel leuk thema, maar volgt niet altijd de rustigste weggetjes is mijn ervaring.
Als je een routeboekje hebt met overnachtingsmogelijkheden (campings?), kun je bovendien samen plannen voor de volgende dag.

De zon als navigatiesysteem is ook een leuke optie. Alleen moet je dan niet te ver uit elkaar gaan fietsen. En de kans is groter dat je op wat drukkere weggetjes terecht komt. Of, in het geval van types zoals ik, dat je vanwege de leuke maar minder makkelijke "weggetjes" ("beschermd natuurgebied, absoluut verboden toegang" vindt je dan op een bordje aan een slagboom als je achterom kijkend op een fietspad terecht komt; hadden ze zo'n bord ook maar bij het begin van het "pad" gezet :wink:) veel later dan gepland op de plaats van bestemming zult komen en per dag minder afstand fietst. Maar de route wordt er, vind ik, wel veel leuker op!

Enfin, bordjes lijkt me dus (zal nu wel duidelijk zijn) het meest geschikt.