Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom is mijn Goretex jas niet meer waterdicht? - Forum Wereldfietser

Waarom is mijn Goretex jas niet meer waterdicht?

Beste mensen,

Ik heb een North Face packlite goretex jas sinds 2 jaar.
In het begin was deze jas waterdicht, maar de laatste tijd niet meer.

Vandaag heb ik de ErikDekker Classic gereden in de stromende regen en de jas was echt doorweekt.

2 weken geleden heb ik de jas nog gewassen met vloeibaar wasmiddel en een wasbeurt met Techwash van Nikwax, wat dus geen soelaas bood.

Ik heb 200 euro voor die jas betaald en dat de jas nu niet meer waterdicht is vind ik behoorlijk jammer.

Is er iets te doen aan de jas om deze weer waterdicht te krijgen?

Zal ik aanspraak kunnen maken op garantie? Ik heb de jas gekocht bij Decathlon.

Thanks
Hoi,
Bij gemiddeld gebruik is twee jaar bij een TNF-jas wat kort, dus dan zou je van wettelijke garantie gebruik kunnen maken. Maar die moet je dan wel afdwingen. Voor de twee jaar dat je de jas hebt gebruikt geldt dan een korting.
Maar ik weet natuurlijk niet of je de jas gemiddeld hebt gebruikt.
Leon
Marcel,

Je zegt dat de jas zeiknat is geworden. Maar heeft het onder de jas zelf ook "gespoeld"?

Zo niet, dan is de jas gewoon waterdicht. Alleen parelt die dan niet meer af. Dan ademt de jas ook een pak minder.
Als de buitenstof vocht opneemt krijg je een filmlaagje water, waardoor transpiratie niet meer kan ontsnappen door de stof.
Elke waterdichte en ademende jas werkt pas optimaal met een buitenstof die zo min mogelijk vocht opneemt. Door 'm te wassen was je de impregnatie ook enigszins weg.
Na het wassen goed uitspoelen, evt. in de droger of onder het strijkijzer verdeelt de impregnatie weer zoveel mogelijk over het jack, en als dat niet afdoende is: impregneren met TX-Direct!

Zo ja, dan is (uitgaande van normaal gebruik) een gebruiksduur van 2 jaar veel te kort en kun je de jas laten opsturen door Decathlon. Voorheen had Gore-Tex nog een garantietermijn van 5 jaar, maar sinds een jaar of 5 niet meer vanwege intensieve gebruikers als skileraren e.d.

Je kunt in de toekomst ook eens een jas met eVent overwegen: wordt in de professionele wielerwereld ook al gebruikt door een veeleisend team.

Wat ik begrepen heb van ademende stoffen is dat ze alleen goed ademen als het oppervlakte goed parelt. Een egale laag water voorkomt uitwaseming, dus als je met een speciaal middel de parelende eigenschap herstelt, dan zou hij weer moeten ademen. Dit geldt voor zowel gladde stoffen als de meer fluwelige oppervlakten. Ga naar een goede buitensportzaak voor advies. Bij de meeste van die spulletjes moet de stof even verwarmd worden na behandeling voor het juiste resultaat. Dat kan een lauwe strijkbout zijn of een laag ingestelde droger.

Als mijn advies soelaas biedt dan was je jas dus wel nog waterdicht, maar werd je nat van je transpiratie. Oud ademend materiaal kan inderdaad versleten zijn. De poriën raken dan uitgelebberd. In een Op Pad test van +/- 2 jaar geleden stond dat je ademende kleding alleen in regen moest gebruiken en liefst in een stijve verpakking in je bagage moest vervoeren, in een plastic box of zo. Tja, misschien wat verdreven.

Een derde mogelijkheid is dat je meer dan eerder hebt gezweet door meer inspanning of warmere condities. Het ademend vermogen is gewoon niet zo hoog als bij een goede soft shell stof.

Succes en laat je bevindingen ajb even weten. Als regenfreak wil ik het graag weten.

Erik.

Onze ervaring met Goretex is ook niet zo positief. De Goretex jassen zijn in't algemeen behoorlijk aan de prijs en na 3 a 4 jaar gaan ze lekken. Het enige wat je kan doen is met de speciale zeepjes en impregneermiddel de WATERAFSTOTING verbeteren. Wij hebben daar redelijk goede ervaring mee. Als je dat in de wasmachine doet moet je er wel voor zorgen dat alle zeepresten van de "normale" was uit de wasmachine zijn.

Ronald

Mijn ervaringen:
TNF Mountain jacket: na ruim tien winters als dagelijkse jas nog steeds waterdicht. Wel is inmiddels wat lubbering van de goretexlaag zichtbaar.
Impregneren, na wassen, met Nikwax TX Direct, wash-in: matig
Impregneren, na wassen, met Nikwax TX Direct, spray-on: best goed
Impregneren, na wassen, met Granger's XT (spray-on): slecht. En dat laatste sucks want het flesje kostte 15 euro bij Demmenie. Ik had terug moeten gaan en zeggen dat ze het ** *** **** ****** *******.
Groet,
Leon

Leon schreef:** *** **** ****** *******.
Dus daarom is Demmenie uit Maastricht weg. :lol:

Bedankt voor alle antwoorden mensen.

Ik heb mijn jas even getest met een plens warer erop te laten liggen.
De jas is inderdaad waterdicht, maar het water trekt er wel in zodat de jas niet meer ademt.
Dit was dus het geval afgelopen zondag toen ik 4 uur lang full speed reed op mijn racefiets, flink zweten en dit niet kwijt kunnen raken zodat je evengoed zeiknat bent.

Ik ga nu maar proberen om de jas weer te laten parelen door 'm in de droger te gooien en te strijken.

Mijn North Face Stowaway 3 is na tien jaar op de armen een zeef geworden. Ondanks strijken en waterafstotende spray. Blijkbaar uitgelubberd.

Maar even een zijdelingse vraag: wat gebruiken jullie om een goretexjas te wassen? Bij de buitensportzaken verkopen ze allemaal speciale dure middeltjes. Terwijl Gore op zijn site elk soort waspoeder of vloeibaar wasmiddel okee vindt zolang je maar geen wasverzachter gebruikt.

@Robertjan: Mij lijkt dat eVent materiaal ook interessant. Op hiking-site.nl lees ik over het Vaude Infinity Jacket ook dit:
Een extra bijkomend voordeel van eVent is dat het na een wasbeurt nog beter ademt, terwijl sommige andere materiaal juist aan functionaliteit inleveren na een wasbeurt.
Reclame-praatje?

Op dezelfde hiking-site lees ik op deze link Ervaringen Fjallraven's Hydratic dat eVent voort borduurt op de de eerste generatie GTX (het patent hierop was verlopen), welk beter ademde. Een hoop technische verhalen over transpireren, porieën, en nog meer... Maar eigenlijk wil ik gewoon weten: Dat eVent materiaal, welk wasmiddel word daarvoor geadviseerd? En 't impregneren, kan dat met 't door Leon genoemde Nikwax? Alhoewel ik aanneem dat Leon's North Face jas een Gore Tex jas is.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Groeten, Marco

Ik heb m'n Goretex jas weggedaan nadat de buitenstof water vast begon te houden, hij parelde idd niet meer af. Na verloop van tijd drong het water dan via de manchetten aan de mouwen binnen en kroop zo omhoog. Ik blijf inmiddels droger in een gewoon Agu Secco-jack. Goretex is leuk als je niet meer dan een paar uur in de regen fietst, bij volledige dagtochten in de regen heb ik er m'n twijfels over. En dan is het stof ook nog eens aardig dik waardoor de jas snel te warm wordt.