Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Combinatie regen/bril - Forum Wereldfietser

Combinatie regen/bril

Na 20 jaar contactlenzen te hebben gedragen moest ik een paar jaar geleden weer aan de bril. Op zich geen probleem want er zijn tegenwoordig genoeg leuke. Waar ik echter een hekel aan heb is om te fietsen in de regen. Al na een paar minuten wordt het zicht me ontnomen door enorme druppels die het leuk schijnen te vinden om juist mijn bril uit te zoeken voor hun vertier.
Totdat iemand zo gek is om toch echt eens ruitenwissertjes voor een bril uit te vinden ben ik waarschijnlijk afhankelijk van de weergoden. Nja, niet helemaal want op het forum werd al eens melding gemaakt van de mogelijkheid om een pet-met-klep onder een capuchon te dragen. De druppels zouden dan niet zo heftig tegen de bril aanslaan.

Heeft iemand nog een andere optie om de bril een beetje droog te houden (Bril opbergen had ik zelf ook al bedacht maar ik denk dat ik dan grote kans maak in de berm terecht te komen. Schiet niet echt op :lol:)

Een pet met een grote klep diep over mijn voorhoofd wil nogal eens wat druppels van mijn brillenglazen afhouden.

Afbeelding

is er al

Hallo Nelet,

Tja in Engeland met de WF tocht had ik ook goed last van de regen als brildrager. Een pet (desnoods onder je fietshelm) wil een beetje helpen tegen de ergste regen. Je kan natuurlijk ook een Zonneklep opzetten.

Succes!

Blanche

En kijk ook eens in dit topic....

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6270

Voor autoruiten is er tegenwoordig een zgn. nanocoating (zie bijvoorbeeld http://nl.percenta.com/nanotechnologie- ... ruiten.php. Kan je gewoon uit een flesje op je autoruit smeren, is o.a. te koop bij de ANWB, Halfords e.d. Ik heb het nooit geprobeerd (ik ben overgestapt van een bril naar lenzen :D ), maar ik kan me voorstellen dat dat bij brilleglazen ook wel kan helpen. Misschien eens proberen op een oude bril? Nog een voordeel: minder last van ijsvorming op je bril en zich doodgevlogen muggen laten zich makkelijker verwijderen! :wink:

groet
ronald

Als het heel erg hard regent gewoon je bril afzetten.
Dan zie je vaak nog meer dan met al die druppels op je bril.

Vooral ver weg kijken, je oog fixeert zich dan op 'ver weg = scherp' en dichtbij wordt dus onscherp, je kijkt er door de druppels heen.

Heb nooit zo veel last van regen op mijn bril, meer van zweet en zonnebrand omdat dat voor zo'n waas zorgt. Mijn bril is ontspiegeld, kunststof glazen. Misschien helpt dat?

Overigens heb ik bij harde regen vaak profijt van de bril, omdat de regen dan niet in mijn ogen waait.

Ik doe het dus gewoon met pet met flinke klep onder de capuchon. En die coating gaat niet echt werken op je bril: Is in eerste aanleg ontwikkeld voor cockpitdaken van gevechtsvliegtuigen e.d.
Dat het ook (beperkt, alleen bij behoorlijke snelheden) werkt op autoruiten is leuk meegenomen, maar 80 km/u in de stromende regen haal ik niet al te vaak op mijn stalen pakezel... :cry:

De "nieuwe" Oakley Radars hebben een lens met een hydrofobische coating. Zie ook http://oakley.com/radar, is geen goedkoop grapje.

Pet met klep.
Ik fiets met een gewoon basebal petje.
Ik neem altijd een reserve mee nadat er in Spanje tijdens een afdaling eens een in een ravijn is gewaaid
Weet uit ervaring dat er nogal verschil in basebalpetjeskleplengte bestaat.
Een cm langer maakt veel uit.
Goed zoeken.
Ik rijd behoorlijk druppelvrij.

Weet iemand of het mogelijk is om de zogenaamde moutainbike klep op een fietshelm te verlengen? Kan je daar een opzetstuk voor kopen? Of moet je gewoon een zonne-/regen- klep/ pet onder je helm dragen?

De (verlengde) klep dient dan als regen- en zonnebescherming.

Alvast bedankt voor de antwoorden! 8)

Blanche

Na een redelijk regenachtige fietsvakantie in Noorwegen en het uitproberen van divers manieren om mijn bril regenvrij te houden is de volgende prima bevallen:
een tenniscap met een plastic klepje en badstof 'zweetband', daar overheen een regenmuts die bij mij niet vast zit aan mijn regenjas. Als het moest kon ik mijn helm hier nog rustig overheen dragen 8) . Geen gezicht maar dat was alleen voor tegemoet komend verkeer een probleem. Alhoewel, in de regen die wij gehad hebben hebben die waarschijnlijk meer op de weg moeten letten dan op een stel dwaze fietsers. Maar...... mijn bril bleef praktisch regendruppelvrij. Ondanks mijn regenvrije bril was ik kleddernat onder mijn regenjas maar of dat nou kwam door de inspanningen (ees: zweet) of door de regen weet ik nog niet. Om dat uit te testen moest ik maar met pak en al onder de douche suggereerde iemand. Dat doe ik nog wel een keer :lol:

Ik heb begin van dit jaar een helm met achteruitkijkspiegelsysteem ( pracht woord voor scrabbel!) genaamd Reevu op de kop getikt (figuurlijk).
Het spiegeltje waar ik in moet kijken zit in / aan een soort "voorbouw" te vergelijken met een klep van een mountainbikehelm.
Het spiegelsysteem is redelijk goed bevallen, de voorbouw deed het heel behoorlijk als regen/zonneklep. Alleen bij afdalingen waait de regen door de snelheid als een fijne spray wel onder de klep.

Bril af is niet zo'n goede optie, bij -6 is het vergezicht wel erg wazig......

Het is en blijft af en toe geklooi met een bril. Alle buitensporten met kans op regen, sneeuw, mist, temperatuurverschillen....... Maar ja contactlenzen was letterlijk huilen met de pet op.......

Dus doormodderen met bril.

Groet

Jans Kinds

Jans Kinds schreef:een helm met achteruitkijkspiegelsysteem
Wauw, dan had ik er nog beter uitgezien dan ik al deed :lol:

anouk schreef:Als het heel erg hard regent gewoon je bril afzetten.
Dan zie je vaak nog meer dan met al die druppels op je bril.
Bril afzetten is echt geen optie als je -7,5 hebt en sinds de 2de klas lagere school een bril draagt. Niet alleen wordt je zicht erg wazig, maar je kan ook geen afstanden en snelheden meer schatten. Bovendien zijn je oogbollen veel gevoeliger dan normaal. Door de wind en regen in je ogen, gaan ze tranen zodat je nog minder ziet.
Overigens is harde regen op je bril helemaal niet zo erg. Veel erger is miezerregen, waardoor er allemaal heel kleine regendruppeltjes op je bril blijven zitten. Als het dan ook nog donker is, zie je door de schittering in de regendruppeltjes die veroorzaakt wordt door straatverlichting en koplampen, echt niets meer.

Gerd

Nelet:

Ik heb een digitale foto van helm en mij. Maar..... ik weet niet hoe ik die hier moet linken.
Ik heb ooit een site gehad op fotopic.com, maar volgens mij kun je daar niet meer rechtstreeks linken, en bovendien kom ik er niet meer in. Mijn gebruikersnaam en wachtwoord zijn onbekend.
Zeker te lang niet gebruikt.
Dus als ik de foto even naar iemand met een web- of fotosite kan mailen zou die langs die weg geplaatst kunnen worden.

Reevu heeft een website, www.reevu.de maar alleen motorhelmen met spiegels. Fietshelmen worden wel genoemd, maar hier geen afbeeldingen.

Wel op een Belgische site http://www.originelegeschenken.be/index.php?catno=33 .

Groet

Jans


PS: ik heb er op marktplaats 22,50 euro voor betaald en niet de hoofdprijs die het op originele geschenken moet opbrengen.

Ik heb ook uitstekende ervaringen met een pet met forse klep.

Ronald

Jans Kinds schreef:Ik heb een digitale foto van helm en mij. Maar..... ik weet niet hoe ik die hier moet linken.
Ik heb ooit een site gehad op fotopic.com, maar volgens mij kun je daar niet meer rechtstreeks linken, en bovendien kom ik er niet meer in. Mijn gebruikersnaam en wachtwoord zijn onbekend.
Zeker te lang niet gebruikt.
Dus als ik de foto even naar iemand met een web- of fotosite kan mailen zou die langs die weg geplaatst kunnen worden.
Jans, er zijn op 't forum 'n paar draadjes waar je word uitgelegd, hoe 'n foto te plaatsen: Hier en hier.

Veel plezier, en veel succes hiermee. :wink:

Gr, Marco

Hai Marco,

Ik zal me verdiepen in de materie van foto's linken.
Heb in de voorbije jaren op andere fora gebruik gemaakt van fotopic.com, maar zoals al eerder genoemd staat deze site "linken"niet meer toe.

Ik zal eens zien of ik een andere site ook weer onder de knie kan krijgen.

Bedankt voor de linken.

Groet

Jans