Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waterzuivering - Forum Wereldfietser

waterzuivering

Hoi allemaal,

ik ga maanden fietsen in Zuid-Amerika. Ik vroeg me af of het nodig is om iets mee te nemen om water te zuiveren voor noodgevallen. Lijkt mij wel handig.
Maar wat is dan een goeie keuze? Tabletjes, pompje of met UV-straling?

marijke

Voor een reis vorig jaar kon ik een Katadyn Hiker van iemand lenen en dat voldeed. Als ik er nu een zou moeten aanschaffen, zou ik deze zeker overwegen. Ik heb geen aandelen, maar het lijkt me wel een slim apparaat. Hier kun je ervaringen met diverse waterzuiveraars vinden.

Mijn ervaring in Argentinië en Bolivia is dat als je niet op een paar peso kijkt, je in bewoond gebied wel flessenwater kan kopen. Maar voor onverwachte situaties of om geld en afval te sparen, is een filter wel handig. In grote delen van Argentinië kun je overigens gewoon water uit de kraan drinken.

Wij hebben in delen van Argentinië en Chili toch wel baat gehad aan een waterfilter.

Dus ik zou er zeker eentje meenemen.

Ik probeer altijd van alles uit. Ik heb laatst het Steripen UV-filter getest met Amsterdams grachtenwater. Ik ben er niet ziek van geworden. Maar hij gaat met zijn batterijen maar 50 liter water lang mee. En dat is niet zo veel. Hij gaat eind dit jaar mee naar Chili, dus na afloop weet ik meer.

Vorig jaar heb ik in China, Vietnam en Laos de Minox van MSR getest, een kleine chloorfabriek die uitstekend werkt. Zeker omdat hij zo klein is, is dat een aantrekkelijk alternatief. In ieder geval is hij lichter en compacter dan mijn Katatdyn Pocketfilter dat ik al jaren met veel plezier gebruik. Maar ja, je moet niet afkerig zijn van een chloorsmaak :lol:

Wij hadden de Miniworks bij ons. Van Quito naar Lima door de Andes niet gebruikt. Water in flessen/cans (goedkoop) overal verkrijgbaar, zelfs in het kleinste dorpje.
Het is beter om klein geld bij je te hebben om deze flessen te kopen. Men kan namelijk niet terug geven van papier geld.
Pas wel op dat de dop -van fabiekswege -goed bevestigd is. Wij hebben wel eens een fles met zonder "vergrendelde" dop gekocht. Om geen risico te nemen hebben we deze niet gedronken.

Het waterfilter heeft bij ons heel lang in de tas gezeten, het kraanwater of water uit schone bergbeekjes in Argentinie en Chili hebben we altijd zonder problemen kunnen drinken.

In bolivia hebben we ´m toch tevoorschijn gehaald, alleen op de erg afgelegen gebieden is geen flessenwater te koop.
Hadex doodt geen darmparasieten die in Bolivia erg veel voorkomen. Jodium wel maar is ook niet zo goed voor jezelf (en vies). Koken werkt trouwens ook goed.

Belangrijker is om te beseffen dat handen wassen na het poepen niet een erg bekend gebruik is (Bolivia). Handen geven aan voorbij komende fietsreizigers echter wel............ van een stuk goede zeep heb je waarschijnlijk meer plezier dan een waterfilter, flesje zeep zonder water, (Gel.....kom even niet op de naam)

gelukkig zijn er erg veel farmacias met veel middeltjes tegen ongewenste gasten in je darmen :D

Ik neem altijd een waterfilter mee buiten Europa en gebruik dat dagelijks. Ben geen milieufreak maar met zijn tweeën gebruik je al snel 4 literflessen per dag aan water voor de bidons en al die plastic flessen langs de weg komen me toch al de strot uit in landen als India en Indonesië.

Bedankt voor jullie reacties! Top! Ga nog ff de mogelijkheden bekijken.
ciao

Wij hadden ook een katadyn mini light filter mee. Helaas na 5 dagen gebruik knapte deze spontaan uit elkaar en konden we ons water niet meer filteren. Ik weet niet of dit vaker gebeurd, maar neem voor de zekerheid dus ook nog waterzuiverings tabletten of druppels mee. (hadden wij niet).

Behalve dat gechloreerd water vies smaakt lijkt het me ook niet erg gezond. Chloor zelf kan niet zoveel kwaad, stinkt ook niet. Wel de chloorverbindingen (chloraminen) die je drinkt. Dit is hetgene wat je ruikt. Hoe erger de stank, hoe groter de vervuiling zou je als vuistregel kunnen stellen.
Water gefilterd met een kathadyn mini zoals ik in Afrika deed, ging erg langzaam. Ik mag aannemen dat dit werkt, ik werd er niet ziek van maar ook toen bleef de smaak van het putwater niet om over naar huis te scvhrijven. (gronderig) Flessenwater was toch het lekkerst. Fiets je in de bergen dan zijn de stroompjes eventueel in combinatie met een filter het meest ideaal....hoewel, vaak is dan het leidingwater ook weer erg goed.