Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw fietstassen - Forum Wereldfietser

Ombouw fietstassen

Hallo,

Ik heb een set fietstassen van het merk Pro. Ik heb deze een 15 jaar geleden gekregen bij mijn plechtige communie. Omdat ik deze zomer met de fiets weg zou willen heb ik ze nog eens van zolder gehaald.

Nu, in die tijd bestond er nog een ingenieus bevestigingssysteem (of toch niet op die tassen), dus zijn het gewonen simpele haken. Ik heb er toen ook al wat last mee gehad (af en toe een tas die van de fiets kwam) dus nu was ik aan het kijken wat te doen, of nieuwe kopen of een oplossing vinden.
Nu zag ik gisteren op de site van bike4travel dat de QMR haken van Vaude apart verkocht worden. Direct ging er een lichtje branden om deze op mijn tassen te plaatsen. Nu wou ik gewoon even weten of er iemand zo'n tassen heeft en me kan zeggen hoe die haken er precies op bevestigd zitten. (een fotootje erbij mag ook natuurlijk :wink:)

Alvast bedankt.

Wannes

@ Wannes:

Zie bij topic Karrimor fietstassen in dit zelfde onderwerp "materiaal" van een aantal maanden geleden mijn oplossing van hetzelfde probleem.

Ook ik heb oude Pro tassen die ik van een moderne Ortlieb quick-lock sluiting heb voorzien.

Werkt uitstekend.

Groet

Jans

Hehe, dat is het. ik heb precies dezelfde tassen, juist een andere kleur.

En ik die dacht dat ik een lumineus idee bedacht had. :oops:

En wat betreft de plastiekzakken, ik dacht net hetzelfde. Misschien dat ik nog wel is kijk of ik een koopje kan doen voor regenhoezen die mooi passen.

Ahja, hoe heb je ze langs binnen afgewerkt? Ik bedoel het boutje.

Bedankt!

Hai Wannes,

Ik denk dat dit idee al wel vaker is uitgedacht. Ieder op zijn eigen manier.
De koppen van de boutjes ( platkop verzonken) trek je al wat in het materiaal ( denk dat de binnenplaat van de tas iets van karton is) en ik heb er simpel een stukje duck-tape over geplakt. Zit prima en geen scherpe delen die de tasinhoud kunnen beschadigen.

Regenhoezen heb ik nooit geprobeerd, de plastic zakken die ik gebruik heb ik gekocht bij Xenos. Waren te koop in 10 en 20 liter uitvoering, met rolsluiting. Stevig plastic in een aantal kleuren en met een heldere baan zodat je kunt zien wat er in zit. Kortgeleden heb ik voor de tent en slaapzak, die achterop de bagagedrager liggen, een rugzak regenhoes gekocht bij de ANWB. Heb ik nog niet uitgeprobeerd, gaat binnenkort gebeuren bij de Wintertrektocht in Groningen.

Ook daar zijn best andere oplossingen voor, zoals complete roltassen en bags. Ik zoek vaak naar simpele en goedkope oplossingen.
Alleen als het er echt op aan komt ga ik voor goede (en dan ook vaak dure) spullen ( Exped down-mat en Exped slaapzak bijvoorbeeld.) Ook op sites als marktplaats en E-bay kun je soms leuke koopjes halen.


Succes met aanpassen van je tassen.

Groet

Jans

Hey Jans,

Nog een vraagje. Waar heb je die Ortlieb sluiting gekocht? Bij bike4travel hebben ze enkel die van Vaude.

De Ortlieb sluitingen bij Zwerfkei in Woerden gekocht.
Ik weet eerlijk gezegd niet of er veel verschil zit tussen de beide merken.

Je moet toch een beetje knutselen.
Ik heb b.v. de halfronde latjes gebruikt omdat het originele bevestigingsprofiel van Ortlieb hier het meest op leek. Vervolgens uit de klemmetjes nog wat palletjes verwijderd.

Ik heb bewust de oude driehoekige bevestigingsplaatjes van de haken op de tas laten zitten. Goede ondergrond en stevig om een gat te boren voor het boutje.

Misschien is ook het complete bevestigingsprofiel ( plastic) wel te koop.
Ik kocht in een opwelling alleen 2 stel sluitingen ( type 2 geloof ik) en daarmee aan het knutselen gegaan.

Succes

Jans

Jans Kinds schreef: Misschien is ook het complete bevestigingsprofiel ( plastic) wel te koop.
Ik kocht in een opwelling alleen 2 stel sluitingen ( type 2 geloof ik) en daarmee aan het knutselen gegaan.

Succes

Jans
Op ebay.de zijn ze te koop, bieden vanaf 1 euro. :)
Afbeelding

Bij dit setje zit dan nog niet het kunststof profiel waar de sluiting op wordt geklikt.
Bij het rechter setje zie je de vorm van de sluiting, iets halfrond, vandaar mijn halfronde latje. De palletjes waarmee de haak op het profiel zit heb ik eruit gehaald en door dat gat het boutje gestoken.

Groet

Jans