Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme?

121 berichten
Pedalero schreef:Ik heb met mijn Supremes (jaar geleden gekocht) überhaupt geen last van steentjes die blijven plakken en/of zich in het rubber nestelen, terwijl ik er ook veel onverhard mee heb gereden.
Mijn grappigste ervaring met steentjes in banden was die keer dat er na tientallen km asfalt veel steentjes in de banden zaten. Die zou ik er naderhand wel uithalen. Vervolgens kwam een stuk onverhard als afsluiting van de tocht. Ik heb geen steentjes meer in de banden kunnen ontdekken.
Dit illustreert hoe ingewikkeld het al dan niet ontstaan van lekke banden kan zijn.
Leon
Leon schreef:
Pedalero schreef:Ik heb met mijn Supremes (jaar geleden gekocht) überhaupt geen last van steentjes die blijven plakken en/of zich in het rubber nestelen, terwijl ik er ook veel onverhard mee heb gereden.
Mijn grappigste ervaring met steentjes in banden was die keer dat er na tientallen km asfalt veel steentjes in de banden zaten. Die zou ik er naderhand wel uithalen. Vervolgens kwam een stuk onverhard als afsluiting van de tocht. Ik heb geen steentjes meer in de banden kunnen ontdekken.
Dit illustreert hoe ingewikkeld het al dan niet ontstaan van lekke banden kan zijn.
Leon
Merkwaardig inderdaad. Maar ik kan dus ook geen sneetjes ontdekken die de steentjes ingevreten steentjes zouden moeten hebben achtergelaten.
Zo vreemd is dat toch niet? Een geasfalteerde weg slijt nu eenmaal, de een wat meer dan de ander, met als gevolg losse steentjes. Omdat een geasfalteerde ondergrond keihard is, zullen steentjes de weg van de minste weerstand kiezen als je er over heen rijdt. (of praat ik nou poep?)
Ik heb nu al 7000 km ervaring met een 'goedkope' straat-band. Geax streetrunner is de naam. Kosten 12.5 euro per stuk en lopen erg licht, zonder bagage rijd ik doorgaans rond de 30-35 km/u als het windstil is. Met deze heb ik nog geen enkele keer lek gereden. En ik moet erbij zeggen dat ik ook eens op een onverharde weg kom. Een band die nog meer value voor die prijs geeft moet ik nog tegen komen.
Ja er zijn wel kleine sneetjes in het bandoppervlak door steentjes, maar zolang de rubberlaag nog dik genoeg is kunnen deze geen kwaad. Door de sterke Kevlar-laag dringen de steentjes niet door naar de binnenband.

Als je erg veel gewicht mee neemt op je fietsvakantie is deze band geen optie, want de band zelf is niet overdreven breed. Hij bestaat in 1.25" en 1.6". Zo comfortabel als een Big Apple is die natuurlijk niet.
Als je een band voor hoofdzakelijk asfalt zoekt, zou ik zeker eens naar die band kijken.
willem.m schreef:Zo vreemd is dat toch niet? Een geasfalteerde weg slijt nu eenmaal, de een wat meer dan de ander, met als gevolg losse steentjes. Omdat een geasfalteerde ondergrond keihard is, zullen steentjes de weg van de minste weerstand kiezen als je er over heen rijdt. (of praat ik nou poep?)
Zo had ik het nog niet bekeken. Volgens mij praat je geen poep. :wink:

Maar goed, wat ik eigenlijk wilde zeggen, is dat ik de verhalen over steentjes die aan de Supremes blijven plakken niet herken.
Na een grondige inspectie van onze banden heb ik één (= 1) heel klein steentje in de voorband gevonden. Dit na 1000 km. waarvan 10% onverhard, inclusief schelpenpaadjes en op een tandem (dus zwaar belast).

Paar vragen.

Wat is een Schwalbe Supreme?
Dit draadje loopt nu al twee jaar en in die tijd zijn er verbeteringen doorgevoerd. Zie ook wat Eric Schuijt schrijft: in de nieuwere Supreme zit een keramische brekerlaag. Hoe weet ik of ik een 'nieuwere Supreme' heb?
Verwijderd: De specificatie van Schwalbe op internet spreekt over een bandenspanning van 50-85 PSI. Op onze banden staat: 30-70 PSI. Blijkbaar zijn onze banden (december 2009) al verouderd?

Zou de bandenspanning nog een rol spelen? De marge tussen minimale en maximaal toegestane bandenspanning is behoorlijk groot. Wij rijden altijd met de maximaal toegestane bandenspanning.

Wat ik lang, heel lang, geleden heb geleerd: gebruik geen nieuwe band die direct van de fabriek komt. Het rubber is dan nog te zacht. Bewaar de band eerst 1-2 jaar koel en donker. Ook één van onze LBS haalt de banden voor de goede klanten van zolder en zegt dan: Zo, hier heb je een goede band!
Broodje aap, of door de tijd achterhaald verhaal? Zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de verschillende ervaringen die ik hier lees.
Pathfinder_II schreef:Mijn Supreme's zagen er ook al na een paar ritjes (2000km) uit als een gatenkaas. Steentjes komen er meestal vanzelf wel weer uit, het meest gemene wat ik met die band heb gehad was een schelpenpad. Daarna stond de band vol met kleine fragmentjes schelp.
Dit herken ik echt niet.
Die zachte onschuldige schelpjes zijn gemeen? Welke bandendruk?
ankeric schreef: De specificatie van Schwalbe op internet spreekt over een bandenspanning van 50-85 PSI. Op onze banden staat: 30-70 PSI. Blijkbaar zijn onze banden (december 2009) al verouderd?
Kijk je dan wel bij de goede maat?
Pedalero schreef:
ankeric schreef: De specificatie van Schwalbe op internet spreekt over een bandenspanning van 50-85 PSI. Op onze banden staat: 30-70 PSI. Blijkbaar zijn onze banden (december 2009) al verouderd?
Kijk je dan wel bij de goede maat?
Nee... :oops:
Blijkbaar nog niet helemaal los van 10 jaar lang 37-622.
Je hebt de nieuwe als et op de band zelf: "HD Ceramic guard" staat...
nu zo'n 3000 km ervaring met de supremes.(40mm)
De achterband heeft het niet lang volgehouden
naar mijn idee niet door materiaal fout maar gewoon lompe belasting
afdalend over een stijl bospad met volle bepakking langs/over stenen en takken is er waarschijnlijk iets in de zijwand terechtgekomen. Resultaat was een winkelhaak die steeds groter werd.

Als achterband heb ik nu al 2500 km een marathon cross (prima voor tractie op zandpaden)
En ik moet zeggen dat die combi geweldig stuurt , twee supremes stuurt wat looiig en wil niet echt de bocht invallen.(ben (ook) motorrijder dus stuurgedrag heeft wel mijn aandacht). Met de net iets smallere cross(38mm) achter kijk ik hem echt de bocht door. Gister nog een kleine stapje met het voorwiel gemaakt gewoon omdat ik wat aan de al te platte kant ging :lol:
Voor mij is dit een hele goede reiscombi, lichtlopend op asfalt, mooi sturend en op een zandpad heb je ook nog wat te vertellen. Zelfs mul zand kom je met wat stuurkunst en doortrappen door.

Behalve de vernielde achterband nog geen lekke banden gehad
en de voorband is nog niet echt aan het slijten, zo op het eerste gezicht
JesseL schreef:Je hebt de nieuwe als et op de band zelf: "HD Ceramic guard" staat...
Enigzins gealarmeerd zojuist Schwalbe gebeld. 2011 lijn Marathon Supreme is volgens de importeur voorzien van "HD Speed Guard"; dit staat idd bij mij zowel op de doos als de band zelf.

Ed
Hoi,

Ik heb deze band gekocht omdat ik voor Zweden in januari-februari 2011 op zoek was naar een beetje fatsoenlijke winterbanden. Ze hebben nl zacht rubber en veel grip (daarom zullen ze ook wel snel slijten, voor in de zomer zou ik ze nooit gebruiken). Ik heb toen een proefrit gemaakt en de fiets was niet vooruit te branden. Heb toen de voorbanden (trike) vervangen door Vredestein Perfect Moirées met antileklinten en dat was al heel wat beter.

Nu in januari 2012 was ik door m'n banden heen en heb dus de Marathon supremes rondom er weer op liggen die ik van vorig jaar heb liggen. Nu 300km gereden, maar weer: niet vooruit te branden, echt, zulke trage banden heb ik nog nooit gehad, zelfs Marathon Plus is sneller. Snelheid ligt zeker 5km/h lager dan normaal, en zelf was ik na een rit van 100km helemaal gaar. Hebben anderen ook die ervaring? Als ik zo rondlees zouden ze echt wel licht moeten lopen, maar bij mij klopt daar dus niks van. Ik pomp ze op tot de maximale aangegeven druk. Misschien lopen ze alleen licht bij hogere temperaturen in de zomer?

Configuratie: achter 50-559 en voor 2x 42-406

Groeten, Bastiaan, toch maar weer op zoek naar wat anders
welmers schreef: Misschien lopen ze alleen licht bij hogere temperaturen in de zomer?

Configuratie: achter 50-559 en voor 2x 42-406

Groeten, Bastiaan, toch maar weer op zoek naar wat anders
De situatie op de vooras van een driewieler is natuurlijk niet te vergelijken met een eensporig voertuig. Even filosoferend, als de banden veel grip hebben, en je voorwielen niet exact sporen, heb je daar juist relatief veel last van. De banden knalhard oppompen zodat het karkas maar moeilijk wringen kan maakt het dan ook niet beter
De situatie op de vooras van een driewieler is natuurlijk niet te vergelijken met een eensporig voertuig. Even filosoferend, als de banden veel grip hebben, en je voorwielen niet exact sporen, heb je daar juist relatief veel last van. De banden knalhard oppompen zodat het karkas maar moeilijk wringen kan maakt het dan ook niet beter
Goed punt. Ik ga morgen gelijk de sporing opmeten :)

Overigens, ook met alleen de supreme als achterband heb ik het gevoel dat de boel trager wordt.
Het zijn ook geen snelle banden. Dan moet je echt elders zoeken. En voor winterbanden zou ik kijken naar de Conti Topcontact Winter II. Dat zijn evenin heel snelle banden, maar ze hebben wel heel veel grip.
Wim
Ik herken hier niets van. Bij mij waren Supremes juist 5 km/h sneller dan de Marathon Plus.

Trouwens, ik weet dat de Supremes geen Conti's GP 4000s zijn, maar hoezo zijn Supremes geen snelle banden?
Vergeleken met Marathon Plussen is alles snel, maar de Supremes zijn niet meer dan middenmoters. Als je snel wilt in 26 inch, neem dan de Panaracer Pasela. Als je nog sneller wilt, kies dan de nieuwe Compass 26x1.75. Dit is een door Panaracer gemaakte band in de mal van de Pasela, maar met een veel beter karkas en chiquer rubber, van het niveau van de Grandbois banden. Ik heb hem liggen maar nog niet geprobeerd.
Wim
Hoi Wim,

Zijn dat banden met profiel en zacht rubber voor in de winter? In de zomer gebruik ik een heel scala aan snelle banden waaronder Schwalbe Kojak, Schwalbe Super Moto en Vredestein Go-Cycle/F-Lite en die lopen voortreffelijk, afgelopen zomer ook weer in Noorwegen. Alleen niet geschikt voor in de winter wegens te weinig grip of snel lek. Grappig wat dat laatste betreft, want banden gaan bij mij in Nederland veel sneller lek dan in het buitenland.

Groeten, Bastiaan
Wim schreef:Vergeleken met Marathon Plussen is alles snel, maar de Supremes zijn niet meer dan middenmoters. Als je snel wilt in 26 inch, neem dan de Panaracer Pasela. Als je nog sneller wilt, kies dan de nieuwe Compass 26x1.75. Dit is een door Panaracer gemaakte band in de mal van de Pasela, maar met een veel beter karkas en chiquer rubber, van het niveau van de Grandbois banden. Ik heb hem liggen maar nog niet geprobeerd.
Wim
Heb je ook tips voor snelle, brede 28"? Dan heb ik het over liefst 47 mm. En kun je daar dan ook redelijk mee over gravel en steenslag rijden (zoals ik dat nu ook met de Supremes doe)?

M'n Supremes zouden binnen nu en een jaar wel eens aan vervanging toe kunnen zijn, vandaar.
Voor de winter ben ik erg tevreden over de Conti Wintercontact II. Dat is een band met de technologie van winterbanden voor de auto: ander rubber en ander profiel. Je hebt heel veel grip op ijs en sneeuw, en ook bij lage temperaturen blijft de band soepel. Ondanks de goede grip is het geen langzame band. Echt snel natuurlijk ook niet. Overigens vind ik de Pasela ook geen slechte grip hebben in de winter. Ik gebruik hem met veel succes op zanderige natte paadjes in Drente. Maar onder nul is natuurlijk wel wat anders.
In 28 inch is de keus aan breed en snel beperkt. Snel en nog redelijk breed is er de Pasela in 37 (echte) mm. Breed en nog redelijk snel is er de 50 mm Big Apple (in werkelijkheid iets van 45 mm). Daartussenin kan ik niets bedenken. Er is nog wel een 40 mm Marathon Racer, maar het zou me verbazen als die in het echt 37 mm haalt.
Wim