Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme? - Forum Wereldfietser

Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme?

121 berichten
Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme?

In het begin van dit jaar heb ik een nieuwe fietst gekocht. Daarbij koos ik Schwalbe Marathon supreme banden? Na zo'n 5.000 km echter vertoont de achterband al behoorlijk slijtage. Een fietsvriend van mij moest zijn band vervangen na 7.000 km en had meerdere lekkages afgelopen week in Marokko. Ikzelf rij vrijwel alleen op asfalt.

Wat zijn jullie ervaringen met de Schwalbe marathon supreme? Hadden wij een slecht exemplaar? Of bestaan er soortgelijke ervaringen? Hoeveel km zou een doorsnee band bij asfalt rijden eigenlijk moeten meegaan?

Ben erg benieuwd naar de reacties. Mede omdat ik voor een aankoop van nieuwe banden sta. In een eerder item over deze banden...zijn de testresulaten nooit boven tafel gekomen. Vond de banden wel prettig rijden...wat is een goed alternatief?

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... c&start=20
Blanche schreef:In het begin van dit jaar heb ik een nieuwe fietst gekocht. Daarbij koos ik Schwalbe Marathon supreme banden? Na zo'n 5.000 km echter vertoont de achterband al behoorlijk slijtage.
Off-topic:
Chinese of islamitische jaartelling? Of kun je zo snel fietsen? :lol:
Robertjan schreef:
Blanche schreef:In het begin van dit jaar heb ik een nieuwe fietst gekocht. Daarbij koos ik Schwalbe Marathon supreme banden? Na zo'n 5.000 km echter vertoont de achterband al behoorlijk slijtage.
Off-topic:
Chinese of islamitische jaartelling? Of kun je zo snel fietsen? :lol:
Ahum :oops: dat krijg je ervan als je in een tentje in de Marokkaanse woestijn nieuwjaar (niet) viert. Ik bedoel natuurlijk het voorjaar van 2007.

Neem als nieuwe band: Schwalbe Marathon Plus!

Ook niet zoveel profiel (dus niet als de XR) en na zo'n 3500 km als nieuw en nog nooit lek gereden. Ook al wat km'tjes over zandwegen en steenslag. D

Na vele ramp-banden (Continental, Michelin, onbekende-chinees-met-mooie-kleur, Hutchinson arch..) ben ik erg blij met deze!

Hi,

zelf dit jaar twee setjes aangeschaft, wij rijden al jaren rond met een marathonplus atb. wij hebben met de supremes een aantal tochten gereden, deels on/ deels off-road, moet zeggen dat ze aardig comfortabel zijn maar dat we toch een paar keer echt te kort kwamen aan grip... nu liggen de plus atb weer rond de velgen, zijn erg degelijk, de oudste band is nu denk ik bijna 4 jaar oud en die gaat zeker nog wel een aantal jaren mee.

Supremes gaan er vast nog wel een keer onder maar zeker niet voor langere tochten... pakken we teveel off-road voor mee.

Bas

Ik heb er verleden jaar in maart supremes op gelegd.
Ze rijden inderdaad vrij comfortabel. maar slijten zeker sneller dan de Xr's.
Deze zomer in Ijsland fietste ik op een mooi asfaltweggetje en plots een luide knal. Achterband ontploft, en een groot gat in de supreme. Nu veronderstel ik dat het de binnenband is die ontploft (waarom in hemelsnaam, die stak er al duizenden km in, en het was al een tijd geleden dat ik lek reed), maar dat daardoor je buitenband onbruikbaar wordt vond ik wel vervelend, zeker aan de ooskust van Ijsland war je niet 1-2-3 een nieuwe vind.
Ik denk dat je qua lekbestendigheid en levensduurte nooit een marathon xr (minstens goed voor 20.000 km) kan kloppen, maar die weegt wel een pak zwaarder en heeft misschioen iets meer weerstand, maar is dat echt zo belangrijk op een fietsvakantie ?
De andere supreme ligt nog steeds om men voorste velg (nu toch ook al bijna 10.000 km).
Voor het fijnere (asfalt) werk zou ik in de toekomst een supreme kiezen. Indien er wat meer off-road in het verschiet ligt een xr.

koenie schreef: Deze zomer in Ijsland fietste ik op een mooi asfaltweggetje en plots een luide knal. Achterband ontploft, en een groot gat in de supreme. Nu veronderstel ik dat het de binnenband is die ontploft (waarom in hemelsnaam, die stak er al duizenden km in, en het was al een tijd geleden dat ik lek reed), maar dat daardoor je buitenband onbruikbaar wordt vond ik wel vervelend,
Foute veronderstelling: de binnenband explodeert omdat hij niet meer compleet opgesloten zit. Het grote gat in de buitenband ontstaat eerst, de binnenband wordt er doorheen geperst en daar kan hij niet tegen

Ik heb vorige week in Marokko ook een klapband achter gehad met mijn supreme's. Gelukkig hadden we een Supreme vouwband mee. Dat was de 6de lekke band in 7000km waarvan 2 keer voor en 4 keer achter. Dat terwijl ik de druk en opgepikte steentjes en schelpjes regelmatig check.

Gisteren heb ik een e-mail aan Schwalbe gestuurt of ik toevallig een slecht exemplaar heb want op basis van 1 fiets wilde ik geen conclussie gaan trekken.

Ik zal iedereen hier op de hoogte houden van hun antwoord.

Wouter

Hoi Blanche,

heb jij een Santos? Santos monteert namelijk andere Supreme banden dan die je in de winkel koopt.
Een verschil is dat de Santos Supreme banden geen vouwbanden zijn. De Supreme banden die je in de winkel koopt zijn in principe altijd vouwbanden. Misschien dat de brekerlaag en de rubbercompound ook anders zijn.

Waarom gebruikt Santos een andere band? Omdat dat nu eenmaal goedkoper is. En een duizend fietsen maal 1 euro, is duizend euro. Deze banden worden alleen voor de zogenaamde 'eerste montage' gebruikt en zijn niet los te koop in de winkel.

He je een serieus probleem met je band? Lever hem in bij jouw dealer (met je bonnetje natuurlijk) en je krijgt een nieuwe. Ik ben overigens zeer tevreden over de vouw-Supreme; iets van 5000 km met de eerste testset gereden en ach die zijn nog steeds zeer acceptabel.

Mijn eerste test (China, Vietnam en Laos) met de Supreme was met de vouwbanden, en ik had geen enkel probleem.
De tweede test (door Chili) was met de Santos Supreme banden. En raad eens... Kom gerust naar onze lezing op de Fiets- en Wandelbeurs dan zie je de foto's :-))

Oh ja, misschien dat ik nog eens ga kijken of de leklaag en de rubbercompound ook anders zijn. Maar ja dan moet ik eerst meer tijd hebben :oops:

Eric
De supreme swalbe heb ik nu onder de (lig-) fiets liggen heb er 250 km mee gereden en vanaf 1 april (geen grap) :lol: zal ik er 3 maanden mee gaan rijden in de VS (ruwweg) van Oost naar West.

Daar zet ik de Swalbe Marathon XR erop en ga in Canada terug naar de Oostkust. Dit omdat ik in Canada wat slechtere wegen zal gaan berijden.

Je kunt volgen hoe dat in de praktijk gaat bevallen op www.st82st8usa.nl (nu nog niet echt in de lucht maar vanaf eind februari wel)

We zullen zien ik heb er tnt wel vertrouwen in maar als ik deze berichten lees wordt dat wel minder. :roll: Overigens heb ik een Swalbe Marathon XR bij me als reserve, je weet maar nooit. :D

Menno :lol: :lol:

m-gineering schreef:
Foute veronderstelling: de binnenband explodeert omdat hij niet meer compleet opgesloten zit. Het grote gat in de buitenband ontstaat eerst, de binnenband wordt er doorheen geperst en daar kan hij niet tegen
Pathfinder_II schreef:Gisteren heb ik een e-mail aan Schwalbe gestuurt of ik toevallig een slecht exemplaar heb want op basis van 1 fiets wilde ik geen conclussie gaan trekken.

Ik zal iedereen hier op de hoogte houden van hun antwoord.
Op basis hiervan zou ik dan, opnieuw, een mail moeten sturen naar Schwalbe.
Dit deed ik een paar jaar terug al twee maal naar aanleiding van problemen met een xr, maar ik heb op geen enkel van mijn mails ooit antwoord van hen gekregen.
En die band die blijf je geen maanden aan een stuk met je meeslepen om hem daarna terug aan je dealer te geven natuurlijk ....

Op dat vlak is de service van Schwalbe HEEL WAT MINDER dan bv Ortlieb, Optimus, Therm-A-Rest, Santos, Bever Zwerfsport, die me steeds snel antwoorden en me ook uit de penarie hielpen.

koenie schreef:En die band die blijf je geen maanden aan een stuk met je meeslepen om hem daarna terug aan je dealer te geven natuurlijk ....
Iets om in je achterhoofd te houden is dat degene bij wie je de band gekocht hebt wettelijk gezien het enige aanspreekpunt voor jou.
Wat ik wel snap is dat een klapband op zich nog geen reden is voor garantie. Je kunt natuurlijk best een heel spitse steen geramd hebben; op ijsland is dat niet zo gek natuurlijk.
Leon

Eric Schuijt schreef:Hoi Blanche,

heb jij een Santos? Santos monteert namelijk andere Supreme banden dan die je in de winkel koopt.
Een verschil is dat de Santos Supreme banden geen vouwbanden zijn. De Supreme banden die je in de winkel koopt zijn in principe altijd vouwbanden. Misschien dat de brekerlaag en de rubbercompound ook anders zijn. Eric
@ Eric.......Ja ik heb een Santos. Bedoel je nu dat de banden die santos eromheen legt (en geen vouwbanden zijn) van mindere kwaliteit zijn dan de vouwbanden of...? Weet jij toevallig wat de gemiddelde levensduur van de Supreme zou moeten zijn bij voornamelijk asfaltgebruik? Ik neem aan dat zo'n dure band toch over de 10.000 km zou moeten gaan.


@ Koenie....hoe lang (in KM) had jij jouw supreme achterband erop zitten bij de grote knal?

Blanche,

Hoe zag je voorband eruit na 5000km ?
Mijn ervaring is dat de achterband 2 - 3X zo hard slijt als voor, dus als je 10.000km met een set banden wilt doen , zul je na 4.000km voor/achter moeten wisselen, om een geijk slijtage beeld te krijgen. En op die manier rij ik probleemloos 8.000km + met een set banden.

Wim

Blanche,

zo'n 6.000 a 7.000 km.

groetjes,

wimligfiets schreef: Hoe zag je voorband eruit na 5000km ?
Mijn ervaring is dat de achterband 2 - 3X zo hard slijt als voor, dus als je 10.000km met een set banden wilt doen , zul je na 4.000km voor/achter moeten wisselen, om een geijk slijtage beeld te krijgen. En op die manier rij ik probleemloos 8.000km + met een set banden.
Wim

Dient een band vn 41 euro niet langer dan 1000 km mee te gaan?
Dank voor je tip over het wisselen, lijkt me logisch!

Dat doet ie wel Blanche, als ie tevoor niet ontploft :wink:
mijn voorband, die nu dus 10.000 km heeft, kan nog wel een hele tijd mee (maar het is idd wel de voorband)

wimligfiets schreef:Blanche,

Hoe zag je voorband eruit na 5000km ?
Mijn ervaring is dat de achterband 2 - 3X zo hard slijt als voor, dus als je 10.000km met een set banden wilt doen , zul je na 4.000km voor/achter moeten wisselen, om een geijk slijtage beeld te krijgen. En op die manier rij ik probleemloos 8.000km + met een set banden.

Wim
Zo'n vierkante band met een vlak middenstuk is niet echt fijn voorop

Marten,

daar heb je met 47mm, waar ik mee rij, of 50mm van de Supreme wat minder last van.

Wim

m-gineering schreef:
wimligfiets schreef:Blanche,
Hoe zag je voorband eruit na 5000km ?
Mijn ervaring is dat de achterband 2 - 3X zo hard slijt als voor, dus als je 10.000km met een set banden wilt doen , zul je na 4.000km voor/achter moeten wisselen, om een geijk slijtage beeld te krijgen. En op die manier rij ik probleemloos 8.000km + met een set banden.Wim
Zo'n vierkante band met een vlak middenstuk is niet echt fijn voorop
Tsja, ofwel je hebt een band die je snel moet vervangen, ofwel je hebt een band die in het begin nerveus is en op het eind zwaar stuurt, ofwel je hebt stug rubber zoals bij de XR. Ik ben bang dat het rubberwondercompound nog niet gevonden is, ofwel dat het recept diep in de kluis verborgen ligt.
Leon (wiens S. Marthonachterband op de stadsfiets nu een leuke gele lijn in het midden heeft, als indicator dat hij op de stadsfiets al ruim 10000 heeft gefietst)