Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opslag slaapmatjes - Forum Wereldfietser

Opslag slaapmatjes

Ik heb ooit ergens gelezen dat je slaapmatjes (Therma-rest) het beste niet opgerold kunt bewaren. Dus ventiel open en dat hij zichzelf vol met lucht heeft kunnen zuigen. Zo liggen ze ook altijd bij mij op zolder.

Nu heb ik net in de winkel een nieuwe gekocht en daar liggen ze wel opgerold en luchtloos. Nu begrijp ik wel dat het voor vervoer en opslag minder ruimte inneemt, maar is het nu wel of niet waar dat de opslag beter is met ventiel open.

En zo ja, waarom doen ze dat dat niet in de winkel/fabriek?
HansvanderVeeke schreef:Ik heb ooit ergens gelezen dat je slaapmatjes (Therma-rest) het beste niet opgerold kunt bewaren. Dus ventiel open en dat hij zichzelf vol met lucht heeft kunnen zuigen. Zo liggen ze ook altijd bij mij op zolder.
Nu heb ik net in de winkel een nieuwe gekocht en daar liggen ze wel opgerold en luchtloos. Nu begrijp ik wel dat het voor vervoer en opslag minder ruimte inneemt, maar is het nu wel of niet waar dat de opslag beter is met ventiel open.
En zo ja, waarom doen ze dat dat niet in de winkel/fabriek?
Kennelijk is het niet zo erg om een nieuw matje éénmalig te comprimeren, ook al is het voor een langere tijd. Hoe een nieuw matje na een paar jaar echter uit de verpakking komt weet ik niet. Wel is zeker dat thuis uitgerold bewaren beter is voor het zelfopblazend vermogen.
Het verhaal geldt overigens precies zo voor slaapzakken.
Leon

In de vraagstelling heb je zelf al het antwoord gegeven: ook al is het minder goed voor het matje, "space is money". Dus wordt er geen lucht opgeslagen tijdens het transport en in de winkel...

Groetjes Astrid

Er zijn ook winkels die ze over een kleerhanger gooien en zo ophangen. Dus in uit gerolde positie... en om je vraag te beantwoorden; het is beter om de mat in uitgerolde positie te bewaren met open ventiel.

Avanher schreef:In de vraagstelling heb je zelf al het antwoord gegeven: ook al is het minder goed voor het matje, "space is money". Dus wordt er geen lucht opgeslagen tijdens het transport en in de winkel...

Groetjes Astrid
Het was in elk geval niet het antwoord dat ik bedoel. Als een winkel me slechtere spullen levert omdat het hun beter uitkomt, dan zal ik er niet snel terugkomen. Eieren nemen ook veel minder plek in als ze platgeslagen worden, toch doen ze dit niet in de supermarkten. :?

Dus eigenlijk kan ik me nu niet goed voorstellen waarom het zo slecht is om ze opgerold op te slaan als de fabriant/winkel het ook doet.

HansvanderVeeke schreef:
Het was in elk geval niet het antwoord dat ik bedoel.
Dus er is maar een antwoord goed, en dat is het antwoord wat je toch al in je hoofd had?
HansvanderVeeke schreef:Als een winkel me slechtere spullen levert omdat het hun beter uitkomt, dan zal ik er niet snel terugkomen. Eieren nemen ook veel minder plek in als ze platgeslagen worden, toch doen ze dit niet in de supermarkten. :?
Omdat het product dan niet meer verkoopbaar is, de vergelijking gaat verder tamelijk mank omdat er ook sprake is van houdbaarheid en de kwetsbaarheid van het product, dat speelt bij een matje veel minder iig niet in een zo'n korte tijdsduur als bij een ei.
HansvanderVeeke schreef:Dus eigenlijk kan ik me nu niet goed voorstellen waarom het zo slecht is om ze opgerold op te slaan als de fabriant/winkel het ook doet.
Het gebruikers advies van de fabrikant luid iets anders, ik denk dat het de moeite waard is om dat tot je te nemen..

Na 37 jaar weten ze bij Therm-a-rest wellicht wel wat het beste is voor je matje. Je kan misschien eens een test doen met 2 matjes, en ons laten weten of er verschil is als je het weer wil gebruiken.

Dit verklaart misschien iets...
Therm-a-rest:
What is the best way to store my mattress when it is not being used?
Store your mattress unrolled and with the valve open. Because the mattress foam tends to “remember” the shape it holds most, your mattress will self-inflate faster if stored unrolled. Also, store your mattress dry. It will dry quickly with exposure to the air. If a mattress is left damp, mildew may damage the cover’s air-holding urethane. Many people store their pads under a bed or behind a door.
Dank je Chris. Dat is tenminste een antwoord waar ik wat mee kan.

Had ik natuurlijk zelf ook op kunnen zoeken...
Troost is dat anderen er nu misschien ook nog wat aan hebben.