Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regenpak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

regenpak

Ik vind regenpakken zelf niet prettig. Ik gebruik een Gore-tex jas, die goed waterdicht is, zelfs na dagen in de regen te fietsen. Regenbroeken doe ik niet aan, want van het zweten word ik nog natter dan van de regen, en daarnaast glij ik met een regenbroek van mijn zadel.

Ik heb trouwens de titel van het draadje eventjes aangepast naar kleine letters :)

Agu Secco Light jack: heel klein, regendicht, lekker smal passend, goedkoop. Wel zweten als je per se hard wilt fietsen terwijl het regent.

AGU goedkoopste regenbroek die er is: kan ik prima een dag in fietsen zonder veel te zweten. Doe hem wel alleen aan als in koud regenachtig weer (zoals we in IJsland) hadden, zodat ik alleen afkoel bij tussenstops en niet al verkleumd ben als ik stop. Tot 12 graden (mag ook 11,87 zijn) voor mij gewoon een regenbroek.

En heel duur materiaal lijkt me fantastisch, maar lijkt me vooral een overweging als je denkt heel veel in de regen te gaan fietsen. Of geld teveel hebt natuurlijk.

Verder zijn er 101 uitkomsten mogelijk, zoals met vrijwel elk topic op dit WF forum. Dat er zoveel uitkomsten zijn zegt dan ook vooral iets over dat het zo leuk is om onze voorkeuren telkens weer te delen. Je moet er vervolgens uitpikken wat bij jou past: nieuwe info als je nog blanco bent en wenselijke info als je graag bevestigd wilt worden.
Het is altijd lekker zweten in de sauna. Alleen als de deur open staat koelt het snel af. Vandaar dat ik mijn regenjas zoveel mogelijk open laat staan zodat de kachel zijn warme kwijt kan en het vocht afgevoerd kan worden.

De beste regenjas heeft voor mij veel ventilatie sleuven en een rits met klitteband sluiting zodat het goed kan tochten rond de sauna kachel. :)

Ikzelf fiets meestel met Teva sandalen en een fietsbroek dus mijn benen mogen wel nat worden daar heb ik geen last van. Verder heb ik een gewone regenjas aan (goedkope AGU) en heb eigenlijk op die manier niet zo veel last van de regen.
Tja dan fiets ik meestal wel in niet al te koud weer.

Mijn regenjas (AGU) trek ik pas aan als mijn Lowe Alpine jas van 5 jaar oud na een paar dagen doorgaande regen doorweekt is: een weinig plaats innemende reservejas dus (onderin mijn tentzak). De jas wordt een keer per jaar gewassen in sportwash en blijft eigenlijk in goede conditie. Mijn (wel dure) ademende regenbroek, die ik ook voor wandelen gebruik, gaat pas aan bij koud weer: zomers fiets ik in korte broek + Teva's zonder sokken en in het kille seizoen met bergschoenen en een sneldrogende lange broek. En dat houd ik vol tot een redelijk eindje voorbij de comfortgrens.

Ik gebruik een paclite jasje en voor een regenbroek ben ik nog zoekende. Ik heb gemerkt dat als je de noordelijke landen in Europa opzoekt een regenbroek wel zo lekker is. Ik ben een doorfietser en begin normaal al snel te zweten. het is voor mij niet zozeer nodig om droog te blijven - na 1 klimmetje ben ik toch al nat - , maar meer om niet te zeer af te koelen.

Rainlegs zijn leuk voor een kort buitje, duurt de regen langer dan stroomt de regen naar de achterkant van je been om daar alles in dubbele hoeveelheden flink nat en koud te maken.

Ik heb altijd regenkleing bij me, want het gaat regenen zodra ik ga fietsen. ik ben er zo aan gewend dat ik het zelfs leuk vind :shock:

Sjirk

Ik heb een ademende regenbroek van Vaud€. Als je flink doorfietst, en makkelijk zweet op je ledematen, krijg je wel natte benen. Met wisselvallig weer is het dus broek aan, broek uit. Maar toch doe ik dat liever dan helemaal geen regenbroek dragen bij koud en regenachtig weer. En een gewone regenbroek zit als een benauwde luchtdichte zak om je benen. Die is eigenlijk alleen maar te gebruiken voor een afdaling.
Bij de keuze van een regenjas moet je overwegen of je wel of geen (vaste/losse) capuchon wilt. Ik overweeg zelf zo'n paclite aan te schaffen. Je kunt daar eventueel een windstopper onder dragen. Helaas niet goedkoop, zo'n combinatie van jassen.

Een capuchon vind ik te zweterig rond de nek en beperkt bovendien het zicht. Sinds kort heb ik een zuidwester van Jeantex en dat bevalt uitstekend. De rand aan de voorkant is breed genoeg om de ergste regen uit je ogen te houden. Achter is de rand breder, zodat het niet je nek inloopt. Ik kan zelfs mijn helm erover doen. Dat ziet er niet uit, maar het werkt wel.

Ik heb een niet al te duur Agu setje van jas, broek en slofjes. Die gebruik ik nu vooral om het hele jaar door naar mijn werk te kunnen fietsen. 's Zomers is die broek eigenlijk te zweterig, maar ik fiets maar 20 km. Dat valt dan wel weer mee. Met die slofjes blijven mijn voeten ook droog, en 's winters zelfs warm. Ik heb een pet met een stevige lange klep. Daarmee hou ik de regen uit mijn gezicht. In de winter ook hagel en sneeuw. Ik maak het dan af met BBB-handschoenen. Ik weet niet precies welk type, maar regenwater loopt er makkelijk van af. In januari kan ik er echt van genieten als ik warm en droog binnen zit, en lekker langs de file flits.
Ik vraag me af of er sinds 2008, toen deze discussie werd opgestart, nieuwe modellen/merken regenbroeken bij zijn gekomen. Mijn Vaude regenbroek, gemaakt van ceplex, begint inmiddels te lekken. Nu zag ik een lichtgewicht goretex broek van Berghaus maar dat is meer een broek om mee te wandelen vermoed ik. Er zijn vast ademende regenbroeken met slijtvaste stukken, die geschikter zijn voor het fietsen. Wie kent die en waar kun je die kopen?
(zie ook deze discussie)
Zijn rainlegs eigenlijk wat of biedt dat onvoldoende bescherming?

Afbeelding
Matthie9000 schreef:Zijn rainlegs eigenlijk wat of biedt dat onvoldoende bescherming
Ik heb ze nu 4 jaar. Eerst de korte getoonde versie. Maar dan worden op den duur je onderbenen nat, en loopt het water je schoenen in :( .
Ik loste dat op met gamaschen. Op zich een goede oplossing, ook met uren in zware regen.

Sinds 2 jaar heb ik de langere versie (Rainmates). Gaat over de hele voorkant van je benen met een flap over de schoen. Het enige wat er aan mankeert is dat die schoenflap scheef kan gaan zitten. Maar zo nu en dan een rukje er aan geven is afdoende. Het geheel werkt prima, en ik zou niet anders meer willen.
De achterkant van je onderbenen worden wel iets nat, maar niet noemenswaard.

Peter
Nieuw leven in dit draadje...

Ik ben van plan Rainlegs aan te schaffen maar zit met mn lijf tussen twee maten in.

Wil een eigenaar van een maat M of een maat L voor mij de lengte van deze beenstukken opmeten?

Zodat ik kan beslissen op praktische waarden. Alvast bedankt. :)
Voor mij ligt het heel erg aan de tijdsduur die ik door de regen moet fietsen.

Is dat een half uur woon-werk verkeer, dan trek ik een simpel (niet ademend) jasje aan. Als het heel hard regent nog een broek en overschoenen (ik heb geen spatborden op mijn fiets, dus opspattend water is een serieus probleem).
Gaat de rit lang duren, dan voel ik me zelfs in ademende pakken (gore, agu) uiteindelijk onprettig nat. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een poncho, gecombineerd met gamaschen.

Of zoals we het, lang geleden, op vakantie in Vietnam hebben gezien: jezelf kletsnat laten regenen en een plastic zak met een setje droge kleren op de bagagedrager meenemen. :D
Fietsertje71 schreef:
do 26 sep, 2019 10:26
Nieuw leven in dit draadje...

Ik ben van plan Rainlegs aan te schaffen maar zit met mn lijf tussen twee maten in.

Wil een eigenaar van een maat M of een maat L voor mij de lengte van deze beenstukken opmeten?

Zodat ik kan beslissen op praktische waarden. Alvast bedankt. :)
Mij werd geadviseerd rainlegs een maat groter aan te schaffen dan de precies passende (L ipv M) dit om te voorkomen dat je alsnog nat wordt als e.e.a verschuift door de beweging. Gedaan en geen seconde spijt van!
Fietsertje71 schreef:
do 26 sep, 2019 10:26

Wil een eigenaar van een maat M of een maat L voor mij de lengte van deze beenstukken opmeten?
Maat M. Van bovenrand tot onderkant (de langste lengte zeg maar): 65 cm
Van bovenrand tot waar het kniedeel begint 47 cm.
Ik ben zelf 174 cm, en volgens mij tamelijk standaard geproportioneerd.

Mijn beperkte ervaringen zijn positief. Ga vanaf morgen vier dagen fietskamperen, dus mogelijk dat ik maandag met een ander oordeel kom. :-)

Bijlagen

PeterVanRijn schreef:
do 26 sep, 2019 13:31

Maat M. Van bovenrand tot onderkant (de langste lengte zeg maar): 65 cm
Van bovenrand tot waar het kniedeel begint 47 cm.
Ik ben zelf 174 cm, en volgens mij tamelijk standaard geproportioneerd.

Mijn beperkte ervaringen zijn positief. Ga vanaf morgen vier dagen fietskamperen, dus mogelijk dat ik maandag met een ander oordeel kom. :-)
Hartelijk dank voor de genomen moeite! :D Want een M is dan groot genoeg voor mij. :D (177cm)
Katermeister schreef:
do 26 sep, 2019 13:20
Fietsertje71 schreef:
do 26 sep, 2019 10:26
Nieuw leven in dit draadje...

Ik ben van plan Rainlegs aan te schaffen maar zit met mn lijf tussen twee maten in.

Wil een eigenaar van een maat M of een maat L voor mij de lengte van deze beenstukken opmeten?

Zodat ik kan beslissen op praktische waarden. Alvast bedankt. :)
Mij werd geadviseerd rainlegs een maat groter aan te schaffen dan de precies passende (L ipv M) dit om te voorkomen dat je alsnog nat wordt als e.e.a verschuift door de beweging. Gedaan en geen seconde spijt van!
Dat kan ik me voorstellen maar als die flap over de knie steeds loopt te bungelen, lijkt me ook niks.
(Ik heb in verhouding korte benen)
Het nadeel van rainlegs (vind ik) is dat je er na het fietsen niets aan hebt.
Bert van Sprang schreef:
do 26 sep, 2019 15:43
Het nadeel van rainlegs (vind ik) is dat je er na het fietsen niets aan hebt.
Klopt, Ik trek mijn regenbroek ook vaak aan op de camping in het voor en najaar. Niet alleen tegen de kou maar ook als je op je knieën in het natte gras moet zitten bij opzetten of afbreken van je tent.